  • 171. Data: 2018-01-13 12:52:13
    Temat: Re: iec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 13 stycznia 2018 12:13:57 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Żeby w całym okresie działania włączała-wyłączała się jak najmniej razy?

    Pompa on/off włącza się zwykle dwa razy w ciągu doby - o 22 i o 13.
    Jeżeli zaprogramujesz inwertera do działania "na maksa" w ciągu
    taniej taryfy to włączy się DOKŁADNIE taką samą ilość razy :)

    > Interesowałeś się sposobem działania sprężarki? Kiedy jej działanie
    > będzie dłuższe a kiedy krótsze?

    Najbardziej popularna sprężarka copelanda wytrzymuje ok. 50 tys
    start-stopów, co przy dwóch załączeniach na dobę daje 68 lat działania.

    Czy ja się interesowałem? Zainstalowałem i opchnąłem kilkadziesiąt pomp
    w życiu. Moja leży rozbebeszona i oczujnikowana (~10 czujników) w piwnicy
    i jej działanie monitoruję 24/h na różnych wykresach od ~6 lat. A Ty jakie
    masz doświadczenie z pompami poza sprawdzeniem parametrów pracy na
    stronach producentów? :D

    > Jak to się czyta, to się zastanawia o czym Ty myślisz pisząc "pompa
    > inwerterowa", bo ta wypowiedź nie ma za bardzo sensu w innym razie ;-)

    Pompa inwerterowa to pompa która potrafi modulować moc wyjściową.
    I taka nie ma ŻADNEGO sensu jeżeli chcemy wykorzystywać "taniość" prądu
    w dwóch taryfach.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 172. Data: 2018-01-13 20:24:52
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 13.01.2018 o 12:47, Adam Sz. pisze:
    > Napisałem, że inwerter nie ma sensu (nie opłaca się). Nie że ma wpływ na
    > sposób działania. Czytaj dokładniej:)

    Ty masz pompę gruntową, ja mam powietrzną. Zacząłem się zastanawiać co
    tak się na niej i rozwiązaniach dla niej typowych zafixowałeś i intuicja
    mi dobrze podpowiedziała.

    "Magazynowanie i wykorzystanie tańszej taryfy stosuje się jedynie przy
    pompach solankowych czy wodnych, ale musi być ku temu uzasadnienie."

    "Dzięki inwerterowo sterowanej sprężarce pompa ciepła produkuje tyle
    energii cieplnej ile akurat potrzeba. W związku z tym pompa ciepła o
    modulowanej mocy grzewczej będzie zużywała mniej energii elektrycznej w
    porównaniu do pomp ciepła o stałej mocy, ponieważ w okresie poza sezonem
    grzewczym będzie pracowała z minimalną wymaganą wydajnością"."

    "Pompy ciepła powietrze/woda bez inwertera, a więc z jednostopniową
    sprężarką wymagają każdorazowo montażu nawet małej pojemności bufora.
    Dla pompy 9 kW wystarczy bufor o pojemności około 200 litrów. Jest on
    konieczny ponieważ moc pompy ciepła rośnie wraz ze wzrostem temperatury
    zewnętrznej, a dokładnie odwrotnie dzieje się z zapotrzebowaniem na
    ciepło - nadmiar ciepła powinien być magazynowany aby zapewnić możliwie
    długie czasy pracy urządzenia."

    Z tego obiektywne wnioski:
    - pompa bez inwertera wymaga dużego akumulatora
    - pompa inwerterowa współpracuje z akumulatorem ale go nie wymaga

    - pompa bez inwertera pracuje nieefektywnie w G11
    - pompa inwerterowa może być używana z G12, ale w G11 ciągle może
    działać efektywnie

    * -
    http://www.fachowyinstalator.pl/pompy-ciepla-typu-po
    wietrze-woda-pytania-czytelnikow/

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 173. Data: 2018-01-13 21:07:20
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 13.01.2018 o 12:52, Adam Sz. pisze:
    > Pompa on/off włącza się zwykle dwa razy w ciągu doby - o 22 i o 13.
    > Jeżeli zaprogramujesz inwertera do działania "na maksa" w ciągu
    > taniej taryfy to włączy się DOKŁADNIE taką samą ilość razy:)

    *To jest nie prawda co piszesz.* Odkąd temperatury spadły poniżej +5C,
    pompa chodzi u mnie 24/h - mam wykres i dane na ekranie, to wiem.

    A gdybym ustawił w jakiś godzinach tzw. "magazynowanie", to ona się
    tylko rozpędzi do maksa po czym po "nabiciu" temperatury, zmniejszy
    prędkość aby zrównać wydatek z zapotrzebowaniem.

    Circa jebałt, to jakiś trzeci tydzień teraz chodzi już non-stop.

    > Najbardziej popularna sprężarka copelanda wytrzymuje ok. 50 tys
    > start-stopów, co przy dwóch załączeniach na dobę daje 68 lat działania.

    Jakbyś tak rzucił odnośnikiem do tych informacji, to byłbym wdzięczny.
    Oficjalnie nic znaleźć nie mogę, jedynie mam info od serwisantów i ich
    dane są ciut mniejsze ;-)

    Sam użytkuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 174. Data: 2018-01-13 21:50:04
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    Ale napisałem tam wyraźnie warunek, który pomijasz:

    "Jeżeli zaprogramujesz inwertera do działania "na maksa" w ciągu
    taniej taryfy to włączy się DOKŁADNIE taką samą ilość razy:) "

    U ciebie działa 24/h więc NIE jest zaprogramowania do działania w godzinach
    taniej taryfy. I masz przypadek nr 1 o którym pisałem wcześniej, czyli
    masz prawie 2 x droższe ogrzewanie niż jakbyś wykorzystywał tanią taryfę.

    > A gdybym ustawił w jakiś godzinach tzw. "magazynowanie", to ona się
    > tylko rozpędzi do maksa po czym po "nabiciu" temperatury, zmniejszy
    > prędkość aby zrównać wydatek z zapotrzebowaniem.

    Wystarczy mieć dom akumulacyjny albo podłogówkę, o tym pisałem też dawno,
    dawno temu - podłogówka to gigantyczy bufor ciepła, który magazynuje
    naddatki energii i oddaje przez wiele kolejnych godzin.

    > Circa jebałt, to jakiś trzeci tydzień teraz chodzi już non-stop.

    Nie wiem czym się tu chwalić - masz przez to bardzo drogie ogrzewanie.

    Na poprzedni post pozwól, że nie odpiszę - jak ktoś pisze, że pompa bez
    inwertera wymaga bufora to wiem już, że jest kompletnym idiotą i nie wie
    o czym pisze :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 175. Data: 2018-01-13 22:01:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 13 stycznia 2018 21:50:06 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Na poprzedni post pozwól, że nie odpiszę - jak ktoś pisze, że pompa bez
    > inwertera wymaga bufora to wiem już, że jest kompletnym idiotą i nie wie
    > o czym pisze :-)

    Ależ panie, to pisał "fachowyinstalator". Coś w tym musi być...

    L.

  • 176. Data: 2018-01-14 08:59:22
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 13.01.2018 o 21:50, Adam Sz. pisze:
> [...]
    > taniej taryfy. I masz przypadek nr 1 o którym pisałem wcześniej, czyli
    > masz prawie 2 x droższe ogrzewanie niż jakbyś wykorzystywał tanią taryfę.

    A skąd bierzesz ciepło poza tańszą taryfą? :-)

    > Wystarczy mieć dom akumulacyjny albo podłogówkę, o tym pisałem też dawno,
    > dawno temu - podłogówka to gigantyczy bufor ciepła, który magazynuje
    > naddatki energii i oddaje przez wiele kolejnych godzin.

    Mam i podłogówkę i dodatkowy bufor CO. Twoim zdaniem jakbyś tak
    "gigantyczny" przełożył na konkrety, to ile litrów/MWh/MJ (wybierz w
    czym Ci tam łatwiej) ma Twój akumulator? :-)

    Czyli konkretnie, 13-15/22-06 do jakiej temperatury podnosisz
    "akumulator" i do jakiej temperatury spada w momencie dojścia do
    kolejnej doliny? Masz mieszacze w instalacji? Ile pomp/zbiorników
    uczestniczy w całej akcji? Jak zmienia się temperatura w pomieszczeniach?

    > Nie wiem czym się tu chwalić - masz przez to bardzo drogie ogrzewanie.

    Codziennie notuje zużycie i od dwóch tygodni waha się na CO w granicach
    26-30kWh / dobę - rozumiem to że mrozów wielkich nie ma. Nie wiem czy to
    dużo czy mało w porównaniu do pompy gruntowej, ale na razie widzę że mam
    szanse wstrzelić się w szacunki które zakładałem (mam nadzieje
    realistycznie) na poziomie 3000zł/rok na dom 150m2.

    Aha, zapomniałem napisać że grzeje dopiero od miesiąca i dom jeszcze nie
    jest wykończony. W środku goła wylewka, okna trzeba wykończyć i zamknąć
    klatkę na nieogrzewany strych. Brak drzwi wewnętrznych, także
    nieogrzewana kotłownia i garaż też mi się grzeją. Z elewacji 20cm
    białego 0,038 i zagruntowana pod tynki, podłoga na strychu 20cm białego
    0,037 na zakład co 5cm przykryta 8mm OSB. Reku na strychu z kanałami w
    3cm otulinie w peflexach schowana w tym styro - w pierwszych 10cm i
    przykrytą kolejną warstwą 10cm - na ten moment chodzi / zmierzony
    wydatek ok 90-100m3/h. Temperatura w pomieszczeniach ~20C, w kotłowni i
    garażu utrzymuje się na poziomie 16-17C.

    > Na poprzedni post pozwól, że nie odpiszę - jak ktoś pisze, że pompa bez
    > inwertera wymaga bufora to wiem już, że jest kompletnym idiotą i nie wie
    > o czym pisze:-)

    Ale jakbyś nam tutaj w trzech-czterech zdaniach wraz z takimi
    stwierdzeniami wyjaśniał dlaczego, to i ciekawsza dyskusja i większy
    szacunek. Nie nastawiam się na nie, może byś mnie przekonał a ja bym w
    rączki jeszcze pocałował ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 177. Data: 2018-01-14 09:05:54
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 13.01.2018 o 22:01, Lisciasty pisze:
    > Ależ panie, to pisał "fachowyinstalator". Coś w tym musi być...

    Narracja jest taka, że tam człowiek wypowiedział się w branżowym
    magazynie. Ty za to podśmiechujesz i argumentujesz na zasadzie "oni się
    nie znają".

    Nie wątpię że masz wiedzę np. wynikającą z doświadczenia i bardzo chętne
    bym się nią wymienił. Ale musiałbyś zacząć używać argumentów, inaczej
    sam widzisz...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 178. Data: 2018-01-14 10:20:49
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 14 stycznia 2018 09:05:57 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
    > Narracja jest taka, że tam człowiek wypowiedział się w branżowym
    > magazynie. Ty za to podśmiechujesz i argumentujesz na zasadzie "oni się
    > nie znają".

    Ktoś kto mieni się specem od ogrzewania powinien czasami jednak coś policzyć.
    Mi zajęło właśnie minutę policzenie, że sama moja podłoga przy zmianie
    temperatury o 2 stopnie magazynuje 28kWh, czyli tyle ile Twoja chata
    potrzebuje na niezbyt chłodny dzień. A nie liczyłem ścian i całej reszty.
    Więc taki pseudo spec pisząc, że pompa ciepła koniecznie potrzebuje bufora,
    sam sobie wystawia opinię.

    L.

  • 179. Data: 2018-01-14 10:49:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 13 Jan 2018 21:07:20 +0100, Mateusz Bogusz

    > pompa chodzi u mnie 24/h - mam wykres i dane na ekranie, to wiem.
    > Circa jebałt, to jakiś trzeci tydzień teraz chodzi już non-stop.

    Masz dom akumulacyjny i pędzisz PC PW w 1T 24h/dobę? To nawet moi
    rodziciele grzejąc powietrze klimatyzatorami mają przerwy w pracy jednostki
    zewnętrznej i przechodząc na 2T i grzejąc większość w nocy mają z tego
    tytułu zyski. Jak dla mnie niepojęte jest takie wysterowanie PC.

    > A gdybym ustawił w jakiś godzinach tzw. "magazynowanie", to ona się
    > tylko rozpędzi do maksa po czym po "nabiciu" temperatury, zmniejszy
    > prędkość aby zrównać wydatek z zapotrzebowaniem.

    Znakiem tego jeszcze będzie źle ustawiona. Inna sprawa że nawet takie
    rozwiązanie zawsze będzie korzystniejsze dla portfela niż jazda 24h/dobę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 180. Data: 2018-01-14 14:11:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 14.01.2018 o 10:20, Lisciasty pisze:
> [...]
    > Więc taki pseudo spec pisząc, że pompa ciepła koniecznie potrzebuje bufora,

    A jak Ty policzyłeś że masz 12000L w podłodze? :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz