  • 31. Data: 2011-09-09 08:06:15
    Temat: Re: pompa ciepla - dofinansowanie
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:j4cg8d$hge$1@news.onet.pl...
    > no rozkład temperatury jest trchę nienaturalny/niezbyt przyjazny
    > do spania tak się wydaje.
    > Do tego dochodzi spora bezwładność cieplna - co w przypadku sypialni
    > nie jest zbytnio pożądane.
    > Pojawia się też kolejny problem, w sypialni bardzo często chodzi się
    > bez obuwia. Podłoga o temperaturze powiedzmy około 23-24 stopni będzie
    > wydawała się
    > dla nogi chłodna, więc aż się prosi rozłożyć jakiś dywan co z drugiej strony
    > dyskwalifikuje podłogowe ogrzewanie?

    nic nie dyswalifikuje :) Po prostu zeby osiągnąć zadaną moc podłoga pod dywanem
    będzie nieco cieplejsza, ot fizyka. No chyba ze chcesz dać 5cm dywan, no to nie wiem
    - nie znam współczynników :-)

    > która ma problem choć by z puchnącymi nogami i nie wiem właśnie
    > czy podłogówka nie spowoduje wzmożenia dolegliwości.

    jak jej powiesz ze podłogówka powoduje problemy z krążeniem, to każdy taki problem
    zostanie zwalony na podłogówkę, a ty bedziesz mial przesrane :) Lepiej mów ze to
    dobrze dziala na krążenie :-)

    > Generalnie tak wracając do głównego pytania, jeżeli chciał bym
    > wymieszać ogrzewanie a mianowicie sypialnie ogrzewane "tradycyjnie",
    > to wydaje się, że jednak pompa ciepła traci sens.

    Po pierwsze -pompa ciepła w dzisiejszych cenach i tak sensu nie ma.
    A po drugie - musisz zachowac niskotemperaturowe ogrzewanie - kaloryfery też będą
    grzać ale słabiej -wiec po prostu je sie przewymiarowuje. Dasz po prostu wieksze.

    Natomiast uderzyć w nowoczesną PC i jednoczesnie wierzyć w mity rodem sprzd 30lat o
    podłogówce to jest dopiero cos :-)

    b.

  • 32. Data: 2011-09-09 10:35:19
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 8 Wrz, 23:34, "Darek" <d...@p...onet.pl> wrote:

    > nie jestem przekonany, biorac pod uwage wylewki. Do tego dochodzi jeszcze

    U mnie za wylewki z miksokretu kasuja 27-30 pln / m2. Niewazne czy 7cm
    pod podlogowke czy 5cm bez. Nie ma to znaczenia.

    > ograniczenie co do rodzaju podlogi.

    Nie mozesz miec tylko grubego drewnianego parkietu. Reszta jak
    najbardziej OK.

    > Koszty robociny wydaje sie, ze równiez wzrastaja.

    Robocizny czego? :) Mnie podlogowka wyszla taniej niz kaloryfery bo
    sobie ja sam polozylem. W dwie osoby trzy dni 140m2 (1200m rurki) +
    montaz rozdzielaczy. Ekipa za to skasuje 1500 max.

    > Ufam jednak, ze kalkulowales/porównywales oba rozwiazania i piszesz to
    > na podstawie konkretnych wyliczen?

    Mam 100% podlogowki w swoim domu a grzeje ponad 300m2, pozatym
    wyliczenia juz robilismy tu na grupie nie raz :) Nie wiem skad mit ze
    podlogowka jest droga. Nie jest!

    > to jeszcze powiec ile masz centymetrów na scianach ociepliny, jezeli
    > masz poddasze to ile welny na skosach?
    > Masz rekuperacje? Jakie masz okna?

    20cm styro na scianach, 30cm welny w dachu, wentylacja mechaniczna z
    rekuperatorem, okna standardowe dwukomorowe z oknoplasta z szyba
    U=1.0.

    > to o czym Ty napisales to juz typowe domy energooszczedne i pasywne.

    Tyle ze teraz kazdy nowo budowany dom powinien byc domem
    energooszczednym - podraza to koszt inwestycji o maksymalnie pare
    tysiecy a obniza koszty eksploatacyjne o np. polowe :) Pasywniak to
    juz kilkadziesiat tys pln i o tym nie pisze.

    > Jednak trudno mi przelknac, ze za dodatkowe 30k zejde do poziomu 15W/m2.
    > Aby otrzymac takie wspólczynniki, ocieplenie wychodzi potezne, specjalnie
    > zaprojektowane przeszklenia, do tego nie wstawisz "zwyczjnych" okien itd.
    > Nie mówiac juz o koszcie projektu. Rózniez wykonawstwo, takiego domu nie
    > wybuduje
    > zenek z henkiem ale ktos kto ma realne doswiadczenie w takowym budownictwie.

    Wszystko to nieprawda :)

    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?146761-M%C
    3%B3j-dom-pasywny-%28-%29-w-praktyce-ju%C5%BC-go-u%C
    5%BCytkuj%C4%99

    Przeczytaj od deski do deski. Co z tego ze ocieplenie potezne? czy
    kleisz 5cm, czy 30cm robisz to dokladnie w takim sam sposob - rozni
    sie tylko kolkowanie, ktorego swoja droga robic nie trzeba. Specjalnie
    zaprojektowane przeszklenia? No od poludnia jak najwieksze, od polnocy
    zero. Cala filozofia :) Zwyczajnych, typowych, standardowych okien juz
    nikt nie robi bo wszystkie sa na zamowienie i pod wymiar. W pasywniaku
    doplacisz 3-4 tys za cieply montaz (w warstwie ocieplenia + na
    tasmach). Kazdy "zenek" taki dom wybuduje - j-j to normalny gosc a
    wiekszosc newralgicznych etapow robil sam i jakos dal rade wybudowac
    pasywniaka ;) Tu nie ma ZADNEJ tajemnej wiedzy czy trudnie technicznej
    roboty - trzeba tylko sie przylozyc do niej i robic dokladnie.

    > Zarzucisz 40-50cm ocieplenia a zrobia ci w kilku miejscach mostek, zle
    > osadza
    > okna, dzrwi i tysiace innych rzeczy i wlasciwie energooszczednosc idzie sie
    > j....

    To trzeba pilnowac albo samemu robic :) Ew. wziasc w zime kamerke
    termowizyjna na badanie (200-300 pln) i poprawic ew. fuszerki.

    > Do tego IMHO nie zejdziesz do takich wskazników bez rekuperatora, co jest
    > kolejnym
    > kosztem - wiem przewidzine na etapie projektu obiza koszt, nie mniej nadal
    > musi
    > znowu dorzucic dodatkowa kase.
    > Nie wiem czy te 30k jest realne ale IMHO wydaje sie kwota abstrakcyjna i
    > chyba na
    > "drobne" wydatki, przy takich zalozeniach jak opisujesz.

    Czytaj o j-j, on tam dokladnie wylicza co musial specjalnego dolozyc
    zeby wyszedl pasywniak.

    > Mam do Ciebie jeszcze jedno pytanie, jezeli instalujesz pompe ciepla, po co
    > te wszystkie zabawy z kolektorami i dodatkowym "tanim malym" piecem?

    Mowisz o elektrycznym? On mnie kosztowal 1k pln i grzal mi chaupe
    przez ostatnie dwa sezony. Pompy nie mialem czasu zainstalowac i to
    wszystko :-)

    > To jest kolejny czynnik, który podnosi koszt i to znaczaco.

    No o caly 1k pln + 100 pln za kilka rurek miedzianych zeby go wpiac do
    instalacji :-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 33. Data: 2011-09-09 10:36:31
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl>

> [...]
    > wydawała się
    > dla nogi chłodna, więc aż się prosi rozłożyć jakiś dywan co z drugiej strony

    Ja powiem tak.

    Chcesz mieć dywany , wykładziny to daruj sobie podłogówkę.
    Oczywiście można mieć podłogówkę i dywany , ale co za tym idzie sami
    decydujemy się na straty ciepła przy odbiorze. Trzeba będzie podnieść temp.
    zasilania aby zniwelować te straty ciepła.

    Podłogówka wymaga grzania nonstop. Nie ma możliwości szybkiego "dogrzania"
    pomieszczenia a pełną sprawność grzewaczą otrzymasz dopiero po około 24
    godzinach , więc grzanie na raty odpada ...

    Grzejniki mają ten plus że zaraz po odpaleniu pieca grzejnik jest ciepły i
    można sie rozgrzać ;) Dodatkowo łatwiej i szybciej grzejnikami osuszyć dom.

    Ja jednak nie chciałem mieć grzejników. Dla mnie więcej zalet niż wad ma
    podłogówka i dla tego wybrałem ten system ogrzewania ...

    Sam musisz zdecydować co dla Ciebie będzie lepsze ...

    Nie ma takiego czegoś że podłogówka lepsza czy gorsza. Oba rozwiązania
    (grzejniki/podłogówka) mają swoje wady i zalety ...

  • 34. Data: 2011-09-09 10:38:11
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 8 Wrz, 23:45, "Darek" <d...@p...onet.pl> wrote:

    > jeszcze jedno, ile ocieplenia pod posadzka i samego fundamentu?

    Piwnica 10cm, parter 10cm, poddasze 3cm :) Sciany piwnicy (w
    wiekszosci przysypane blisko pod poziom parteru) - 15cm.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 35. Data: 2011-09-09 10:42:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Wrz, 09:46, "Darek" <d...@p...onet.pl> wrote:

    > Generalnie tak wracaj c do g wnego pytania, je eli chcia bym
    > wymiesza ogrzewanie a mianowicie sypialnie ogrzewane "tradycyjnie",
    > to wydaje si , e jednak pompa ciep a traci sens.

    Jak robic podlogowke to tylko 100%. Potem zrobisz w sypialni
    kaloryfery, a w lazience podlogowke i idac na bosaka najpierw idziesz
    po zimnym betonie w sypialni, potem wchodzisz na "ciepla" podloge w
    lazience i juz od rana masz spieprzony humor - ze nie dales podlogowki
    w sypialni bo to takie przyjemne :D Pisze "ciepla" w cudzyslowiu bo
    podloga jest neutralna. Nie grzeje, nie ziabi. Jest taka nijaka :)

    A jezeli rzeczywiscie uprzesz sie BARDZO zeby ogrzewac ta sypialnie
    kaloryferami i chcesz pompe to nie ma problemu - tylko musisz zrobic 2
    x wiekszy kaloryfer i juz :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 36. Data: 2011-09-09 10:46:50
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Wrz, 12:36, "/// Kaszpir ///" <k...@g...pl> wrote:

    > Chcesz mie dywany , wyk adziny to daruj sobie pod og wk .

    Akurat wykladziny sa najlepsze na podlogowke :)

    > Oczywi cie mo na mie pod og wk i dywany , ale co za tym idzie sami
    > decydujemy si na straty ciep a przy odbiorze. Trzeba b dzie podnie temp.
    > zasilania aby zniwelowa te straty ciep a.

    A to ciekawe - to gdzie to cieplo bedzie uciekalo? Sprawdzales kiedys
    ile ciepla ucieka w dol przy kaflach, a ile przy 3cm drewnianym
    parkiecie ? Najwyrazniej nie, bo przy 10-15cm ociepleniu posadzki to
    sa pomijalne wartosci :)

    > Pod og wka wymaga grzania nonstop. Nie ma mo liwo ci szybkiego "dogrzania"
    > pomieszczenia a pe n sprawno grzewacz otrzymasz dopiero po oko o 24
    > godzinach , wi c grzanie na raty odpada ...

    A po co grzanie na raty w normalnym domu ? Ma byc cieplo caly czas :)
    Kwiatki zdechna, pies sie obrazi, rybki padna. A Ty jak Cie szef
    zwolni 3h wczesniej z roboty bedziesz klal jak wrocisz do zimnego
    domu.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 37. Data: 2011-09-09 19:48:12
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > zaprojektowane przeszklenia, do tego nie wstawisz "zwyczjnych" okien itd.

    No wiesz, te 15W mozna sobie liczyc na rozne sposoby. Mamy np. dom z duzym i
    nieogrzewanym strychem, z duza i niemal nieogrzewana piwnica, no i
    nieogrzewany garaz, najlepiej na trzy samochocy. Wyjdzie ze 350m^2, a
    ogrzewanych jest fizycznie ze 200m^2 i to po posadzkach. Dzielisz sobie
    zuzycie energii przez powierzchnie z tymi wszystkimi dodatkami tj.
    powierzchnie calkowita i wychodzi taki nieco dziwny wynik. Gdzies czytalem
    jak ktos cieszyl sie, ze instalujac solary zejdzie jeszcze nizej, bo latem
    nie bedzie dogrzewal wody. Niby mozna i tak, ale czy o to chodzi?

    Pozdro.. TK

  • 38. Data: 2011-09-10 14:26:37
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Wrz, 21:48, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > nieogrzewany garaz, najlepiej na trzy samochocy. Wyjdzie ze 350m^2, a
    > ogrzewanych jest fizycznie ze 200m^2 i to po posadzkach. Dzielisz sobie

    Masz racje ale wspolczynnik liczymy dla faktycznie OGRZEWANYCH
    pomieszczen :) Ja jak sobie wlicze ogrzewanie piwnic to mi wychodzi z
    35-40W/m2 albo i mniej, bo piwnice zjadaja 1/10 tego co parter z
    poddaszem :-) Niemniej jest to jak najbardziej uczciwe - bo
    wspolczynnik wychodzi troche nizszy ale powierzchnia np 2 x wieksza.
    Po przemnozeniu musi wyjsc zuzycie wieksze niz bez wliczania tych
    pomieszczen :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 39. Data: 2011-09-10 20:03:13
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci

> [...]
    > wspolczynnik wychodzi troche nizszy ale powierzchnia np 2 x wieksza.
    > Po przemnozeniu musi wyjsc zuzycie wieksze niz bez wliczania tych

    Nie no OK, ja nie mialem na mysli Ciebie, ale tak czasem czytuje kreatywne
    liczenie. Ja przez ostatnie trzy miesiace zuzylem 2m^3 gazu.. W sumie od
    poznej wiosny do dzis (nie caly ten okres jest ujety fucktura) zuzylem
    dokladnie tyle. Nie mniej, nie przyszchodzi mi do glowy wliczac tego do
    bilansu, bo to lekko bez sensu. Mnie interesuje ile wydaje na ogrzewanie,
    bo to informacja o jakosci ocieplenia i takich tam sprawach. Nic do tego nie
    ma grzanie wody latem, bo nie ma nic wspolnego z ociepleniem a wylacznie z
    preferencjami mieszkancow. Wiec liczymy okres od odpalenia kotla do jego
    wylaczenia, dzielimy przez ilosc dni i mamy porownywalny wynik. Inaczej to
    naciaganie, bo niektorzy moga sie nie myc.

    Pozdro.. TK