  • 1. Data: 2009-02-06 08:07:30
    Temat: projekt instalacji
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam

    Wykonuje projekt indywidualny malego domu. Mam pytanie,
    poniewaz architekt zajmujacy sie tym projektem, powiedzial mi
    ze od tego roku jest obowiazkowe wykonanie projektu instalacji
    elektrycznej i kanalizacyjnej. Czy probuje mnie naciagnac, czy
    faktycznie zmienily sie przepisy?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2009-02-06 08:33:04
    Temat: Re: projekt instalacji
    Od: Andrzej <S...@p...onet.pl>

    Darek pisze:
> [...]
    > ze od tego roku jest obowiazkowe wykonanie projektu instalacji
    > elektrycznej i kanalizacyjnej. Czy probuje mnie naciagnac, czy

    Ani jedno, ani drugie. Ten przepis istnieje od dawna tylko teraz albo
    architekt popadł tu i tam (w starostwie??) w niełaskę i przestał być
    traktowany ulgowo albo była kontrola i zaczeli od niego wymagać
    projektów instalacji.

  • 3. Data: 2009-02-06 09:02:31
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Darek <d...@o...pl> wrote:
> [...]
    > ze od tego roku jest obowiazkowe wykonanie projektu instalacji
    > elektrycznej i kanalizacyjnej. Czy probuje mnie naciagnac, czy

    Nie ma takiego przepisu. Jedyny przepis jaki jest, mówi o tym, że
    składana do wniosku o pozwolenie na budowę dokumentacja
    projektowa musi być "kompletna". I tyle. I niestety, całkiem
    sporo urzedów ową kompletność traktuje tak dosłownie, jak się
    tylko da, wymagając wszelkich możliwych instalacji branżowych w
    projekcie, ale na szczeście nie wszystkie, są jeszcze urzędy,
    gdzie zgodnie z logika uznają, że projekt jest budowlany i ich
    interesuje kompletność dokumentacji budowlanej, amen. Najlepiej
    zadzwoń sam do starostwa, w którym będziesz składał wniosek o
    pozwolenie na budowę i spytaj.

    J.

  • 4. Data: 2009-02-06 09:50:50
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > architekt popadł tu i tam (w starostwie??) w niełaskę i przestał być
    > traktowany ulgowo albo była kontrola i zaczeli od niego wymagać projektów

    od dawna? A jaks podstawa prawna? Ja bylem przekonany, ze dotychczas takie
    projekty jak CO woda kanaliza wentylacja elektryka, nie byly wymagane?
    Zreszta gdyby tak bylo to starostwa obligatoryjnie powinny wymagac
    tych projektow w takim razie, a tak na bank nie było.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 5. Data: 2009-02-06 09:52:38
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <S...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > architekt popadł tu i tam (w starostwie??) w niełaskę i przestał być
    > traktowany ulgowo albo była kontrola i zaczeli od niego wymagać projektów

    O ile dobrze pamiętam to już od 2004 jest taki wymóg.
    Pozdr
    J23

  • 6. Data: 2009-02-06 09:54:26
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik Jarek P. napisał:

> [...]
    > budowlanej, amen. Najlepiej zadzwoń sam do starostwa, w którym będziesz
    > składał wniosek o pozwolenie na budowę i spytaj.

    Tak jest !
    Mój adaptator napisał, że projekt elektryczny, wody i ścieków wg
    odrębnego opracowania. i już :)

    pzdr.
    rafał

  • 7. Data: 2009-02-06 10:19:00
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Tak jest !
    > Mój adaptator napisał, że projekt elektryczny, wody i ścieków wg odrębnego
    > opracowania. i już :)

    teraz to zgłupiałem. Bo sam juz nie wiem czy sa czy były wymagane.
    W starostwie jak rozmawialem pod koniec roku to chcieli tylko skrocony
    opis instalacji bez prohjektow, ale to bylo pod koniec roku. W tym roku
    jeszcze nie dzwonilem.
    Ok zakladajac ze starostwo powiatowe nie bedzie ode mnie wymagac tych
    projektow,
    to musze je miec czy nie. Jezeli na etapie pozwolenia na budowe nie bedzie
    wymagane to kiedy moze byc potrzebny taki projekt? Przy odbiorze budynku?
    Architekt chce ode mnie 250zł za projekt kazdej z instalacji - elektryczna,
    kanalizacyjna.
    Nie jest to wysoka cena, ale nie chce robic czegos czego nie potrzebuje,
    poniewaz nie lubie marnowac
    pieniedzy.
    Nadmienie ze kanalizacje chce zalatwic przydomowa oczyszczalnia sciekow.

    Teraz jeszcze jedno pytanie, co wlasciwie dobrze jezeli projekt zwiera. Czy
    zagospodarowanie
    terenu jest wymagane na jakims etapie budowy, czy nigdy go nie musze miec?
    Kto wykonuje posadowienie budynku na dzailce, architekt czy geodeta.
    Generalnie co moge jescze chciec od architekta, zeby pozniej bylo mniej
    latania
    i szukania odrebnych projektantow i zeby w efekcie wyszło taniej.

    Z gory dziekuje za odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Darek

  • 8. Data: 2009-02-06 11:00:56
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    "Darek" <d...@o...pl> wrote in message news:gmh2qq$b6a$1@news.onet.pl...

> [...]
    > wymagane to kiedy moze byc potrzebny taki projekt? Przy odbiorze budynku?

    Wodkan i CO nie jest ci chyba potrzebny nigdzie (oczywiście przy założeniu,
    że wykonawca tych instalacji będzie wiedział, co ma robić). Pewnym problemem
    może być instalacja elektryczna, ZE wymaga przedstawienia prostego projektu
    instalacji, ale to narysuje ci elektryk, który będzie "załatwiał" odbiór.
    Jeśli jednak architekt chce za to 250zł, to wydaje mi się, że nie jest to
    duża cena i może warto?

    > Teraz jeszcze jedno pytanie, co wlasciwie dobrze jezeli projekt zwiera.
    > Czy zagospodarowanie
    > terenu jest wymagane na jakims etapie budowy, czy nigdy go nie musze miec?

    Tak, projekt zagospodarowania terenu jest niezbędny. I oczywiście nie jest
    na nim istotne, gdzie zrobisz rabatkę, a gdzie budę dla psa (bylebyś tylko
    odpowiedni procent powierzchni biologicznie czynnej zachował), ale na nim
    uwidaczniasz usytuowanie domu oraz wszelkich nstalacji do niego
    doprowadzanych.

    > Kto wykonuje posadowienie budynku na dzailce, architekt czy geodeta.

    Geodeta załatwia ci aktualną mapę d celów projektowych, architekt
    wrysowywuje na niej zagospodarowanie. To czy mapę od geodety Ty przyniesiesz
    w zębach, cz też zorganizuje ją sam architekt - to już jest kwestia umowy
    między wami, taka mapa to koszt 500-1000zł (ja pół roku temu płaciłem 700)

    > Generalnie co moge jescze chciec od architekta, zeby pozniej bylo mniej
    > latania
    > i szukania odrebnych projektantow i zeby w efekcie wyszło taniej.

    Zestawienia materiałów! Im bardziej szczegółowego, tym lepiej. W moim
    projekcie tego nie ma wcale i teraz mam z tym wielkie urwanie głowy.

  • 9. Data: 2009-02-06 11:48:28
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    Dostałem pozwolenie bez projektów wodkan i elektrycznej. Ponieważ
    zaczęli coś marudzić, że projektant nie ma uprawnień (to nieprawda ale
    zaczęli szukac dziury) więc wyjąłem całą dokumentacje i złozylem tylko
    budowlana. Pozwolenie dostalem.
    tak jak ktos wyzej napisal, to chyba zalezy od ludzi siedzacych za
    biurkiem w twojej gminie.
    A ze swoim architetektem ile mialem ceregieli? Ten to dopiero wymyslal
    co mu potrzebne do skompletowania dokumentow. o malo sie nie
    poklocilismy.

    Pozdrawaiam
    Dy

  • 10. Data: 2009-02-06 11:52:18
    Od: Andrzej <S...@p...onet.pl>

    Jarek P. pisze:

    > Wodkan i CO nie jest ci chyba potrzebny nigdzie

    Dz.U. 2003 nr 120 poz. 1133 z późniejszymi zmianami. Rozdział 2; Par.
    11.2 -> podpunkt 7).

    § 11. 1. Projekt architektoniczno-budowlany obiektu budowlanego powinien
    zawierać zwięzły opis techniczny oraz część rysunkową.
    2. Opis techniczny, o którym mowa w ust. 1, sporządzony z uwzględnieniem
    § 7, powinien określać:
    7) rozwiązania zasadniczych elementów wyposażenia
    budowlano-instalacyjnego, zapewniające użytkowanie obiektu budowlanego
    zgodnie z przeznaczeniem, w szczególności instalacji i urządzeń
    budowlanych: sanitarnych, grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych,
    gazowych, elektrycznych, telekomunikacyjnych, piorunochronnych, a także
    sposób powiązania instalacji obiektu budowlanego z sieciami zewnętrznymi
    i punkty pomiarowe, założenia przyjęte do obliczeń instalacji oraz
    podstawowe wyniki tych obliczeń, z uzasadnieniem doboru, rodzaju i
    wielkości urządzeń budowlanych;
    9) charakterystykę energetyczną obiektu budowlanego, z wyjątkiem
    obiektów wymienionych w art. 20 ust. 3 pkt 2, określającą w zależności
    od potrzeb:
    a) bilans mocy urządzeń elektrycznych oraz zużywających inne rodzaje
    energii, stanowiących jego stałe wyposażenie budowlano-instalacyjne, z
    wydzieleniem mocy urządzeń służących do celów technologicznych
    związanych z przeznaczeniem obiektu,

> [...]
    > przedstawienia prostego projektu instalacji, ale to narysuje ci
    > elektryk, który będzie "załatwiał" odbiór.

    Odbiór instalacji?? To się załatwia w Nadzorze Budowlanym. ZE raczej
    niema nic do tego. Co najwyżej może chcieć pomiary wewnętrznej linii
    zasilającej. Przynajmniej tak to jest w mojej bliższej i dalszej okolicy.

    > Zestawienia materiałów! Im bardziej szczegółowego, tym lepiej. W moim
    > projekcie tego nie ma wcale i teraz mam z tym wielkie urwanie głowy.

    To już podchodzi pod projekt wykonawczy. Generalnie ustawodawca chciał
    aby projekt budowlany był jak najuboższy żeby w trakcie budowy można
    było mieć jakąś swobodę. Kierownik budowy i kierownicy robót po
    zakończeniu budowy piszą, że "wykonali obiekt zgodnie z projektem" więc
    jeśli projekt ma mniej szczegółów więcej rzeczy można na bieżąco w
    trakcie budowy modyfikować. Cierpi na tym inwestor jeśli weźmie "tanich"
    fachowców bo w PB niema rozwiązań szczegółowych i np. zestawienia
    materiałów.