  • 1. Data: 2010-11-29 17:26:09
    Temat: przewymiarowanie płytowego wymiennika ciepła...
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    tak się zastanawiam, jakie konsekwencje może mieć przewymiarowanie
    płytowego wymiennika ciepła w instalacji CO ?

    zwykle podaje się parametr wyrażony w kW
    ja go traktuje jako teoretyczną wartość szczytową przy zapewnieniu
    specyficznych warunków
    i 30kW jednego producenta może się różnić od 30kW innego.

    zastanawiam się, jakie może mieć konsekwencje zastosowanie np. dwukrotnie
    "mocniejszego"
    wymiennika w stosunku do potrzeb.

    widzę dwa minusy: trochę wyższa cena za sam wymiennik i niewielki wzrost
    objętości zładu.

    w instalacji CO (spięcie układu otwartego z zamkniętym) nie powinno dojść do
    jakiś niekorzystnych zjawisk

    ale w układzie z dogrzewaniem CWU takim wymiennikiem, prawdopodobnie
    wzrośnie też "sprawność" wymiany ciepła
    co spowoduje odprowadzanie chłodniejszej wody do kotła i większe obciążenie
    małego obiegu stabilizującego temperaturę powrotu....

    widzicie jakieś inne "zagrożenia" ?

  • 2. Data: 2010-11-29 17:32:51
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    > widzę dwa minusy: trochę wyższa cena za sam wymiennik i niewielki wzrost
    > objętości zładu.

    Dokładnie i nie ma żadnych innych.

  • 3. Data: 2010-11-29 19:02:20
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > widzicie jakieś inne "zagrożenia" ?

    Ja mam przewymiarowany (30kW, do pieca 25kW). Nie mam doświadczenia z
    "mniejszymi" wymiennikami, ale moja piwnica jest w tej chwili najcieplejszym
    pomieszczeniem w całym domu pewnie między innymi za sprawą wymiennika.
    Wymiennik i jego obiegi nie są zaizolowane. Chyba zrobię mu jakąś otulinę.
    Chciałem kupić fabryczną Secespolu, ale cena mnie zszokowała. Nie wiem
    tylko, czy wyrzeźbić i skleić "skrzynkę" z twardego styropianu, czy też
    opatulić wełną i zawinąć w folię. Przerabiał ktoś ten temat?
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 4. Data: 2010-11-29 19:21:55
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik qlphon napisał:
    > tak się zastanawiam, jakie konsekwencje może mieć przewymiarowanie
    > płytowego wymiennika ciepła w instalacji CO ?

    Moim zdaniem lepiej jak wymiennik jest nieco przewymiarowany. Też - jak
    kolega - mam 30, czy nawet 35 kW do kotla 25 kW. Przy tym CWU grzeje się
    bezpośrednio z kotła, zatem wymiennik obsługuje tylko CO - układ zamknięty.

    Instalator twierdzi, i ja też tak samo myślę, że przewymiarowany
    wymiennik daje pewien zapas na wypadek np zakamienienia go. Nie będzie
    na pewno wąskim gardłem przy odbiorze ciepła. Mówię o przewymiarowaniu w
    rozsądnych granicach.

    pozdr
    robercik-us

  • 5. Data: 2010-11-29 23:51:14
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-11-29 18:26, qlphon pisze:
    > tak się zastanawiam, jakie konsekwencje może mieć przewymiarowanie
    > płytowego wymiennika ciepła w instalacji CO ?
    Jak przewymiarujesz go w granicach 20-50% to sie nic nie stanie.
    Jak przewymiarujesz o 500% to będzie jakbyś nie miał wymiennika ;) Bo
    taki wymiennik, poza separacją ciśnienia układów robi też trochę za
    "sprzęgło" przekazywania energii.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2010-11-30 07:29:44
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "qlphon" <q...@p...fm> napisał w wiadomości

    Przewymiarowany wymiennik, to mniejszy przepływ.
    Bardzo przewymiarowany wymiennik robi za osadnik.
    Poza tym wymienniki płytowe mają celowo płyty "rzeźbione" w esy floresy, aby
    przepływ odbywał sie w sposób burzliwy, a nie laminarny.
    Więc przepływ powinien być określony przez producenta.
    Ale w domowym zastosowaniu nic się takiego nie stanie, jeśli ciut za duży
    będzie na c.o.
    Tak myślę.

  • 7. Data: 2010-11-30 09:28:36
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Przewymiarowany wymiennik, to mniejszy przepływ.

    prawda

    > Bardzo przewymiarowany wymiennik robi za osadnik.

    tyż prawda

    > Poza tym wymienniki płytowe maj? celowo płyty "rzeĽbione" w esy floresy,
    > aby przepływ odbywał sie w sposób burzliwy, a nie laminarny.

    myślę, że to już jest bardziej "marketing"
    blacha poszczególnych płyt musi mieć przetłoczenia ze względów
    "mechanicznych"
    płaskie powierzchnie nie przeniosłyby przy tej samej grubosci blachy takich
    cisnień
    a potem skłonność do szumienia wymiennika chłopcy od sukcesu zdefiniowali
    jako "feature"
    uprzedzając potencjalne narzekania klientów

    w przepływie laminarnym nie ma niczego złego...

    te cuda z krosowaniem strumieni, burzeniem przepływó robi sie po to, żeby
    zmniejszając rozmiary wymiennika i
    przyspieszyć wymianę ciepła,
    efektem ubocznym jest spadek "sprawnosci" wymiennika , tj urządzenie może
    przekazać wiecej "kW" ale czynniki nie zamieniają się temperaturami (jak w
    wymienniku idealnym - co jest mozliwe tylko przy przepływach laminarnych
    właśnie) a różnica temperatur "wejscie A - wyjscie B" jest coraz większa
    uczyłem sie o tym wiele lat temu i nie pamietam wszystkich fachowych
    terminów, ale zasady się nie zmieniły...

    > Więc przepływ powinien być okre?lony przez producenta.
    > Ale w domowym zastosowaniu nic się takiego nie stanie, je?li ciut za duży
    > będzie na c.o.

    na CWU bardzo czesto liczy się 21kW
    a ja myślę o wymienniku 40kW....
    tak więc bedzie to ciutkę więcej niż ciut ;-)

    z drugiej stony, kocioł ma 36kW, więc zakładając chwilowy pobór na potrzeby
    CWU tylko
    przewymiarowanie będzie "kosmetyczne"

    > Tak my?lę.

    myślę bardzo podobnie
    ale chciałem podążyć temat ;-)

  • 8. Data: 2010-11-30 10:16:22
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

> [...]
    > jako "feature"
    > uprzedzając potencjalne narzekania klientów

    Jest jednak jedna poważna zaleta turbulentnego przepływu. Mniejsze osadzanie
    się zanieczyszczeń.
    Laminarny szybciej się zakamieni więc jego sprawnośc szybciej spadnie.

    Marek