  • 121. Data: 2023-05-21 15:48:46
    Temat: Re: sezon grzewczy
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 21.05.2023 o 13:16, Cavallino pisze:

    > Nie ma "jeśli".
    > Albo muszę, albo nie muszę.
    > Przez 18 lat gontu palcem nie dotknąłem.
    > Mocno wiało, walił grad, nic nie musiałem naprawiać.
    To że nie widzisz to nie znaczy że nie popękał, zobaczysz jak się
    zacznie lać, 18 lat na dobry gont to niewiele.

    > Ale gont i blacha już mniej jak rozumiem?
    Dlaczego mniej? Papa pęka, w tym miejscu słońce wytapia smołę/lepik i
    osłabia osnowę, robią się dziury, parę lat i będzie ciekło.

    --
    Janusz

  • 122. Data: 2023-05-21 20:48:33
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.05.2023 15:30, Kris wrote:
    > Kilka lat temu w mojej rodzinnejiejscoeosci w lipcu spadł grad wielkości.pilek
    pingpongowych.
    > Blachodachówka na dachu szwagra do wymiany( kilka lat miał).

    Ale z tym dachem to co niedobrego było że do wymiany?

    Samochód ma blachę 0,6mm i największe grady robią...wgniecenia.
    Blachodachówka modułowa ma 0,8mm, profilowany kształt (nie płaski jak
    maska w samochodzie), ocynkowana, malowana proszkowo.

    Poza zerwaniem dachu lub 30 latami na karku, ciężko mi wyobrazić sobie
    dlaczego blacha wymagałaby wymiany.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 123. Data: 2023-05-21 20:51:06
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 18.05.2023 21:47, WS wrote:
    > Za to rynny PCV

    "Skrót od polichlorku winylu w języku polskim to PCW, a w angielskim PVC
    (od polivinyl chloride). Zatem PCW oraz PVC można stosować zamiennie,
    choć oczywiście w handlu międzynarodowym należy posługiwać się skrótem PVC."

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 124. Data: 2023-05-21 22:38:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ale z tym dachem to co niedobrego było że do wymiany?
    Widziałem te zdjęcia, była zmasakrowana, po prostu brzydko wyglądała.

> [...]
    > maska w samochodzie), ocynkowana, malowana proszkowo.
    >
    > Poza zerwaniem dachu lub 30 latami na karku, ciężko mi wyobrazić sobie

    Bo teraz można jeszcze dokupić taką samą w tym samym kolorze, za
    parę/paręnaście lat nie kupisz a blacha będzie rdzewieć, tak powyginana
    powoduje pekanie farby czy co oni tam dają. Czyli i tak trzeba będzie
    wymienić i tak.

    --
    Janusz

  • 125. Data: 2023-05-22 06:56:57
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 21-05-2023 o 15:30, Kris pisze:
> [...]
    > Fotki tu wówczas wstawiałem.
    > 100 m dalej poniemieckie gospodarstwo mojej babci( z 1000m2 dachow) dom, stodoły
    obory kryte dachówką betonowa.

    Ale sam wspominałeś o latających dachówkach podczas wiatru....
    Nigdy w tej okolicy żaden się nie zdarzył?

  • 126. Data: 2023-05-22 06:59:22
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 21-05-2023 o 15:48, Janusz pisze:

    > Dlaczego mniej? Papa pęka, w tym miejscu słońce wytapia smołę/lepik i
    > osłabia osnowę, robią się dziury, parę lat i będzie ciekło.

    Widać ryzyko niewielkie, skoro wytrzymało tyle ile miało wytrzymać.
    Z tego co piszesz, wychodzi, że wszystko może się zniszczyć przy
    niesprzyjających warunkach, tylko ryzyka inne w poszczególnych materiałach.

  • 127. Data: 2023-05-22 08:42:27
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.05.2023 22:38, Janusz wrote:
    > Widziałem te zdjęcia, była zmasakrowana, po prostu brzydko wyglądała.

    A jaka to była blachodachówka, modułowa czy starego typu? Trapezowa,
    płaska czy inna?

    Staram się dowiedzieć a propos wyglądu, bo co do niego samego...jak dla
    mnie dach w pierwszej kolejności ma nie odfrunąć i nie przeciekać ;-)

> [...]
    > parę/paręnaście lat nie kupisz a blacha będzie rdzewieć, tak powyginana
    > powoduje pekanie farby czy co oni tam dają. Czyli i tak trzeba będzie

    To że nie jest wieczna (niezależnie od ceny) to się zgadzamy. Ja ponad
    to zakładam że żaden dach nie jest wieczny niezależnie czym jest pokryty
    - jak nie pojawi się wada materiału to zawsze może przyjść kataklizm czy
    inne losowe zdarzenie i od tego jest ubezpieczenie.

    A dobra blacha IMHO przyjąłem że wytrzyma te 30 lat (spełniając
    funkcjonalne aspekty, wygląd nie idealny - bo i po co wtedy wymieniać? -
    ale i nie tragiczny) i z takim założeniem nastawiłem się na to, że
    pokrycie się po prostu na emeryturę wymienia. A idealnie to buduje drugi
    dom - mniejszy - bo i po co tyle m2 i pokoi gdy już dzieci się
    wyprowadzą? - względnie przejmą stary (większy) dom.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 128. Data: 2023-05-22 10:53:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 22 maja 2023 o 08:44:20 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > A jaka to była blachodachówka, modułowa czy starego typu? Trapezowa,
    > płaska czy inna?

    Producenta nie pamiętam, mogę go ustalić jak się że szwagrem zadzwonię.
    Ale była to blachodachówka jakiegoś renomowanego wówczas producenta.
    Grad zrobił wgniecenia takie że powłoka malarska była spękana i widać było goły
    ocynk(też pewnie uszkodzony).
    Rzeczoznawca ubezpieczyciela stwierdził konieczność wymiany.

    > Staram się dowiedzieć a propos wyglądu, bo co do niego samego...jak dla
    > mnie dach w pierwszej kolejności ma nie odfrunąć i nie przeciekać ;-)

    Po tym gradobiciu blacha pewnie nie przeciekała ale myślę że rdzą zaczęła by ją żreć
    dużo szybciej jak normalnie

  • 129. Data: 2023-05-22 12:02:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.05.2023 10:53, Kris wrote:
> [...]
    ocynk(też pewnie uszkodzony).
    > Rzeczoznawca ubezpieczyciela stwierdził konieczność wymiany.

    Jak było ubezpieczenie, to nie wiem o czym tutaj piszemy. Jak mi
    ubezpieczyciel zaproponuje że zapłaci za wymianę dachu niezależnie w
    jakim byłby on stanie i czym pokryty, to też bym wymienił ;-)

    Myślałem że ze stratami znajomy został sam i z takim założeniem podjąłem
    dyskusje.

    > Po tym gradobiciu blacha pewnie nie przeciekała ale myślę że rdzą zaczęła by ją
    żreć dużo szybciej jak normalnie

    Mimo to. Nadal nie jest to rok czy dwa zanim pojawią się jakieś
    przecieki. To bliżej kwestia 5-8 lat, zakładając że nic z takimi
    uszkodzeniami się nie robi.

    U mnie w okolicy po tornadzie z 2017, to posiadacze dachówek (co
    niektórzy) mieli braki po kilka/kilkanaście na dachach. Zerwanych dachów
    (na szczęście) niezależnie od pokrycia, nie stwierdziłem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 130. Data: 2023-05-22 12:19:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 22.05.2023 o 06:59, Cavallino pisze:

    > Widać ryzyko niewielkie, skoro wytrzymało tyle ile miało wytrzymać.
    > Z tego co piszesz, wychodzi, że wszystko może się zniszczyć przy
    > niesprzyjających warunkach, tylko ryzyka inne w poszczególnych materiałach.

    Ano.
    Dlatego Ja z tego wszystkiego skalkulowałem że dachówka betonowa będzie
    najlepsza bo najtrwalsza, prawie bezobsługowa i odporna na silne wiatry.
    A że jakoś specjalnie nie była dużo droższa od innych pokryć to ja
    wybrałem + mocniejsza więźba która też trochę więcej kosztowała.

    --
    Janusz