  • 1. Data: 2009-03-11 12:11:45
    Temat: solary [ciekawostka]
    Od: Grzegorz Brycki <g...@o...pl>

    Witam,

    Dla niektórych to może być interesujące, szczególnie tych którzy nie
    mają jeszcze solarów i zastanawiają się.

    http://www.solver.katowice.pl/index.php?menu=10&lang
    =pl

    GB

  • 2. Data: 2009-03-11 13:11:56
    Temat: Re: solary [ciekawostka]
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Grzegorz Brycki pisze:

    > http://www.solver.katowice.pl/index.php?menu=10&lang
    =pl

    Po pobraniu danych od marca 2008 średnie nasłonecznienie wyniosło
    91 W/m2, co daje prawie 800 kWh z m2 rocznie, to jest przynajmniej
    jakiś konkret do porównań opłacalności solarów.

    T.

  • 3. Data: 2009-03-11 14:20:34
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Tomasz Finke" <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości

    =pl

    > Po pobraniu danych od marca 2008 średnie nasłonecznienie wyniosło
    > 91 W/m2, co daje prawie 800 kWh z m2 rocznie, to jest przynajmniej
    > jakiś konkret do porównań opłacalności solarów.

    Ile kosztuje 1m2 tych solarów?
    Dla takiej liczby odbiorców, to faktycznie może być już opłacalne.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 4. Data: 2009-03-11 15:01:50
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Jan Werbiński pisze:

    > Ile kosztuje 1m2 tych solarów?

    Typowy zestaw dla domku jednorodzinnego i 4 osób kosztuje 7-12 kzł.
    Ostatnio ceny mocno spadły i nawet mała instalacja solarna przestaje
    być drastycznie nieopłacalna. Teraz taki zestaw pozwala już na
    zaoszczędzenie w ciągu roku mniej więcej tylu złotych, ile wyniosłyby
    odsetki od lokaty bankowej w tej samej kwocie ;-)

    > Dla takiej liczby odbiorców, to faktycznie może być już opłacalne.

    Tak, ale akurat instalacja podana w linku ma idealny azymut i kąt
    nachylenia, co nie zawsze da się uzyskać, do tego przy dużej instalacji
    jest mniejszy procent strat.

    T.

  • 5. Data: 2009-03-12 07:23:56
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Tomasz Finke pisze:

> [...]
    > 91 W/m2, co daje prawie 800 kWh z m2 rocznie, to jest przynajmniej
    > jakiś konkret do porównań opłacalności solarów.

    Slonce dostarcza w okolice Ziemi 1,3 kW / m^2.
    Rozumiem ze Twoja, znacznie mniejsza liczba to po przejsciu przez
    atmosfere, uwzglednieniu dnia i nocy oraz szerokosci geograficznej.
    Czyli "efektywna dobowa stała słoneczna w Polsce"?

    Mało. Moze taki solar otaczac ogniskujacymi lustrami, które sa
    niepomiernie tansze? Wpadl ktos na to?

    pozdro
    --
    A S

  • 6. Data: 2009-03-12 08:37:57
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Czyli "efektywna dobowa stała słoneczna w Polsce"?
    >
    > Mało. Moze taki solar otaczac ogniskujacymi lustrami, które sa

    W praktyce działa znaczne obniżenie ceny solara, poprzez rezygnację z nowych
    technologii na rzecz taniego baniaka o znacznej powierzchni. Oczywiście nie
    będzie on taki efektywny w czasie złej pogody, ale za to tani.

    Takie rozwiązanie jest stosowane masowo w krajach tropikalnych.

  • 7. Data: 2009-03-12 11:19:20
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Andrzej S. pisze:

> [...]
    > atmosfere, uwzglednieniu dnia i nocy oraz szerokosci geograficznej.
    > Czyli "efektywna dobowa stała słoneczna w Polsce"?

    Nie moja, tylko wyliczona przez system monitorujący solary
    podany w linku na początku wątku. Do tego trzeba jeszcze
    uwzględnić porę roku, np. wczoraj około południa system pokazywał
    niecałe 70 W/m2, ale w lipcu 2008 średnia to 186 W/m2, a maksimum
    wyniosło 1186 W/m2, czyli całkiem blisko stałej słonecznej.

    > Mało. Moze taki solar otaczac ogniskujacymi lustrami, które sa
    > niepomiernie tansze? Wpadl ktos na to?

    Wewnątrz paneli już jest warstwa refleksyjna i dużej poprawy bez
    znaczącego wzrostu kosztów się nie uzyska. Problemem jest ta różnica
    między efektywnością paneli latem i zimą, która wynosi średnio 3:1,
    a w szczycie 15:1. Nawet przy poprawnie zwymiarowanej instalacji latem
    spora część wyprodukowanej energii się zmarnuje, a zimą i tak trzeba
    będzie dogrzewać wodę piecem.

    T.

  • 8. Data: 2009-03-12 13:27:57
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Tomasz Finke pisze:

    > Wewnątrz paneli już jest warstwa refleksyjna i dużej poprawy bez
    > znaczącego wzrostu kosztów się nie uzyska. ...

    Ta warstwa sluzy reklamie i naciaganiu kolejnych klientów.
    Chodzi mi o cos innego - o lustra zewnetrzne, kierujące
    na kociolek energie z wiekszej powierzchni.
    Archimedes tak spalil flote Fenicjan (jesli to prawda...)

    pozdro
    --
    A S

  • 9. Data: 2009-03-12 14:16:23
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Andrzej S. pisze:

    > Chodzi mi o cos innego - o lustra zewnetrzne, kierujące
    > na kociolek energie z wiekszej powierzchni.

    To już chyba lepiej wymyślić automatyczną wycieraczkę, która będzie
    zimą usuwała na bieżąco śnieg z solarów. Problemem nie jest zwiększenie
    ilości energii generowanej z metra kwadratowego, tylko zmniejszenie
    sezonowej nierównomierności.

    T.

  • 10. Data: 2009-03-12 15:27:03
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Tomasz Finke pisze:

    > Ostatnio ceny mocno spadły i nawet mała instalacja solarna przestaje
    > być drastycznie nieopłacalna. Teraz taki zestaw pozwala już na

    ... ale nadal jest bardzo nieopłacalna. To jak z cegłą która spada na
    głowę; nie ważne czy to bloczek silikatowy czy też zwykła czerwona
    dziurawka - i tak będzie bolało ;)

    > zaoszczędzenie w ciągu roku mniej więcej tylu złotych, ile wyniosłyby
    > odsetki od lokaty bankowej w tej samej kwocie ;-)

    Różnica jest jednak drobna - z lokaty nadal możesz wyciągnąć włożoną
    kasę a z solarów już nie.

    > Tak, ale akurat instalacja podana w linku ma idealny azymut i kąt
    > nachylenia, co nie zawsze da się uzyskać, do tego przy dużej instalacji
    > jest mniejszy procent strat.

    Instalacja podana w linku jest po pierwsze duża, po drugie obsługuje
    wielu odbiorców, po trzecie odzwierciedla działalność inwestora:
    Instytutu Ekologii Terenów Uprzemysłowionych. Z różnych względów oni
    mogli sobie pozwolić nie tylko na solary ale i na masę innych rzeczy i
    wcale nie musieli oczekiwać, że im to będzie dobrze działało... ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio