    From: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: solary [ciekawostka]
    Date: Thu, 12 Mar 2009 12:19:20 +0100

    Andrzej S. pisze:

    > Slonce dostarcza w okolice Ziemi 1,3 kW / m^2.
    > Rozumiem ze Twoja, znacznie mniejsza liczba to po przejsciu przez
    > atmosfere, uwzglednieniu dnia i nocy oraz szerokosci geograficznej.
    > Czyli "efektywna dobowa stała słoneczna w Polsce"?

    Nie moja, tylko wyliczona przez system monitorujący solary
    podany w linku na początku wątku. Do tego trzeba jeszcze
    uwzględnić porę roku, np. wczoraj około południa system pokazywał
    niecałe 70 W/m2, ale w lipcu 2008 średnia to 186 W/m2, a maksimum
    wyniosło 1186 W/m2, czyli całkiem blisko stałej słonecznej.

    > Mało. Moze taki solar otaczac ogniskujacymi lustrami, które sa
    > niepomiernie tansze? Wpadl ktos na to?

    Wewnątrz paneli już jest warstwa refleksyjna i dużej poprawy bez
    znaczącego wzrostu kosztów się nie uzyska. Problemem jest ta różnica
    między efektywnością paneli latem i zimą, która wynosi średnio 3:1,
    a w szczycie 15:1. Nawet przy poprawnie zwymiarowanej instalacji latem
    spora część wyprodukowanej energii się zmarnuje, a zimą i tak trzeba
    będzie dogrzewać wodę piecem.

    T.