  • Date: Fri, 30 Dec 2011 08:33:07 +0100
    From: quent <x...@x...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: sterowanie pogodowe oraz wpływ temp. pom.

    Odpaliłem wczoraj kocioł gazowy Junkersa Cerapur smart 14c ze
    sterownikiem pogodowym FW100 na kablu, który ma możliwość nastawienia
    wpływu temp. pomieszczenia (w %) na zachowanie kotła (zaworu).
    W domu parterowym mam 100% ogrzewanie podłogowe.

    Pomóżcie mi proszę zrozumieć zasadę działania takiego sterowania.

    Sprawa dla mnie jest jasna w jednym przypadku. Gdy wpływ temp.
    pomieszczenia ustawiam na 100% kocioł grzeje z mocą zależną od krzywej
    grzewczej, czyli od temp. na zewnątrz aż do chwili w której zadana temp.
    w pomieszczeniu zostanie osiągnięta, po czym zawór gazowy się zamyka.
    Wznawia grzanie gdy temp. w pomieszczeniu spada poniżej nastawy na
    sterowniku itd.

    Wadą takiej nastawy (100% wpływu temp. pomieszczenia) jest niekomfortowe
    obniżenie temp. przez pewien czas, czas potrzebny do ponownego ogrzania
    pomieszczeń gdy temp. w pomieszczeniu spadnie poniżej nastawy na
    sterowniku. Gdy np. temp. na zewnątrz gwałtownie spadnie z 0st do -10st
    kocioł stoi bo czeka aż ta zmiana zacznie wpływać na wnętrze domu a
    przecież idea sterowania pogodowego mówi, że właśnie powinien zacząć
    grzać już aby do takiego oziębienia wnętrza nie doszło.

    I w tym momencie, tak myślę, powinno się ustawić wpływ temp.
    pomieszczenia na mniejszy % ale jaki??
    Tego nie rozumiem.

    Mam nadzieję ze nie nakręciłem zbytnio.

    --