  • 41. Data: 2010-11-15 21:39:54
    Temat: Re: sterownik pokojowy a ciągłe grzanie
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Lis, 17:04, "William Bonawentura"
    > Dobrze myslisz. Jesli jest sterowanie czujnikiem pogodowym to centralny termostat
    nie ma sensu.

    Jakies uzasadnienie?
    Ja mam atmosferyczny kociol + czujnik pogodowy + termostat i dziala OK
    - krzywe grzania ustawione "na oko", tzn. troche wyzsza temp. wody niz
    powinna byc, termostat odcina ogrzewanie jak sie nagrzeje do zadanej
    temperatury (np. w trybie nocnym kociol nie pracuje wcale, o ile na
    zewnatrz nie jest ponizej -20...) - bez tego non stop grzalby wode
    przy zamknietych termostatach, czyli praktycznie co chwile by sie
    wlaczal i wylaczal...

    WS

    PS. ogrzewanie mam praktycznie tylko grzejnikami (tylko w 2 lazienkach
    podpieta podlogowka pod grzejniki drabinkowe przez zawory RTL),
    (chwilowo ;) ) brak kominka...

  • 42. Data: 2010-11-15 22:25:22
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "WS" <L...@c...pl> wrote:
> [...]
    > zewnatrz nie jest ponizej -20...) - bez tego non stop grzalby wode
    > przy zamknietych termostatach, czyli praktycznie co chwile by sie

    Jaki kociol, jaki sterownik? Wlacz/wylacz czy sterownik komunikuje sie z
    kotlem?
    Ustawienie krzywych "na oko" dziala gdy sterowanie kotla przez sterownik
    jest "cyfrowe", tzn. sterownik podaje nie tylko sygnal "grzej", ale równiez
    podaje informacje o ile stopni powinien podniesc temp. wody grzewczej w
    instalacji (lub opuscic).
    Wówczas mimo blednego ustawienia krzywych wszystko dziala mniej wiecej
    poprawnie.
    Gdy sterownik jest typu wlacz/wylacz, mamy hustawke temperatury, zwlaszcza
    gdy jest podlogówka bez osobnego sterowania.
    Ja mam kociol i sterownik vaillant. W kotle mozna ustawic tylko kilka
    parametrów pracy kotla (np. blokada pompy, blokada palnika, stala
    temperatura wody grzewczej), reszte ustawia sie w sterowniku pogodowym,
    który wisi... w salonie. I ma wbudowany czujnik temp. pokojowej. Mozna w nim
    ustawic 2 krzywe grzewcze (osobne dla 2 róznych obiegów), 2 rózne czujniki
    pokojowe (dla 2 róznych obiegów), minimalna temp. wody grzewczej, korekty
    temp. czujników pokojowych oraz zewnetrznego (offset dla krzywej). Czujniki
    pokojowe moga pracowac w 3 trybach: odlaczony (sterownik olewa pomiar temp),
    korekty (temp. wody grzewczej jest ustawiana zgodnie z róznica temp. w
    pokoju i tej zadanej) lub termostatu (gdy jest zimniej niz temp. zadana -
    temp. wody grzewczej jest podnoszona, jesli cieplej - ogrzewanie jest
    wylaczane).
    Tymczasem prosty sterownik, jaki zapewne ma Rafal, skoro widzial na
    zaciskach napis "230V", podaje tylko sygnal do kotla: "grzejemy" albo "nie
    grzejemy". W tej sytuacji wszystko nalezy ustawic na kotle i zdac sie na
    automatyke pogodowa.

    > WS
    >
    > PS. ogrzewanie mam praktycznie tylko grzejnikami (tylko w 2 lazienkach
    > podpieta podlogowka pod grzejniki drabinkowe przez zawory RTL),
    > (chwilowo ;) ) brak kominka...

    I pewnie dlatego to dziala. Podlogówka przy takich temp. zewnetrznych
    zapewne w ogóle nie grzeje, a gdy zrobi sie zimniej temperatura podlogi nie
    bedzie stabilna.

    --
    Bartek

  • 43. Data: 2010-11-15 22:29:46
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:
    > Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości

    > Skon żeś wytrzasnął takiego partacza ?
    > Swoją drogą czy kocioł był odpalany przez serwisanta ?

    Takie są realia. Instalację i montaż kotła robił pewnie hydraulik (tak jak u
    mnie), a ten co "odpala" kocioł, autoryzowany serwis, znacznie więcej zarobi
    wykonując 3 przyłącza gazowe, niż dostałby od kolegi za poprawne ustawienie
    kotła. Więc mu się nie chciało.

    --
    Bartek

  • 44. Data: 2010-11-15 22:37:10
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Lis, 23:25, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:

    > Jaki kociol, jaki sterownik? Wlacz/wylacz czy sterownik komunikuje sie z
    > kotlem?

    Dokladnie nie pamietam ;) Standardowy zestaw Buderus Logano zakupiony
    w 2001roku: kociol G124X 20kW + sterownik R2107 + zasobnik CWU L-135 +
    czujnik pogodowy i wewnetrzny (na sterowniku wyswietla sie temp. w
    pomieszczeniu, wiec zapewne nie jest to zwykly wl/wyl)

    > I pewnie dlatego to dziala. Podlog wka przy takich temp. zewnetrznych
    > zapewne w og le nie grzeje, a gdy zrobi sie zimniej temperatura podlogi nie
    > bedzie stabilna.

    nie bylo sensu robic osobnego obwodu dla grzania kilku(nastu ?) m2
    podlogi lazienek - jak dla mnie dziala OK - po trybie nocnym
    ogrzewanie rusza zanim sie wstanie i podlogi sa rano cieple ,
    wieczorem to juz loteria ;)
    a grzjniki drabinkowe w lazience i tak bardziej sie przydaja niz ta
    podgrzewana podloga...

  • 45. Data: 2010-11-15 22:41:48
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:

    > jak to nie, przeciez widze :)

    > na rozgałęźnikach na dole domu i na piętrze mam takie pokrętła
    > przezroczyste ze skalą

    Obserwuj przepływy podczas pracy kotła i ustaw je tak, żeby były zbliżone we
    wszystkich obiegach. Ewentualnie w sypialniach możesz je trochę obniżyć (na
    oko ;)).
    A do podłogówki masz osobny obwód z pompą i mieszaczem czy podłoga też jest
    na tym rozdzielaczu?

    > czyli piec ma działąc nonstop i to jest oszczedne?

    Przy podłogówce - tak. Przy grzejnikach - niekoniecznie, ale taką masz
    instalację.. Na pewno dużo pieniędzy nie stracisz, a zyskasz komfort.
    Sterownik pokojowy da Ci oszczędności, ale może rozregulować podłogówkę.
    Możesz jeszcze poszukać w kotle ustawień blokowania palnika. Jeśli
    zwiększysz go np. do 30-45 minut, to kocioł będzie włączał rzadziej palnik.

    --
    Bartek

  • 46. Data: 2010-11-15 22:59:06
    Temat: Re: sterownik pokojowy a ciagle grzanie
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "WS" <L...@c...pl> wrote:

> [...]
    > czujnik pogodowy i wewnetrzny (na sterowniku wyswietla sie temp. w
    > pomieszczeniu, wiec zapewne nie jest to zwykly wl/wyl)

    zdecydowanie sterownik "inteligentny" :)

> [...]
    > wieczorem to juz loteria ;)
    > a grzjniki drabinkowe w lazience i tak bardziej sie przydaja niz ta

    U mnie teraz podloga jest zimna, temp. na kotle nie przekracza 28 stopni
    (ciekawe kiedy go korozja zezre) i nie moge wychwycic kiedy sie kociol
    wlacza. No ale na zewnatrz temp. 10 stopni. A w domu 22...

    --
    Bartek

  • 47. Data: 2010-11-16 06:54:07
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    z tego co zauważyłęm to podłogówka i kaloryfery sa na osobnych obiegach

    a podłogówka nie działa nonstop
    nawet powiem że bardzo żadko jest załaczana bo trzyma temperature

  • 48. Data: 2010-11-16 06:56:40
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    zgadza sie :)

  • 49. Data: 2010-11-16 15:17:43
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > zarobi wykonując 3 przyłącza gazowe, niż dostałby od kolegi za poprawne
    > ustawienie kotła. Więc mu się nie chciało.

    Niw chciało, czy raczej żal kasy ? :)

  • 50. Data: 2010-11-16 15:19:20
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > zarobi wykonując 3 przyłącza gazowe, niż dostałby od kolegi za poprawne
    > ustawienie kotła. Więc mu się nie chciało.

    Nie chciało, czy raczej żal kasy ? :)