  • 1. Data: 2010-11-07 16:37:53
    Temat: jak wykonac nadproże w istniejącej ścianie nośnej
    Od: "PanAdol" <p...@P...neostrada.pl>

    Witam
    Chcę zrobic drzwi wejsciowe w istniejacym budynku. Drzwi dosc waskie - 80tki
    (z oscierznica 86cm)
    Sciana ma jakies 40 lat i widze ze z zewnatrz jest biala cegla a wewnatrz
    jakis pusta. Razem okolo 40cm.
    Szukam jak najlepiej zrobic nadproże przed tym jak zaczne robic otwór na
    drzwi.
    Rozumeim ze wszystkie nadproża gotowe betonowe typu L nie bardzo sie
    sprawdzaja w tym przypadku ?
    Slyszałem coś ze najlepiej jest zrobic z metalowych T-eownikow lub
    Ceownikow. Przewiercić z obydwo stron i pozniej jakoś to skrecać razem. Ktos
    podpowie co i jak albo da jakiegoś linka jak to prawidlowo wykonac coby
    budynek sie nei zawalil ;) ?
    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2010-11-07 16:43:53
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "PanAdol" <p...@P...neostrada.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ceownikow. Przewiercić z obydwo stron i pozniej jakoś to skrecać razem.
    > Ktos podpowie co i jak albo da jakiegoś linka jak to prawidlowo wykonac

    Poszukaj jakiegoś konstruktora lub budowlańca z uprawnieniami kierowniczymi
    w najbliższej okolicy.
    Bez dokłądnych oględzin nikt Ci nie doradzi, a ryzyko zawalenia ściany, a
    być może i całego domu duże - jezeli jest to ściana nośna.
    Jeżwli nie wiesz jak takie rzeczy się rozbi to lepiej się za to nie
    zabieraj, nawet jak ktoś Ci doradzi poprzez net.

  • 3. Data: 2010-11-07 17:27:37
    Od: "PanAdol" <p...@P...neostrada.pl>

    > Użytkownik "PanAdol" <p...@P...neostrada.pl> napisał w wiadomości

    > Poszukaj jakiegoś konstruktora lub budowlańca z uprawnieniami
    > kierowniczymi w najbliższej okolicy.
    Konsultować będę w tym tyg ale chcialem sie teoretycznie przygotować.
    Juz znalazlem idealny art ;)
    http://www.przegladbudowlany.pl/2006/04/2006-04-44-4
    6orlowicz.pdf
    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-11-07 18:06:34
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 7 Lis, 17:37, "PanAdol" <p...@P...neostrada.pl> wrote:
> [...]
    > podpowie co i jak albo da jakiegoś linka jak to prawidlowo wykonac coby

    Primo:
    Nadproze robisz najpierw, przed wywaleniem sciany.
    Secundo:
    Ja bym robil na dwa razy. Najpierw od zewnatrz wykuc odpowiednia
    dziure, zmontowac w niej cale zbrojenie i dodac do niego pare pretow
    na wylot przez sciane, zaszalować i zalac betonem.
    Tertio:
    Jak beton zwiaze (2-3 tygodnie) z drugiej strony tez wykuc dziure,
    zrobic zbrojenie zlaczyc je z tymi pretami i operacje zalewania
    powtorzyc.
    Quatro:
    Zeby bylo milo pozniej dobrze jest dac blache lub deske/plyte w
    miejscu gdzie bedzie otwor drzwiowy, wtedy dol nadproza bedzie rowny.

    I dopiero wtedy jak cale nadproze zwiaze (w calosci jakies 2-3
    miesiace bym czekal) wywalic dziure na dzwi.

    W moim dokonaniu jest jedno tak zrobione nadproze w domu z cegly i
    kamienia. Jest sobie juz 5 rok i nic nie peka.

    Jak sie uprzesz mozesz miedzy jedna polowka a druga dac troche styro.
    Troche poprawi cieploszczelnosc.

  • 5. Data: 2010-11-08 07:39:13
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    Jeżeli można to się podepnę pod temat.
    Jest sobie takie pół domku
    http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2010-11/d9c68727/pict0
    288.jpg.html
    Część lewa (do widocznego na ścianie progu jest nowa, dobudowane jakieś 10
    lat temu), prawa część to prawdopodobnie około 60 letni dom. W starej części
    strop jest drewniany i wygląda tak
    http://fotoo.pl/hosting-zdjec/2010-11/475a3e47/pict6
    535.jpg.html . Plan jest
    taki aby wyburzyć ścianę między dwoma sąsiednimi pokojami.
    Konsultacje z budowlańcem oczywiście były i plan jest taki aby drewniany
    strop w starej części podstęplować, ścianę wywalić w całości a w jej
    miejscie wstawić ramę stalową z: góra dwuteownik heb 140, boki (słupy) też
    dwuteownik heb 140 albo zwykły, a fundament wzmocnić zbrojonym betonem z
    zatopionym na wierzchu ceownikiem. Myślę żeby to jeszcze wzmocnić robiąc
    jakieś zastrzały w górnych rogach. Cała szerokość sciany to 3 m. Strop w
    nowej części jest betonowy terriva i jest ułożony równolegle do ściany,
    która ma zniknąć.
    Czy to ma szanse nie spaść mi później na głowę??
    Pozdrawiam i dziękuję za wszelkie opinie.

    Tomasz

  • 6. Data: 2010-11-08 08:10:01
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz O." <t...@o...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > która ma zniknąć.
    > Czy to ma szanse nie spaść mi później na głowę??
    > Pozdrawiam i dziękuję za wszelkie opinie.

    Na początek może ostrzeżenie:
    Porady internetowe to jak wróżenie z fusów, a ceną jest Twoje życie.
    Takie rzeczy powinno się robić tylko i wyłącznie pod nadzorem konstruktora.

    Niestety najpierw trzeba by było się dowiedzieć z jakim obciążeniem bedziesz
    miał do czynienia.
    Robienie ramy to jest średnio dobry pomysł. Raczej trzeba by było wykonać
    odpowiednią belkę i dobrze zakotwiczyć ją w ścianach nośnych.
    Co do profilu 140 to może się okazać zbyt słaby. Wszystko zależy od
    rozpietości tego profila oraz obciążenia.
    Trzeba też wiedzieć o tym, że na dwuteownik działa siła gnąca oraz siła
    obracająca dwuteownik, która powoduje tzw. wyboczenie.
    Na skutek tego wyboczenia, gwałtownie maleje odporność na zginanie profilu.
    Efekt wygląda tak, że dopóki belka się nie obróci to przenosi nacisk na
    punkty podparcia bez większego ugięcia. Kiedy belka zostanie skręcona, wtedy
    nacisk zaczyna działać na bok belki, a w tym kierunku belka ma dużo mniejszą
    obciążalność i łatwiej ulega zgięciu.
    Aby uniknąć wyboczenia profilu dwuteowego należy zastosować dwa takie
    profile pospawane z sobą na całej jego długości czy to zestawiając profil do
    profilu czy też dając je w pewnej odległości od siebie i spawając poprzeczki
    w formie przewróconej na bok litery X
    W Twoim przypadku będzie to zadanie dość trudne, bo jak rozumiem chcesz
    usunąć ścianę, na której z jednej strony wspierają się drewniane belki
    stropowe, a po drugiej stronie jest wieniec stropu. Chyba, że źle to
    zrozumiałem ?
    Powinno to wyglądać tak, ale całość obrócona na bok. Poprzeczki muszą być
    spawane do profili oraz w miejscu ich krzyżowania się.

    Być może, że w Twoim przypadku wystarczy pospawać z sobą 2 dwuteowniki:

  • 7. Data: 2010-11-08 09:00:00
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "PanAdol" <p...@P...neostrada.pl> napisał w wiadomości
    Witam

    > Chcę zrobic drzwi wejsciowe w istniejacym budynku. Drzwi dosc waskie -
    > 80tki (z oscierznica 86cm)
    [..]
    >jak to prawidlowo wykonac coby budynek sie nei zawalil ;) ?

    Najwazniejsze w tym wypadku jest co znajduje sie nad
    drzwiami tj. przyslego nadproza, to z czego jest sciana
    to osobny "silowy" problem.
    Pytanie w jakiej wysokosci od naproza jest strop (z czego),
    w jakie odleglosci od otworu sa sciany sciany itp itd..

    pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2010-11-08 09:48:41
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

    > Na początek może ostrzeżenie:
    > Porady internetowe to jak wróżenie z fusów, a ceną jest Twoje życie.
    > Takie rzeczy powinno się robić tylko i wyłącznie pod nadzorem
    > konstruktora.

    Tak wiem i takie konsultacje przeprowadząłem ale zawsze lepiej mieć kilka
    opinii. Tym bardziej, że jak widzę Twoja znacznie się różnie od tej którą
    uzyskałem od mojego inżyniera.

    > Niestety najpierw trzeba by było się dowiedzieć z jakim obciążeniem
    > bedziesz miał do czynienia.

    Z zewnętrzynych ogłędzin na tej ścianie prawdopodobnie (muszę zbić kawąłek
    tynku żeby potwierdzić) jest belka prostopadła (murłata?) do belek
    stropowych. Na niej opiera się strop i krokwie od skośnej części dachu. Dach
    lekki z blachodachówki a ściany na piętrze wszystki z kartongipsu.
    Rozpiętość tej belki to będzie 3 metry.

> [...]
    > spawane do profili oraz w miejscu ich krzyżowania się.

    > Być może, że w Twoim przypadku wystarczy pospawać z sobą 2 dwuteowniki:

    Jak zauważyłeś z racji tego, że pomieszczenie dość wąskie chciałbym ścianę
    wywalić w całości, wstawiając tylko stalowe słupy.
    Niestety nie wiem jak wygląda druga strona tej ściany, bo nie ja to
    budowałem. Z racji tego, że sufit w nowej części jest kilkanaście
    centymetrów niżej niż ten drewniany to faktycznie może wskazywać, że jest
    tam wieniec, który jest połączony z tą właśnie ścianą nośną.

    Tomasz

  • 9. Data: 2010-11-08 14:54:25
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Tak wiem i takie konsultacje przeprowadząłem ale zawsze lepiej mieć kilka
    > opinii. Tym bardziej, że jak widzę Twoja znacznie się różnie od tej którą
    > uzyskałem od mojego inżyniera.

    Być może obciążenia statyczne nie są w tym przypadku zbyt duże.
    Jednak trzeba uważać na te wyboczenia profila. Nie są one istotne, kiedy
    belka jest zalana betonem i stanowi ona całość jako belka żelbetonowa, ale z
    tego co widze chcesz nią podeprzeć stropy bez zabezpieczenia przed
    wyboczeniem i tu już może powstać problem.
    Ale jednak rozwalając ścianę nosną trzeba by podeprzeć zarówno belki
    drewniane starego stropu jak i wieniec stropu lanego. Chyba, że ktoś już
    pomyślał wcześniej i zrobił porzadną belkę żelbetową w miejscu wieńca, ale
    tego to się nie dowiemy bez obejrzenia projektu lub wykonania wkuć.
    Ponadto jeżeli jest to faktycznie Teriva to trzeba by było wiedzieć w którym
    kierunku przebiegają zbrojenia.
    Jeżeli biegną równolegle do wyburzanej ściany to spokojnie będzie można
    ścianę wyburzyć, bo i tak prawie cały nacisk idzie na boczne ściany.
    Jeżeli jednak przebiegają one wzdłuż pomieszczenia to za przeproszeniem
    "d...pa blada", bo wtedy trzeba będzie robić porzadną i masywną belkę
    podporową w miejscu ściany i taki dwuteowniczek 140 to może być stanowczo za
    mało.

    Ja u siebie w mieszkaniu robiłem coś podobnego, ale mam strop lekki na
    belkach stalowych dwuteowych.
    Przebijałem się pomiędzy dwoma pomieszczeniami w ścianie podpierającej belki
    stropowe z dóch stron.
    Zrobiłem to tak, że pozostawiłem ze ściany podpierającej dwa filary przy
    bocznych ścianach, na których wsparłem poprzeczną belkę biegnącą na
    przestrzał przez belki stropowe. Po prostu zostały wypalone w belkach
    stropowych gniazda, przez które biegnie poprzeczna belka. Belki stropowe
    schodzą się na zakładkę tzn. wystając po części na drugą stronę ściany.
    Dodatkowo z tą poprzeczną belką dałem po 2 druty zbrojeniowe z obydwu stron
    na przestrzał przez belki i całość zabetonowałem.
    Najwięcej śmiechu było jak obejrzał to mój kierownik budowy, kiedy zobaczył
    nad głową wiszące w powietrzu i niczym nie podparte od dołu belki schodzące
    się w miejscu, gdzie była ściana nośna.
    Na poczatku jeszcze sobie zażartowałem, że tak sobie wyburzyliśmy ściany, a
    skoro nic się nie zawaliło to chyba juz się nie zawali.
    Ale jak mu wytłumaczyłem jakiej użyłem sztuczki magicznej to stwierdził, że
    jest to świetna robota :)
    Co prawda nie jestem konstruktorem budowlanym, ale miałem do czynienia z
    konstrukcjami na budowie maszyn, stąd też zagadnienia nie są mi obce.
    Piszę to tylko jako ciekawostkę, bo w Twoim przypadku i tak Ci się nie
    przyda.

> [...]
    > stropowych. Na niej opiera się strop i krokwie od skośnej części dachu.
    > Dach lekki z blachodachówki a ściany na piętrze wszystki z kartongipsu.

    W sumie niewiele.

> [...]
    > centymetrów niżej niż ten drewniany to faktycznie może wskazywać, że jest
    > tam wieniec, który jest połączony z tą właśnie ścianą nośną.

    To nie ulega wątpliowści, że wieniec być musi. Kwestią jest tylko czy
    zbrojenia biegną wzdłuż pomieszczenia czy w poprzek.
    Jęzlei w poprzek to masz sprawę prostą. Wystarczy tylko podeprzeć drewniany
    strop.

  • 10. Data: 2010-11-09 07:19:23
    Od: "Tomasz O." <t...@o...eu>

> [...]
    > "d...pa blada", bo wtedy trzeba będzie robić porzadną i masywną belkę
    > podporową w miejscu ściany i taki dwuteowniczek 140 to może być stanowczo

    Prawdopodobnie belki z Terivy biegna równolegle do tej ściany (oczywiście
    przed wyburzeniem będę robił odkrywkę) ale wnioskuje to po stropie w
    sasiednim pomieszczeniu, który jak kupiłem chałupę był jeszcze goły od
    spodu. Do projektu niestety nie mam dostępu, bo jak wspomnaiłem było to
    robione przez poprzednich właścicieli. Myślę, że żadnej belki/wieńca wzdłuż
    tej ściany nie będzie a tym bardziej na niej, bo tam na 99% procent jest
    belka drewniana na której opierają się krokwie a właściwie jedna, bo reszta
    była wycięta w trakcie rozbudowy. Jedyna opcja to jest taka, że ten wieniec
    został do tej ściany doklejony od strony pomieszczenia w nowej części domu.
    Nie wiem tylko czy takie rzeczy się praktykuje. Widziałem jak znajomy
    dobudowywał coś podobnego do swojego domu i belki od Terivy opierał tylko na
    ściananch prostopadłych do istniejącej, starej ściany. Żadnego wieńca do
    niej nie doklejał.

    > W sumie niewiele.

    W sumie tak ale już mnie przekonałeś, żeby kupić dwa dwuteowniki, może
    trochę mniejsze (100? 120?) i je zespawać. Będzie to też cąłkiem dobre, ze
    względu na większą powierzchnię styku z belkami drewnianymi i ewentualne ich
    osiadanie. Zastanawiam się tylko czy wystarczy po jednm na słupy czy też
    dawać spawane.

    Tomasz