  • 11. Data: 2009-08-24 10:44:21
    Temat: Re: winorośł
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    kris wrote:
    > Jedna sadzonka na ile metrów bie??cych pergoli wystarczy?

    winorosl jest w stanie przyrosnąć o jakies 4 mb. ale to po kilku latach.
    ilosc latorosli rosnie z wiekiem, na poczatku nie ma co liczyc na wiecej
    niz 2 mocne.

    --
    bartek

  • 12. Data: 2009-08-24 10:48:24
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bokomaru" <b...@z...com> napisał w wiadomości

    > winorosl jest w stanie przyrosnąć o jakies 4 mb. ale to po kilku latach.
    > ilosc latorosli rosnie z wiekiem, na poczatku nie ma co liczyc na wiecej
    > niz 2 mocne.

    Czyli na 6 metrów bieżących pergoli ile proponujesz abym posadził sadzonek?
    Pergola wysoka na 3 metry maks
    Tak kratownica w sumie to bedzie długa 6 metrów wysoka 3 metry.
    Czy moge dwie różne odmiany obok siebie?

    Krzysiek

  • 13. Data: 2009-08-24 10:59:08
    Od: d...@d...abc.com.pl

    On Mon, 24 Aug 2009, Prze__mek wrote:

    > A dlaczego ?
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Prze__mek

    Ze względu na jakość owoców oczywiście.

    D.P.

  • 14. Data: 2009-08-24 11:13:03
    Od: "Aaron" <s...@p...qdnet.pl>

    "bokomaru" wrote ...

    > cięcie na jesień jest dyskusyjne mocno. narazasz latorosl na
    > wyschniecie i choroby.

    Czy ja wiem? Tu chodzi o posadzoną młodą roslinę która i tak zmarznie
    na wierzchu bez przycinania, a przyciąć trzeba niezależnie czy coś
    uschło czy wymarzło!
    A tak obcinasz późną jesienią, potem przysypujesz i zapominasz do
    wiosny!
    Wszystkie tak traktowałem i jakoś się udało :)
    A.

  • 15. Data: 2009-08-24 12:08:27
    Od: Panslavista <p...@w...pl>

    On Mon, 24 Aug 2009 10:50:04 +0200, kris wrote:

    > Glebe mam raczej żyzną/torfową. Odczyn zasadowy.
    > W pewnym miejscu na nasłonecznionym terenie chcę zrobić pergolę i posadzić
    > na niej winorośł.
    > Jaki gatunek winorośli polecacie, czy sadzić jesienią czy wiosną?
    > Pytam bo do tej pory nie miałem z winoroślami do czynienia.

    Pozyskać sztobry i posadziń reszta w necie lub książkach. Sadzonki u
    Mysliwca - winnica Golesz.

  • 16. Data: 2009-08-24 12:10:34
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Aaron wrote:
    > Czy ja wiem? Tu chodzi o posadzoną młodą roslinę która i tak zmarznie
    > na wierzchu bez przycinania, a przyciąć trzeba niezależnie czy coś
    > uschło czy wymarzło!

    jak przytniesz na 2 oczka, to jesli to drugie uschnie, to bedziesz mial
    na wiosne tylko jedno do dyspozycji.

    --
    bartek

  • 17. Data: 2009-08-24 12:12:04
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    kris wrote:
    > Czyli na 6 metrów bie??cych pergoli ile proponujesz abym posadzi? sadzonek?
    > Pergola wysoka na 3 metry maksa

    winorosl musi miec miejsce. tradycyjne odstepy to 1,80 miedzy drzewkami,
    1,20 miedzy rzedami. na 6 metrow biezacych dalbym po trzy z kazdej
    strony na zakladke, plus ze dwie awaryjnie do ewentualnego przesadzenia.

    --
    bartek

  • 18. Data: 2009-08-24 13:09:27
    Od: "Aaron" <s...@p...qdnet.pl>

    "bokomaru" wrote...

    > jak przytniesz na 2 oczka, to jesli to drugie uschnie,
    > to bedziesz mial na wiosne tylko jedno do dyspozycji.

    W takim układzie bez przycięcia też by szlak trafił.
    A.

  • 19. Data: 2009-08-24 13:12:46
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Aaron wrote:

    > W takim układzie bez przycięcia też by szlak trafił.

    cięcie, szczególnie jesienią (kiedy roslina usypia ma zime) zwieksza
    ryzyko uschniecia pedu. jak przycinasz wiosna, to winorosl placze,
    jesienią (ba, nawet teraz) zdarza się to rzadko.
    tnąc później wiosną wiesz na pewno, czy masz żywy pęd, czy sczezł był.

    --
    bartek

  • 20. Data: 2009-08-24 13:15:15
    Od: "Aaron" <s...@p...qdnet.pl>

    "bokomaru" wrote ...

    > winorosl musi miec miejsce. tradycyjne odstepy
    > to 1,80 miedzy drzewkami, 1,20 miedzy rzedami.

    W warunkach amatorskich można spokojnie zagęścić - te 1.80 jest po to
    aby można było sprzętem tam wjechać. Przy pergoli to ogóle nie należy
    się przejmować normami odległości, tylko co pół metra sadzić i nie
    wnikać! :) Ale równie dobrze sprawę można załatwić dwoma krzaczkami,
    po jednym z każdej strony!
    A.