  • 1. Data: 2009-04-06 10:59:14
    Temat: zamieszkanie w domu - ' nie odebranym'
    Od: "amir" <d...@o...pl>

    Czy moze ktos podać mi ustawe, albo jakis odnośnik do ustawy, z ktorego
    wynika kara za
    zamieszkanie w budynku. który nie został 'odebrany'?

    kto dokonuje takiego odbioru?

    dzięki pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-04-06 11:27:31
    Temat: Re: zamieszkanie w domu - ' nie odebranym'
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    amir pisze:
> [...]
    > wynika kara za
    > zamieszkanie w budynku. który nie został 'odebrany'?

    Art. 57 ust. 7 Prawa budowlanego stanowi, że organ nadzoru budowlanego,
    w wypadku przystąpienia do użytkowania obiektu bez wymaganego pozwolenia
    lub zawiadomienia o zakończeniu budowy, wymierza wysoka karę. Przepis
    ten został wprowadzony w życie z dniem 1 stycznia 2005r. nowelą Prawa
    budowlanego z dnia 16 kwietnia 2004r. (DZ.U. Nr 93, poz. 888).
    Sformułowanie przepisu przejściowego zawartego w art. 4 pkt 2 noweli
    jest bardzo skomplikowane.

    Ustawodawca wprowadzając przepisy nowelizacyjne zostawił pewien okres
    czasu na dopełnienie niezbędnych formalności. Zgodnie z art. 4 pkt. 2
    ustawy nowelizującej Prawo budowlane, przepisu dotyczącego uzyskania
    pozwolenia na użytkowanie- czyli art. 57 pkt. 7 nie stosowało się przez
    pewien okres czasu (mianowicie do 1. stycznia 2005 r. ) w odniesieniu do
    obiektów, których budowa została zakończona przed dniem wejścia w życie
    nowelizacji (tzn. tych, których budowa została zakończona przed 30 maja
    2004 r.). Zatem, obecnie przepis ten ma zastosowanie do wszystkich
    obiektów budowlanych, a używanie obiektów budowlanych w sytuacji, gdy
    jest wymagane pozwolenie na ich użytkowanie jest niezgodne z prawem. Te
    kwestie były również podobnie uregulowane w starych aktach regulujących
    prawo budowlane, a wraz z nowelizacją ustawy w roku 2004, ustawodawca
    postanowił ukrócić ten proceder. Zostawił on jednak półroczny okres
    czasu na mniej uciążliwe finansowo uregulowanie tych kwestii. Ocena
    zgodności z prawem omawianych rozwiązań przejściowych należy do
    Trybunału Konstytucyjnego.

  • 3. Data: 2009-04-06 12:48:56
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > budowlanego z dnia 16 kwietnia 2004r. (DZ.U. Nr 93, poz. 888).
    > Sformułowanie przepisu przejściowego zawartego w art. 4 pkt 2 noweli jest

    A kto płaci tą karę? Własciciel budynku czy mieszkaniec?

  • 4. Data: 2009-04-06 15:09:42
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Boombastic pisze:

    > Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A kto płaci tą karę? Własciciel budynku czy mieszkaniec?
    wg mnie właściciel
    mieszkaniec moze być dzikim lokatorem

    Michał

  • 5. Data: 2009-04-06 19:05:50
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    Usrobo pisze:

    > Art. 57 ust. 7 Prawa budowlanego stanowi, że organ nadzoru budowlanego,
    > w wypadku przystąpienia do użytkowania obiektu

    lub jego części

> [...]
    > obiektów, których budowa została zakończona przed dniem wejścia w życie
    > nowelizacji (tzn. tych, których budowa została zakończona przed 30 maja

    A co z ustawą tzw. abolicyjną (już nieaktualną)? Tam budowy zostały
    zakończone przed 11 lipca 1998 r. i karę za przystąpienie do
    użytkowaniu wielu osobom wymierzono.

    > Zatem, obecnie przepis ten ma zastosowanie do wszystkich
    > obiektów budowlanych, a używanie obiektów budowlanych w sytuacji, gdy
    > jest wymagane pozwolenie na ich użytkowanie jest niezgodne z prawem.

    Użytkowanie ;) - tak to zostało nazwane w ustawie Pb niestety nie ma
    żadnej definicji tego pojęcia, i nie tylko gdy wymagane jest
    pozwolenie na użytkowanie również przy zakończeniu budowy

> [...]
    > postanowił ukrócić ten proceder. Zostawił on jednak półroczny okres
    > czasu na mniej uciążliwe finansowo uregulowanie tych kwestii.

    Co oznacza to ostatnie zdanie? Może ja nic o tym nie wiem?

    > Ocena
    > zgodności z prawem omawianych rozwiązań przejściowych należy do
    > Trybunału Konstytucyjnego.

    Karę za przystąpienie do użytkowania wymierza się gdy budowę zaczęto
    np. w 1998 r. a zakończono np. teraz i stwierdzono przystąpienie do
    użytkowania.

  • 6. Data: 2009-04-06 19:26:46
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    Usrobo pisze:

    > wg mnie właściciel

    Inwestor, ten na kogo figuruje pozwolenie na budowę

    > mieszkaniec moze być dzikim lokatorem

    I już sztuczki z dzikim lokatorem ;>>. Ciężkie do udowodnienia jest
    użytkowanie, nikt o 6 rano nie wyłamuje drzwi i nie robi domownikom
    zdjęcia w kądzieli. Kiedyś mieliśmy numer ze sklepem, całkowicie
    zatowarowany: świeży chlebuś, wędlinki, piękna ekspedientka za ladą i
    organ II instancji nie uznał tego za użytkowanie bo zakupów nikt nie
    zrobił i paragonu nie wziął :)) Ciekawe czy to wszystko w tym sklepie
    wytrzymało 2 miesiące?

  • 7. Data: 2009-04-07 22:52:52
    Od: Tomasz Kałużny <v...@o...pl>

    Użytkownik "detektyw" <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy> napisał w wiadomości
> [...]
    > organ II instancji nie uznał tego za użytkowanie bo zakupów nikt nie
    > zrobił i paragonu nie wziął :)) Ciekawe czy to wszystko w tym sklepie

    Organ II instancji mając niezbite dowody w postaci paragonu fiskalnego,
    potrafi przychylić się do tłumaczenia, że to była transakcja związana z
    "rozruchem technicznym kasy fiskalnej" a sprzedawca wiedział, że ma do
    czynienia z inspektorem PINB - co akurat mijało się z prawdą :) Z życia
    wzięte jak najbardziej :D

    Ten sam organ II instancji, a żeby było ciekawiej - ta sama osoba
    orzekająca - w identycznych okolicznościach tyle, że zaistniałych w innym
    obiekcie jakieś pół roku później podtrzymał w mocy decyzję I instancji o
    nałożeniu kary w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych.

    W tym roku była kontrola z NIK i nie było żadnych zastrzeżeń...

    Jako ciekawostkę dodam tylko, że w pierwszym wypadku chodziło o aptekę, a w
    drugim o punkt "Lotto".

    Chyba nikt nigdy nie ogarnie tego burdelu w urzędach i niekompetencji wielu
    urzędników.

    Pozdrawiam mało optymistycznie. Tomek.

  • 8. Data: 2009-04-08 06:37:19
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    Tomasz Kałużny pisze:
> [...]
    > "rozruchem technicznym kasy fiskalnej" a sprzedawca wiedział, że ma do
    > czynienia z inspektorem PINB - co akurat mijało się z prawdą :) Z życia

    Wszystko rozbija się o ewentualne koszty sądowe, II instancja "blokuje"
    takie sprawy, żeby nie wywalić masy pieniędzy, inwestor może stwierdzić
    - przy przychylnym dla niego wyroku sądu, że został narażony na poważne
    straty i zawsze żąda odszkodowania.

> [...]
    > instancji o nałożeniu kary w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych.
    >
    > W tym roku była kontrola z NIK i nie było żadnych zastrzeżeń...

    W tamtym roku zaliczyliśmy, zdziwił się kontroler jak zobaczył prawie
    pół bańki kary za użytkowanie ;)

    > Jako ciekawostkę dodam tylko, że w pierwszym wypadku chodziło o aptekę,
    > a w drugim o punkt "Lotto".
    >
    > Chyba nikt nigdy nie ogarnie tego burdelu w urzędach i niekompetencji
    > wielu urzędników.

    To jeszcze nic, ma wejść w życie odpowiedzialność urzędników za decyzje,
    gdzie w takim organie prawie większość odwołuje się od decyzji
    nakazowych, żadna firma nie ubezpieczy Powiatowego ;)