  • 81. Data: 2013-10-31 16:03:30
    Temat: Re: _zuzycie energii przez moja PC (chwale sie bo jestem zadowolony!)
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    W dniu 2013-10-30 22:48, /// Kaszpir /// pisze:

    > Ciepło tam u Was. U mnie zimy są mroźne mimo że w górach nie mieszkam ...
    > Zapewne dla tego że mam blisko 2 jeziora oraz rzekę oraz teren jest
    > sporo niżej położony niż sam Toruń ...
    >
    > Zapewne więc wyliczenia u mnie były zupełnie inne ...
    > Bo -10 a -30stopni robi dla pomp ciepła powietrznych duuuużą różnicę :)
    Pewnie, że dla powietrznych robi to różnicę... COP leci w dół, ale taka
    już natura PC-PW i trzeba ją uwzględnić podczas doboru urządzenia.
    Jeszcze większą rolę odgrywa chyba wilgotność powietrza - mokre niesie
    dużo energii, ale powoduje silne szronienie wymiennika. 3 lata temu zima
    była bardzo mokra i dość mroźna, od końca stycznia do połowy lutego pod
    jednostką zewnętrzną mieliśmy przepiękne konstelacje stalaktytów.
    Na szczęście - w silne mrozy powietrze jest suche jak wiór i możliwości
    pompy ogranicza głównie czynnik w obiegu/wydajność sprężarki.

    W "naszych stronach" (ok. 130km do Torunia) ubiegłej zimy też bywało -27
    i niżej, PC dała radę.

    yarecky.

  • 82. Data: 2013-10-31 17:22:21
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marcin W." <m...@w...org> napisał w wiadomości
    ps.com...
    W dniu czwartek, 31 października 2013 11:05:54 UTC+1 użytkownik Ghost
    napisał:

    >To sugerujesz że niby co szkodzi? Jakieś niewidzialne promieniowanie

    chyba wszystkie promieniowania poza swietlnym sa niewidzialn

  • 83. Data: 2013-11-02 09:16:35
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    ps.com...
    W dniu czwartek, 31 października 2013 14:31:18 UTC+1 użytkownik Ergie
    napisał:

    >Nie zauwazyles emotki na koncu zdania. Zartowalem! :P

    Nie zauwazyles, ze Ergie tez zartowal. Emotka nie jest obowiazkowa. Ja np.
    rzadko uzywam.

  • 84. Data: 2013-11-04 09:55:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 31 Oct 2013 14:23:39 +0100, Ergie

    > Nie wiesz o czym piszesz. Aby ogrzać pomieszczenie o 2-3 stopnie powietrzem
    > płynącym w kanale fi100 o prędkości przepływu 1,5m/s podczas gdy mamy w nim
    > zakumuloane zimno w wylewce trzeba by godzin, a nie minut.

    Dokładnie to samo uzyskujesz odkręcając kaloryfery. Ogrzewasz powietrze,
    dopiero po paru godzinach ew. ściany/wylewkę/przedmioty -- ale przecież nie
    taki był cel. Można polemizować czy szybciej zrobi to kaloryfer w rogu
    pomieszczenia czy wentylacja mechaniczna mieszająca powietrze. Podane przez
    Ciebie 40m3/h to dosyć "bezpieczna" wartość jak na tryb szybkiej zmiany
    temperatury, ale wg mnie i tak szybciej osiągnie się żądaną temperaturę
    podgrzewając powietrze nawiewane (o ile instalacja jest poprawnie
    wykonana).

    > I będę miał rozgrzaną podłogę i zimny nawiew? Super!

    Tak. To chyba normalne jeśli chcesz szybko obniżyć temperaturę. Obecnie jak
    to osiągasz?

    Poza tym chłodny nawiew na "górę" i ciepły od dołu ma nawet swoją nazwę --
    komfort. Dlatego między innymi w lepszych samochodach w trybie
    automatycznym po osiągnięciu żądanej temperatury koputer podaje Ci
    cieplejsze powietrze na nogi a chłodniejsze na twarz.

    Obawy miałbym w drugą stronę, tj. zimna podłoga i gorąc od góry -- ale
    przecież już ustaliliśmy, że ogrzewana podłoga nie traci tak szybko ciepła
    gdy akurat przekierować ogrzewanie na powietrze, a i nie nadmuchujemy
    powietrza o temp. 40sC do pomieszczenia z powietrzem -10 więc problemu z
    tzw. komfortem być nie powinno.

    --
    Pozdor Myjk

  • 85. Data: 2013-11-04 10:03:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 31 Oct 2013 14:41:48 +0100, Ergie

    > Kręcę tylko gdy chcę coś chwilowo zmienić. [...]

    > Nikogo nie dziwi że można chcieć inne oświetlenie oglądania TV, inne do
    > czytania książki a inne do kolacji. Tak samo można mieć inną temperaturę do
    > ćwiczeń inną do oglądania tv a inną do tanecznej imprezy.

    O ile oświetlenie robi różnicę w zależności od zajęcia, tak 2-3 w zasadzie
    różnicy nie robi dla człowieka. Rozumiem skręcić ogrzewanie na noc, albo
    gdy ma się zwalić więcej gości na taniec, ale ze zmianą temperatury do
    ćwiczeń/lekcji/TV to już lekkie przegięcie (tym bardziej gdy robi się to
    ręcznie).

    --
    Pozdor Myjk

  • 86. Data: 2013-11-04 10:19:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 4 Nov 2013 10:03:35 +0100, Myjk

    > [...] tak 2-3 * w zasadzie [...]

    * stopnie

    --
    Pozdor Myjk

  • 87. Data: 2013-11-04 11:45:32
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Dokładnie to samo uzyskujesz odkręcając kaloryfery. Ogrzewasz powietrze,
    > dopiero po paru godzinach ew. ściany/wylewkę/przedmioty -- ale przecież
    > nie
    > taki był cel.

    W tym sęk że ja pisałem o kanadyjczyku - wtedy nie ma potrzeby ogrzewania
    ścian i wylewki.

> [...]

    > I będę miał rozgrzaną podłogę i zimny nawiew? Super!

    > Tak. To chyba normalne jeśli chcesz szybko obniżyć temperaturę. Obecnie

    Obecnie ideału nie osiągam - bo nie mam kanadyjczyka. Mam jednak grzejniki
    więc podłoga ma mniej zakumulowanego ciepła więc jest trochę lepiej ale do
    ideału daleko.

    Niezależnie w którą stronę chcemy zmienić temperaturę _zawsze_ niska
    akumulacyjnośc będzie zaletą - bo dla zmiany temperatury będzie potrzeba
    mniej energii, a więc prze krótszy czas będziemy mieli zimny nawiew i ciepła
    podłogę lub ciepły nawiew i zimną podłogę.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 88. Data: 2013-11-04 11:48:45
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > gdy ma się zwalić więcej gości na taniec, ale ze zmianą temperatury do
    > ćwiczeń/lekcji/TV to już lekkie przegięcie (tym bardziej gdy robi się to

    Wbrew pozorom robi się to bardzo prosto - na co dzień mam w tym pokoju 19
    stopni. Przez większość czasu jest nieużywany albo używam go do ćwiczeń.
    Filmy oglądam kilka razy w tygodniu i wtedy po prostu wchodząc przekręcam
    kurek tak samo jak włączam światło. Gdy dzieci chcą tam sobie szaleć to
    zimno im odpowiada gdy mamy np. razem układać puzzle to wtedy też podkręcam
    ogrzewanie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 89. Data: 2013-11-06 12:48:55
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 4 Nov 2013 11:45:32 +0100, Ergie

    > W tym sęk że ja pisałem o kanadyjczyku - wtedy nie ma potrzeby ogrzewania
    > ścian i wylewki.

    Ja natomiast już raz zwróciłem Ci uwagę, że dyskusja od początku była o
    domu murowanym i że nie piszę o OGRZEWANIU domu tylko o ZMIANIE TEMPERATURY
    POWIETRZA w wygrzanym już domu murowanym. Ty cały czas się upierasz żeby
    wygrzewać nawiewem posadzkę, choć ta jest już bardziej niż wystarczajaco
    ciepła, pozostaje tylko kwestia szybkiej zmiany temperatury *powietrza* na
    wyższą. Podłogówka tego nie zapewni, ale nadmuch jak najbardziej tak.

    > Obecnie ideału nie osiągam - bo nie mam kanadyjczyka. Mam jednak grzejniki
    > więc podłoga ma mniej zakumulowanego ciepła więc jest trochę lepiej ale do
    > ideału daleko.

    Przy takich założeniach jak Twoje (zmiana temp. 3-4x w ciagu dnia) nawet
    kanadyjczyk nic tutaj nie zmieni, bo jako konstrukcja szybko się wychładza
    i szybko nagrzewa -- ale też nie są to minuty jak sugerujesz a raczej
    godziny.

    Poza tym ponownie przypominam, że mowa była o ogrzewaniu podłogowym w
    *całym* *domu*, a jeśli zajdzie konieczność szybkiego podwyższenia
    temperatury _powietrza_, tj. przekierowania energii dostarczanej do podłogi
    wprost na powietrze. Jeśli zmniejszenia temperatury powietrza, to
    zastosowania nawiewu chłodniejszego. Posadzka pozostaje w tej samej
    temperaturze i jest to wręcz idealne równanie dla komfortu człowieka
    (ciepłe nogi, chłodna głowa).

> [...]
    > mniej energii, a więc prze krótszy czas będziemy mieli zimny nawiew i ciepła
    > podłogę lub ciepły nawiew i zimną podłogę.

    Mam wrażenie, że nadal patrzsz na sytuację ze złej perspektywy. Zakładasz,
    że dom murowany jest "zimny" i powoli się nagrzewa. To jest prawda w
    momencie gdy jest wyziębiony, a nie gdy temperatura średnia w domu wynosi
    21 stopnie i zachodzi potrzeba jedynie zmiany temperatury powietrza na +/-
    3 stopnie w zależności od żądanych warunków chwilowych.

    --
    Pozdor Myjk

  • 90. Data: 2013-11-07 12:18:08
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > ciepła, pozostaje tylko kwestia szybkiej zmiany temperatury *powietrza* na
    > wyższą. Podłogówka tego nie zapewni, ale nadmuch jak najbardziej tak.

    Niezależnie od źródła ciepła zmiana będzie tym szybsza im mniejsza jest
    bezwładność cieplna budynku - to jest podstawowa sprawa.
    Druga sprawa to przy ogrzewaniu/chłodzeniu nadmuchowym - im mniejsza
    bezwładność tym mniej powietrza potrzeba do zmiany temperatury - czyli albo
    zmiana nastąpi szybciej albo można użyć kanałów o mniejszej średnicy i
    zmniejszyć prędkość przepływu powietrza. Przy domu murowanym z wylewkami
    betonowymi i ścianami działowymi murowanymi nie ma szans na jakąkolwiek
    zmianę temperatury przy pomocy normalnej wentylacji. Trzeba albo użyć
    większych kanałów albo zwiększyć prędkość przepływu powietrza.

> [...]
    > kanadyjczyk nic tutaj nie zmieni, bo jako konstrukcja szybko się wychładza
    > i szybko nagrzewa -- ale też nie są to minuty jak sugerujesz a raczej

    Ja nie sugeruję że to są "minuty" - to są dziesiątki minut. W ciągu godziny
    jestem w stanie u mnie zmienić temperaturę w pomieszczeniu o kilka stopni. W
    kanadyjczyku w który mieszkałem zmiana była jeszcze szybsza.

> [...]
    > zastosowania nawiewu chłodniejszego. Posadzka pozostaje w tej samej
    > temperaturze i jest to wręcz idealne równanie dla komfortu człowieka

    Sytuacja przejściowa gdy posadzka ma znacząco inną temperaturę niż nawiew
    nie ma nic wspólnego z komfortem.

> [...]
    > 21 stopnie i zachodzi potrzeba jedynie zmiany temperatury powietrza na +/-
    > 3 stopnie w zależności od żądanych warunków chwilowych.

    Obojętne czy chodzi o zmianę na plus i konieczność ogrzania murów czy o
    zmianę na minus i konieczność ich wyziębienia w obu tych przypadkach im
    większa akumulacyjność cieplna tych ścian tym bardziej będą utrudniać zmianę
    temperatury w pomieszczeniu.

    Pozdrawiam
    Ergie