  • 31. Data: 2009-12-15 00:27:39
    Temat: Re: -4 ile spalacie gazu??
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:763a7e9d-edaf-41f2-ae50-

    > Ja dzisiaj zuzylem ok 130kWh - od 10 do 22, czyli przez 12h.
    [...]
    > nic nie dogrzal :-) A w buforze zostalo 40st C roznicy =~ 48kWh.

    Czyli spalil bys jakies 10m^3 gazu przez 12h, to nie tak malo. Ile miales na
    zewnatrz??
    Ja ostatniej doby wykotlowalem 6m^3. Na zewnatrz roznie -2, -5, w domu lekko
    ponizej 9C. Ocieplilem dzis swiezo wstawione drzwi strychowe styropianem 3cm
    i przykleilem uszczelki do futryny bo wialo dosc istotnie. Oczywiscie
    spodziewam sie polowe mniejszego zuzycia gazu. Dokoncze poddasze i licznik
    powinien zaczac krecic sie w druga strone.

    Pozdro.. TK

  • 32. Data: 2009-12-15 07:07:57
    Od: "Tomek" <a...@i...pl>

    > daje.. 14kW ?? Cos mi tu nie pasuje - jakby tyle szlo to by bufor sie
    > nic nie dogrzal :-) A w buforze zostalo 40st C roznicy =~ 48kWh.

    bo to co robisz, to teoria. Liczysz jakies opory, nie wiadomo co, wszedzie
    moze byc blad w szacunkach i wychodzi na koniec taka kumulacja, ze wyniki
    nie pokrywaja sie z praktyka :) Dlatego pisalem, ze obliczanie dziennego
    zuzycia energii jest do bani, bo moze byc duzy rozrzut. Raz przygrzejesz
    mocniej, innego dnia rozpalisz w kominku, albo zona bedzie myc okna. Wez
    okres tygodnia wyjdzie jakas srednia, ktora bedzie bardziej obiektywna. I
    zadne tam zaawansowane liczenie, odczyt z licznika raz w tygodniu i wszystko
    wiadomo :)

    --
    Tomek

  • 33. Data: 2009-12-15 10:54:57
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    Poniewaz dyskusja zmierza do nikad pozwoilem sobie udostepnic
    wszystkim moj maly arkusz do obliczen start ciepla
    Wszysko wg normy PN. Wspolczynnik lekko zawyzone tak akby wliczyc
    mostki , bledy roboli. Oto arkusz

    http://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AhOokoql8qOG
    dHJGbHZLNm40dE1EeHJ4UEhrY3VJTFE&hl=pl

    Mam nadzieje ze rozwije rozne dyskusje na temat temp zew vs wew.

  • 34. Data: 2009-12-15 11:00:06
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    acha okna polaciowe maja 3 W/m2K ze wzgledu na to ze mam 30 stopni
    dachu. Kto ma wiekszy kat tym mniejszy ten wspolczynnik

  • 35. Data: 2009-12-15 12:12:02
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Gru, 01:12, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > spasc mi o ok. 40zl zakladajac, ze U niezmieni sie przez kolejne lata. Na
    > sam 10cm styropian wydal bym jakies 1500zl. Do tego klej, elwewacja, no nie
    > wiem czy takie termomodernizacje warto zawsze robic.

    Wybrales sciane 1W - doklejanie do niej jeszcze styropianu to
    rzeczywiscie pomylka :) Ocieplenie w scianie 2W jest jakby
    wkalkulowane w cene (tanszy pustak ale drozsza elewacja z ociepleniem
    - wychodzi ostatecznie podobnie do 1W). I dlatego uwazam, ze w scianie
    2W trzeba odrazu dawac jak najgrubiej ocieplenia (przynajmniej 20cm!)
    bo sam styropian jest taniutki, w porownaniu do kleju, siatki, tynkow,
    robocizny etc.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 36. Data: 2009-12-15 12:17:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Gru, 08:07, "Tomek" <a...@i...pl> wrote:

> [...]
    > zadne tam zaawansowane liczenie, odczyt z licznika raz w tygodniu i wszystko

    Ja to wiem. Ale akurat na podstawie roznicy temperatur (ktora jest
    stala) i znanego przeplywu (ktory jest staly) mozesz spokojnie
    wyliczyc moc jaka idzie na grzejniki - dokladnie tak dzialaja liczniki
    ciepla ;) Z tym, ze blad pewnie jest w tym przeplywie - mam
    charakterystyke pompy ale nie jestem do konca pewien oporow w
    instalacji (obliczenia mam ale dla calego domu a dopiero dziala
    zaledwie parter) i tu pewnie popelniam gdzies blad.

    Cala reszte mozna wyliczyc wrecz "aptekarsko" :-) No ale mi ciagnie
    ostro z piwnicy. Musze przynajmniej zatkac kilka dziur w stropie
    miedzy piwnica, a parterem, ktore sa przygotowane na montaz kanalow
    wentylacyjnych - dziury maja dobre 20x20 i sa w kazdym pokoju - cisnie
    z nich zimno jak cholera :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 37. Data: 2009-12-15 12:21:37
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Gru, 01:27, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Czyli spalil bys jakies 10m^3 gazu przez 12h, to nie tak malo. Ile miales na
    > zewnatrz??

    Ale wez pod uwage, ze 1/3 zostala w buforze "na potem" :) Na zewnatrz
    nie wiem bo elektroniczny termometr ktory mam z czujka na zewnatrz..
    padl ;) Musze baterie wymienic :-) Ale zimno bylo - wedlug "moich"
    prognoz ok -6st C. Srednia z czterech dni wychodzi mi poki co 120kWh /
    dobe. Pocieszam sie, ze mam jeszcze duzo mostkow i dziur, no i
    grudzien i styczen to najgorsze miesiace do ogrzewania :-)

    ;-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2009-12-15 12:37:31
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Gru, 01:27, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Czyli spalil bys jakies 10m^3 gazu przez 12h, to nie tak malo. Ile miales na
    > zewnatrz??

    Doszedlem jeszcze do jednego wniosku. Zuzywam poki co srednio te
    120kWh / dobe, czyli 5kW na godzine.

    Biorac pod uwage, ze bufor moge nagrzac do ok 95st C, a uzytkowa
    temperatura to powiedzmy minimum ok 38stC w buforze moge zmagazynowac
    blisko 70kWh energii. Druga taryfa to 10h, moc kotla 12kW, wydatki na
    podlogowke 5kW, w buforze moge wiec max zostawic... 7 * 10 = 70kWh :-)
    Teraz te 70kWh powinno wystarczyc na 14h pozostalych godzin
    pierwszotaryfowych. Zapotrzebowanie 5kW * 14h = ... 70kWh !!

    Wszystko pasuje wrecz idealnie. Oczywiscie, dla obecnych temperatur.
    Przy wiekszych mrozach taki bufor nie wystarczy :( I bedzie trzeba sie
    dogrzewac np. kominkiem. Ew. trzeba pomyslec o drugim zbiorniku 1000l
    i piecyku 24kW ;-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 39. Data: 2009-12-15 13:17:27
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 15 Gru, 13:37, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > Przy wiekszych mrozach taki bufor nie wystarczy :( I bedzie trzeba sie
    > dogrzewac np. kominkiem. Ew. trzeba pomyslec o drugim zbiorniku 1000l

    bufor nie jest idealnie zaizolowany. Utrata ciepla przez niego w
    jednosce czasu jest x. Nawet plyn w termosie jest juz zimny. A
    izolacja termosu jest wzorcowa przeciez.
    Tak wiec ladujesz zbiorniki 1000 l i masz iles tam energii. Pozniej
    jej uzywasz do zaspokojenia potrzeb podlogowki. Ochlodzona ciecz wraca
    do zbiornika i powstaje jakas tam srednia po pewnym czasie x.
    Podsumowujac bufor jest fajny jesli masz stalopalne paliwo ale wg
    roznych obyczajow na kazdy kw pieca przypada x litrow. Nie wiem czy
    spelniasz te wymagania. Zapewne tak. Wciaz jednak problem jest ze
    produkowana energia ktora nie trafia odrazu do konsupcji tylko czeka
    stygnac. Sprawnosc kotla 80% plus sparwnosc bufora 90%. Czyli tracisz
    jakies 30% na rozne operacje techniczne.
    Podlogowka tez jest buforem czyli caly uklad jest strasznie bezwladny.
    Z jednej strony to dobrze ale z drugiej nie.
    Jesli dom masz w miare energooszczedny to przy swieceniu slonca zyski
    przez okna osiagaja taki poziom ze nie trzeba wogule grzac. Ty
    natomiast bedziesz musial gdyz po 24 h moze sie okazac ze bedziesz
    potrzebowal max mocy z bufora.
    Obecnie systemy szybko musza sie dostosowywac do panujacych warunkow i
    to jest sluszny kierunek. Dlatego tez wprowadzono rozne sterowniki
    przewidujace/uczace sie zjawiska fizyczne budynku jak:
    - czas wychlodzenia /parametry temp zew, temp wew) - tzw pogodowka
    - szybkosc wzrostu od temp x do temp y. - algorytmy rozniczkowe
    - i inne pomniejsze jak slonce, wiatr - stacje pogodowe w wiekszyk
    budynkach publicznych
    Wszystko po to aby przewidziec jak zachowa sie budynek w kolejnych
    godzinach przy duzej bezwladnosci/

  • 40. Data: 2009-12-15 13:23:22
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...
    > przez okna osiagaja taki poziom ze nie trzeba wogule grzac. Ty

    Chyba w miesiacach maj-wrzesien

    Krzysiek