  • 41. Data: 2009-12-15 13:24:04
    Temat: Re: -4 ile spalacie gazu??
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Gru, 14:17, Kudlaty <p...@g...com> wrote:

    > bufor nie jest idealnie zaizolowany. Utrata ciepla przez niego w
    > jednosce czasu jest x. Nawet plyn w termosie jest juz zimny. A
    > izolacja termosu jest wzorcowa przeciez.

    Narazie jest na nim 20cm welny, docelowo bedzie jeszcze z dyszka.
    Straty beda minimalne.

    > Tak wiec ladujesz zbiorniki 1000 l i masz iles tam energii. Pozniej
    > jej uzywasz do zaspokojenia potrzeb podlogowki. Ochlodzona ciecz wraca
    > do zbiornika i powstaje jakas tam srednia po pewnym czasie x.
    > Podsumowujac bufor jest fajny jesli masz stalopalne paliwo ale wg
    > roznych obyczajow na kazdy kw pieca przypada x litrow. Nie wiem czy
    > spelniasz te wymagania. Zapewne tak. Wciaz jednak problem jest ze
    > produkowana energia ktora nie trafia odrazu do konsupcji tylko czeka
    > stygnac. Sprawnosc kotla 80% plus sparwnosc bufora 90%. Czyli tracisz
    > jakies 30% na rozne operacje techniczne.

    Nie wiem czy zauwazyles ale ja licze ogrzewanie pradem w II taryfie -
    tutaj sprawnosc pieca wynosi dokladnie 100%, idac za haslami
    producentow kotlow kondensacyjnych powiedzialbym nawet ze 101% bo
    dochodzi jeszcze cieplo z chlodzenia wbudowanej w nia pompy CO ;)))

    > Podlogowka tez jest buforem czyli caly uklad jest strasznie bezwladny.
    > Z jednej strony to dobrze ale z drugiej nie.

    O widzisz, przypomniales mi o dodatkowych 200l w podlogowce! To
    duzo :) Ja wlasnie budowalem z mysla o tym zeby dom byl bardzo
    akumulacyjny (i tym samym bezwladny - dla mnie to zaleta).

    > Jesli dom masz w miare energooszczedny to przy swieceniu slonca zyski
    > przez okna osiagaja taki poziom ze nie trzeba wogule grzac. Ty

    Nie piszemy o domach pasywnych :) A w domach energooszczednych taka
    sytuacja nigdy nie wystapi.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 42. Data: 2009-12-15 13:55:19
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 15 Gru, 14:24, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > O widzisz, przypomniales mi o dodatkowych 200l w podlogowce! To
    > duzo :) Ja wlasnie budowalem z mysla o tym zeby dom byl bardzo
    > akumulacyjny (i tym samym bezwladny - dla mnie to zaleta).

    Skoro zaleta to czemu nie. Wszystko zalezy od strategi ogrzewania.
    Faktycznie skoro grzejesz pradem to zgadza sie nie masz wyjscia.
    Musisz akumulowac.
    Jednkaze radzilbym dac dodatkowa kolderke na bufor /moze jakies pudlo
    z osb i zasypac kulkami styro /. Doradzilbym rowniez bezwzglednie
    wmontowac zawory zwrotne aby czas samo sobie nie poplynelo bez
    kontroli. Czasmi zjawisko przeplywu grawitacyjnego cieczy nastepuje w
    jednej rurace. Srodek cieplejszy rurki a przy sciance zimniej i juz
    masz obieg grawitacyjny. Nota bene bede z tym walczyl przy CWU

    > Nie piszemy o domach pasywnych :) A w domach energooszczednych taka
    > sytuacja nigdy nie wystapi.

    Czasami nastepuje jesli ktos ma dobrze ulokowany domek wzgledem
    kierunkow swiata. Wystarczy roleta + rolteka na oknach scianie
    polnocnej, wschodnia, zachodnia a od strony poludnia okna bez roletek
    i rolet.

    Nawiasem mowiac dosc ciekawym rozwiazaniem jest LEGALET dla grzania
    pradem. Akumulacyjnosc zapewnia plyta fundamentowa. Sam tez
    zastanawialem sie nad tym rozwiazeniem ale jakos wole jednak gaz +
    klasyczna z instalacja grzejnikowa pozatym cena tez troche
    wystraszyla.

  • 43. Data: 2009-12-15 13:57:23
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 15 Gru, 14:23, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w
    wiadomoscinews:9133adc0-31ae-4fb4-8469-3f5d8cacd0b6@
    m26g2000yqb.googlegroups.com...

    > Chyba w miesiacach maj-wrzesien

    Jesli slonce sobie swieci to czujnik na scianie w srodku domu nie
    krzyczy ze piec glodny. Po zmierzchu dopiero wola i trzeba go karmic.

  • 44. Data: 2009-12-15 17:38:02
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    m.googlegroups.com...

    > Wybrales sciane 1W - doklejanie do niej jeszcze styropianu to
    > rzeczywiscie pomylka :)

    A to nawet abstrachujac od mojego przykladu. Jest ostatnio cisnienie na
    termomodernizacje, wszyscy to popieraja jak jeden maz. Ludziom wbija sie do
    glowy, ze jak przykleja styropian do sciany to beda spalac polowe tego co do
    tej pory, a tym czasem wilk siedzi w krzakach i sporo kasy na tym zarobi.

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2009-12-15 17:51:09
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    m.googlegroups.com...

    > Ale wez pod uwage, ze 1/3 zostala w buforze "na potem" :)

    To odjalem. Shit nigdy tego nie robilem, bo to strasznie nudne na grupie,
    ale ten jeden raz:
    130kWh - 48kWh = 82kWh / 8,5kWh/m^3 = 9,65m^3

    > Na zewnatrz
    > nie wiem bo elektroniczny termometr ktory mam z czujka na zewnatrz..
    > padl ;) Musze baterie wymienic :-) Ale zimno bylo - wedlug "moich"
    > prognoz ok -6st C. Srednia z czterech dni wychodzi mi poki co 120kWh /
    > dobe.

    No ale to lepiej jak 82/12h

    >Pocieszam sie, ze mam jeszcze duzo mostkow i dziur, no i
    > grudzien i styczen to najgorsze miesiace do ogrzewania :-)

    A to napewno.
    Do mnie dzisiaj przyszla rolka membrany, dalej zaczynam walke z mrozem bo to
    podobno dopiero poczatek zimy. :-(

    Pozdro.. TK

  • 46. Data: 2009-12-15 18:01:42
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Jesli slonce sobie swieci to czujnik na scianie w srodku domu nie
    > krzyczy ze piec glodny. Po zmierzchu dopiero wola i trzeba go karmic.

    Posluze sie przykladem swojego nudnego juz grupowo solara, ale jest niezlym
    wskaznikiem tych niby zyskow zimowych. Od poczatku listopada solar
    przepracowal moze tydzien liczac czas pracy w tych miesiacach ok. 5 godzin.
    Minelo poltora miesiaca i solar w przewazajacej wiekszosci swego bytu po
    prostu stoi i ani drgnie. Gratulowac tym co zdecydowali sie uzywac tego do
    podgrzewania CO.

    Pozdro.. TK

  • 47. Data: 2009-12-15 19:35:11
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 15 Gru, 19:01, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > prostu stoi i ani drgnie. Gratulowac tym co zdecydowali sie uzywac tego do

    Tak tylko solar to co innego niz dom. Glownie chodzi o to ze pakujesz
    go energia i starasz sie aby nie tracil jej zbyt szybko. Po to
    izolacje i szczelnosc. Jesli dajesz okna na swiat to niech lapia
    energi ile sia da. Straty przez przegrody sa rekompensowane widmem
    swiatla. Jesli swiatlo znika to caly czas tracisz energie kwestia
    tylko Delty T. Tak czy inaczej. Slonce jest zima sprzymierzencem a
    latem wrogiem. Warto z tego korzystac.

    Pomysl solarow w naszej sterefie klimatycznej to jakas porazka. lepiej
    sobie za ta kase 1 ha pola kupic i las zasadzic lub inne eko-roslinki /
    wierzba etc/ przynajmniej na opal sie przyda.

  • 48. Data: 2009-12-15 22:11:59
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Gru, 18:38, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > tej pory, a tym czasem wilk siedzi w krzakach i sporo kasy na tym zarobi.

    No bo tak jest. Mam porownanie - moj kumpel po termomodernizacji (a
    robil to ok 6 lat temu i dal tylko 6cm styro) zauwazyl diametralna
    roznice w zuzyciu wegla. Ja teraz mieszkam w domu zbudowanym z samego
    pustaka zuzlobetonowego ("hasioka") i tu idzie uwaga.. 12t wegla /
    sezon!!! Gdyby go ocieplic styro - dam sobie reke odciac ze spalalby
    polowe mniej.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 49. Data: 2009-12-16 00:33:51
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > pustaka zuzlobetonowego ("hasioka") i tu idzie uwaga.. 12t wegla /
    > sezon!!! Gdyby go ocieplic styro - dam sobie reke odciac ze spalalby

    No tak, stare nieocieplone w ogole domy to pewnie tak. Mi w starej
    przedwojennej kamienicy oczywiscie nieocieplonej w mieszkaniu prawie 80m^2
    idzie nie wiele ponad 2t wegla, w porywach do 3t jak zima dluga i mrozna.
    Wiekszy problem to wilgoc. Ja mysle o co rok rosnacych grubosciach i przy
    dzisiejszych coraz czestrzych 30cm styro ktos kto pare lat temu ocieplil i
    tak z naddatkiem 10cm dzis ma zimna sciane jak nie wiem co. A zasluchany w
    dzisiejsze trendy, po tych termomodernizacjach na upartego moze w ogole nie
    zauwazyc roznicy.

    Pozdro.. TK

  • 50. Data: 2009-12-16 00:43:48
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > swiatla. Jesli swiatlo znika to caly czas tracisz energie kwestia
    > tylko Delty T. Tak czy inaczej. Slonce jest zima sprzymierzencem a

    No dobra, tylko podazajac za moim przykladem gdzie to slonce jest??
    Nie chcesz chyba powiedziec, ze dom mimo braku slonca lapie promieniowanie
    sloneczne w dzien nawet jezeli solar go w ogole nie widzi?

    > Pomysl solarow w naszej sterefie klimatycznej to jakas porazka. lepiej
    > sobie za ta kase 1 ha pola kupic i las zasadzic lub inne eko-roslinki /
    > wierzba etc/ przynajmniej na opal sie przyda.

    A to zalezy. Do ogrzewania domu solar sie nie nadaje, dzis sie nie nadaje bo
    jest stosunkowo drogi. Z czasem kto wie? Co do CWU to mam troche inne
    zdanie, bo korzysta sie rowniez latem i to chyba znacznie wiecej. Natomiast
    z roslinkami z hektara pola jest maly problem. Niestety same sie skosza i
    nie przerobia do postaci uzytkowego opalu. A nawet jesli to same sie nie
    zaladuja i nie podpala. Dla rolnika to dobre rozwiazanie, dla mnie nie
    bardzo. Mam troche wiecej jak hektar pola uzywany wylacznie rekreacyjnie. Co
    rok obiecuje sobie, ze posadze kilka swierkow i jodel zeby ciac na Boze
    Narodzenie i co rok kupuje u handlarzy. :-)

    Pozdro.. TK