  • 1. Data: 2022-03-12 23:06:12
    Temat: Budowa wiaty z dachem płaskim . Czy konstrukcja się nada ?
    Od: Eryk Grzechowiak <g...@g...com>

    Witam .
    Chciał bym wykonać wiatę jednospadową w prostokącie o wymiarze z rzutu dachu 4,8 x
    9m. (spadek po dłuższej krawędzi) a w osi słupów 4,15 x 8,30 z dodatkowymi słupami
    wspornikowymi po dłuższej krawędzi dachu pośrodku słupów.
    Płatew miała by wystawać za słupy ok 0,1m i odpowiednio 0,5m. a krokwie za płatew
    odpowiednio 0,2m. od frontu (spadek w tył) i 0,5m. z tyłu.
    Wiata miała by mieć ok 3 stopni spadku dachu .
    Pokrycie w przekroju :
    Blacha Trapez T18/T35
    Łaty standard 40/60
    Kontry o szerokości krokwi gr. ok 2 cm. /
    Membrana dachowa
    Podbitka z Boazerii gr. 19 mm. (kwestie estetyki wykonania)
    i dalej już konstrukcja .
    Przewidywałem drewno klejone / lub zwykłe
    I w tym przypadku od dołu konstrukcja zaczyna się:
    Fundament betonowy już istniejący , okucia mocowania słupów wykonane na zamówienie z
    blachy 5mm.
    Słupy o wymiarze 14x14
    Na słupach oparte 3 szt. płatwi (4,8m. długości) z racji ich rozstawu czyli 4,15 i
    tego że dach ma być płaski chciałem dać na początku 14x16 jednak zacząłem mieć duże
    wątpliwości związane z uginaniem się belek i tutaj w tym miejscu prosił bym o poradę
    czy taki przekrój wystarczy ? Czy lepiej szukać dalej np. 14x20 ? czy 14x22 ?
    Zaznaczę że rozstaw słupów to 4,15 a płatew miała by wystawać z jednej strony ok
    0,1m. i z drugiej ok 0,5m.
    i na płatwiach oparte krokwie i tutaj również mam wątpliwości odnośnie przekroju .
    Rozstaw krokwi miałby być poczynając od krawędzi płatwi (przestającej 0,1m. za słup)
    do pierwszej osi 0,5 i dalej w osiach 0,75 0,85 0,75 0,85 0,75 i między ostatnią osią
    a krawędzią (wystającą 0,5m. za słup) 0,35m. ( na końcach płatwi planując dać deski o
    przekroju 2,5 x wysokość krokwi lub po prostu krokwie.
    Krokwie tak jak wyżej długości 9m. (najpewniej łączone na środkowej płatwi) wykonane
    z drewna KVH (klejone) lub iglaste.
    Przekrój o jakim myślałem to 8x16.
    Pytanie czy wystarczy odpowiedni przekrój drewna czy mój zamysł konstrukcji spocznie
    na niczym ze względu na konieczność wykonania wiązarów bądź kratownic ?
    Całość po dłużej krawędzi między słupami miała by być związana belkami również 14x14
    z mieczami węższymi od słupów czyli ok 10x14 miecze miały by również być między
    słupami a płatwiami . tak by je jak najbardziej odciążyć . pytanie jakie wtedy dać
    odległości między narożnikiem płatwi i słupa a mieczem ?
    To w sumie chyba wszystkie najistotniejsze informacje . może jeszcze połączenia same
    w sobie konstrukcji miały by być czopowane (słupy płatwie) a miecze albo czopowane
    albo kręcone od czoła na wkręty ciesielskie 8mm. schowane w otworze i zaślepione
    zaślepką .
    Krokwie wiadomo zacinane na zamki . Kręcone od góry wkrętem bądź dobijane gwoździem
    ciesielskim .
    Całość zamykały by wiatrownice z blachy robiąc za okapnik po bokach i od czoła a z
    tyłu rynna najpewniej zamknięta również w wiatrownicy.

    Cały temat pewnie trochę pogmatwałem ale starałem się podać jak najwięcej szczegółów
    . Proszę o pomoc związaną z przekrojami bądź jeśli ktoś ma kontakt do konstruktora
    który miał by czas przeliczyć taką konstrukcje bądź podpowiedzieć coś w związku z nią
    to również będę wdzięczy i stawiam piwo :)

    Pozdrawiam Eryk

  • 2. Data: 2022-03-12 23:28:33
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 12 March 2022 at 23:06:14 UTC+1, Eryk Mateusz wrote:
> [...]
    konstruktora który miał by czas przeliczyć taką konstrukcje bądź podpowiedzieć coś w
    związku z nią to również będę wdzięczy i stawiam piwo :)

    szukaj budowlańca z praktyką, architekta, gotowych projektów wiat są setki za frico

    =wykonać wiatę jednospadową

    to płaską czy jednospadową ?

  • 3. Data: 2022-03-14 10:42:55
    Od: Eryk Mateusz <g...@g...com>

    sobota, 12 marca 2022 o 23:28:35 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    związku z nią to również będę wdzięczy i stawiam piwo :)

    > szukaj budowlańca z praktyką, architekta, gotowych projektów wiat są setki za frico

    Dachy z spadkiem nachylenia 3 stopni są zaliczane do dachów płaskich , a jeśli chodzi
    o szukanie to szukam konstruktora jednak każdy ma terminy po 3 miesiące . co do
    gotowych projektów to nie obejmują one danych wytycznych i zazwyczaj są z zwykłego
    drewna a nie klejonego :)

  • 4. Data: 2022-03-14 11:09:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-12 o 23:06, Eryk Grzechowiak pisze:
> [...]
    > Blacha Trapez T18/T35
    > Łaty standard 40/60
    > Kontry o szerokości krokwi gr. ok 2 cm. /
    Po co Ci membrana?

    > Podbitka z Boazerii gr. 19 mm. (kwestie estetyki wykonania)
    Też bez sensu, będziesz tam miał albo ptasie gniazda albo kuny.

> [...]
    Zaznaczę że rozstaw słupów to 4,15 a płatew miała by wystawać z jednej strony ok

    Nic nie piszesz o rejonie kraju i obciążeniu śniegiem i wiatrem, od tego
    zależy konstrukcja.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2022-03-14 11:52:51
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 14 March 2022 at 11:09:58 UTC+1, Janusz wrote:
> [...]
    0,1m. i z drugiej ok 0,5m.
    > Nic nie piszesz o rejonie kraju i obciążeniu śniegiem i wiatrem, od tego

    dokładnie o to chodzi
    raz na 10 lat spadnie 50 cm śniegu na powierzchnię 45 m2

    Orientacyjny ciężar różnych rodzajów śniegu: bardzo puszysty śnieg: 30 kg/m 3; świeży
    suchy śnieg: 30-100 kg/m 3; świeży mokry śnieg: 100-200 kg/m 3; świeży śnieg zbity
    przez wiatr: ok. 200 kg/m 3; zbity śnieg późną zimą: 200-300 kg/m 3; śnieg pod koniec
    roztopów wiosną: ok. 400 kg/m 3

    i wiata będzie wyglądała tak

    https://www.bing.com/th?id=OIP.XI_1RQ4rfJGZcpK5punmL
    AHaFj&w=200&h=149&rs=1&qlt=80&o=6&pid=3.1

    czyli śnieg będzie ważył od 30 x 45/2 = 675 kg do 2 ton
    sam nie spadnie z uwagi na płaskośc dachu

    Trzeba go będzie zrzucić z dachu, a z plaskiego to będzie problem

    A drewno klejone mi się nigdy nie podobało poza deskami do krojenia z klejonego
    bambusa

    Chodziłem na lodowisko i tam zbudowano dach na łukowatym szkielecie z belek klejonych
    o zawsze myślałem, kiedy to pierdyknie, bo to hamerykanska technologia wprowadzona do
    Szwecji, Finlandii, Ikeji (meble z tektury)
    ale crash testów nigdy nie prezentowali.
    A juz budowa wieżowców z drewna, to wielka patologia , szczególnie w przypadku
    pożaru.

  • 6. Data: 2022-03-15 00:10:48
    Od: Eryk Mateusz <g...@g...com>

    poniedziałek, 14 marca 2022 o 11:52:53 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    > ale crash testów nigdy nie prezentowali.
    > A juz budowa wieżowców z drewna, to wielka patologia , szczególnie w przypadku

    A no tak . Oczywiście mój wielki błąd pisząc na forum, jest to centrum miasta, 2
    śniegowa i 1 wiatrowa z tym że jest osłonięta od boków . z prawej strony kamienica
    12m wys. z lewej dom 2 piętrowy zaraz za dwoma garażami czyli ok 16m . od frontu
    ulica i również wysokie budynki a z tyłu podwórko z wysokimi sosnami . To już tak
    trzymając się szczegółów .

    Sam śnieg to fakt do obliczeń przyjąć trzeba miło że kolega to rozpisał bardzo fajny
    pogląd na całość sytuacji .

    Jeśli chodzi o pożary to no jest to drewno czym by go nie zabezpieczyć będzie to
    nadal drewno, skośnooki mają jakąś metodę opalania drewna co ponoć daje dość dobre
    efekty jeśli mowa o zabezpieczeniach przeciwpożarowych .

    a już wyjaśniam poprzednie kwestie , Membrana ma zabezpieczyć deskowanie przed
    skraplaniem się wody pod blachą tak by w razie występowania skraplania woda nie
    opadała na zaparkowane auto tylko leciała po membranie spokojnie do rynny.
    samo deskowanie podbitką ma zapewnić estetykę tak by od spodu nie było widać blachy i
    innych nieestetycznych rzeczy. Całość nabiera wtedy ciepłego koloru drewna . na
    prawdę może się podobać . Całość zamknięta wiatrownicami , okapnikami i innymi
    obróbkami tak by nic tam nie siedziało. Najpewniej przestrzenie między płatwią a
    krokwią również będą zamknięte podbitką ewentualnie kolczatkami na ptaki. Pod takim
    względem całość jest przemyślana ptaszki i inne szkodniki raczej nie będą miały gdzie
    siedzieć.

  • 7. Data: 2022-03-15 00:52:04
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 15 March 2022 at 00:10:49 UTC+1, Eryk Mateusz wrote:
> [...]
    względem całość jest przemyślana ptaszki i inne szkodniki raczej nie będą miały gdzie
    == kolczatkami na ptaki.

    o ile pamiętam ich montaż został zakazany w prawie budowlanym

  • 8. Data: 2022-03-15 01:02:24
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    względem całość jest przemyślana ptaszki i inne szkodniki raczej nie będą miały gdzie
    mogą być obiekcje przeciwpożarowej ochrony, bo wokół budynki murowane, a wiata
    drewniana, czyli palna.
    \

    I gdybym miał w pobliżu kamienicę, to nie chcialbym w sąsiedztwie drewnianej, palnej
    wiaty, bo wtedy polisy może nie objąć szkody, gdy pożar się przeniesie z wiaty na
    kamienicę i obciążony zostanie wlaściciel wiaty, a on żadnej polisy pożarowej nie
    będzie miał, bo to obiekt nietrwały, a z kieszeni odszkodowania nie wypłaci.

    Plan zagospodarowania przestrzennegop tez może wyraxnie zakazywać stawiania
    drewnianej, palnej wiaty w pobliżu murowanych domów, kamienicy.

    Ostatni drewniany garaż wybudował mój sąsiad, ale to było 100 lat temu.

    Dzisiaj albo murowany, albo blaszak

    Mimiec wymaga dodatkowo ściany ogniowej, aby pożar się nie przeniósł na dachy
    budynków w sąsiedztwie, a jak brak możliwości ściany ogniowej, to zachowanie
    bezpiecznej odległości, na wypadek pożaru drewnianej wiaty.

    Czyli to może być problemem, bo powierzchnia wiaty 45 m2, czyli duża i jak się
    zapali, ogień będzie na 10=15 metrow, czyli powyżej wysokości dachu budynków w
    sąsiedztwie, w zależności, co będzie gromadzone pod wiatą