eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBudowa wiaty z dachem płaskim . Czy konstrukcja się nada ? › Budowa wiaty z dachem płaskim . Czy konstrukcja się nada ?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 12 Mar 2022 14:06:12 -0800 (PST)
    Subject: Budowa wiaty z dachem płaskim . Czy konstrukcja się nada ?
    From: Eryk Grzechowiak <g...@g...com>

    Witam .
    Chciał bym wykonać wiatę jednospadową w prostokącie o wymiarze z rzutu dachu 4,8 x
    9m. (spadek po dłuższej krawędzi) a w osi słupów 4,15 x 8,30 z dodatkowymi słupami
    wspornikowymi po dłuższej krawędzi dachu pośrodku słupów.
    Płatew miała by wystawać za słupy ok 0,1m i odpowiednio 0,5m. a krokwie za płatew
    odpowiednio 0,2m. od frontu (spadek w tył) i 0,5m. z tyłu.
    Wiata miała by mieć ok 3 stopni spadku dachu .
    Pokrycie w przekroju :
    Blacha Trapez T18/T35
    Łaty standard 40/60
    Kontry o szerokości krokwi gr. ok 2 cm. /
    Membrana dachowa
    Podbitka z Boazerii gr. 19 mm. (kwestie estetyki wykonania)
    i dalej już konstrukcja .
    Przewidywałem drewno klejone / lub zwykłe
    I w tym przypadku od dołu konstrukcja zaczyna się:
    Fundament betonowy już istniejący , okucia mocowania słupów wykonane na zamówienie z
    blachy 5mm.
    Słupy o wymiarze 14x14
    Na słupach oparte 3 szt. płatwi (4,8m. długości) z racji ich rozstawu czyli 4,15 i
    tego że dach ma być płaski chciałem dać na początku 14x16 jednak zacząłem mieć duże
    wątpliwości związane z uginaniem się belek i tutaj w tym miejscu prosił bym o poradę
    czy taki przekrój wystarczy ? Czy lepiej szukać dalej np. 14x20 ? czy 14x22 ?
    Zaznaczę że rozstaw słupów to 4,15 a płatew miała by wystawać z jednej strony ok
    0,1m. i z drugiej ok 0,5m.
    i na płatwiach oparte krokwie i tutaj również mam wątpliwości odnośnie przekroju .
    Rozstaw krokwi miałby być poczynając od krawędzi płatwi (przestającej 0,1m. za słup)
    do pierwszej osi 0,5 i dalej w osiach 0,75 0,85 0,75 0,85 0,75 i między ostatnią osią
    a krawędzią (wystającą 0,5m. za słup) 0,35m. ( na końcach płatwi planując dać deski o
    przekroju 2,5 x wysokość krokwi lub po prostu krokwie.
    Krokwie tak jak wyżej długości 9m. (najpewniej łączone na środkowej płatwi) wykonane
    z drewna KVH (klejone) lub iglaste.
    Przekrój o jakim myślałem to 8x16.
    Pytanie czy wystarczy odpowiedni przekrój drewna czy mój zamysł konstrukcji spocznie
    na niczym ze względu na konieczność wykonania wiązarów bądź kratownic ?
    Całość po dłużej krawędzi między słupami miała by być związana belkami również 14x14
    z mieczami węższymi od słupów czyli ok 10x14 miecze miały by również być między
    słupami a płatwiami . tak by je jak najbardziej odciążyć . pytanie jakie wtedy dać
    odległości między narożnikiem płatwi i słupa a mieczem ?
    To w sumie chyba wszystkie najistotniejsze informacje . może jeszcze połączenia same
    w sobie konstrukcji miały by być czopowane (słupy płatwie) a miecze albo czopowane
    albo kręcone od czoła na wkręty ciesielskie 8mm. schowane w otworze i zaślepione
    zaślepką .
    Krokwie wiadomo zacinane na zamki . Kręcone od góry wkrętem bądź dobijane gwoździem
    ciesielskim .
    Całość zamykały by wiatrownice z blachy robiąc za okapnik po bokach i od czoła a z
    tyłu rynna najpewniej zamknięta również w wiatrownicy.

    Cały temat pewnie trochę pogmatwałem ale starałem się podać jak najwięcej szczegółów
    . Proszę o pomoc związaną z przekrojami bądź jeśli ktoś ma kontakt do konstruktora
    który miał by czas przeliczyć taką konstrukcje bądź podpowiedzieć coś w związku z nią
    to również będę wdzięczy i stawiam piwo :)

    Pozdrawiam Eryk