  • 11. Data: 2011-08-03 12:24:31
    Temat: Re: CWU latem - kolektory czy pompa ciepła
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    robercik-us <r...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > CWU prądem, gazem, czy tam węglem.
    > A tu mamy okres od połowy kwietnia do... najdalej połowy października,
    > czyli 6 miesięcy max. To jest 180 dni obliczeniowe i dla czteroosobowej
    > rodziny to codziennie 300 l baniak z wodą, czyli jakieś 7-10 kWh.
    > Przyjmijmy 8,5 dla uczciwości :-).
    >
    > 180 dni x 8,5 kWh = 1530 kWh
    >
    > daje to w zaokrągleniu ok 800 zł za prąd.
    >
    > I to powinien być punkt pierwszy rozważań o zasadności wydania xxx zł na
    > instalację zamienną i... niby oszczędniejszą. Każdy rzecz jasna musi to
    > sobie sam policzyć, ale i w takim przypadku wydawanie powyżej 4 tys na

    Zauważ że przyjąłem odsetki od lokaty. Ma ktoś wolne 10000 i wpłaca do banku
    Realnie ma z tego 500 złotych. Musi wtedy dopłacić 200 zł rocznie. Jak kupi
    na kredyt to kosztuje go po spłaceniu 20000. Nawet jak by się nic nie zepsuło
    przez 20 lat to wychodzi że zagrzanie wody kosztuje 1000 rocznie. Czyli drożej
    niż prądem. Przy nie kupieniu instalacji z kolektorami 200 trzeba dopłacić.
    Przy kupieniu za gotówkę też 200 ale się nie ma dziesięciu tysięcy. Przy
    kupieniu na kredyt 1000 i też się nie ma dziesięciu tysięcy. W dupę sobie
    można taki interes wsadzić. Taki interes ma się amortyzować dwa trzy lata. To
    ja mam na nim zarobić a nie wszyscy dookoła.

  • 12. Data: 2011-08-03 12:26:12
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > PLONK... :)

    Brak argumentów czy zwykłe puszczenie zwieraczy?

  • 13. Data: 2011-08-03 12:34:44
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał:
    > W dupę sobie
    > można taki interes wsadzić. Taki interes ma się amortyzować dwa trzy lata. To
    > ja mam na nim zarobić a nie wszyscy dookoła.

    Tu się zgadzam w stu procentach...
    Producenci i instalatorzy są niestety innego zdania :-PPP

    pozdr
    Robert G.

  • 14. Data: 2011-08-03 12:34:53
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > PLONK... :)

    no raz sie zdarzyło ze kogutek sensownie gada a tu taki prezent :-)

    b.

  • 15. Data: 2011-08-03 12:48:20
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    robercik-us <r...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Tu się zgadzam w stu procentach...
    > Producenci i instalatorzy są niestety innego zdania :-PPP
    >
    > pozdr
    > Robert G.
    Producenci nie. Oni robią według jakiejś swojej kalkulacji. Zaspakajają się
    niewielkim zyskiem jednostkowym. Oczywiście mowa nie o krajowych producentach.
    Gdyby nie Chińczycy to 1m2 kolektora by kosztował 10000. Cenę podbijają
    pośrednicy. Niech zdychają z głodu albo urealnią marże.

  • 16. Data: 2011-08-03 12:58:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:
> [...]

    tylko że ja naprzykład zużywam wiecej wody :) dla 3 osobowej rodziny.

    i już wychodzi więcej

    ponadto te 8kW to chyab troszkę mało... mnie wychodzi 14kW 300l z 20 do
    60 st

    bo 300l podgrzej do 40 st nie starczy raczej dla rodziny.

    czyli mamy już 1600zł albo i 2000zł

> [...]
    > taki interes wsadzić. Taki interes ma się amortyzować dwa trzy lata.
    > To ja mam na nim zarobić a nie wszyscy dookoła.

    kredyt jest preferencyjny płacony tylko od różnicy miedzy kwota zakupu i
    dotacją, ponadto nikt nei zmusza nikogo do brania kredytu.

  • 17. Data: 2011-08-03 13:17:36
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > tylko że ja naprzykład zużywam wiecej wody :) dla 3 osobowej rodziny.

    Przyjmuję wartość statystyczną - 145 l/os/dzień, z czego połowa to woda
    ciepła, zatem ok 75 l ciepłej razy 4 osoby daje jak byk okolice 300
    litrów - na zaokrąglenia w górę trzeba sobie tu pozwalać, bo bądź co
    bądź są straty - np po nocy woda jest już wyraźnie chłodniejsza,
    zwłaszcza, że zmiesza się z napływającą z wodociągu zimną.

    > i już wychodzi więcej

    Jak Europejczyk jesteś... to Twoja sprawa :-))) Statystyczny Europejczyk
    zużywa więcej wody od st. Polaka.

    > ponadto te 8kW to chyab troszkę mało... mnie wychodzi 14kW 300l z 20
    > do 60 st

    No to policzmy...
    Z rury leci woda o temp ok 8 stC, ale latem ziemia nagrzana, to
    przyjmijmy 12.
    Woda ma ciepło właściwe 4,2 kJ/kgK
    Grzejemy 300 litrów do temperatury... powiedzmy 52 stC dla okrągłego
    rachunku, zatem różnica temperatury wynosi 40 K

    No i mamy:
    300 kg x 40 K x 4,2 kJ/kgK = 50400 kJ, czyli 50,4 MJ, a to po
    podzieleniu przez 3,6 MJ/kWh, czyni 14 kWh.

    Tu masz rację :-).

    > bo 300l podgrzej do 40 st nie starczy raczej dla rodziny.

    Starczy - u mnie jakoś starcza, a nie lepimy się z brudu.

    > czyli mamy już 1600zł albo i 2000zł

    Mnie 1350 zł wychodzi... To i tak wydawanie 8 tys jest nieuzasadnione.
    No i... bierzemy tylko przypadek grzania wody prądem w jednostrefowej
    taryfie. Jak wzięlibyśmy dwie taryfy, to w tej tańszej na pewno będzie
    poniżej moich 8 stów.

    Z drugiej strony są też inne źródła energii - dużo tańsze - jako
    alternatywa dla kolektorów i z ich punktu należy rozwijać rozważania...

    Nie przekonałeś mnie :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 18. Data: 2011-08-03 13:26:59
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Starczy - u mnie jakoś starcza, a nie lepimy się z brudu.

    U mnie wystarcza 120 l, tyle że grzane do 75.
    Fakt - o kąpieli w wannie więcej niż dwóch osób dziennie mowy nie ma, bo
    woda zazwyczaj grzeje się tylko w 2 taryfie, a wanna ma 250 l.

  • 19. Data: 2011-08-03 14:16:21
    Od: mirek <f...@w...pl>

    W dniu 2011-08-03 10:52, Andrzej pisze:
> [...]
    > tego koszty eksploatacyjne, prąd, wymiana płynu w solarach.
    > Bardzo proszę o wypowiedzi, za i przeciw. z góry dziękuje za
    A bojler nie wchodzi w rachube ?

  • 20. Data: 2011-08-03 14:30:17
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    >kredyt jest preferencyjny płacony tylko od różnicy miedzy kwota zakupu i
    >dotacją, ponadto nikt nei zmusza nikogo do brania kredytu.

    Bez kredytu nie ma dotacji. Bo dotowane nie są solary tylko kredyt na ich
    zakup.