  • 21. Data: 2011-08-03 14:59:34
    Temat: Re: CWU latem - kolektory czy pompa ciepła
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    robercik-us wrote:

> [...]
    > Grzejemy 300 litrów do temperatury... powiedzmy 52 stC dla okrągłego
    > rachunku, zatem różnica temperatury wynosi 40 K
    >
    > No i mamy:
    > 300 kg x 40 K x 4,2 kJ/kgK = 50400 kJ, czyli 50,4 MJ, a to po
    > podzieleniu przez 3,6 MJ/kWh, czyni 14 kWh.
    >
    > Tu masz rację :-).

    > Starczy - u mnie jakoś starcza, a nie lepimy się z brudu.

    > Mnie 1350 zł wychodzi... To i tak wydawanie 8 tys jest nieuzasadnione.
    > No i... bierzemy tylko przypadek grzania wody prądem w jednostrefowej
    > taryfie. Jak wzięlibyśmy dwie taryfy, to w tej tańszej na pewno będzie

    ale realnie ciężko jest grzać wodę tylko w tańśzej taryfie...

    > Z drugiej strony są też inne źródła energii - dużo tańsze - jako
    > alternatywa dla kolektorów i z ich punktu należy rozwijać
    > rozważania...
    > Nie przekonałeś mnie :-)

    jakie?

  • 22. Data: 2011-08-03 15:00:55
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kris wrote:
    > Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > Bez kredytu nie ma dotacji. Bo dotowane nie są solary tylko kredyt na
    > ich zakup.

    kredyt możan zaraz po wypłceniu dotacji spłacić.

    trzeba wybrac odpwiedni bank, jak już mówiłem bank spółdzielczy nie pobiera
    dodatkowej opłaty za spłatę.

  • 23. Data: 2011-08-03 15:01:27
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    mirek wrote:
    > A bojler nie wchodzi w rachube ?

    o czym piszesz dobry człowieku? :)

  • 24. Data: 2011-08-03 17:18:39
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 03.08.2011 10:52, Andrzej pisze:
> [...]
    > dofnansowanie (realnie 35%). Koszt solarów razem ze zbiornikiem
    > wyszedł by ok. 8 tys. Mam też możliwość kupienia w dobrej cenie pompy

    Biorąc pod uwagę koszta i niewielki zysk, ja sugerowałbym raczej jakiś
    prymitywny kolektor ze starych grzejników czy wręcz gumowego węża. Koszt
    groszowy, a w słoneczne dni ciepła woda gratis.

  • 25. Data: 2011-08-03 17:21:09
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Eee tam mało...
    > Bierzemy pod uwagę tylko koszty ogrzewania wody poza sezonem grzewczym -
    > kiedy to i słońce daje tyle ciepła, że da radę obejść się bez grzania CWU
    > prądem, gazem, czy tam węglem.
    > A tu mamy okres od połowy kwietnia do... najdalej połowy października,
    > czyli 6 miesięcy max. To jest 180 dni obliczeniowe i dla czteroosobowej
    > rodziny to codziennie 300 l baniak z wodą, czyli jakieś 7-10 kWh.
    > Przyjmijmy 8,5 dla uczciwości :-).

    Podniesie to temp. wody w takimze baniaku o 24C. Tak sobie.

    Pozdro.. TK

  • 26. Data: 2011-08-03 17:21:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 03.08.2011 14:02, robercik-us pisze:

    > 180 dni x 8,5 kWh = 1530 kWh
    >
    > daje to w zaokrągleniu ok 800 zł za prąd.
    >
    > I to powinien być punkt pierwszy rozważań o zasadności wydania xxx zł na
    > instalację zamienną i... niby oszczędniejszą. Każdy rzecz jasna musi to
    > sobie sam policzyć, ale i w takim przypadku wydawanie powyżej 4 tys na
    > tą zabawkę nie ma sensu :-)

    Swoją drogą to taka same "ekologia" i "ekonomia" jak kupowanie Priusa...
    Teoretyczna oszczędność na kosztach bieżących, która jest tak niewielka,
    jeśli w ogóle uda się ją uzyskać, że zakup będzie się amortyzować przez
    dziesięciolecia.

  • 27. Data: 2011-08-03 17:36:35
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > ale realnie ciężko jest grzać wodę tylko w tańśzej taryfie...

    Myślę, że nie jest to problem...
    Po prostu zakładasz jakiś sterownik, który odłącza grzałkę w godzinach
    pierwszej taryfy i godzisz się z pewnym dyskomfortem - gorąca woda z
    rana. jednak przy odpowiednio dużym zasobniku do wieczora będzie
    spokojnie wystarczająco ciepła, kiedy wszyscy chcą się kąpać. Są jeszcze
    te magiczne dwie godziny w ciągu dnia - i tu woda zostanie trochę podgrzana.

    > jakie?

    W kolejności od najtańszych:
    drewno, węgiel, gaz z rury, gaz z butli, olej opałowy, prąd.

    Dla drewna są t naprawdę śmieszne sumy, ale dla wygodnych gaz z rury
    wcale nie wychodzi bardzo drogo - w pięć stów wg wcześniejszych wyliczeń
    da radę się zmieścić.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 28. Data: 2011-08-03 18:22:51
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > ale realnie ciężko jest grzać wodę tylko w tańśzej taryfie...

    Niby dlaczego?
    Ja tak robię.

    Oczywiście - wymaga to pewnej dyscypliny.

  • 29. Data: 2011-08-03 18:23:34
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Myślę, że nie jest to problem...
    > Po prostu zakładasz jakiś sterownik, który odłącza grzałkę w godzinach
    > pierwszej taryfy

    Wystarczy kupić odpowiedni bojler, który już ma to na pokładzie.

  • 30. Data: 2011-08-03 18:24:03
    Od: wolim <n...@t...pl>

> [...]
    > tego koszty eksploatacyjne, prąd, wymiana płynu w solarach.
    > Bardzo proszę o wypowiedzi, za i przeciw. z góry dziękuje za

    W lecie tylko zasobnik z grzałką elektryczną.
    Koszt miesięczny grzania wody to jakieś 100 złotych, czyli jakieś 600
    złotych rocznie. Policz po ilu latach zwróci Ci się solar i ew. ta
    pompa, o której piszesz. O ile w międzyczasie nie będziesz musiał
    wymienić na nowe...

    Pozdrawiam,
    MW