  • 41. Data: 2011-07-19 06:35:37
    Temat: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości
    news:j0369v$296a$1@bgp.inds.pl...

    > murarze murują nadproża L zawsze na odwrót (19 zamiast 6 cm na zewnątrz)

    A to się daje odwrotnie???
    Cholera, wszystkie nadproża mam tak, jak piszesz (wysokim na zewnątrz) i
    nigdy, ani nigdzie nie widziałem inaczej... Możesz coś więcej?

    > dekarz tnie dachówki na dachu "panie zawsze tak robimy".

    A to w czym przeszkadza? Nie, nie kłócę się, powaznie pytam, bo nie wiem.

    J.

  • 42. Data: 2011-07-19 07:42:10
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Andrzej Ława" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
    wiadomości news:j037pq$49e$1@inews.gazeta.pl...

    > Owszem. Źle wykonana.
    >
    > A jaki problem wykonać ją poprawnie? Wystarczy dołożyć staranności,
    > sprawdzić w normach grubości przewodów dla danych zabezpieczeń
    > nadprądowych, pamiętać o kilku innych drobiazgach (różnicówki, dodatkowe
    > izolacje przy groźbie dużej wilgoci w np. łazience - każdy mający jakieś
    > pojęcie o elektryce i czytaniu podręczników szybko wyszuka wszystkie
    > potrzebne elementy).

    > ROTFL
    >
    > A niby jakie to triki? Czy może będzie klasyczne "wiem, ale nie powiem"?

    Chociażby takie najprostsze: jak i czym zdjąć izolację z przewodów aby jej
    nie uszkodzić, jak ułożyć przewody w puszkach i rozdzielni aby ich nie
    uszkodzić, jak ułożyć przewody aby nie były one potem przekleństwem lub
    zagrożeniem podczas eksploatacji domu (montaż wyposażenia, wieszanie szafek
    itp), jak mocować przewody do ścian, jakie czym i jak w zależności od ścian.
    Niby wszystko proste, teorii i opisów mnóstwo wszędzie, ale praktyka wygląda
    inaczej i kto sobie parę razy nie pobrudził tym rąk, ma o tym tylko
    wyobrażenie.
    Uszkodzenia izolacji lub błędy w ułożeniu przewodów wyjdą w pomiarach.
    Nieraz przeody będą już zakryte. Szkoda wtedy szukać i rozwalać coś co jest
    zrobione.Praktyka minimalizuje ryzyko powstania tych uszkodzeń.
    Tyle razy poprawiałem czyjeś błędy że nie chce mi się pisać nawet o tych
    najbardziej ewidentnych - tu ludzka inwencja jest nieskończona, zresztą co
    tam, wspomnę o trzech:
    - instalacja oświetleniowa w pomieszczeniu pociągnięta płaskim przewodem
    antenowym 75 Ohm
    - niezamknięta puszka odgałęźna pod napięciem zagispowana przez weołych
    gipsiarzy. Były wyłączone bezpieczniki i chłopaki stwierdzili że tam na
    pewno nic nie ma....
    - połaczenia w puszce skręcone kombinerkami, żeby było weselej przewody Al i
    Cu razem ze sobą - żarzące się i wypalające izolację
    - przewody z puszek gniazd i łączników wystające na całe 2-3 cm wykonane
    przez oszczędnego wykonawcę instalacji
    - RCD wsadzony do rozdzielni "na sztukę" - nie starczyło wiedzy by podłączyć
    a ostatczenie okazał się uszkodzony - starczyło niewiedzy by spalić
    - ponacinane izolacje przewodów podczas odizolowywania powodujące wesołe
    niespodzianki ze strony RCD
    - powzechne podciąganie do łączników fazy i zera skutkujące małym "pierdut"
    po załączeniu
    o wyszło siedem.....

  • 43. Data: 2011-07-19 07:49:00
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości

    > Ale przyznaj, proszę, że jakbyś u mnie robił instalację, to nie
    > obliczałbyś przekrojów przewodów w poszczególnych obwodach, tylko dałbyś
    > 1,5mm2 na oświetlenie, 2,5mm2 na gniazdka, 4mm2 na trójfazówkę i tyle.

    Zrobiłbym tak jak byłoby to opisane w projekcie a 4 mm na 3F to wcale nie
    jest jakiś standard bo i dlaczego?
    Ale powiem że gdybym ja to robił to na pewno miałbyś rozdzielnię połączoną
    szynami łączeniowymi a nie bolcami z drutu, miałbyś zrobione połączenia
    wyrównawcze których styki do elemenów metalowych byłyby zabezpieczone smarem
    miedzianym, miałbyś pospawane i zabepieczone przed korozją uziemienie
    otokowe z bednarki z conajmniej kilkoma sondami wbitymi w grunt na jakieś
    1,5m
    i kilka innych szczegółów.
    --
    Jackare

  • 44. Data: 2011-07-19 09:02:36
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
    > Zrobiłbym tak jak byłoby to opisane w projekcie a 4 mm na 3F to wcale nie
    > jest jakiś standard bo i dlaczego?

    Uwzględnij że w niektórych projektach nie ma szczegółowego projektu
    instalacji czy elektrycznej czy chociazby wod kan.
    I wtedy instalacje robi sie "na oko".
    Co jest zreszta zrozumiałe gdyż inwestor zawsze zechce coś zmienic, dodac,
    gniazdo, przełacznik itp.

> [...]
    > smarem miedzianym, miałbyś pospawane i zabepieczone przed korozją
    > uziemienie otokowe z bednarki z conajmniej kilkoma sondami wbitymi w grunt

    A myślisz że robiąc samemu nie da rady któregokolwiek z w/w eementów
    wykonac?

    Krzysiek

  • 45. Data: 2011-07-19 09:27:13
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > od ścian. Niby wszystko proste, teorii i opisów mnóstwo wszędzie, ale
    > praktyka wygląda inaczej i kto sobie parę razy nie pobrudził tym rąk, ma o

    A bardzo często ci co sobie nieraz ręce pobrudzili robią taką lipe ze można
    książki napisac

    > Uszkodzenia izolacji lub błędy w ułożeniu przewodów wyjdą w pomiarach.
    > Nieraz przeody będą już zakryte. Szkoda wtedy szukać i rozwalać coś co
    > jest zrobione.Praktyka minimalizuje ryzyko powstania tych uszkodzeń.

    Tylko że takie uszkodzenia najczęściej robia kolejni fachofcy- np tynkarze.
    Nie wiem jak bardzo muysiałbym się starać żeby uszkodzić izolację przewodów
    gdy mocowałem je do ścian plastykowymi spinkami

> [...]
    > tam, wspomnę o trzech:
    > - instalacja oświetleniowa w pomieszczeniu pociągnięta płaskim przewodem

    Jakaś totalna głupota. Ale tu raczej stawiam na debilnego wykonawcę bo żaden
    swiadomy inwestor robiąxc samemu dla siebie by czegoś takiego nie zrobił.
    Pewnie była zamówiona usługa z materiałem i chytry wykonawca wykorzystał co
    tam miał na samochodzie a skasował za nowe przewody.

    > - niezamknięta puszka odgałęźna pod napięciem zagispowana przez weołych
    > gipsiarzy. Były wyłączone bezpieczniki i chłopaki stwierdzili że tam na
    > pewno nic nie ma....

    Czyli poprawiałeś po drugich fachofcach. Gdyby inwestor kładł tynki sam to
    na pewno nie zagipsowałby otwartej puszki.

> [...]
    > i Cu razem ze sobą - żarzące się i wypalające izolację
    > - przewody z puszek gniazd i łączników wystające na całe 2-3 cm wykonane

    Bo było płacone za "usługę + materiał" zapewne;) to wtedy na materiale mozna
    przyoszczędzić;))

> [...]
    > niespodzianki ze strony RCD
    > - powzechne podciąganie do łączników fazy i zera skutkujące małym

    A ja napisze coś takiego:
    Zrobiłem kompletna instalację(oprócz rozdzielni) w nowobudowanym domu u
    siebie, w nowowybudowanym domu szwagra i przerobiłem(zlikwidowałem
    instalacje aluminiową) a zrobiłem nową w domu rodziców.
    U mnie rozdzielnie zasznurował mi kumpel który to robi zawodowo skasował
    50zl chyba robił dwie godziny. Pomiary robiła osoba z odpowiednimi
    uprawnieniami i żadne błędy nie wyskoczyły.
    Ńic z z np Twojej 7punktowej powyższej listy.
    Za kompletna instalację lokalny wykonawca chciał u mnie 2000zł. Zrobiłem to
    samemu w kilka popołudni+ 50zł rozdzielnia + chyba 150 pomiary.
    Na zmywarke zaoszczędziłem jak widać.
    I jak ktoś ma czas, czuje się na siłach i potrafi myślec to również robi to
    samemu. To nie fizyka kwantowa. Tym bardziej ze nawet żadnych wyrafinowanych
    narzedzi ani maszyn do tego nie potrzeba. W podręcznej skrzyneczce zmieścisz
    wszystko co potzebne do wykonania instalcji w domu.
    Tylko prosze nie piszcie mi ze potrzebna młotowiertarka za 1500zł,
    bruzdownica 2000zł i mnóstwo innych narzędzi za kilka tysięcy zł. Jak ktoś
    robi zawodowo to ok takie rzeczy moga mmu byc potrzebne. Ja robiąc u siebie
    kupiłem za kilknascie zł szczypce do zdejmowania izolacji za ok 20zł
    otwornice i miałem młotowiertarkę za 129zł(ale była zakupiona przy okazji
    innych prac) + wiertarka Einhella za 50zł z Biedronki(notabene przez cała
    budowe dostawała ostro w dupe i słuzy do dzisiaj)
    A zapomniałem o niezmywalnym pisaku do opisywania przewodów;))

    Krzysiek

  • 46. Data: 2011-07-19 09:48:23
    Od: hk <b...@m...pl>

    W dniu 2011-07-19 08:35, Jarek P. pisze:

    > Użytkownik "hk" <h...@k...pl> napisał w wiadomości

    > A to się daje odwrotnie???

    Na stronie www każdego producenta L-ek jakiego znalazłem były instrukcje
    montażu - zawsze daje się pierwsze dwa nadproża od zewnątrz "plecami do
    siebie" żeby jak najmniejsza powierzchnia przemarzania była. Górę upycha
    się styropianem. Wewnątrz na ścianach robi się U z dwóch L, bo mróz nie
    przeszkodzi. W zależności od tego ile idzie L-ek (ja mam mury 29 i 38cm,
    stosuje się z zewnątrz >>
    _||_ |_ _| albo
    _||_ _|

    Ale u mnie robiły piwnicę i mury dwie różne ekipy i obydwie wiedziały
    lepiej.

  • 47. Data: 2011-07-19 09:48:31
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 19.07.2011 09:42, Jackare pisze:

    > Chociażby takie najprostsze: jak i czym zdjąć izolację z przewodów aby
    > jej nie uszkodzić,

    Można odpowiednią ściągarką do izolacji, ale mi było wygodniej małymi
    nożyczkami w szwajcarskim scyzoryku - i niczego nie uszkodziłem.

    > jak ułożyć przewody w puszkach i rozdzielni aby ich
    > nie uszkodzić,

    Ja mam inne pytanie: jak je ułożyć, żeby je uszkodzić? ;->

> [...]
    > wszędzie, ale praktyka wygląda inaczej i kto sobie parę razy nie
    > pobrudził tym rąk, ma o tym tylko wyobrażenie.

    Robisz z igły widły - to nie jest konstrukcja rakiet! Wystarczy zachować
    plan, gdzie one leżą, a sposoby mocowania są dość oczywiste dla
    człowieka myślącego i potrafiącego przeczytać instrukcję obsługi.

> [...]
    > Tyle razy poprawiałem czyjeś błędy że nie chce mi się pisać nawet o tych
    > najbardziej ewidentnych - tu ludzka inwencja jest nieskończona, zresztą

    [ciach]

    To, co opisałeś, to patenty kompletnych idiotów oraz tnących jak się da
    koszta "fachowców", działających na zasadzie "Zrobić, Zainkasować, Zniknąć".

  • 48. Data: 2011-07-19 14:02:00
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Kris <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > gniazdo, przełacznik itp.

    > A myślisz że robiąc samemu nie da rady któregokolwiek z w/w eementów

    Pierwsze słyszę żeby smar z dodatkiem pyłu miedzianego miał cudowne
    właściwości przy prądzie elektrycznym. Mógłbyś rozwinąć temat i podać jakieś
    wiarygodne źródło informacji.

  • 49. Data: 2011-07-19 15:08:53
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > Tylko prosze nie piszcie mi ze potrzebna młotowiertarka za 1500zł,
    > bruzdownica 2000zł i mnóstwo innych narzędzi za kilka tysięcy zł.

    Ależ napisałem już znacznie wcześniej że wystarczy młotowiertarka za 150 zł
    a posiadanie bruzdownicy byłoby ideałem ale równie dobra (i znacznie
    bardziej uniwersalna) może się okazać szlifierka kątowa 230 mm lub
    przynajmniej 125 mm. Przdałaby się też mała wiertarka z dobrym udarem
    mechanicznym. Jak ktoś dobrze pokombinuje to kupi to wszystko nowe za 500
    zł w markecie lub jeszcze taniej na handlu. Do jednorazowej roboty wystarczy
    a przyda się jeszcze przy innych robotach i podczas zamieszkiwania.
    Narzędziem w które warto zainwestować większe pięniądze i kupić dobre
    jakościowo jest wkrętarka - ona przydaje się praktycznie na codzień i nie
    koniecznie tylko podczas budowy.

    Zauważcie proszę że ja nie odwodzę nikogo od zrobienia tej czy innej
    instalacji samemu. Wypisałem listę błędów które są często popełniane. Kto
    chce, będzie na jej podstawie wiedział czego unikać i na co zwrócić uwagę, a
    błędy popełniają wszyscy: jedni z rutyny, drudzy z niewiedzy i braku
    praktyki a jeszcze inni z partactwa. Mając kogoś kto na bieżąco sprawdzi
    instalację aby uniknąć później wyrywania przewodów ze ścian da się to jak
    najbardziej wykonać samodzielnie bez popełniania grubych błędów. Drobnych i
    tak się nie uniknie bo będą miały źródło w samym przygotowaniu do pracy
    przez osobę bez praktyki. Efekt będzie dokładnie taki na jaki wykonawca
    sobie zapracuje ani więcej ani mniej. Koniecznie trzeba przeczytać
    rozporządzenie MI, dobrze byłoby poczytać normy lub ich interpretacje
    (wydawnictwa sep)

    Jak ktoś
    > robi zawodowo to ok takie rzeczy moga mmu byc potrzebne.
    (...)+ wiertarka Einhella za 50zł z Biedronki(notabene przez cała
    > budowe dostawała ostro w dupe i słuzy do dzisiaj)
    kurde, a mi żółty einhell z biedronki rozklkotał się po kilku miesiącach
    wiercenia w metalu (czyli bez udaru) a zabiłem go ostatecznie napędzaniem
    otwornicy. Konkretnie zaczął mieć coraz większe bicie osi borkopfu, aż w
    końcu zaczął zeskakiwać z wałka atakującego, za to najtańsza wiertarka z
    castoramy - taka szara "marki" handy power (nu tool) służy mi już ponad 4
    lata i jest w zadziwijąco dobrym stanie.
    --
    Jackare

  • 50. Data: 2011-07-19 15:49:47
    Od: "janko walski" <j...@o...com.pl>

    > no co ty przecież trzeba opaske na baterii zrobić i ja uziemić oraz
    > podpiąć drut do wody w wannie :)

    No chyba sobie jaja robisz? Przecież woda jest izolatorem.
    Drut należy uziemić w doniczce.