  • 41. Data: 2013-12-07 10:27:52
    Temat: Re: Ciekawostka - ile docieplenia?
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:52a2d596$0$2160$65785112@news.neostrada.pl...
    > To nie chodzi o żadną ekologię. To chodzi o nasze uzależnienie od Rosji.

    mówimy o europie - wybudowanie gazociągu w bałtyku nie zmienia europejskiej
    sytuacji , poza własnie nami, któych mozna juz teraz dowolnie szantażować.

    b.

  • 42. Data: 2013-12-07 10:30:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > Docelowo tak. Jeśli kogoś na dom nie stać, to ma go nie budować.
    >
    > Energia jest dzisiaj niezwykle tania. Nigdy nie będzie już tak tanio jak
    > dzisiaj, dlatego teraz jest odpowiedni moment by stworzyć odpowiednie
    > normy. A developerzy ZAWSZE będą budować najtaniej.

    kolejne myślenie życzeniowe - a dlaczegóz energia nie miala by być tańsza?
    wystarczy przestac ją produkować drogo (czyli niby ekologicznie).

    b.

  • 43. Data: 2013-12-07 10:33:56
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > Tego nie wiesz. Możesz to policzyć przy założeniu, że koszty energii nie
    > będą rosły bardzo szybko.

    A ja na te pół metra patrze też z punktu widzenia emeryta - być moze
    nastanie taki czas, ze każda oszczedność na ogrzewaniu będzie na wage złota.
    A teraz w inwestycji są to niewielkie w sumie pieniadze.

    b.

  • 44. Data: 2013-12-07 10:36:35
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <r...@s...won> napisał w wiadomości
    > Wiesz co? Mi juz rece opadaja jak czytam o tej wentylacji. Jeszcze rok
    > temu obowiazujacym trendem bylo twierdzenie, ze wentylacja grawitacyjna
    > dziala za dobrze zima powodujac niepotrzebne straty.

    no ale to prawda - ona ma zapewnic latem normową wymianę - a to znaczy ze
    zimą wymiana jest zdecydowanie za duża.

    b.

  • 45. Data: 2013-12-07 10:44:06
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-12-07 10:08, Maniek4 pisze:

> [...]
    > dziala za dobrze zima powodujac niepotrzebne straty. Teraz ze za slabo,
    > bo nie gwarantuje jednej wymiany na godzine. Ale mniej wiecej zgadza sie
    > to co napisalem, ze mam nieskonczony opor cieplny przegrod i bardzo
    > kiepsko dzialajaca wentylacje. Teraz sam sie zastanow czy to wogole jest
    > mozliwe. Nie rozumiem tez samego zalozenia, ze niby jedna wymiana na
    > godzine. Skoro mam za malo to powinienem smierdziec, dusic sie i mieco
    > wiecznie wode na szybach. Tylko czemu nie mam?
    > Dlaczego nikt z grupowiczow - uzytkownikow WM nie wentyluje domu raz na

    Widzisz. Akurat mam wentylację grawitacyjną - i jest to ta rzecz, którą
    jako pierwszą bym zmienił. Nie mam zużycia energii na poziomie, jaki
    policzył mi fachowiec w OZC, ale w zimie mam zamknięte okna i wietrzę
    "szybko i krótko" (otwarcie okna i wymiana powietrza). Dzisiaj
    zrezygnowałbym z kominów (kolejne mostki cieplne) - fakt, wyglądają
    bardzo ładnie, ale funkcjonalnie są takie sobie.

    M.

  • 46. Data: 2013-12-07 10:48:27
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-12-07 09:55, Maniek4 pisze:

    > Mi to traci jakas paranoja normalnie. Moze i energia zdrozeje, ale kto
    > zagwarantuje, ze bedziemy musieli z niej korzystac w takiej ilosci? Skad
    > wiesz, ze nie odkryjemy taniej energii?

    Nie widać jej na horyzoncie. Natomiast wiem jedno - badania i
    innowacyjność wymagają .... energii. :-) Dlatego też aby mieć
    innowacyjność i szansę na tanią energię musimy sobie tą energię
    zapewnić: zmniejszać udział węgla, zwiększać udział energetyki jądrowej
    oraz (póki jest czas) zwiększać udział OZE. Jestem zwolennikiem
    mikroenergetyki, czyli np. solary na dachu, mały wiatrak. Ale to dla
    dużych firm energetycznych oznacza brak kontroli i przebudowę sieci. A
    jak pójdą w węgiel to bez względu na cenę prądu i tak zapłacisz.

    Jednocześnie ogrzewanie to wciąż bardzo duży udział w naszym
    zapotrzebowaniu energetycznych. Jeśli nie zrobimy z tym czegoś, to
    będziemy za 50 lat kupować z Rosji gaz, ropę, węgiel i płacić za
    korzystanie z nowych technologii.

    M.

  • 47. Data: 2013-12-07 10:49:54
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-12-07 10:22, Maniek4 pisze:

    > No nie przeczytalem do konca.
    [...]
    > Ja pisze, ze wg. podawanych danych moja krytykowana sciana ma

    Nie przeczytałeś a wiesz, jakie były podawane dane. Cuda jakieś.

    M.

  • 48. Data: 2013-12-07 10:58:01
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-12-07 10:48, M. pisze:

> [...]
    > zapotrzebowaniu energetycznych. Jeśli nie zrobimy z tym czegoś, to
    > będziemy za 50 lat kupować z Rosji gaz, ropę, węgiel i płacić za

    Pewnie sredni kredyt na dom to 20-30 lat. Powiedz to tym ktorzy go
    splacaja, ze powinni jeszcze z 10 lat dluzej.
    Twoj kierynek myslenia jest sluszny, ale bez bogactwa spoleczenstwa
    sprawi tylko, ze jedno pokolenie zarznie sie w imie teoretycznie lepszej
    sytuacji przyszlego.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2013-12-07 11:03:29
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-12-07 10:30, Budyń pisze:
    > Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości

    > kolejne myślenie życzeniowe - a dlaczegóz energia nie miala by być
    > tańsza? wystarczy przestac ją produkować drogo (czyli niby ekologicznie).

    Ano dlatego, że jej zasoby są ograniczone i energię o wysokim EROEI już
    zużyliśmy. Tymczasem zapotrzebowanie na energię rośnie wykładniczo (a
    zasoby są skończone). To MUSI kiedyś się skończyć. Ja twierdzę, że to
    nie potrwa długo.

    http://www.youtube.com/watch?v=nbG2Y-PxL_I

    polecam zwłaszcza ten fragment
    http://www.youtube.com/watch?v=nbG2Y-PxL_I#t=07m27s

    Myślenie, że skończone zasoby da się nieskończenie długo eksploatować to
    właśnie myślenie życzeniowe.

    Zobacz, co się dzieje. Każdy zwiększony wzrost gospodarczy na świecie
    jest natychmiast duszony szybko rosnącymi cenami energii (pamiętasz
    2007r. gdy baryłka ropy kosztowała 140$?). Teraz ceny energii są niskie,
    bo mamy kryzys. Prawdopodobnie (to jest moje przypuszczenia, ale może
    zrealizować się także inny scenariusz) przez najbliższe 10-20lat
    będziemy się tak bujać pomiędzy chwilowymi okresami lepszej koniunktury
    (i natychmiast rosnącymi cenami ropy i pozostałej energii) oraz
    kryzysami (gdy ceny będą chwilowo spadały).

    M.

    PS
    EROEI to jest stosunek energii uzyskanej do energii zużytej do tego, by
    tą energię uzyskać.

  • 50. Data: 2013-12-07 11:05:06
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-12-07 10:44, M. pisze:

> [...]
    > zrezygnowałbym z kominów (kolejne mostki cieplne) - fakt, wyglądają
    > bardzo ładnie, ale funkcjonalnie są takie sobie.

    To, ze wentylacja grawitacyjna nigdy nie bedzie lepsza uzytkowo od
    mechanicznej jest tak oczywiste, ze nie ma o czym gadac. Ja odnosze sie
    do artykulu z palca.

    Pozdro.. TK