  • 1. Data: 2011-11-20 15:58:56
    Temat: Czy można częściowo "schować" podciąg - chodzi o 5 cm - albo czymś zastąpić?
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    Witajcie,

    Przymierzam się do rozebrania istniejącego ganku i postawienia go od
    nowa + nadbudowa drugiej kondynacji i dach. Chciałem uniknąć rozbiórki,
    ale się nie da.
    Ganek jest tylko na najniższej kondygnacji, czyli suterenie. Na ganek
    prowadzą schody. "Dach" ganku stanowi tylko płyta stropowa. Zamierzałem
    to zostawić i postawić na tym drugą kondygnację, na której byłby
    normalny dach.
    Jednak nie da się tego zostawić, ponieważ strop jest na równi z klatką
    schodową. Gdybym na nim zrobił styro +wylewka + płytki to miałbym około
    10 cm schodek z ganku na klatkę. Ponadto, drzwi do ganku musiałbym
    otwierać stojąc jeszcze na schodach. Bez sensu.

    Mam projekt przebudowy, mam pozwolenie budowlane.
    W projekcie jest tak, że ganek będzie oddylatowany a strop będzie
    podparty na 3 ścianach i podciągu o długości 473 cm. Problem w tym, że
    podciąg ma mieć 30 cm. Natomiast moje sutereny, jak to sutereny mają
    około 220 cm wysokości. Przy takim podciągu zasłoniłyby mi około 5 cm
    drzwi, które i tak już są ucięte do 190 cm.
    Przypuszczam, że projektanci nie zwrócili uwagi na "specyficzną"
    wysokość pomieszczeń projektując ten podciąg.

    Czytałem o dwóch możliwościach: "schować" belkę w stropie lub zastąpić
    ją dwuteownikiem. Jak się doczytałem, jedno i drugie rozwiązanie wymaga
    ponownego zaprojektowania podciągu. Sam zastanawiałem się nawet nad
    podparciem podciągu filarem w celu odchudzenia go o 5 cm, bo to będzie
    pomieszczenie wyłącznie gospodarcze ale mimo wszystko nie chciałbym
    jeszcze bardziej obniżać drzwi.

    Które wyjście proponujecie??

    Kazek

  • 2. Data: 2011-11-21 07:39:06
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 20.11.2011 16:58, Kazimierz Debski pisze:

> [...]
    > Przypuszczam, że projektanci nie zwrócili uwagi na "specyficzną"
    > wysokość pomieszczeń projektując ten podciąg.

    Kto Ci to projektował?
    Liczył to? czy tylko na "odpieprz się" przyjął wartości bezpieczne?
    Jeżeli ten ganek ma 473cm szerokości, jak piszesz, to wystarczy ten
    strop oprzeć na dwóch ścianach. Może to spowodować że strop będzie
    grubszy, ale się da. I żadnego podciągu nie trzeba.
    Tyle mówi teoria. Z praktycznego pkt musi to zobaczyć i przeliczyć ktoś,
    kto się tym zajmuje.

  • 3. Data: 2011-11-21 08:30:20
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > Kto Ci to projektował?
    Biuro projektowe wyglądające całkiem poważnie. I zajmujące się
    poważniejszymi projektami niż tylko domki jednorodzinne.

    > Liczył to? czy tylko na "odpieprz się" przyjął wartości bezpieczne?
    Tego to ja już nie wiem. Na zaplecze nie wchodziłem.

    > Jeżeli ten ganek ma 473cm szerokości, jak piszesz, to wystarczy ten
    Ganek ma 473 cm długości. Szerokość ~180 cm.
    Już się doedukowałem, że przy takich proporcjach zbrojenie ma być
    jednokierunkowe. I chyba takie jest bo te druty wzdłuż są wg starych
    majstrów i za cienkie i/lub za rzadko. W domu sprawdzę w projekcie
    szczegóły - jeśli dobrze pamiętam to zbrojenie wzdłuż drutem fi10 co 30
    cm. Co do grubości, to nie wiem, bo przy tej płycie nic nie pisze na ten
    temat :-)
    A jak zbrojenie jednokierunkowe i płyta oparta praktycznie tylko na
    długich bokach to solidny podciąg rzeczywiście konieczny.

    > Tyle mówi teoria. Z praktycznego pkt musi to zobaczyć i przeliczyć ktoś,
    > kto się tym zajmuje.
    Znaczy się kierownik budowy powinien dać radę coś z tym zrobić.
    Projektanta we wsi też mam. Niechętnie robi projekty bo woli coś innego
    robić ale pewnie taki strop to przy kawie policzy.

    Kazek