  • 471. Data: 2024-05-30 10:58:54
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > io uprzejmie pyta:

    > Na początku roku szkolnego 90/91 (czyli wrzesień 1990) pensja nauczyciela
    > wynosiła około miliona złotych (100 PLN).

    No faktycznie tak wzrosło. Zupełnie mi to umknęło. Kojarzyłem, że
    uznawałem 3000 zł za odpowiednie by spokojnie żyć, kiedy jeszcze tyle
    nie płacili, ale kiedy dokładnie to było to nie pamiętam. Wiadomo, że te
    średnie sukcesywnie rosły a wynagrodzenie konkretnego pracownika rzadko
    podążało za tym.

    Słucham też okresowo jak to prąd tani kiedyś był (w sensie, że w
    stosunku do innych dóbr) a tu zupełnie co innego wychodzi. I jak to 3x
    zdrożał gdy się przesył pojawił na rachunku, jakby wcześniej gołębie
    transportowały. I jeszcze jak to podgrzewacz przepływowy jest tańszy niż
    bojler z taryfą nocną. Widać każdy ma jakieś złudzenia.

  • 472. Data: 2024-05-30 10:59:42
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 30.05.2024 o 10:58, io pisze:

> [...]
    > transportowały. I jeszcze jak to podgrzewacz przepływowy jest tańszy niż
    > bojler z taryfą nocną. Widać każdy ma jakieś złudzenia.

    I jeszcze trochę statystyk na potwiedzenie

    https://www.inflacja.pl/dane-wynagrodzenia/

  • 473. Data: 2024-05-30 13:32:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    io pisze:

    > No faktycznie tak wzrosło. Zupełnie mi to umknęło. Kojarzyłem, że
    > uznawałem 3000 zł za odpowiednie by spokojnie żyć, kiedy jeszcze
    > tyle nie płacili, ale kiedy dokładnie to było to nie pamiętam.

    Bardzo częsty przypadek, ta amnezja. To nie jest uwaga personalna,
    raczj fakt, który doczekał się nawet jakichś opracowań. Ludzie znają
    swoje obecne możliwości, przypominają sobie ceny sprzed lat i myślą,
    "jak to tanio kiedyś było". Nie dopuszczają do siebie tego, że ich
    status rośnie -- "jak to? przecież kradną coraz więcej, mnie też
    okradają, może innym się poprawia, ale mnie konkretnie nie".

    > Wiadomo, że te średnie sukcesywnie rosły a wynagrodzenie konkretnego
    > pracownika rzadko podążało za tym.

    Skąd wiadomo? A przede wszystkim czy wiadomo jak to możliwe, choćby
    w sensie matematycznym? Przypomina mi to postulat "żeby wszyscy
    zarabiali powyżej średniej" (podobno autentyczny).

    > Słucham też okresowo jak to prąd tani kiedyś był (w sensie, że
    > w stosunku do innych dóbr) a tu zupełnie co innego wychodzi.

    Zwykle to "inne" jest takie, że wszystko kiedyś było droższe (mniej
    dostępne) niż teraz. Przykładów dóbr, których dostępność się pogorszyła,
    jest mało.

    > I jeszcze jak to podgrzewacz przepływowy jest tańszy niż bojler
    > z taryfą nocną. Widać każdy ma jakieś złudzenia.

    Przecież to nie złudzenie, tylko rzecz zależna od sytuacji. Podgrzewacz
    przepływowy przy umywalce na piętrze będzie tańszy od wody z nocnego
    boilera w piwnicy. W wielu innych przypadkach może być odwrotnie.

    Jarek

    --
    W telewizji czterej znawcy | Masy pracujące stracą,
    Od nawozów i od świata | Gdy realna płaca spadnie,

  • 474. Data: 2024-05-30 17:35:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.05.2024 o 14:59, Budzik pisze:

    > Czyli zeby posiadac elektryka i ładować sie za darmo trzeba tylko:
    > - kupic nowe auto
    > - wyprowadzic sie z warszawy
    > - kupic garaz blisko bloku (ile to jest blisko?)
    >
    > I juz mamy prawie rozwiazane problemy. A nie, zaraz, darmowego
    > ładowania nadal nie mamy.

    Bo musisz się się wyprowadzić do domu zamiast mieszkania więc z reguły
    dojedzać ekologicznie dalej, mieszkać w ekologicznie mniej efektywnym
    domu, założyć fotowoltaikę pasożytującą na węglu, marudzić że w miastach
    śmierdzi ale się do nich pchać do pracy. Jednym słowem musisz mieć ślad
    węglowy większy niż analogiczny "blokers", jeżdzić do roboty do miasta
    blokersów którymi pogardzasz ale musisz to ubrać na zielono to wtedy to
    będzie ekologiczny ślad węglowy:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 475. Data: 2024-05-30 17:38:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Kolega zdaje się niedobudzony, bo ten temat był już omówiony zupełnie
    > niedawno. :) Każdy normalny człowiek ma dach obładowany panelami.
    > Słońce świeci i już się elektryk ładuje. Pracę należy oczywiście mieć w
    > domu, ew. nocną.

    Ogólnie najlepiej nie pracować a z samochodu nie korzystać a traktować
    go jako magazyn energii. Wtedy jest najmniej problemów i jest
    najekologiczniej:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 476. Data: 2024-05-30 20:27:28
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > status rośnie -- "jak to? przecież kradną coraz więcej, mnie też
    > okradają, może innym się poprawia, ale mnie konkretnie nie".

    No rośnie, ale nie kojarzę by mi wynagrodzenie kiedykolwiek tak wzrosło.

    > Skąd wiadomo? A przede wszystkim czy wiadomo jak to możliwe, choćby
    > w sensie matematycznym? Przypomina mi to postulat "żeby wszyscy
    > zarabiali powyżej średniej" (podobno autentyczny).

    Z rachunku prawdopodobieństwa. Wynagrodzenie danego pracownika nie
    rośnie co miesiąc tak, jak ogół wynagrodzeń.

    > Zwykle to "inne" jest takie, że wszystko kiedyś było droższe (mniej
    > dostępne) niż teraz. Przykładów dóbr, których dostępność się pogorszyła,
    > jest mało.

    No mało, ale prąd mógłby taką być.

    > Przecież to nie złudzenie, tylko rzecz zależna od sytuacji. Podgrzewacz
    > przepływowy przy umywalce na piętrze będzie tańszy od wody z nocnego
    > boilera w piwnicy. W wielu innych przypadkach może być odwrotnie.

    Musiałby to być ten niefortunny przypadek a nie wydaje się.

  • 477. Data: 2024-05-30 20:28:58
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 30.05.2024 o 17:38, Shrek pisze:

    > Ogólnie najlepiej nie pracować a z samochodu nie korzystać a traktować
    > go jako magazyn energii. Wtedy jest najmniej problemów i jest
    > najekologiczniej:P

    A można nie traktować akumulatora jako magazynu energii???

  • 478. Data: 2024-05-30 22:09:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    io pisze:

    > No rośnie, ale nie kojarzę by mi wynagrodzenie kiedykolwiek tak wzrosło.

    Ale jest wyższe niż w 1990 roku? To kiedy wzrastać przestało? W roku 2000?
    Dwadzieścia lat temu? Dziesięć?

    > Z rachunku prawdopodobieństwa. Wynagrodzenie danego pracownika nie
    > rośnie co miesiąc tak, jak ogół wynagrodzeń.

    Nawet GUS nie podaje co miesiąc, tylko rzadziej. Przytaczane wcześniej
    dane podają wzrost z rozdzielczością roczną. Myślę, że to dość typowe,
    że "konkretnemu pracownikowi" też co tyle wzrasta. A że każdemu w innym
    dniu, to "ogółowi" wzrasta codziennie.

    > No mało, ale prąd mógłby taką być.

    W zasadzie nie ma powodu.

    > Musiałby to być ten niefortunny przypadek a nie wydaje się.

    Dlaczego niefortunny? Dość typowy. Bo typowe jest, że również standard
    domów i mieszkań się podnosi. Dom mógł być przed laty, lub wręcz przed
    wiekami zbudowany w ogóle bez tych rurek z wodą. Potem pojawiły się
    krany, zlewy, umywalki. Ale tylko z zimną wodą. Teraz ktoś chciałby
    mieć też ciepłą. Robi to tak, jak w konkretnym przypadku najmądrzej.

    Jarek

    --
    -- Panie, pan masz drobnomieszczańskie nawyki. Pan byś chciał mieć
    tak: zimnę wodę osobno, ciepłą osobno, szczelne rurki, kafelki,

  • 479. Data: 2024-05-30 23:10:47
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.05.2024 o 20:28, io pisze:

    > A można nie traktować akumulatora jako magazynu energii???

    Można - tylko bez sensu jest go obudowywać w tym celu samochodem:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 480. Data: 2024-05-31 06:12:08
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 30-05-2024 o 09:20, Shrek pisze:

    > Słusznie - udawajmy że nie ma problemu

    Aha, czyli wystarczył dzień, żebyś się rakiem wycofywał ze swoich
    własnych słów?
    Nie, na tym poziomie nie da się gadać.
    PLONK