eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieDlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje › Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.misc.elektronika,pl.misc.samochody
    Subject: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Date: Thu, 30 May 2024 13:32:23 +0200

    io pisze:

    > No faktycznie tak wzrosło. Zupełnie mi to umknęło. Kojarzyłem, że
    > uznawałem 3000 zł za odpowiednie by spokojnie żyć, kiedy jeszcze
    > tyle nie płacili, ale kiedy dokładnie to było to nie pamiętam.

    Bardzo częsty przypadek, ta amnezja. To nie jest uwaga personalna,
    raczj fakt, który doczekał się nawet jakichś opracowań. Ludzie znają
    swoje obecne możliwości, przypominają sobie ceny sprzed lat i myślą,
    "jak to tanio kiedyś było". Nie dopuszczają do siebie tego, że ich
    status rośnie -- "jak to? przecież kradną coraz więcej, mnie też
    okradają, może innym się poprawia, ale mnie konkretnie nie".

    > Wiadomo, że te średnie sukcesywnie rosły a wynagrodzenie konkretnego
    > pracownika rzadko podążało za tym.

    Skąd wiadomo? A przede wszystkim czy wiadomo jak to możliwe, choćby
    w sensie matematycznym? Przypomina mi to postulat "żeby wszyscy
    zarabiali powyżej średniej" (podobno autentyczny).

    > Słucham też okresowo jak to prąd tani kiedyś był (w sensie, że
    > w stosunku do innych dóbr) a tu zupełnie co innego wychodzi.

    Zwykle to "inne" jest takie, że wszystko kiedyś było droższe (mniej
    dostępne) niż teraz. Przykładów dóbr, których dostępność się pogorszyła,
    jest mało.

    > I jeszcze jak to podgrzewacz przepływowy jest tańszy niż bojler
    > z taryfą nocną. Widać każdy ma jakieś złudzenia.

    Przecież to nie złudzenie, tylko rzecz zależna od sytuacji. Podgrzewacz
    przepływowy przy umywalce na piętrze będzie tańszy od wody z nocnego
    boilera w piwnicy. W wielu innych przypadkach może być odwrotnie.

    Jarek

    --
    W telewizji czterej znawcy | Masy pracujące stracą,
    Od nawozów i od świata | Gdy realna płaca spadnie,