eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieDo ekogroszkowców - moja opinia na temat czeskiego i rosyjskiego węglaDo ekogroszkowców - moja opinia na temat czeskiego i rosyjskiego węgla
    From: wolim <n...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Do ekogroszkowców - moja opinia na temat czeskiego i rosyjskiego węgla
    Date: Fri, 16 Dec 2011 13:44:37 +0100

    Witam.
    Chciałem się tylko podzielić spostrzeżeniami na temat alternatywnych
    źródeł ekogroszku, to jest z Czech i Rosji.

    Kupiłem w tym roku na próbę tonę węgla czeskiego - dostawca deklarował
    kaloryczność na poziomie 21kJ. Węgiel z kopalni Ledvice, ponoć najlepszy
    czeski węgiel. Pierwszy zasyp 17 października. Węgla wystarczyło do 10
    grudnia, czyli na jakieś 54 dni. Węgiel spala się bardzo ładnie,
    praktycznie na pył, więc czyszczenie popielnika co 2-3 zasypy. Przy
    ostatnich temperaturach (od -5 do +5) szło węgla jakieś 25 kilo
    dziennie. Cena węgla 560 złotych za tonę.

    Tydzień temu kupiłem na próbę 5 worków węgla kamiennego rosyjskiego. Ten
    sam dostawca, cena 760 złotych za tonę. I wydaje mi się, że wypada
    lepiej niż ten czeski, bo spalam go prawie połowę mniej niż czeskiego, a
    wcale nie jest dwa razy droższy. 125 kg powinno wystarczyć na 8-9 dni.
    Mało tego, na mój gust, wcale nie jest gorszy od polskiego węgla, który
    w tej chwili na składach potrafi kosztować już ponad 900 złotych z
    przywozem. Dostawca (a wygląda na uczciwego człowieka) twierdzi, że ten
    węgiel ma prawie 25kJ wartości opałowej i jak go porównuję z węglem
    polskim, który wcześniej kupowałem po 850-900 złotych, to rzeczywiście
    wydaje się to być prawdą. Do tego, nie wiem, czy to zbieg okoliczności,
    ale podajnik pracuje dużo ciszej, nie słychać stuków i innych odgłosów
    kruszenia węgla - które wcześniej były normą. Być może dlatego, że ten
    rosyjski węgiel wydaje się być trochę drobniejszy niż polski.

    Takie są moje opinie - dzisiaj zamówiłem 1,5 tony rosyjskiego i myślę,
    że wystarczy do końca zimy.

    Pozdrawiam,
    MW