  • 31. Data: 2009-10-05 17:00:20
    Temat: Re: Do użytkowników podłogówek
    Od: M <M...@w...pl>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A jestes pewny tego co napisales?
    > Wiecej rury w posadzce szybciej nagrzeje szybko oddajaca cieplo posadzke.
    > Moc moca, a co z wydajnoscia?

    Szybkość oddawania ciepła zależy od różnicy temperatur. Jeśli w pokoju
    jest 20C i podłoga ma 35C to cokolwiek nie zrobisz nie oddasz więcej.
    Chyba, że ustawisz wiatrak, polejesz wodą lub w inny sposób zmienisz
    mechanizm przekazywania energii.

    Moc to jest właśnie wydajność. Jeśli masz moc 300W to jesteś w stanie
    przekazać 300J energii w sekundę.

    > Brakuje przede wszystkim zapotrzebowania na cieplo. Wentylacja to pikus przy
    > oknach, scianach i izolacji posadzki.

    Wentylacja to właśnie zapotrzebowanie na ciepło. Przy dobrej izolacji
    ścian wentylacja grawitacyjna jest w stanie stanowić podstawowe
    zapotrzebowanie na ciepło. Zresztą łatwo to policzyć - bierzesz
    kubaturę, zakładasz ile ma być wymian powietrza, bierzesz powietrze -20C
    rozprężasz izobarycznie do temperatury +20C, ciepło właściwe z tablic i
    wychodzi np. 10kW.

    M.

  • 32. Data: 2009-10-05 17:01:05
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...
    >Owszem, ale jak wypnę spinki, zrobię z tego ślimaka 1 gęściejszy na
    >pół pokoju, a drugiego położę obok,to chyba nie bedzuie kłopotliwe
    >zbytnio?

    Jak wypniesz spinki to mozesz zrobic z tym co chcesz. Odnioslem sie tylko do
    ukladania w istniejacej petli. Watpie zeby mozna bylo wyrobis sie na
    zakrecie w srodku petli, zreszta z meandrem tez watpliwy temat i zakretow
    powrotnych wiecej.

    Pozdro.. TK

  • 33. Data: 2009-10-05 17:06:43
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości

    >mam takie pytanko - na ile ustawic temperature powrotu z podlogowki
    >polaczonej szeregowo z konwencjonalnymi grzejnikami by wykorzystac
    >optymalnie zdolnosc pieca kondensacyjnego?

    Kondensacja to raczej temp. zasilania nie powrotu. RTL mozesz ustawic sobie
    i na 5 stopni, co z tego jak na zasilanie pojdzie i 90 stopni a RTL zamknie
    petle dopiero po osiagnieciu na wyjsciu nastawionej temp.

    >podlogowka ma sluzyc rowniez jako ostudzacz wody powrotu

    >15C?

    Jest tego jakis wiekszy sens?

    Pozdro.. TK

  • 34. Data: 2009-10-05 17:11:09
    Temat: Re: Do u??????????????????????
    Od: M <M...@w...pl>

    Rentier pisze:

    > Sprawdzę temperaturę po rozgrzaniu rurek.
    > Ściana zewnętrzna ma 4,5x2,5m, witryna w niej 2,70x 2,30. Z roletą.

    Gdybyś miał szybkość przepływu to możesz nawet policzyć moc takiego
    grzejnika. Ciepło właściwe wody to 4200J/kg K, przy 100 l/h i 10K
    różnicy temperatur masz ok. 1,67kW.

    M.

  • 35. Data: 2009-10-05 17:30:56
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > mechanizm przekazywania energii.
    >
    > Moc to jest właśnie wydajność. Jeśli masz moc 300W to jesteś w stanie

    Sorry nie wiedzialem ze wydajnosc okresla sie w watach.

    Co bedzie jezeli rury w posadzce o okreslonej mocy metra biezacego bedziesz
    mial wiecej a co bedzie jezeli bedzie mniej? Zdaje sie ze pisales cos o nie
    zwiekszaniu mocy po dodaniu rurek a o koniecznosci podniesienia temp.
    zasilania by zwiekszyc moc? Nie chce mi sie w dawac w fizyczne farmazony o
    roznicach temperatur bo watkotwora napisal ze rurami plynie 45C a temp.
    pomieszczenia nie wzrasta pow. 18C.

    > Wentylacja to właśnie zapotrzebowanie na ciepło.

    Aha, dobra mi starczy.

    > Przy dobrej izolacji

    Co o niej wiemy?

> [...]
    > izobarycznie do temperatury +20C, ciepło właściwe z tablic i wychodzi np.

    I to wszystko nie wiedzac ile ucieka przez sciany, posadzke, okna. Calkiem
    to proste, mozna by w ogole nie ocieplac i policzyc wymiane powietrza. Gdyby
    ja zatrzymac to stat w ogole by nie bylo...

    Pozdro.. TK

  • 36. Data: 2009-10-05 17:52:49
    Od: M <M...@w...pl>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Sorry nie wiedzialem ze wydajnosc okresla sie w watach.

    ?????
    A w czym?

    Przekazujesz energię (w dżulach), ilość przekazanej energii w jednostce
    czasu to wat.

> [...]
    > roznicach temperatur bo watkotwora napisal ze rurami plynie 45C a temp.

    Jeszcze raz.

    Zakładamy, że nie przegrzewamy podłogi (ma 35C). Podłoga nie zmienia
    kształtu. W związku z tym ta konkretna podłoga jest w stanie pracować z
    taką mocą, że jest w stanie utrzymać w tych warunkach 18C. ustala się
    stan równowagi (podwyższenie temperatury do 19C spowodowałoby spadek
    mocy podłogówki - zmniejsza się różnica temperatur). To 18C może wynikać
    z tego, że budynek dzisiaj odbiera więcej ciepła bo jest mokro (spójrz
    na ciepło właściwe wody oraz ciepło parowania).

    > Aha, dobra mi starczy.

    > Co o niej wiemy?

    Przecież właśnie to napisałem. Nic nie wiemy o izolacji, wentylacji
    układzie pomieszczeń, itd żeby cokolwiek doradzić.

    > I to wszystko nie wiedzac ile ucieka przez sciany, posadzke, okna. Calkiem
    > to proste, mozna by w ogole nie ocieplac i policzyc wymiane powietrza. Gdyby
    > ja zatrzymac to stat w ogole by nie bylo...

    Nie byłoby strat na wentylacji zostałyby straty na ścianach. Te straty
    się sumuje (spokojnie można przyjąć, że te dwa czynniki są liniowe).

    Napisałeś, że wentylacja to pikuś. Ja twierdzę, że wentylacja
    grawitacyjna w dobrze izolowanych domach (dzisiejszych) stanowi poważny
    czynnik zapotrzebowania na energię - i nie jest to pikuś (czyli np. <10%)

    M.

  • 37. Data: 2009-10-05 18:22:22
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Rzeczywiście, brak jastrychu, to brak radiatora..

    > mocy podłogówki - zmniejsza się różnica temperatur). To 18C może wynikać
    > z tego, że budynek dzisiaj odbiera więcej ciepła bo jest mokro (spójrz

    Nie, to remont istniejącego:-)

    Wentylacji nie da się policzyć, albowiem jako takiej nie ma.Ale za toz pokojy są
    poprowadzone schody
    do góry na 1 pietro..tam ciepło sobie pomyka.. no i wymiana z otwartą kuchnia i
    przedpokojem..

    > Przecież właśnie to napisałem. Nic nie wiemy o izolacji, wentylacji
    > układzie pomieszczeń, itd żeby cokolwiek doradzić.
    Izolacja na zewnątrz docelowo 10cm styropianu na istniejacym 24 cm gazobetonie z
    tynkiem.
    Podłoga na gruncie, chudziak a na nim 15 cm styropianu.

  • 38. Data: 2009-10-05 18:50:22
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Zgadzam się.Zbadałem temperaturę.
    Podczas pracy kotła, po nagrzaniu rurek, różnica na krótko wynosi 8-9 st, potem w
    miarę pracy kotła
    z dogrzewaniem - maleje.Kocioł zmniejsza moc palnika, więc i różnica temperatur
    stopniowo dochodzi
    do ok.2 stopni.Kocioł na nowo odpala palnik,przy ok 37 stC bo widzi,że temp spadła.
    Zasilanie 45 stC, powrót- po odjęciu różnic...

  • 39. Data: 2009-10-05 23:54:53
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > ?????
    > A w czym?

    Ale Ty tak na powaznie czy zartujesz??

    > Przekazujesz energię (w dżulach), ilość przekazanej energii w jednostce
    > czasu to wat.

    Wat to jednostka mocy a moc okresla nie ilosc przekazywanej energii tylko
    predkosc przekazywanej energii. Moc to jest wielkosc ktora okresla szybkosc
    wykonywanej pracy, nie ilosc. Wydajnosc to np. litry na minute, litr jak
    wiadomo nie jest jednostka pracy czy energii no i gdzie tu wat? Wspomniany
    metr rurki o mocy jakiejs tam okreska nam ile juli moze przekazac w ciagu
    jednej sekundy a nie ile juli razem do pomieszczenia by zapewnic ich stala
    ilosc (traca metafora). Im wiecej jest rury tym wiecej juli mozesz
    dostarczyc w tym samym czasie. Roznica temperatur nic do mocy nie ma, bo
    ilosc energii w czasie jest taka sama. Zmniejsza sie tylko jej przekazywanie
    ale tu zaczyna sie sprawnosc a nie moc.

> [...]
    > tego, że budynek dzisiaj odbiera więcej ciepła bo jest mokro (spójrz na
    > ciepło właściwe wody oraz ciepło parowania).

    Ale ja tu ciagle nie widze mocy...
    Jak moc moze spadac przy mniejszej roznicy temperatur?? Zmniejsza sie
    zdolnosc przekazywania energii nie moc. Moc jest caly czas ta sama ilosc
    juli na sekunde. Mozliwosc przekazania juli to nie moc. To tak jak bys
    samochod o mocy ilus tam KM podniosl do gory a silnik nadal by pracowal z
    pelna moca. Czy jego moc zmniejszyla sie?? Nie, to kola nie moga przekazac
    mocy. Moze lepszym przykladem bylo by postawienie samochodu na kuli krecacej
    sie z ta sama predkoscia w przeciwna strone...
    Wracajac do problemu, zamiast podnosic temp. zasilania mozna dolozyc kolejne
    metry rurki o tej samej mocy by zwiekszyc ilosc przekazywanej energii w tym
    samym czasie nie zwiekszajac temperatury. Tak jak bys dolewal wody wieksza
    iloscia wiader tej samej pojemnosci. Albo zwiekszajac ilosc juli podnoszac
    temperature, czyli wiadra zamieniamy na szambiarke z odcietym deklem, no ale
    tu konczy sie temat podlogowki a zaczynaja grzejniki.

    > Przecież właśnie to napisałem. Nic nie wiemy o izolacji, wentylacji
    > układzie pomieszczeń, itd żeby cokolwiek doradzić.

    No wlasnie, nic nie wiemy o izolacji a Ty chcesz liczyc wentylacje.

> [...]
    > w dobrze izolowanych domach (dzisiejszych) stanowi poważny czynnik
    > zapotrzebowania na energię - i nie jest to pikuś (czyli np. <10%)

    Zakladajac dobrze docieplony dom a to jest na wyrost w tym konkretnym
    przykladzie. Rownie dobrze kolega Rentier moze nie miec styropianu pod
    posadzka a my bedziemy liczyc wentylacje. Nie neguje tego, tylko mamy zbyt
    malo danych, a z postu nizej wynika ze dom ma byc dopiero docieplony. Jednak
    przy dzisiejszych temperaturach ten parametr z grubsza tez mozemy pominac,
    jak i wentylacje. Czyli chodzi o to, ze przy kilkunastu stopniach na
    zewnatrz osiagniecie np. 25C wewnatrz nie powinno stanowic problemu bo co
    bedzie jak przyjdzie -20. Brak tylko tego wymiennika pelnowymiarowego w
    postaci betonu. Nadal uwazam, ze powinien to skonsultowac z kims madrzejszym
    na miejscu.

    Pozdro.. TK

  • 40. Data: 2009-10-05 23:58:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > spadła.
    > Zasilanie 45 stC, powrót- po odjęciu różnic...

    Czyli roznica temp. po rozgrzaniu rury to 2 stopnie? Dobrze rozumiem? Jezeli
    tak to wymiana temp. prawie w ogole nie zachodzi, znaczy pewnie nie masz sie
    co martwic. Dojdzie beton i powierzchnia wymiany wzrosnie, eureka. :-)

    Pozdro.. TK