  • 1. Data: 2013-11-12 09:02:44
    Temat: Drewniany kompostownik - zabezpieczenie
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Zastanawiam się nad zabezpieczeniem drewnianego kompostownika przed
    szkodliwym (?) działaniem zawartości na drewno (różne pozostałości po
    budowie ale głównie sosna i nieco modrzewia).
    Ile lat może wytrzymać taki kompostownik pomalowany tylko impregnatem do
    drewna? Może czymś go jeszcze dodatkowo zaimpregnować
    Pomyślałem, że może od wewnątrz wyłożę go membraną dachową, która dość
    skutecznie izoluje przed wodą, a jednocześnie przepuszcza powietrze.
    Czy ktoś już coś takiego robił?

    --
    Pozdrawiam ARIUSZ
    http://www.ariusz.com

  • 2. Data: 2013-11-12 09:11:06
    Temat: Re: Drewniany kompostownik - zabezpieczenie
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 12.11.2013 09:02, Ariusz wrote:
> [...]
    > Pomyślałem, że może od wewnątrz wyłożę go membraną dachową, która dość
    > skutecznie izoluje przed wodą, a jednocześnie przepuszcza powietrze.

    Moj pociagnalem 5 lat temu olejem silnikowym. W weekend przestawialem go
    w nowe miejsce - wyglada ze wytrzyma co najmniej kolejne 5 lat.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 3. Data: 2013-11-12 09:47:57
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-11-12 09:11, Marek pisze:
    > Moj pociagnalem 5 lat temu olejem silnikowym. W weekend przestawialem go
    > w nowe miejsce - wyglada ze wytrzyma co najmniej kolejne 5 lat.
    Olej silnikowy ma doskonałe właściwości rakotwórcze i toksyczne, a
    bardzo kiepskie jeśli chodzi o ochronę drewna (poza tym, że na jakiś
    czas chroni przed wodą i robalami).
    Miałem okazję porównać płot świerkowy "konserwowany" miksturą lepiku i
    oleju napędowego na gorąco z takim samym płotem, gdzie użyto starego
    oleju. Pierwszy wytrzymał ponad 30 lat, a ten drugi rozsypał się po 20.
    Życzę smacznego przy spożywaniu tego, co wyrosło na kompoście.
    Jacek

  • 4. Data: 2013-11-12 11:02:39
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 12.11.2013 09:47, Jacek wrote:
> [...]
    > oleju. Pierwszy wytrzymał ponad 30 lat, a ten drugi rozsypał się po 20.
    > Życzę smacznego przy spożywaniu tego, co wyrosło na kompoście.

    Mozesz napisac cos wiecej o tej miksturze lepikowo - olejowej?
    W jaki sposob aplikowales to na drewno?

    Ogrodka nie mam. Kompost zuzywa Zona pod kwiatki i cebulki.
    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 5. Data: 2013-11-12 13:40:57
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-11-12 11:02, Marek pisze:
    > Mozesz napisac cos wiecej o tej miksturze lepikowo - olejowej?
    > W jaki sposob aplikowales to na drewno?
    To było jeszcze w głębokim PRL, jak nie można było nic kupić.
    A co do tej sławetnej konserwacji sztachet, to rozrabiało się na gorąco
    lepik z olejem napędowym w metalowym korycie o długości ok. 2 m do
    konsystencji takiej, aby nie był ani za gęsty, ani za rzadki. Potem
    sztachety się w tym topiło na chwilę, wyjmowało, aby obciekły i tak
    dookoła. Przydawał się też koc gaśniczy, bo nie raz się mikstura
    zapalała ;-)
    Cała tajemnica była w tym, żeby po całej operacji sztachety były lekko
    lepkie - uzyskiwało się to przez odpowiednią gęstość eliksiru.
    Oczywiście gotowy płot też był lepki i brudził przy dotknięciu.
    Podsumowując: technologia brudna, śmierdząca i niezbyt bezpieczna p.poż.
    Zalety: nikt nie chciał przez taki płot przełazić i no i niezła trwałość.
    Jacek

  • 6. Data: 2013-11-16 11:14:14
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-11-12 09:02, Ariusz pisze:
> [...]
    > Pomyślałem, że może od wewnątrz wyłożę go membraną dachową, która dość
    > skutecznie izoluje przed wodą, a jednocześnie przepuszcza powietrze.

    A nie łatwiej i taniej kupić plastykowy kompostownik i nie bawić się w
    impregnaty i trucie olejem?

    Olej silnikowy będzie wypłukiwany systematycznie z drewna i będzie
    skażał ziemię (i kompost, który tam będziesz miał). Ja rozumiem, że
    kiedyś ludzie byli głupi i nie zdawali sobie sprawy z ryzyka, ale teraz
    jak już wiadomo, jakie to świństwo i jakie koszty zdrowotne poniesiesz,
    może warto porzucić ten pomysł.

    Jak masz jeszcze na działce studnię, to życzę smacznego.

    M.

  • 7. Data: 2013-11-18 08:16:06
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 16.11.2013 11:14, M. pisze:

> [...]
    > może warto porzucić ten pomysł.
    >
    > Jak masz jeszcze na działce studnię, to życzę smacznego.

    Widzisz mam już taki jeden plastikowy wynalazek i wcale nie wygląda to
    tak kolorowo. Minęły już 2 lata odkąd wrzucam tam trawę i owszem na dnie
    jest trochę kompostu ale i tak, żeby go wybrać musiałbym wybierać
    wszystko od góry. Niestety jak coś wyciągnąłem dołem to zaraz z góry
    zwaliło się wszystko niżej. Zrobiłem więc drugi kompostownik aby mieć
    gdzie przerzucić to co jest już w tym termo plastiku. Na dodatek
    kompostownik drewniany wygląd o wiele ładniej niż ten plastikowy.

    --
    Pozdrawiam ARIUSZ
    http://www.ariusz.com

  • 8. Data: 2013-11-18 08:44:44
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 16 listopada 2013 11:14:14 UTC+1 użytkownik M. napisał:
    > Olej silnikowy będzie wypłukiwany systematycznie z drewna i będzie
    > skażał ziemię (i kompost, który tam będziesz miał).
    Tego oleju tam pewnie z pół litra jest więc tragedii nie będzie.

  • 9. Data: 2013-11-18 11:27:11
    Od: jan dolniak <d...@g...com>

    Witam
    Czym bys nie impregnowal,drewno w kompostowniku wytrzyma 4-5lat.Ten typ tak ma.Nie
    rżnijwszystkiego drewna na rozpalkowe,a za parę lat zrobisz drugi.
    Pomaga ksztalt:jeśli skrzynia będzie się zwężać ku górze to (min) 2X w roku można ją
    zdjąć,postawić obok i przerzucić to z wierzchu na spód.
    Jeśli wrzucisz trochę dzdzownic kalifornijskich i powiesz o tym wędkarzom-sami będą
    opiekować się twoim kompostem ;)...
    pozdro dolniak

  • 10. Data: 2013-11-20 09:04:39
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 12 listopada 2013 09:02:44 UTC+1 użytkownik Ariusz napisał:
> [...]
    >
    > Pomyślałem, że może od wewnątrz wyłożę go membraną dachową, która dość
    >
    > skutecznie izoluje przed wodą, a jednocześnie przepuszcza powietrze.

    Postaw kreske na tym kompostowniku.
    Odsłuży swoje i trzeba kolejny.
    Jako ulepszenie rozważ zrobienie na przyszłość deseczek łupanych a nie cietych.
    Ewentualnie zrobić kompostownik z sztachetek okrągłych.
    Drewno łupane wolniej się degeneruje.

    Alternatywnie możesz zmontować kompostownik z siatki MM-ki plus jakaś mata słomiana.
    Byle siatka pomalowana to troche lat postoi.

    Pojemniki szczelne są bez sensu. W nich rozkład nie robi się tlenowy tylko
    beztlenowy. Czyli w wiekszości jakaś pleśn czy inne beztlenowe bakterie. I idzie
    powoli.

    Zamiast takiego plasticzaka czy blaszaka juz lepiej po prostu pare betoników
    postawić. Rozłazić się troche bedzie ale latwiej rozebrać i przegarniać a kompostuje
    sie szybciej...