  • 21. Data: 2009-12-22 22:36:41
    Temat: Re: Ekogroszkowcy pomóżcie
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "..::Adam::.." <e...@o...pl> napisał

    > a jaka jest optymalna?

    Ponoć korozja niskotemperaturowa zachodzi przy temperaturze poniżej 58
    stopni - o czym dowiedziałem się także z grupy ;)

    W warunkach gwarancji do mojego pieca jest zapis, ze na kotle musi być cały
    czas temperatura powyżej 50 stopni.

  • 22. Data: 2009-12-22 23:33:07
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości

    > W warunkach gwarancji do mojego pieca jest zapis, ze na kotle musi być
    > cały czas temperatura powyżej 50 stopni.

    ja bym obstawiał 60 stopni jako bezpieczne minimum dla długoterminowej
    eksploatacji.
    --
    Jackare

  • 23. Data: 2009-12-22 23:56:40
    Od: "Jarek M." <w...@w...pl>

    > Wiem, czytałem jego posta. W instrukcji do kotła jest napisane: "Regulacji
    > wentylatora dokonuje się za pomocą przysłony na wentylatorze zmieniając
    > jej położenie przy jednoczesnej kontroli płomienia. Barwa płomienia
    > powinna być jasno czerwona. Jeżeli płomień ma barwę ciemno czeerwoną i
    > "kopci" oznacza to, że dawka powietrza jest zbyt mała. Jeżeli płomień jest
    > krótki i ma barwę jasno niebieską oznacza to zbyt dużą ilość powietrza"
    >
    > U mnie przy większym otwarciu przesłony ogień, co prawda, nie jest
    > niebieski, ale jest krótki i postrzępiony.

> [...]
    ---------------------

    Witam
    Odnoszę wrażenie że producenci naszych kotłów troche mijają się w
    zeznaniach.
    W instrukcji mojego kotła Defro jest napisane :
    "Czerwony, dymiacy ogień wskazuje na to, że dopływ powietrza jest zbyt mały.
    Jasny biały ogień wskazuje na to, że dpoływ powietrza jest zbyt duży.
    Prawidłowy ogień jest wtedy, kiedy obserwujemy, czysty, intensywnie żółty
    płomień".

    Zatem pozostaje nam obserwcja temperatury, ilości spalanego groszku, jakość
    popiołu i wyciąganie wniosków.

    Pozdrawiam
    JM

  • 24. Data: 2009-12-23 08:48:24
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Panowie, gdzies nizej JacekPlumpi pisze, ze plomien powinien byc jak z palnika
    > i nie wolno przyslaniac wentylatora.

    Nie wiem skąd te teorie. Jakiego z palnika? Niebieski?. To za dużo tlenu
    przecież.
    Instrukcja kotła xxx oraz informacja telefoniczna u producenta wyraźnie nakazuje
    regulację przesłoną tak aby płomień był koloru intensywnie zółtego, nie czerwony
    nie niebieski i żadne jak z palnika.

    Marek

  • 25. Data: 2009-12-23 19:26:51
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > nakazuje regulację przesłoną tak aby płomień był koloru intensywnie
    > zółtego, nie czerwony nie niebieski i żadne jak z palnika.

    Jeszcze raz wytłumaczę, bo widzę , że są niedomówienia.
    Po pierwsze regulację przysłoną robi się tylko w przypadku sterowników, w
    których nie ma regulacji prędkości obrotowej wentylatora. Tak jest w bardzo
    starych konstrukcjach sterowników. Obecnie chyba wszystkie montowane
    sterowniki posiadają regulację obrotów wentylatora, a tym samym nie ma
    potrzeby regulacji przysłoną. Regulacji dokonuje się na drodze
    elektronicznej. Regulacja przysłoną wprowadza kilka cech niekorzystnych dla
    samej regulacji. Nie chcę się tu rozpisywać dlaczego, ale napiszę w skrócie,
    że powoduje to niestabilność obrotów wentylatora oraz utrudnia start
    wentylatora, który ma pracować na wolnych obrotach.

    Ustawienie ilości powietrza przeprowadzamy poprzez stopniowe zwiększanie
    obrotów. Na początku płomień będzie czerwony i dymiący. Stopniowo podnosimy
    obroty i obserwujemy płomień. Płomień ten będzie się robił coraz większy i
    coraz bardziej jaskrawy (bardziej rażący dla oczu i mocniej oświetlający
    pomieszczenie po otwarciu drzwiczek kotła). Jeżeli przy kolejnym
    podniesieniu obrotów płomień zrobił się bardziej jaskrawy to podnoszenie
    obrotów kontynuujemy, aż do momentu, kiedy kolejne podniesienie obrotów nie
    spowoduje już zwiększenia jaskrawości. Kiedy osiągniemy ten moment to wtedy
    powracamy do poprzedniej nastawy, którą uważamy za najlepszą. Jeżeli
    będziemy podnosili obroty jeszcze więcej, płomień stanie się niebieski i
    krótki, a także mniej jaskrawy.
    Płomień jest najbardziej jaskrawy wtedy, kiedy jest w postaci dużego,
    białego lub żółtego płomienia. Kiedy robi się niebieski jego jaskrawość się
    zmniejsza. Niebieska poświata oznacza, że ilość powietrza jest zbyt duża i
    niepotrzebnie zabieramy ciepło do komina.
    Może faktycznie się źle wyraziłem pisząc o płomieniu jak z palnika. Po
    prostu napisałem to w odniesieniu do jakiejś wypowiedzi, ze płomień powinien
    być spokojny, co dla mnie się kojarzy z dymiącymi jęzorami płomienia takimi
    jak w kotłach zasypowych. W przypadku retorty płomień ten powinien być
    agresywny, ukierunkowany i o ostrych zarysach. To właśnie miałem na myśli
    pisząć o płomieniu jak z palnika.

  • 26. Data: 2009-12-23 19:46:59
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> napisał

> [...]
    > skrócie, że powoduje to niestabilność obrotów wentylatora oraz utrudnia
    > start wentylatora, który ma pracować na wolnych obrotach.

    Niestety, nie mogę się z Tobą zgodzić. W moim piecu jest sterownik, którym
    można ustawić moc wentylatora, ale mimo to, producent przewidział przesłonę
    na wentylatorze. Mało tego! W instrukcji napisane jest wprost, żeby moc
    wentylatora regulować przesłoną.

    Jak ustawię na regulatorze minimalną moc to płomień jest tak biały, że
    właściwie nie można na niego patrzeć. Teraz jak zmniejszyłem maksymalnie
    prześwit na wentylatorze ogień jest właśnie koloru pomarańczowego (ale nie
    czerwonego). I po otwarciu drzwiczek nie dymi.

  • 27. Data: 2009-12-23 20:07:17
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Jeszcze raz wytłumaczę, bo widzę , że są niedomówienia.
    > Po pierwsze regulację przysłoną robi się tylko w przypadku sterowników, w
    > których nie ma regulacji prędkości obrotowej wentylatora.

    W kotle xxx jest akurat regulacja prędkosci obrotowej wentylatora oraz
    regulacja przysłony.

> [...]
    > ale napiszę w skrócie, że powoduje to niestabilność obrotów wentylatora
    > oraz utrudnia start wentylatora, który ma pracować na wolnych obrotach.

    Ale ja już mnóstwo razy miałem styczność z tego typu wentylatorami w różnych
    urzadzeniach wentylacyjnych i stwierdziłem nie raz że wentylator o takiej
    konstrukcji stawia mniejsze opory dl asilnika jak jest zatkany wię raczej
    nie ma to nic wspólnego z utrudnionym startem. Ta konstrukcja działa
    podobnie (powtarzam podobnie) jak wentylator w odkurzaczu. Każdy wie że po
    zatkaniu ręką rury odkurzacza obroty gwałtownie rosną. Tylko że silnik
    odkurzacza jest chłodzony obiegającym powietrzem i może się spalić. Jest to
    klasyczny dowód na to co napisałem wcześniej.

    Marek

  • 28. Data: 2009-12-23 20:27:21
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > prześwit na wentylatorze ogień jest właśnie koloru pomarańczowego (ale nie
    > czerwonego). I po otwarciu drzwiczek nie dymi.

    Niestety producenci kotłów zazwyczaj nie produkują elektroniki i
    wentylatorów, ani też podajników. Produkują kotły i wyposażają je w
    automatykę innych firm, które się specjalizują w poszczególnych
    podzespołach. Jedne robią elektronikę, inne wentylatory, a jeszcze inne
    podajniki, dlatego są to podzespoły uniwersalne. Dla przykłądu wentylatory
    wyposażone są w klapkę regulacyjną oraz klapkę automatycznie zamykającą
    przepływ powietrza po zatrzymaniu wentylatora. Bywa często tak, że ten sam
    model kotła wypuszczany jest z różnymi sterownikami. Jedne z nich posiadały
    elektroniczną regulację, a inne nie. Firmy zmieniały modele sterowników w
    tych samych modelach kotłów. Bywało też tak, że w niektórych sterownikach
    regulacja mocy była zbyt mało precyzyjna, a sam regulator miał problemy z
    rozruchem wentylatora ustawionego na niskich obrotach, dlatego regulowało
    się klapkami ustawiając regulację elektroniczną dość wysoko. Obecnie
    produkowane regulatory posiadają lepiej rozwiązane algorytmy regulacji i
    stabilizacji obrotów, a także funkcje ułatwiające rozruch wentylatora
    poprzez danie mu na początku chwilowego "kopa".
    Oczywiście jest taka możliwość, żeby regulować klapką, ale o wiele lepiej
    jest otworzyć klapkę na full, a regulować obrotami wentylatora.
    Piszę to jako serwisant kotłów, który już się tych kotłów naustawiał całą
    masę i nie były to kotły jednego producenta.
    Konieczność ustawiania ilości powietrza klapką spotkałem tylko i wyłącznie w
    dużych kotłach o mocach powyżej 100kW, gdzie dość często wentylatory
    napędzane są silnikami 3-fazowymi i nie ma możliwości regulacji
    elektronicznej - tzn. możliwość jest poprzez użycie falowników, tyle, że się
    nie opłaca przy takich kotłach, bo koszt falownika jest dość spory.
    Niestety nie napisałeś co to za kocioł i jakiego producenta i jakie posiada
    sterowanie. Być może w Twoim przypadku regulacja powinna się odbywać na
    drodze mechanicznej i stąd informacja w instrukcji obsługi.

  • 29. Data: 2009-12-23 20:38:51
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > działa podobnie (powtarzam podobnie) jak wentylator w odkurzaczu. Każdy
    > wie że po zatkaniu ręką rury odkurzacza obroty gwałtownie rosną.

    Jest to powszechnie znane zjawisko, które powstaje ze względu na
    rozrzedzenie powietrza, a tym samym zmniejszeniu oporów tarcia.
    Ja jednak trochę tych kotłów serwisuję i wiem jakie stwarzane są problemy na
    skutek przymykania ich klapkami.
    Począwszy od problemów związanych z ustawieniem regulacji i zapominaniem o
    przymkniętym wentylatorze, poprzez problemyn z osadzaniem się na łopatkach
    wentylatora pyłu.

  • 30. Data: 2009-12-24 11:33:32
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

> [...]

    > posiada sterowanie. Być może w Twoim przypadku regulacja powinna się
    > odbywać na drodze mechanicznej i stąd informacja w instrukcji obsługi.

    Kocioł Cichewicz Futura Ekono Mini 21 kW.
    Sterownik RK 2006

    Pozdrawiam świątecznie
    /\\/\/\\/