  • 11. Data: 2010-03-15 10:15:49
    Temat: Re: Elektryczność statyczna w domu
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Urządzenie? Środek? Proszę o podpowiedzi.
    Skutecznie rozładuje Cie instalacja centralnego ogrzewania.

    Nawet plastikowa?

  • 12. Data: 2010-03-15 11:28:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Boombastic" hnl1cs$302$...@n...onet.pl

    > Skutecznie rozładuje Cie instalacja centralnego ogrzewania.

    > Nawet plastikowa?

    Nawet metalowa nie rozładuje -- bo zwykle jest grubo malowana izolatorami.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2010-03-15 12:31:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mm" hnkudn$s0p$...@n...news.neostrada.pl

    > kapcie masz do bani , izolują ciebie od ziemi

    Najlepsze są metalowe lub węglowe -- reszta to izolatory.
    Proponuję pomyślenie -- wszystkie normalne ,,ubrania'' są
    izolatorami. Wprawdzie chemia organiczna to chemia węgla,
    lecz tego węgla w ubraniu nie starcza na to, aby popłynął
    prąd. Tworzywa sztuczne także często zawierają węgiel, :)
    ale są izolatorami mimo tego. Na przykład dwutlenek węgla
    nie jest dobrym przewodnikiem elektryczności czy ciepła.

    Podobnie rzecz się ma z innymi związkami chemicznymi
    węgla czy metali -- na przykład z solą kuchenną. Nie
    tylko tworzywa sztuczne dają iskierki. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 14. Data: 2010-03-15 12:50:31
    Od: "mm" <t...@p...fm>

    napisał w wiadomości news:hnl9bl$pcv$1@inews.gazeta.pl...

    > "mm" hnkudn$s0p$...@n...news.neostrada.pl

    > Najlepsze są metalowe lub węglowe -- reszta to izolatory.
    > Proponuję pomyślenie -- wszystkie normalne ,,ubrania'' są
    > izolatorami.

    Tu nie ma co myśleć . Każdy przedmiot normalnego ubrania w tym przypadku
    izolujący nas od ziemi -dywanu- przewodzi lepiej lub gorzej i rezystancja
    bedzie tu od Gohm do TOhm . Nawet zwykła obudowa klawiatury przewodzi mimo
    że jest z plastiku.
    Przede wszystkim nosić bawełne z jak najmniejsza ilością elastyku i nawilżać
    pomieszczenie do 60-70 % wilgotności.

  • 15. Data: 2010-03-15 13:54:42
    Od: "Jan Kowalski" <K...@n...pl>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console20>
    napisał w wiadomości news:hnh37e$ehi$1@inews.gazeta.pl...

    > "Janusz Wo" hngq5l$3ur$...@n...news.atman.pl

    > Dotykaj zerowego przewodu w gniazdku lub ,,bolca''.
    Nie rób tego. Zwłaszcza z zerowym (neutralnym) przewodem, jeśli nie masz
    różnicówki.
    Może się okazać, że różnica potencjałów przewód N - Ty będzie dużo większa
    od zera.
    Dlatego zerowanie czyli łączenie bolca uziemienia z przewodem neutralnym
    może być niebezpieczne.

  • 16. Data: 2010-03-15 15:36:52
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
    > Nawet metalowa nie rozładuje -- bo zwykle jest grubo malowana izolatorami.
    Zawór grzejnikowy też masz pomalowany?
    > --
    Co to jest?
    --
    Krzysiek

  • 17. Data: 2010-03-16 01:04:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jan Kowalski" hnle72$1vs$...@n...net.icm.edu.pl

    > Nie rób tego. Zwłaszcza z zerowym (neutralnym) przewodem,
    > jeśli nie masz różnicówki.

    A nie masz dlaczego?

    > Może się okazać, że różnica potencjałów przewód N - Ty będzie dużo większa od zera.

    Będzie na pewno -- toż właśnie trzeba pozbyć się tej różnicy. :)
    Różnicówka nie włączy się od rozładunku elektryczności statycznej.

    > Dlatego zerowanie czyli łączenie bolca uziemienia z przewodem neutralnym
    > może być niebezpieczne.

    Bolca ochronnego, nie bolca uziemienia. :)
    Albo uziemianie, albo zerowanie. :)
    Nie ma zerowanie + uziemianie. :)
    To znaczy gdzieś jest, ale nie w mieszkaniu.

    Od dawna tylko zerowanie stosuje się w nowych budynkach -- i jakoś nikt nie umarł
    od tego. Na obudowach chronionych trzecim przewodem masz potencjał bolca. :)
    Tam musi być zero!!!

    Jeśli jesteś w kapciach -- możesz śmiało dotykać także przewodu fazowego. :)
    (bez dotykania bolca czy przewodu zerowego)
    Nawet możesz nie poczuć mrowienia. :) Oczywiście **nie należy** tego nadużywać. :)
    Ale jeśli się trafi -- nie zabije i nie spali. :)
    Po to jest tam tylko 230 V przemiennego (stały jest gorszy) a nie wielokrotnie
    więcej.
    W innych krajach podwyższono częstotliwość i obniżono napięcie -- jest bezpieczniej,
    ale są większe straty energii. Większość krajów za bezpieczne uznaje 230 V w domu.
    (w zagrodzie, czyli między fazami, jest 400 V i to jest mniej bezpieczne, ale nadal
    między fazą i zerem jest tylko 230 V)

    Ale dotykanie bolca nie może być nijak niebezpieczne, chyba że instalacja
    jest źle wykonana lub popsuta -- wówczas dotknięcie pralki, piekarnika
    elektrycznego, komputera i wielu innych urządzeń będzie równie niebezpieczne. :)

    Natomiast niebezpieczne jest uziemianie. :)

    -=-

    Powiem więcej -- jeśli w suchym pokoju nie byłoby zera na bolcu, nic złego
    się nie stanie, ale jeśli nie będzie zera w łazience, może być ciężko. :)
    Jeśli są obiekcje co do zera w pokoju, trzeba koniecznie sprawdzić instalację!

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2010-03-16 01:11:23
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "mm" hnlajn$fcs$...@a...news.neostrada.pl

> [...]
    > bedzie tu od Gohm do TOhm . Nawet zwykła obudowa klawiatury przewodzi mimo

    Czyli upływ poprzez klawiaturę będzie? :)
    Postaw sobie jakiś amperomierz i podłącz fazę do jednej części plastykowego
    patyka, a zero do drugiego i zobacz, czy amperomierz (pikoamperomierz) ruszy. :)

    > Przede wszystkim nosić bawełne z jak najmniejsza ilością elastyku i nawilżać
    > pomieszczenie do 60-70 % wilgotności.

    Ja mam tylko bawełnę (kapcie niektóre mają podeszwy ze sztucznego tworzywa)
    a jednak strzelam. 60-70 zabija moje kolana. :)

    Obok bawełny mam wełnę, skóry, metale (okulary) i szkło mineralne (też
    okulary) -- sztucznych tworzyw w ubraniach mam mało i raczej nie używam
    ich zbyt często -- na przykład podszewki **letnich** kurtek skórzanych
    są z tworzywa sztucznego lub zawierają takie tworzywo.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2010-03-16 03:13:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof 45" hnlk6i$dfq$...@n...dialog.net.pl

    > Nawet metalowa nie rozładuje -- bo zwykle jest grubo malowana izolatorami.

    : Zawór grzejnikowy też masz pomalowany?

    Ja mam plastykowe rury. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2010-03-16 07:52:20
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> wrote in
    message news:hnnctt$p58$1@inews.gazeta.pl...

    > "Krzysztof 45" hnlk6i$dfq$...@n...dialog.net.pl

    > : Zawór grzejnikowy też masz pomalowany?
    >
    > Ja mam plastykowe rury. :)

    Masz TDS, albo megaomomierz, albo miernik izolacji? To zmierz przewodność
    wody - może być wystarczająca do odprowadzenia ładunków elektrostatycznych.
    Albo zastosuj jonizator do neutralizacji wszystkich jonów w mieszkaniu,
    poprawisz sobie samopoczucie - wszak nadmiar jonów dodatnich jest nie tylko
    niekomfortowy, ale mocno dla zdrowia niekorzystny.