  • 1. Data: 2009-03-19 18:48:50
    Temat: Gipso-karton nietypowo...
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Jest sobie chata, zwykły taki domek letniskowy, mały i drewniany. Na górze są
    dwa pokoje a dach stromy (45 stopni). Jeden pokój obiłem boazerią a drugiego to
    mi się po prostu nie chce obijać (starość i kryzys). Idzie tam po prostu
    wstawić G-K? Parę razy stawiałem G-K, ale nigdy pod takim kątem, nie zleci to
    komuś na łeb w czasie potężnych wiatrów? Może jakąś listwę trzeba dać wzdłuż?

    Druga sprawa: jak to się zachowa w zmiennych warunkach atmosferycznych? Jest
    się czego bać? Chata jest ogrzewana okazjonalnie, większoś czasu stoi pusta, to
    zwykły kanadyjczyk. Ocieploma wełną, mrozy i wiatry bywają potworne, w lato
    upały jak cholera. Ćwiczył ktoś już taki temat? Czy jednak pozostać przy
    boazerii? :(

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2009-03-19 19:37:51
    Temat: Re: Gipso-karton nietypowo...
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 19 Mar 2009 19:48:50 +0100, Czapla napisał(a):

    (...)
    > upały jak cholera. Ćwiczył ktoś już taki temat? Czy jednak pozostać przy
    > boazerii? :(

    Pozostań przy boazerii.

    --
    best regards,
    scream

  • 3. Data: 2009-03-19 19:43:05
    Od: j...@p...fm

    On 19 Mar, 20:37, scream <n...@p...pl> wrote:
    > Dnia Thu, 19 Mar 2009 19:48:50 +0100, Czapla napisał(a):
    >
    > (...)

    > Pozostań przy boazerii.

    gips raczej nie lubi wilgotnych, nieogrzewanych pomieszczeń
    [pozdr]

  • 4. Data: 2009-03-20 01:14:12
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > upały jak cholera. Ćwiczył ktoś już taki temat? Czy jednak pozostać przy

    Jesli to klasyczny kanadyjczyk z 16 calowym rozstawem krokwi to nie widze
    problemu. Ja to tu wielokrotnie robilem i wszystko sie kupy trzyma. Z tym, ze
    na poddaszu robilem pol, do metrowej wysokosci scianki kolankowee; pare
    pionowych slupkow przybitych do krokiew i belki na podlodze. Na wszelki
    wypadek zastosuj plyty KG lazienkowe czyli zielone. Przykrecane wkretami nie
    rzadziej niz co 6 cali. Wbrew pozorom gips jest wytrzymaly na wszystkie
    wybryki natury w tym na bezposrednie nawodnienie, byle nie ciagle. Jest tez
    bardzo dobrym izolatorem na wypadek pozaru.
    Po zafugowaniu na siatce, pokryj je dobrym podkladem i nic nie ma prawa pekac
    czy sie obrywac.
    Teraz ew. izolacja. Zastosuj welne mineralna o grubosci nieco mniejszej od
    grubosci (wysokosci) krokiew tak aby pomiedzy pokryciem dachowym a ta welna
    pozostala 2-3 cm pusta szczelina. Korzystne jest wykonanie wentylacji
    szczytowej ktora znakomicie ochladza poddasze w upalne i sloneczne dni.
    Pzdr.

  • 5. Data: 2009-03-20 06:56:24
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 19 Mar, 20:37, scream <n...@p...pl> wrote:
    > Dnia Thu, 19 Mar 2009 19:48:50 +0100, Czapla napisał(a):
    >
    > (...)

    > Pozostań przy boazerii.

    Popieram, przy GK wcale nie bedzie mniej roboty bo jeszcze
    szpachlowanie i gładzenie inaczej bedzie kłóć w oczy ze niedokończone.
    Gdybym miał sobie ułatwiać to dałbym boazarię z marketu w okleinie
    papierowej albo po prostu płyte OSB (ewentualnie na nią jeszcze jakąś
    tapetę czy coś).

    Pzdr
    QbaB

  • 6. Data: 2009-03-20 10:26:57
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    To ja może uściślę:

    Warstwy połaci od góry - (a) poszycie,
    (b) wiatroizolacja (papa na deskach lub folia paroprzepuszczalna lub
    membrana wysokoparoprzepuszczalna), szczelina wentylacyjna zasilana od dołu
    i od połaci, otwarta w kalenicy (przy membranie wysokoparoprzepuszczalnej
    szczelina jest zbędna, o ile wentylowana jest przestrzeń ołacenia pod
    poszyciem - a zwykle jest),
    (c) izolacja - wełna lub (rzadziej) płyty styropianowe, polipropylenowe i
    in. Szczelinę wentylacyjną nad wełną uzyskuje się najłatwiej za pomocą
    porozpinanego między krokwiami drutu (np. miedzianego drutu nawojowego -
    miękki i nie koroduje). Tak samo podtrzymuje się wełnę od dołu. Wełnę daje
    się w dwóch warstwach np. 20+5cm, z mijaniem szczelin.
    (d) paroizolacja - bardzo ważna jest staranność wykonania, zero szczelin i
    otworów, dokładne uszczelnienie styków specjalną taśmą klejącą. Czasem
    paroizolacja ma warstwę folii aluminiowej, odbijającą promieniowanie
    podczerwone, ale ilościowy efekt tekiej zapobiegliwości jest chyba
    niewielki.
    (e) płyty g-k lub włókninowe (lepsze i droższe), często kładzione w dwóch
    warstwach na mijankę
    (f) wyprawa - zwykle gładź gipsowa.

    W budynkach użytkowanych sezonowo warto dać płyty łazienkowe (tzw.
    "wodoodporne", ale to tylko taka nazwa) - zielone, choć jeśli dach nie
    przecieka, to niska temperatura nie oznacza jeszcze że cokolwiek złego z
    nimi się stanie - bo niby co? Nie ma ludzi - nie ma pary wodnej, nie ma
    różnicy temperatur - nie ma wykraplania. Do tego jeśli normalnie działa
    wentylacja grawitacyjna, to nawet w nieogrzewanym budynku będzie sucho. A
    dla płyt g-k groźna jest tylko cieknąca po nich woda.

    Co do pękania - prawidłowe zastosowanie technologii zalecanych przez
    producentów teoretycznie pozwala uniknąć pękania styków płyt. Jednak
    drewniana konstrukcja dachu musi pracować, a płyty są sztywne i mimo
    wszystko w każdym budynku znajdą się miejsca, gdzie jednak pojawią się rysy
    - i nie pomogą tu żadne cuda-wianki, najlepszy dowód to mnogość rozwiązań
    chroniących przed pękaniem styków, z których żadne nie jest 100% skuteczne.
    Ale na pewno warto się postarać i przestrzegać zasad, wówczas pęknięć
    prawie nie będzie

    T.

  • 7. Data: 2009-03-20 12:32:02
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Czapla wrote:
> [...]
    >
    > Druga sprawa: jak to się zachowa w zmiennych warunkach atmosferycznych? Jest

    nie ma.
    ja mam tak zrobione i nic sie nie dzieje. fugi owszem, pekaja, no ale
    dach jest swiezy, a i w sezonie szybko to nagrzewamy.
    dach typowy, dachowka, membrana, welna, izolacja, ruszt drewniany, g-k
    (zwykle, biale).

    --
    bartek

  • 8. Data: 2009-03-20 14:16:07
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > chroniących przed pękaniem styków, z których żadne nie jest 100% skuteczne.
    > Ale na pewno warto się postarać i przestrzegać zasad, wówczas pęknięć

    Pieknie i zrozumiale to opisales. Ja to znam, chociaz nigdy tak nie robilem. I
    od razu pisze, ze jest to technologia, powiedzmy nieracjonalna. Uswiecona
    tradycja europejska nawet, ale nieracjonalna w porownaniu do konstrukcji
    wiezby dachowej stosowanej tu, w Usa.
    Zasadnicza roznica jest to, ze tu stosuje sie krokwie lekkie, stosunkowo
    cienkie (standard 1.5 cala) to jest okolo 4 cm. Natomiast ich wysokosci, w
    zaleznosci od dlugosci podparcia, czyli konstrukcji, najczesciej jetkowej, sa
    stosunkowo duze, sednio 25-30 cm. I te krokwie montuje sie w standardowym
    odstepach 16 cali czyli okolo 40 cm.
    Najwazniejsza i bardzo istotna dla sztywnosci wiezby roznica jest to, ze
    krokwie te nie sa jak u nas zacinane i laczne ze soba w szczycie lecz w tym
    szczycie dachu montuje sie pozioma szeroka, dlugasna deche tez grubosci 4 cm,
    do ktorej kazda krokiew jest odpowiednia iloscia gwozdzi i pod odpowiednim
    katem do tej dechy przybijana. To wymaga pewnej precyzji gdyz kat pod ktorym
    poszczegolne krokwie musza byc obciete, jest scisle okreslony tak aby dwie
    przeciwlegle krokwie z ta pionowa decha miedzy nimi, dokladnie, bez szczelin
    sie skladaly. Robi sie to na ziemi i tnie wszystkie do szablonu, potem juz
    latwo sie je montuje tak, ze we trzech robi sie caly dach w ciagu 2-3 dni bez
    specjalnego wysilku, qrwowwania, ze cos nie pasuje itd.
    Wiezbe usztywnia polcalowa sklejka, ktora od gory sie nabija i co wazne tez
    odpowiedniej dlugosci i ilosci gwozdziami; to jest przestrzegane bardzo
    surowo, do tego stopnia, ze inspektor nadzoru czesto liczy gwozdzie, ktorych
    na 4-ro stopowej szerokosci sklejki na kazdej krokwi, musi byc nie mniej niz
    7. I to nabijanie sklejki jest dosc trudne, gdyz nalezy uwazac aby kazda
    krokiew byla prosciutka jak struna zatem te 16 cali rozstawu pomiedzy nimi
    byly do +/- 1/4 cala bylo zachowane na calej ich dlugosci.
    Na tej sklejce przypina sie pape i na niej nabija sie szyngle czyli gonty
    bitumiczne, lub inne pokrycia.
    Teraz izolacja. Tu produkuja izolacje z welny mineralnej lub szklana w
    gotowych odcinkach o szerokoasci 14.5 cala zatem o szerokosci rownej
    szerokosci przestrzeni miedzykrokwiami. I co ciekawe, ta izolacja jest
    naklejona na bitumowanym papierze, co zwalnia od koniecznoisci stosowania
    folii i innych membran. Ten papier ma szerokosc wieksza do szerokosci izolacji
    i przybija sie go spinkami do bocznych scian krokwi, tak, ze pomiezy tym
    papierem czyli dolna powierzchnia izolacji a pozniejszym obiciem od dolu,
    praktycznie przy samych krokwiach, znowu pozostaja niewielkie o przekroju
    trojkatnym szpary wentylacyjne.
    Nie stosuje sie tu zatem zadnych sznurkow, drutow ani dodatkowych folii co
    znakomicie ulatwia ukladanie izolacji i zapewnia jej szczelnosc bez tych
    specjalnych zabiegow. Sredniej wielkosci dach zaizolowalismy we dwu, bez
    specjalnego pospiechu, w ciagu dwu dniowek.
    No i potem juz sama przyjemnosc; nakrecenie plyt KG, oczywiscie tez okreslona
    iloscia wkretow, zasiatkowanie i "zakampandowanie' spoin, i tylko spoin.
    Potem "sandowanie", "primer" i malowanie. Aha, tego sie nie przestrzega, ale
    norma wymaga, aby pomiedzy plytami KG pozotawaly szczeliny rzedu 1/16 do 1/8
    cala, (na grubosc gwozdzia) zatem upierdliwy inspektor i do tego moze sie
    przyczepic. Chodzi o to aby "kampand" czyli zaprawa fugujaca zostala wcisnieta
    w te szczeliny co wzmacnia polaczenia plyt na zginanie. Laczenia oczywiscie
    tylko na drewnie.
    I to nie ma prawa przy tej konstrukcji wiezby, na tych laczeniach pekac; tak
    wykonane budowy stoja tu po lat kilkadziesiat czasem i sto lat, bez
    koniecznosci wykonywania jakichs wiekszych remontow.
    Pisze to dlatego, ze powinnismy te technologie probowac "zrzynac", gdyz moim i
    nie tylko zdaniem, jest ona dopracowana i godna polecenia.
    Niestety, wczesniej nalezaloby kupic kilka tartakow, linii produkcyjnych,
    ktore bylyby w stanie wycinac z klockow caly asortyment niezbednych do budowy
    tym sposobem konstrukcji drewnianych, lacznie z suszeniem drewna i jego
    impregnowaniem.
    Wtedy nie ma wymowek, ze konstrukcja musi "pracowac"; oczywiscie, ze musi i
    ona pracuje, ale w sposob nie wymagajacy niekonczacych sie poprawek i
    problemow, bo zaden deweloper by z bidy nie wyszedl. 5-cio letnia gwarancja
    jest obligatoryjna i w przypadku wiekszych usterek, firmie budujacej groza
    niekonczace sie procesy sadowe... Nie ma lekko.
    Pzdr.

  • 9. Data: 2009-03-20 15:54:52
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Fri, 20 Mar 2009 15:16:07 +0100, Tornad napisał(a):

    > tradycja europejska nawet, ale nieracjonalna w porownaniu do konstrukcji
    > wiezby dachowej stosowanej tu, w Usa.

    Ty nic nie mów o USA, bo wy tam to cuda, panie, macie :)
    Budownictwo jednorazowe i tyle. Ja wiem, że ma to uzasadnienie i w
    tamtejszych warunkach się sprawdza, ale nie u nas.

    > stosunkowo duze, sednio 25-30 cm. I te krokwie montuje sie w standardowym
    > odstepach 16 cali czyli okolo 40 cm.

    Co oznacza, że nie zmieszczą się typowe u nas okna dachowe.

> [...]
    > szczycie dachu montuje sie pozioma szeroka, dlugasna deche tez grubosci 4 cm,

    ...zwaną kalenicą - i u nas także się ją stosuje, tyle że w postaci
    kantówki, a nie deski. Oczywiście, nie zawsze jest to konieczne, zależy od
    całej konstrukcji dachu.

    > latwo sie je montuje tak, ze we trzech robi sie caly dach w ciagu 2-3 dni bez
    > specjalnego wysilku, qrwowwania, ze cos nie pasuje itd.

    U nas też można zamówić gotowe, fabryczne moduły według projektu -
    przywożą, wciągają na wieniec i montują. Ale tradycja każe inaczej i powoli
    się to zmienia.

    > Na tej sklejce przypina sie pape i na niej nabija sie szyngle czyli gonty
    > bitumiczne, lub inne pokrycia.

    A u nas stosuje się deski lub krycie membraną czy folią - bo płyty OSB są
    za drogie. U nas w ogóle drewno jest drogie, nie to co w USA/Kanadzie. I to
    ma wpływ na technologię.

    > Teraz izolacja. Tu produkuja izolacje z welny mineralnej lub szklana w
    > gotowych odcinkach o szerokoasci 14.5 cala zatem o szerokosci rownej
    > szerokosci przestrzeni miedzykrokwiami. I co ciekawe, ta izolacja jest

    U nas też są dostępne gotowe rolowane izolacje wełna na folii aluminiowej,
    ale są drogie czy trudno dostępne. Poza tym w każdym projekcie jest inny
    rozstaw krokwi, co utrudnia sprawę.

    > I to nie ma prawa przy tej konstrukcji wiezby, na tych laczeniach pekac; tak
    > wykonane budowy stoja tu po lat kilkadziesiat czasem i sto lat, bez
    > koniecznosci wykonywania jakichs wiekszych remontow.

    Z tą szczeliną to chyba masz rację, bo u nas daje siię na styk, a potem
    pękają. Ale tak chcą producenci płyt.

> [...]
    > tym sposobem konstrukcji drewnianych, lacznie z suszeniem drewna i jego

    Próbowano to robić, ale bez wielkiego powodzenia, bo po pierwsze u nas nie
    ma aż tyle drewna, po drugie jest to drewno nie tak dobre, jak w Ameryce
    (głównie plantacjowe, a więc szybko rosnące), po trzecie nie ma kto budować
    z drewna, bo nikt tego nie umie - u nas króluje ceramika.
    Kultura pracy też jest inna - wiem, jak pracuje się w Stanach i Kanadzie i
    wiekszość naszych "fachowców" nie dała by rady

    T.

  • 10. Data: 2009-03-20 19:38:44
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > nie ma.
    > ja mam tak zrobione i nic sie nie dzieje. fugi owszem, pekaja, no ale
    > dach jest swiezy, a i w sezonie szybko to nagrzewamy.
    > dach typowy, dachowka

    U mnie jest blachodachówka :). Ocieplenie, wentylacja itp. wszystko zrobione,
    wełna porządna i grubo położona, membrany itd. są. Dach już nie jest młody, 4
    lata stoi :(. Ktoś wcześniej napisał, że boazeria to ten sam czas i wysiłek jak
    GK - nie u mnie. Ten kąt cholerny, połowa roboty jest na podłodze, podejście
    fatalne...:(
    Chata nie jest wilgotna, tylko te mrozy są straszne (biegun zimna). Ja parę lat
    temu odgrodziłem tam sobie na dole kuchnię od łazienki właśnie GK, oczywiście
    zielonym. To miało być tymczasowe, żeby skończyć górę i żeby w tym czasie z
    kuchni nie było widać sracza w trakcie konsumpcji:). Prowizorka okazała się
    wyjątkowo trwała, i choć tam przecież dużo bardziej mokro bywa, nic złego się
    nie dzieje. Ale płyty stoją sobie pionowo a nie wiszą pod kątem 45 stopni, więc
    na łeb nikomu nie zlecą :) no i na dole konstrukcja jest dużo stabilniejsza niż
    wysoko. W każdym razie, na razie nic nie pękło.
    Ja jeszcze przemyślę OSB, to też wydaje się ciekawe a styl drewnianej chaty
    byłby zachowany. Koszt to u mnie się mniej liczy, ważniejsza jest szybkość, bo
    chata jest na kresach i dojazdy są piekielnie uciążliwe. Izolacja jest świetna,
    (nie tylko ścian) jak przyjeżdzam w największy mróz i napalę w kozie to ciepło
    jest jak w Afryce :). Do rana oczywiście, zanim wyngiel nie wygaśnie.

    Pozdrawiam

    Czapla