  • 51. Data: 2014-01-02 10:13:37
    Temat: Re: Instalacja elektryczna - rozwiązania
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    .pl...

    > Och, taki z ciebie fachowiec i nie wiesz?
    >
    > W jakim celu to przecież napisałem - dla ochrony przed przegrzaniem
    > instalacji, gdzie - chyba jasne że na samym wejściu...
    >
    > Mniej teorii, więcej praktyki.

    Po pierwsze proszę Cię nie używaj zwrotów osobowych "Och, taki z ciebie
    fachowiec i nie wiesz?" i nie zakładaj z góry, że nie mam wiedzy i
    kompetencji, a Ty się nie mylisz i wiesz wszystko najlepiej.

    Teraz jeżeli chodzi o różnicówki to wytłumacz mi jaki jest sens
    montowania dodatkowej różnicówki przeciwpożarowej w rozdzielnicy, w
    której zamontowane są na wszystkich fazach różnicówki przeciporażeniowe,
    które spełniają także rolę przeciwpożarową tyle, że o wiele lepiej, bo
    są bardziej czułe (30mA, a nie 500mA)?
    Chcesz nią chronić szyny/przewody łączące w tej samej rozdzialnicy
    poszczególne różnicówki przeciwporażeniowe z różnicówką przeciwpożarową? :)
    Montowanie różnicówki przecipożarowej ma sens tylko wtedy, kiedy
    instalacja jest rozbudowana i jest kilka podrozdzielnic, w których są
    zamontowane różnicówki przeciporażeniowe. Wtedy taka różnicówka
    przeciwpożarowa chroni przewody łączące główną rozdzielnię z
    podrozdzielniami.
    Ponadto stosuje się je także do ochrony obwodów, które nie są
    zabezpieczane różnicówkami przeciwporażeniowymi i są prowadzone w taki
    sposób, że mogą stwarzać zagrożenie pożarem (np. prowadzone na wierzchu
    lub kable są prowadzone w materiałach palnych takich jak drewno np. dom
    z bali drewnianych)
    W przypadku domów jednorodzinnych, w których wykonuje się jedną
    rozdzielnię zasilającą cały dom, montowanie dodatkowej różnicówki
    przecipożarowej jest bezsensowne i świadczy tylko o niewiedzy. Nie ma
    też sensu zabezpieczać obwodów schowanych pod tynkiem czy w posadzce.
    Taka dodatkowa różnicówka 3-fazowa zabezpieczająca obwody 1-fazowe może
    się sama przyczynić do uszkodzenia sprzętów AGD w domu. Tak więc nie
    dość, że jest zbyteczna to jeszcze sama z siebie stwarza dodatkowe
    zagrożenie uszkodzenia sprzętów. Jaki więc jest sens montowania?

  • 52. Data: 2014-01-02 10:20:07
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-02 10:13, uzytkownik pisze:
> [...]
    > nie dość, że jest zbyteczna to jeszcze sama z siebie stwarza dodatkowe
    > zagrożenie uszkodzenia sprzętów. Jaki więc jest sens montowania

    P.S.
    Dlaczego uważasz, że kiedy jest jedna różnicówka 3-fazowa
    przeciwporażeniowa to przeciporażenowa jest już niepotrzebna, a kiedy są
    zamontowane na wszystkich fazach różnicówki przeciwporażeniowe 1-fazowe
    to musi być jeszcze dodatkowo "zbiorcza" róznicówka przeciwpożarowa? :)

  • 53. Data: 2014-01-02 10:41:34
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-02 10:20, uzytkownik pisze:
> [...]
    > są zamontowane na wszystkich fazach różnicówki przeciwporażeniowe
    > 1-fazowe to musi być jeszcze dodatkowo "zbiorcza" róznicówka

    Miało być
    Dlaczego uważasz, że kiedy jest jedna różnicówka 3-fazowa
    przeciwporażeniowa to _przeciwpożarowa_ jest już niepotrzebna, a kiedy

  • 54. Data: 2014-01-02 11:26:52
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > po pierwsze i najważniejsze różnicówka nie odłącza toru zerowego wobec
    > tego cała twoja teoria spiskowa bierze w łeb ( nie wierzysz? miernik lub
    > tester potrawisz obsługiwać jak sądzę)
    > skoro twierdzisz że może się odłaczyć tor zerowy ( w różnicówce) to
    > tylko na jej zacisku, który jest o niebo lepszej jakości niż ten na
    > rozdzielnicy ( najczęściej)

    O w mordę, mam ze 40 różnicówek do wymiany, a tak się starałem jakieś
    sensowne kupić. Chyba zaskarżę Hagera ;)

    Tak na serio. Wpisz w góglarkę co trzeba i przełącz się na grafikę. Na
    każdej chyba jest schemat narysowany.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 55. Data: 2014-01-02 11:49:03
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Formalnie nie ma zakazu - ale lokowanie w pobliżu siebie gniazd
    > jednofazowych podłączonych do różnych faz nie jest dobrym rozwiązaniem.

    W małej kuchni wszystko jest w "pobliżu" a nie podłączę na tej samej fazie
    piekarnika, zmywarki, mikrofalówki i czajnika. Po to brałem trzy fazy by
    mieć wygodę i możliwość włączenia wszystkiego jednocześnie.

    > Mam swoje, niezbyt miłe wspomnienia związane z takim układem.

    Chodzi o napięcie międzyfazowe, czy jakiś inny problem?

    > Z innych szczegółów - faza oświetlenia zawsze inna jak faza gniazdek i w
    > przyległych pomieszczeniach oświetlenie (a dobrze jeżeli także gniazdka) z
    > różnych faz - żeby pad jednej z faz nie wyłączał światła w większym,
    > spójnym obszarze... Explicite w przepisach nie ma - ale jak się ma trzy
    > fazy to zasady sztuki wskazują na takie rozwiązanie.

    To oczywiste. W każdym pomieszczeniu gniazda mam na innej fazie niż
    oświetlenie (oprócz kuchni gdzie mam gniazda na wszystkich fazach) no i w
    sąsiednich pomieszczeniach mam oświetlenie na różnych fazach. W praktyce nie
    byłem takim purystom by dokładnie robić na zmianę, ale zawsze każde
    pomieszczenie ma minimum jednego "sąsiada" (korytarz na innej fazie).
    Dodatkowo oświetlenie pomieszczeń kluczowych (salon, schodów oraz gniazdo
    lodówki) jest na fazie na której nie ma łazienek garażu, ani gniazd
    zewnętrznych - dzięki temu szansa na zadziałanie różnicówki i zgaśnięcie
    światłą w kluczowym miejscu jest najmniejsza.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 56. Data: 2014-01-02 11:53:02
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Tyle że wtedy (szczególnie w przypadku domu a nie mieszkania) należy dać
    > różnicówkę zbiorczą - przeciwpożarową, o progu zadziałania 500 mA. Tylko
    > ciężkie, powodujące początki grzania przewodów doziemienie ją wywali.

    Po co? Przecież każda faza i tak będzie miała różnicówkę, więc w całym domu
    nie będzie ani jednego obwodu poza różnicówkami?

    Czy chodzi o to by przebicie na jednym obwodzie wyłączyło tez inne? Po co?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 57. Data: 2014-01-02 21:02:19
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    > A kto tu mówi o masochistach z betonowych blokowisk? :)

    No ok ;)

    Ale zakładając, że biedny masochista chce wymienić instalację
    elektryczną w wielkiej płycie - jak do tego podejść ?

    Bruzdowanie wielkiej płyty (plus wiercenie głębokich otworów
    pod puszki)wydaje się jakimś koszmarem (dla sąsiadów również).

    Jakieś pomysły ? Jak to się wykonuje ?

  • 58. Data: 2014-01-02 21:14:43
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Irek N. wrote:

> [...]
    > jakieś
    > sensowne kupić. Chyba zaskarżę Hagera ;)
    >
    > Tak na serio. Wpisz w góglarkę co trzeba i przełącz się na grafikę.

    aż sam sprawdziłem i rzeczywiście tor zerowy jest rozłączany tutaj mój
    błąd
    stary już jestem i na początku różnicówki miały tor zerowy podłączony
    na stałe to mnie zmyliło

    jeffrey

  • 59. Data: 2014-01-03 07:35:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jan Drawski wrote:
    > To w sumie nie problem, musiałbym dołożyć kilka różnicówek. Niektóre
    > urządzenia, jak np. lodówka są na osobnych przewodach.

    > Podsumowując mam wrażenie, że u mnie największym błędem jest zbyt mała
    > ilość różnicówek. Na szczęście nie miałem do tej pory większych
    > problemów z instalacją, nie mam jeszcze powodów do narzekań.
    > Rzeczywiście na początku, przy dużej wilgotności, różnicówki potrafiły
    > się wyłączyć ale szybko problemy eliminowałem wyłączając odpowiednie
    > bezpieczniki.

    generalnie jak sie różniców wyłączają ot tak to coś jest zwalone...

    niestety wielu ekektryków oszczędza klientom różnicówek bo są drogie i daje
    jedną na tablicę, najlepiej jeszcze trójfazową.

  • 60. Data: 2014-01-03 09:56:50
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-01-03 07:35, Marek Dyjor pisze:

    > generalnie jak sie różniców wyłączają ot tak to coś jest zwalone...
    >
    > niestety wielu ekektryków oszczędza klientom różnicówek bo są drogie i
    > daje jedną na tablicę, najlepiej jeszcze trójfazową

    To nie elektrycy oszczędzają, ale klienci, którzy wybierają najtańsze
    usługi i najtańsze rozwiązania.
    Zdarzały mi się nawet przypadki, że klienci zrywali umowy tylko dlatego,
    że ich zdaniem chciałem ich okraść, ponieważ proponowałem im 4
    różnicówki, a przecież ich zdaniem wystarczyła jedna. Do tego jeszcze
    jakieś drogie ochronniki za kilka stów? Kto takie coś montuje?
    Siłą rzeczy moja oferta była droższa o 600-800zł od innych.
    Inny przypadek.
    Proponowałem gościowi w mieszkaniu w kamienicy podłączenie instalacji
    3-fazowo i podzielenie obciążeń na 3 fazy, ale jak usłyszał ile będzie
    kosztować osprzęt do skrzynki to się uparł, aby zrobić tylko jedną fazę.
    Na nic się zdały moje tłumaczenia, tym bardziej, że miał doradcę w
    postaci wykończeniowca, który mu robił tynki, gipsówki itd.
    Decyzja zapadła po tekście tego wykończeniowca do mnie przy inwestorze
    "czy cię chłopie pojebało, na ch... mu 3 fazy". No i decyzja zapadła,
    zrobił instalację 1-fazową.
    Jak pracuje pralka to już nie można włączyć kuchni elektrycznej, a do
    tego gość sobie wymyślił kabinę z sauną i jacuzzi. Jak moczy tyłek to
    nie wolno używać ani pralki, ani kuchni elektrycznej. Teraz przyznał, że
    jednak miałem rację, ale już "jest po ptokach", bo remonty skończone i
    przeróbka wymaga zbyt dużych kosztów.
    Niestety takie jest społeczeństwo.