  • 61. Data: 2011-01-15 10:25:58
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    news:op.vpcft8cq1cvm6g@linux-rj.dom...

    >Obowiązkowa kratka przy użądzeniu gazowym nie jest wentylacją grawitacyjną,

    A czym? :-) Zresztą nieważne...

    >Tak.

    No to z definicji sprawnosci wynika ze energie strumieni (niekoniecznie ich
    temperatury) są takie same - w koncu jak 100% to 100%.

    b.

  • 62. Data: 2011-01-15 10:38:36
    Od: Budyń <b...@g...pl>

  • 63. Data: 2011-01-15 10:48:11
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Ale ale -jakie elementy do reku bedziesz używał? Bo tez bede sie
    > przymierzał... Masz dobrane?

    nie sprecyzowałem jeszcze, ale ja będę robił troszkę nietypowo... w
    domu mam rozprowadzone kanały i miejsce na skrzynkę z samym
    wymiennikiem (prawdopodobnie dwa heatexy, ale jeszcze nie wiem czy
    szeregowo, czy równolegle), robię też GWC, z rur 250 kanalizacyjnych,
    i to wszystko będzie zasilane jednym tylko wentylatorem nawiewowym na
    czerpni, czyli na drugim końcu tej rury, pewnie jakiś EBM... mam
    nadzieje, że to zadziała, opory nie są strasznie wielkie, a kanały
    wywiewowe bardzo krótkie, więc tu opory już zupełnie niewielkie.
    Potencjalne problemy: szczelność od wentyla do wymiennika, i nie wiem
    czy wentyle maja spręż niezależny od tego czy pchają, czy ciągną... To
    wszystko z powodu braku miejsca na porządny reku i z chęci wyrzucenia
    hałasu na zewnątrz, bo przestrzeń mam otwartą i nawet cichy wentylator
    byłby pewnie słyszalny...

    pozdrawiam
    s_13

  • 64. Data: 2011-01-15 11:14:07
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    z.googlegroups.com...
    >szeregowo, czy równolegle), robię też GWC, z rur 250 kanalizacyjnych,

    tak sie zastanawiałem czy nie lepiej połozyć w wykopie 3 rury fi100,
    przekrój bedzie 2x mniejszy przy tej samej powierzchni styku z gruntem a
    cena za rury niższa gdzies o połowe. Jaki długi GWC robisz?

    >i to wszystko będzie zasilane jednym tylko wentylatorem nawiewowym na
    >czerpni, czyli na drugim końcu tej rury,

    bez wentyla wyciągowego? nie wyda. Połowe ciepłego powietrza z domu ucieknie
    ci nieszczelnosciami budynku a nie przez reku.

    >wszystko z powodu braku miejsca na porządny reku i z chęci wyrzucenia
    >hałasu na zewnątrz, bo przestrzeń mam otwartą i nawet cichy wentylator
    >byłby pewnie słyszalny...

    własciwie tylko jedną instalacje widzialem i ta była niesłyszalna.

    b.

  • 65. Data: 2011-01-15 14:50:05
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał
    > w wiadomości news:4d313acb$0$2457$65785112@news.neostrada.pl...

    > Taki przepis znalazłem, o to chodzi?
    > 9. W pomieszczeniu z paleniskami na paliwo stałe, płynne lub z
    > urządzeniami gazowymi pobierającymi powietrze do spalania z
    > pomieszczenia i z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin przewodem od
    > urządzenia stosowanie mechanicznej wentylacji wyciągowej jest zabronione.

    Nie. Chodzi o przepis wymagający samoczynnej (czyli grawitacyjnej)
    wentylacji przestrzeni podstropowej w przypadku wprowadzenia do
    pomieszczenia metanu i przestrzeni przypodłogowej w przypadku LPG.

    > do pajaca papu smerfa - w przepisach stoi takie:
    > § 151. [Urządzenia do odzyskiwania ciepła] 1.[70] W instalacjach
    > wentylacji mechanicznej ogólnej nawiewno-wywiewnej lub klimatyzacji
    > komfortowej o wydajności 2 000 m3/h i więcej należy stosować urządzenia
    > do odzyskiwania ciepła z powietrza wywiewanego o skuteczności co
    > najmniej 50% lub recyrkulację
    >
    > dalej sie upierasz ze wiecej niz 50% sie nie da?

    Daj mu spokój, podstaw termodynamiki nie kuma chłopak.

    --
    Darek

  • 66. Data: 2011-01-15 15:29:51
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > tak sie zastanawia em czy nie lepiej po ozy w wykopie 3 rury fi100,
    > przekr j bedzie 2x mniejszy przy tej samej powierzchni styku z gruntem a
    > cena za rury ni sza gdzies o po owe. Jaki d ugi GWC robisz?

    myślałem też, żeby zrobić to tak:
    w rogu pod fundamentem mam wypuszczoną rurę 250, przedłużam ją na
    jakieś 2m, równolegle do niej druga rura 250 w odległości 10m,
    pomiędzy nimi, ile sztuk się da, puścić nitki z 100-ki, czyli wyjdzie
    z 6 nitek tyle mam miejsca na GWC...

    > bez wentyla wyci gowego? nie wyda. Po owe ciep ego powietrza z domu ucieknie
    > ci nieszczelnosciami budynku a nie przez reku.

    > w asciwie tylko jedn instalacje widzialem i ta by a nies yszalna.

    ja wsłuchiwałem się w kilka i mam obawy, nad garażem, czy na
    nieużywanym strychu, to co innego, u mnie domek drewniany, strop z
    OSB, pomieszczenie na reku wydzielone z otwartej przestrzeni na
    antresoli tylko ścianką szkieletową z 10cm wełny...
    może jestem przewrażliwiony, ale spać mi nie dawały trzy ciche pompy
    CO za taką właśnie ścianą między wiatrołapem a sypialnią, dopiero 10
    cm ciężkiej, twardej wełny elewacyjnej i dwie warstwy k/g, dały
    względną ciszę...
    myślałem, żeby zrobić reku tradycyjnie, ale jak będzie brumił, to po
    ptokach... kasa w błoto... a o tym się przekonam dopiero po fakcie,
    jeśli rzeczywiście jeden większy wentyl na wlocie nie da rady, to dam
    jeszcze coś niewielkiego wyciągowego przy samej wyrzutni, tego nie
    powinno byś słychać, a może po prostu przebiję się przez dach i założę
    niewielki wentylator dachowy...
    a na razie drugi sezon jest pseudograwitacyjnie... jedna tymczasowa
    kratka w kominie, w otwartym pod kalenicę salonie (dobrze, że kupiłem
    komin z kanałem wentylacyjnym) i rozszczelnione okna... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 67. Data: 2011-01-15 16:17:17
    Od: "PcmOL" <...@...net>

    > Mogę wziąść jakiś z nawiewu samochodu. Nie wiem jaka wydajnośc, ale myslę,
    > że rozsądna. mechanika gotowa. Ostatecznie wentylator z klimy, są ciche.

    Wiatraki z auta są ok. Używam w podobnym celu nawiew od Corsy. Mają jedną
    wadę - łożyska ślizgowe. Dłużej niż 2 lata pracy ciągłej nie wytrzymują, a
    pod koniec żywota zapewniają ciekawe wrażenia akustyczne. Jeśli znajdziesz,
    bierz z łożyskami tocznymi.

  • 68. Data: 2011-01-15 19:05:31
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Wiatraki z auta s ok. U ywam w podobnym celu nawiew od Corsy. Maj jedn
    > wad - o yska lizgowe. D u ej ni 2 lata pracy ci g ej nie wytrzymuj , a
    > pod koniec ywota zapewniaj ciekawe wra enia akustyczne. Je li znajdziesz,
    > bierz z o yskami tocznymi.

    spręż... panowie... spręż... to podstawa w tym zastosowaniu, więc
    żadne osiowe wentylatory się nie nadają...

    pozdrawiam
    s_13

  • 69. Data: 2011-01-15 20:59:26
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 15.01.2011 16:29, s_13 pisze:

> [...]
    > jakieś 2m, równolegle do niej druga rura 250 w odległości 10m,
    > pomiędzy nimi, ile sztuk się da, puścić nitki z 100-ki, czyli wyjdzie

    Tu sie podlacze z pytaniem...
    A co sadzicie o rurowym GWC pod domem? Malutka, juz zagospodarowana
    dzialka, wiec i szkoda orac i koszty dosc wysokie przywrocenia stanu
    poprzedniego, a pod budynkiem i tak bedzie wykop, wiec troche wiecej nie
    robi roznicy... Jakie sa przeciwwskazania?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 70. Data: 2011-01-15 23:06:56
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]

    Tak sobie jeszcze sprawe przemyslałem i wychodz mi:
    sytuacja 1
    z wnetrza domu przez rekuperator wypuszczamy suche powietrze (np +20) na
    zimny dwór -20.
    Do środka wlatuje wilgotne powietrze -20 i ogrzewa sie do +18 -ale energia w
    nim jest taka sama jak w wychodzącym (ze względu na wieksze ciepło własciwe
    powietrza wilgotnego)

    sytuacja 2
    z wnetrza domu przez rekuperator wypuszczamy wilgotne powietrze (np +20) na
    zimny dwór -20.
    Do środka wlatuje suche powietrze -20 i ogrzewa sie do +20 -ale co
    najciekawsze - nie ma takiej energii jak strumień wylatujący.
    Czyli w tej sytuacji rekuperator o sprawnosci nominalnej 100% ma mniejszą
    sprawność.

    Cholera, nie wiem czy sie gdzies nie zapetliłem :-)

    b.