  • 41. Data: 2011-10-07 06:47:28
    Temat: Re: Kominek z płaszczem + bufor ... fundament i inne
    Od: "Marek P." <q...@a...pl>

    > Że tak wtrącę...
    > A dużo spalasz drewna na jedno palenie, po którym uzyskujesz ledwo
    > ciepłą obudowę?
    >
    > pozdrawiam
    > Robert G.

    Obudowa jest ciepła ale w pobliży szyby nie da się posiedzieć. Przy kratce
    też nie da się dłużej przytrzymać ręki. Potrzebuje jedno niecałe palenie na
    wstępne zagrzenie wkładu do 2-4 h (4-6 okraglaków fi 10-20 cm ) później moge
    podkładac 2-3 razy dziennnie (podkładam w chwili gdy na dole jest końcówka
    żaru na tyle duża aby zapaliło się dokładane drewno). Pale tylko grabem,
    jesionem i dębiną więc nie mam dużego ognia tylko żar. Jak kiedyś pożyczyłem
    brzozę to trzeba było podkładać 5-6 razy dziennie. Jak podłożę ok 23 w nocy
    rano jest bardzo mało żaru ale daje radę samo się rozpalić.
    Wkład dokładałem później w postaci cegieł szmotowych bo kominek miał pełnić
    rolę rozgrzania domu gdy do niego przyjeżdżamy co weekend i jak zwykle życie
    to zweryfikowało. Teraz nie obniżam znacząco temperatury w tygodniu bo nie
    ma z tego oszczędności więc palę tylko w piatek/sobote do niedzieli.

  • 42. Data: 2011-10-07 07:24:25
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marek P. napisał:
> [...]
    > podkładac 2-3 razy dziennnie (podkładam w chwili gdy na dole jest końcówka
    > żaru na tyle duża aby zapaliło się dokładane drewno).

    No ok. tylko czy potrafisz to jakoś przeliczyć na kilogramy spalonego
    drewna?

    Chodzi mi o ilość spalonego drewna potrzebnego do zagrzania obudowy do
    stanu tzw. normalnej temperatury pracy :-).

    Słowem... jaką sprawność uzyskujesz paląc w tym kominku - ile ciepła
    wylatuje / ile ciepła jest odzyskane dla domu ? :-)

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 43. Data: 2011-10-07 08:08:02
    Od: "Marek P." <q...@a...pl>

> [...]
    >
    > Słowem... jaką sprawność uzyskujesz paląc w tym kominku - ile ciepła
    > wylatuje / ile ciepła jest odzyskane dla domu ? :-)

    Nie kupowałem nigdy drewna na kg. Ale jak się uda to przeważę to jutro.

  • 44. Data: 2011-10-07 08:19:20
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marek P. napisał:
    > Nie kupowałem nigdy drewna na kg. Ale jak się uda to przeważę to jutro.

    hehe...
    Oczywiście chodzi mi o pomiar pi razy oko, bo w końcu w czymś to drewno
    nosisz - jakiś pojiemnik/wiadro/węglarka, czy co tam innego. Można sobie
    spokojnie to zważyć i się orientować co do masy spalanego drewna. To z
    kolei przekłada się na konkretne wyliczenie ile ciepła uzyskujesz ze
    spalenia tegoż drewna - przy założeniu jakiejś tam sensownej jego
    'suchości'.

    Sam fakt zagrzania określonej masy do określonej temperatury [delta T] -
    przy uwzględnieniu rodzaju materiału/jego ciepła właściwego, pozwala
    wyliczyć orientacyjnie sprawność urządzenia - czyli ile z tego ciepła,
    które uzyskujesz zostaje, a ile wylatuje kominem :-).

    Uzyskiwane dane są mega szacunkowe, ale dają jakiś obraz co do
    efektywności takiego sposobu pozyskiwania ciepła.

    pozdrawiam
    Robert G.