  • 31. Data: 2014-11-19 11:15:36
    Temat: Re: [NTG] [piatek] Posiadanie dzieci
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 listopada 2014 10:30:57 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > w skrócie: system informatyczny pozwala dowolnym osobom na korygowanie
    > ilości głosów. Zatem głosy nalezaloby przeliczyc ręcznie od początku.
    Teraz to już po ptakach. Od niedzieli do dzisiaj w papierowych kartach mogło się dużo
    pozmieniać

    > a ja od siebie bym dodał:
    > głosy nieważne nalezałoby oddzielic i medotami kryminalistycznymi sprawdzic
    > czy niewaznosc nie powstała nielegalnie w komisjach.
    A to już chyba niewykonalne

  • 32. Data: 2014-11-19 11:36:23
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Teraz to już po ptakach. Od niedzieli do dzisiaj w papierowych kartach
    >mogło się dużo pozmieniać

    może i mogło - ale jesli fałszerstwo powstało to ręczne liczenie by pomogło.

    >A to już chyba niewykonalne

    może i tak ale najpierw trzeba chcieć. Przecież można posortowac komisje od
    najwiekszej ilosci niewaznych glosów i leciec po kolei.
    A gdyby ogłosic ze jesli czlonek komisji sam sie zgłosi i przyzna to uniknie
    kary. Samo by wyszło bez kłopotliwych dzialan :-)

    Zresztą taka akcje nawet tu niezbyt skuteczna byłaby prewencją przed
    nastepnymi wyborami.

    b.

  • 33. Data: 2014-11-19 11:42:32
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Teraz to już po ptakach. Od niedzieli do dzisiaj w papierowych kartach
    > mogło się dużo pozmieniać

    Chyba się zagalopowaliście :-)

    Głosy w komisjach _są_ liczone ręcznie i powstaje _papierowy_ protokół który
    podpisują członkowie komisji.

    Równolegle elektroniczna wersja jest wysyłana do centrali. W przypadku
    podejrzenia fałszerstwa w systemie elektronicznym nie trzeba
    ponownie liczyć głosów wystarczy sprawdzić zgodność tego co dostała centrala
    z tym co jest na papierze i co poświadczyła komisja.

    > A to już chyba niewykonalne

    To zależy od tego co spowodowało nieważność:
    - jeśli dwa krzyżyki to można sprawdzić czy oba zostały wykonane tym samym
    długopisem albo tym samym charakterem pisma.
    - jeśli brak krzyżyka - to poza fałszowaniem frekwencji taki głos nie różni
    się od niepójścia na wybory
    - jeśli inny znaczek a nie krzyżyk (np. popularny haczyk "V") to ciężko
    kogokolwiek winić - no i taki głos tez niczego nie zmienia.

    Czyli jak widać sprawdzić należy tylko te głosy które stały się nieważne
    przez postawienie drugiego krzyżyka. A najprościej najpierw przeprowadzić
    analizę statystyczną - jeśli te głosy rozkładają się po równo to wszystko
    jest ok. Jeśli natomiast wyraźnie dominuje w nich jedna partia, albo tylko
    jednej brak wtedy można podejrzewać manipulację.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 34. Data: 2014-11-19 11:51:22
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 19 listopada 2014 11:42:40 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > ponownie liczyć głosów wystarczy sprawdzić zgodność tego co dostała centrala
    > z tym co jest na papierze i co poświadczyła komisja.
    To ja wiem ale opisze przypadek z mojej okolicy.
    W poniedziałek na portalu społecznościowym jeden z kandydatów dziękował za
    dotychczasowe poparcie i współprace ale równocześnie żegnał się z wyborcami bo w tych
    wyborach nie przeszedł.
    Wczoraj okazało się że jednak przeszedł bo "znalazło" się jeszcze ok 100głosów;)

  • 35. Data: 2014-11-19 13:23:37
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > wyborcami bo w tych wyborach nie przeszedł.
    > Wczoraj okazało się że jednak przeszedł bo "znalazło" się jeszcze ok

    Takie lokalne przypadki zawsze się zdarzają. Np. kandydat dostaje tylko
    jeden głos a jest pewien że głosował on i żona :-) Dlatego w takich
    przypadkach zgłasza się protest i wszystko jest ponownie sprawdzane. Ale z
    takich lokalnych przypadków, ani z tego że są problemy z przesyłaniem danych
    w żaden sposób nie można wysnuć wniosku że wybory zostały sfałszowane.
    Zresztą jak mawia stara rzymska maksyma - "ten zawinił komu to przyniosło
    korzyść" - znaczyłoby to że wybory sfałszowała opozycja co jest podejrzeniem
    absurdalnym.

    Co jakiś czas powtarza się przypadek że ktoś w obwodzie dostał n głosów a
    jest pewien że głosowało na niego co najmniej n+1 osób. W skrajnym przypadku
    dostał 1 głos a jest pewien że głosował on żona. Jak dotąd nie słyszałem o
    przypadku że powtórne sprawdzenie głosów sugerowało że coś jest nie tak.
    Raczej po prostu ktoś (np. żona) głośno go zapewnia o poparciu a w
    rzeczywistości nie chce zmarnować głosu :-)

    A jak już przy tym jesteśmy to tak mi się przypomniało. Kandydat dostał 3
    głosy i żona wystąpiła o rozwód zapytana dlaczego odpowiedziała jeden głos
    mój, jeden męża a trzeci świadczy o tym że ma kochankę.

    Przy okazji tych wyborów zauważyłem trzy medialne manipulacje:
    1. Porównywanie głosów zdobytych przez _koalicję_ PiS, Gowina i Ziobry z
    głosami zdobytymi przez samo PO
    2. Pisanie wielkimi literami o wygranej PSL w wielu województwach, a małymi
    że to prognoza i nie obejmuje wyników z dużych miast które mogą wszystko
    zmienić o 180 stopni (i jak sugerują Exit Pools - zmienią).
    3. Próba "centralizacji" wyników sugerowanie że to rywalizacja pomiędzy PiS
    a PO podczas gdy w wielu miejscach zwyciężają kandydaci niezależni.

    Podobał mi się trzeźwy głos (nie pamiętam nazwiska) politologa który na
    sugestię dziennikarki że Kaczyński wygrał te wybory zapytał: Jak wygrał?
    Będzie premierem? Czy może będzie rządził?

    Mnie osobiście cieszy to co widzę w miastach tam gdzie prezydenci dobrze
    rządzą zyskują niezależnie od centralnej sceny politycznej, a tam gdzie źle
    to tracą. To świadczy że powoli dojrzewamy jako społeczeństwo do demokracji.
    Jeszcze kilka kadencji i może w końcu nie tylko w radach miejskich zagoszczą
    lokalne komitety ale również w sejmikach - a to będzie milowy krok w
    kierunku do tego by politycy wybierani do sejmu z jakiejś pipidówki dbali o
    tę pipidówkę, a nie o swoją partię.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 36. Data: 2014-11-19 14:44:27
    Od: masti <g...@t...hell>

    Budyń wrote:

    > Użytkownik "Kris" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > może i mogło - ale jesli fałszerstwo powstało to ręczne liczenie by pomogło.

    głosy są liczone ręcznie. od zawsze. System komputerowy tylko
    przyspiesza raportowanie. Protokoły i karty są przewożone fizycznie do
    komisji wyższego rzędu. Sumy z protokołów są spisywane na zbiorczy
    protokół i fizycznie dostarczane do PKW, która te protokoły zlicza.
    Jeśli ktoś myśli, że PKW ręcznie liczy głosy na kartach do głosowania to
    jest w mylnym błędzie.

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 37. Data: 2014-11-19 15:05:28
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > Podobał mi się trzeźwy głos (nie pamiętam nazwiska) politologa który na
    > sugestię dziennikarki że Kaczyński wygrał te wybory zapytał: Jak wygrał?
    > Będzie premierem? Czy może będzie rządził?

    Trzeźwy? O ja pieudole..... Ergi załamujesz mnie, łapiesz sie na frazy dla
    lemingów. A w jaki sposób ktokolwiek, nie tylko kaczor, mógł w tych wyborach
    zostać premierem?

    b.

  • 38. Data: 2014-11-19 15:06:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    > protokół i fizycznie dostarczane do PKW, która te protokoły zlicza.
    > Jeśli ktoś myśli, że PKW ręcznie liczy głosy na kartach do głosowania to

    aj , uciekło mi kawałek zdania. Miałobyc tak: ale jesli fałszerstwo powstało
    >w serwerach PKW< to ręczne liczenie (całości) by pomogło.

    I teraz do tego co napisałeś - ręczne liczenie odbywa sie w komisjach, ale
    potem raporty wedrują poprzez serwery na sam wierzch. Po drodze teoretycznie
    może sie zdarzyć jakas podmianka. Zwykły excel byłby lepszy.

    b.

  • 39. Data: 2014-11-19 15:09:10
    Od: masti <g...@t...hell>

    Budyń wrote:

> [...]
    > potem raporty wedrują poprzez serwery na sam wierzch. Po drodze teoretycznie
    > może sie zdarzyć jakas podmianka. Zwykły excel byłby lepszy.

    papierowe też. I zatwierdzenie wyników odbywa się na podstawie
    papierowych.

  • 40. Data: 2014-11-19 15:09:25
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > Takie lokalne przypadki zawsze się zdarzają. Np. kandydat dostaje tylko

    http://wyborcza.pl/1,75478,16906364,_Masowe_falszers
    two____Radni_Mazowsza_kloca_sie_o.html

    lokalne? Popatrz tylko na mapkę z linka i nie powiedz ze tamte wybory (a nic
    sie przecież nie zmieniło) to nie jest ordynarna ustawka.

    b.