  • 1. Data: 2009-03-19 21:11:24
    Temat: Odchylki od wymiarow z projektu
    Od: "MzM" <m...@p...onet.pl>

    Chodzi mi o wymiary zewnetrzne.
    Mam sciane dlugosci 10m. I pytanie: czy mozliwe jest odchyl 10cm czy np. 10% ?
    TIA

  • 2. Data: 2009-03-19 21:15:38
    Temat: Re: Odchylki od wymiarow z projektu
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Thu, 19 Mar 2009 22:11:24 +0100, MzM napisał(a):

    > Chodzi mi o wymiary zewnetrzne.
    > Mam sciane dlugosci 10m. I pytanie: czy mozliwe jest odchyl 10cm czy np. 10% ?
    > TIA

    1-2 cm bym dopuścił, nie więcej. Ale nie jest problemem osiągnięcie
    dokładności poniżej 1 cm na 10m - wymaga to wyłącznie elementarnej
    staranności

    T.

  • 3. Data: 2009-03-19 21:31:16
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Tomasz Nowicki pisze:

    > 1-2 cm bym dopuścił, nie więcej. Ale nie jest problemem osiągnięcie
    > dokładności poniżej 1 cm na 10m - wymaga to wyłącznie elementarnej
    > staranności

    Nie jest problemem? To czym zmierzysz z taka dokladnoscia? Zwykla tasma
    miernicza, czy bedziesz pozyczal laserowy dalmierz?

  • 4. Data: 2009-03-19 21:34:02
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Chodzi mi o wymiary zewnetrzne.
    > Mam sciane dlugosci 10m. I pytanie: czy mozliwe jest odchyl 10cm czy np.
    > 10% ?

    niewiele wniosę do dyskusji, poniewaz nie pamietam konkretnych
    wartosci liczbowych i nie potrafie w tej chwili podac konkretnego
    źrodla, ale cos mi sie kolacze po glowie ze spotkalem sie w normach
    z zakresem dopuszczalnej odchylki - chyba to bylo 5%.
    Zdaje sie tez ze konstrukcja domow jest tak przeliczana, ze bezkarnie
    mozna np. powiekszyc rozpietosc wiezby/wymiary domu wlasnie w takim
    zakresie, bez koniecznosci ponownego przeliczania. Jezeli nikt do tego
    czasu nie odpowie i znajde chwile, to podam źródło.

    Pzdr
    Darek

  • 5. Data: 2009-03-20 08:55:32
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zakresie, bez koniecznosci ponownego przeliczania. Jezeli nikt do tego
    > czasu nie odpowie i znajde chwile, to podam źródło.

    Myślę że taka odchyłka (10cm na 10m) nie jest
    wcale duża i nie powinno być problemu. Zwykła taśma
    do mierzenia ma też jakąś tolerancje pomiaru. Na 10 m
    trudno by było uzyskać 1cm. Najważniejsze aby ta odchyłka nie
    zmniejszyła minimalnej odległości od granicy działki.
    Poza tym często byduje się z innego materiału niż w projekcie
    tj. inna grubość budulca i inna ocieplenia, więc zachwując oś
    muru wymiar zewn się zmieni.
    10% to już przesada bo wpływa na konstrukcję budynku,
    więźbę dachową.

    Pzdr
    J23

  • 6. Data: 2009-03-20 09:15:12
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > Myślę że taka odchyłka (10cm na 10m) nie jest
    > wcale duża i nie powinno być problemu. Zwykła taśma
    > do mierzenia ma też jakąś tolerancje pomiaru. Na 10 m
    > trudno by było uzyskać 1cm.

    Czy używacie taśmy z gumy czy co?
    Odchyłka 1 cm na 10m to nie mało (odnośnie samego pomiaru, a nie murowania).
    Przesunięcie ściany wg mnie 1-3cm jest bez znaczenia pow. 5 cm może juz
    robić różnicę. 10cm jest niedopuszczalne to już fuszerka (czyli wypad z
    budowy).
    Przy np. poziomach 5 cm juz bym wywalił z budowy, tutaj 2 cm to max.

    --
    Mariusz

  • 7. Data: 2009-03-20 20:42:43
    Od: "Mlody" <x...@o...eu>

    "Darek" <d...@o...pl> wrote in message news:gpudod$omb$1@news.onet.pl...

> [...]
    > zakresie, bez koniecznosci ponownego przeliczania. Jezeli nikt do tego
    > czasu nie odpowie i znajde chwile, to podam źródło.

    ja tez poprosze :)

  • 8. Data: 2009-03-21 10:45:05
    Od: detektyw <albanpodkreslnik13@.gazeta.2xy>

    Darek pisze:
> [...]

    Od pionu? ;) Na długości przyjmuje się + - 5 cm po obrysie, bo tyle
    wynosi błąd geodezyjny od wymiarów z projektu - dla nadzoru to jest
    ważne ;) Błąd geodezyjny, zależy jaką metodą geodeta to zrobi, są też
    dokładne metody, ale powinno się brać + - 5.

> [...]
    > źrodla, ale cos mi sie kolacze po glowie ze spotkalem sie w normach
    > z zakresem dopuszczalnej odchylki - chyba to bylo 5%.

    Przy np. 6 m długości ściany prostopadłej do tej na której będą jakieś
    tam belki stropowe 5%? A jak będzie strop systemowy, albo belki stalowe
    z wytwórni przywiozą? To na ścinie je podeprzesz? Gdzie na podparcie
    przyjmuje się np. 8 cm. Także można na oko powiedzieć, odchyłka powinna
    być b. mała, nawet na długości 10 m. obstawiam 1 - 2, góra 3 cm ;)

    > Zdaje sie tez ze konstrukcja domow jest tak przeliczana, ze bezkarnie
    > mozna np. powiekszyc rozpietosc wiezby/wymiary domu wlasnie w takim
    > zakresie, bez koniecznosci ponownego przeliczania.

    Chyba 2% bo tyle wynosi dopuszczalny błąd inżynierski ;)

    [...]

  • 9. Data: 2009-03-21 10:58:28
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    T.M.F. wrote:

    > Nie jest problemem? To czym zmierzysz z taka dokladnoscia? Zwykla
    > tasma miernicza, czy bedziesz pozyczal laserowy dalmierz?

    żartujesz chyba sobie...

    naprawdę dokładność do 1 cm na 10m można uzyskać bez kosmicznej technologii,
    tylko trzeba chcieć.

    ja mam dom zbudowany z dokładności do 0.5cm na 14m i nie stosowałem
    kosmicznych technologii poza niwelatorem laserowym aby uzyskac idealny
    poziom, i łatą o długosci 4m.

    jak się budowlańcom sciany zaczynają rozżeżdażć o 10cm na 10m to jest to
    totalna porażka.

  • 10. Data: 2009-03-21 13:33:16
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > przyjmuje się np. 8 cm. Także można na oko powiedzieć, odchyłka powinna
    > być b. mała, nawet na długości 10 m. obstawiam 1 - 2, góra 3 cm ;)

    nie wiem, co dokładnie pytacz miał na myśli, ale ja zrozumiałem, że
    pytających
    chce wiedzieć jak bardzo może się "odchylić" od wymiaru z projektu w sposób
    zamierzony. Nie sądze, że pytał się o dokładność pomiaru. Jeżeli w projekcie
    wymiar budynku jest rowny 10m to koledze chyba chodziło, czy może wybudować
    bez zgody
    kogokolwiek np. 10,5m. Może źle go zrozumiałem

    Po drugie, jeżeli już chodzi o strop, ja rozmawiałem z producentem i
    doradzili mi
    abym podał wymiary rzeczywiste budynku po wybudowaniu ścian a nie wymiary z
    projektu,
    wtedy oni dobiorą odpowiednio strop. Nie wiem czy to podejście standardowe,
    poniewaz
    rozmawiałem zaledwie z jedna firmą :-) gdyz jestem na zbyt wczesnym etapie
    budowy :-),
    czyli załatwianie formalności.

    > Chyba 2% bo tyle wynosi dopuszczalny błąd inżynierski ;)

    jeszcze raz napiszę nie chodzi mi o błędy pomiarowe a o dopuszczalne
    zamierzone
    odstępstwo od wymiarów zawartych w projekcie.

    Pzdr
    Darek