  • 11. Data: 2016-09-16 23:52:52
    Temat: Re: Odpływ w garażu
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Co do kanału- jak nie jesteś jakimś hobbystą, miłośnikiem starych aut itp to
    zrezygnuj z kanału. Bo ze dwa razy w życiu tam wleziesz. Ostatni raz kanał był mi
    potrzebny jak 125p fiata miałem.

    Hobbystą nie jestem, ale wymiana oleju, czegoś w wydechu czy dostanie
    się do silnika od spodu x ilość samochodów w rodzinie, jakiś tam
    sensowny użytek z tego wygeneruje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 12. Data: 2016-09-17 00:04:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > A uziom fundamentowy masz?

    Mam to co poniżej:

    W ostatniej chwili przed zasypywanie drenażu, dorzuciłem bednarkę którą
    zakopali pod rurą drenarską i wyprowadzili (połączoną pod ziemią) w
    czterech rogach budynku - tyle zdążyłem się dowiedzieć co mogę zrobić,
    bo architekt nic nie wiedział o bednarce, a wykonawca się pytał jak ma
    to ułożyć. Nie wiem czy do końca dobrze to tak?

    bednarka na wysokości spodu ławy, warstwa tucznia 8-16mm, rura drenarska
    z diurkami, tuczeń ponad rurę, piach i na to szpadel ziemi do wyrównania
    z gruntem.

    > A bednarkę do miejsca z rozdzielnia?

    Tzn.? Elektryk który jeszcze budowy na oczy nie widział, podpowiedział
    żebym zrobił tak jak opisałem powyżej i nic nie wspominał o jakiś
    przewodach i kablach.

    > A przepusty na część kabli pod chudziakiem?

    Jak wyżej.

    > Nie rób chudziaków teraz.

    Mogę wrzucić zdjęcia.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2016-09-17 01:34:40
    Od: KIKI <n...@e...il>

    On 17.09.2016 00:04, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    > zakopali pod rurą drenarską i wyprowadzili (połączoną pod ziemią) w
    > czterech rogach budynku - tyle zdążyłem się dowiedzieć co mogę zrobić,

    To źle zrobiłes.

    Bednarka do ochrony p-porażeniowej i p-przepięciowej powinna być w
    ławach fundamentowych żeby nie skorodowała przez czas eksploatacji
    budynku i wąs wypuszczony miał być tam gdzie będzie rozdzielnia lub
    punkt rozdziału TNC na TNS.

    Po rogach to się rozprowadza pod odgromówkę i nie wolno łączyć otoku pod
    pioruny z uziemieniem i otok pod pioruny żeby nie był za blisko fundamentu.

    Pod ochronę przepięciową/porażeniową bednarka powinna wychodzić z ziemi
    w pomieszczeniu rozdzielni rozdziału i pierwszej sekcji ogranicznika
    przepięć. Z ziemi ma wychodzić, bo prędkość światła to 3ns/metr. Jak
    sobie pociągniesz teraz pomieszczeniem czy płytko w suchym to
    p-przepięcowe działanie będzie jakby go nie było.

    Czyli już porażka po zrobieniu ław nawet :-) Cała idea ochrony przed
    przepięciami wzięła w łeb :-)
    Twój elektryk zapomniał, że musi zrobić rozdział o niskiej rezystancji i
    możliwie bliskiej odległości od wejścia w ziemię. Zapomniał też, że ta
    bednarka ma wystarczyć na całe życie domu.

    Rozpocząłeś chocholi taniec, jak na przykład Liściasty :/

  • 14. Data: 2016-09-17 06:33:38
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 16.09.2016 o 21:19, Mateusz Bogusz pisze:
    > Cześć,
    >
    > Można zrobić odpływ w garażu do kanalizacji albo "w ziemię"? Założenie
    > jest na stopniałe śniegi i szybkie mycie posadzki. Architekt mi mówił że
    > nie, bo smary i oleje. No ale do toalety też mogę spuszczać smary, a z
    > odbiorem wc nie ma problemu.
    Jakim autem jeździ ten gość? W moim przypadku ostatnim autem, z którego
    miałem w garażu na podłodze oleje i smary była syrena, którą ojciec
    sprzedał w 1980 r.
    Znam gościa, który ma bardzo "ekologiczną" żonę i u nich w garażu są dwa
    odpływy liniowe do kanalizacji a na wypadek olejów i smarów na półce
    stoi żółte pudło z sorbentem i jakąś specjalną chłonną włókniną.
    Jacek

  • 15. Data: 2016-09-17 09:23:05
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > ławach fundamentowych żeby nie skorodowała przez czas eksploatacji
    > budynku i wąs wypuszczony miał być tam gdzie będzie rozdzielnia lub

    Jakoś tą różnicówkę i w kamienicach przy wymianie instalacji robią, no
    to chyba coś zaradzi elektryk.

    > Po rogach to się rozprowadza pod odgromówkę i nie wolno łączyć otoku pod
    > pioruny z uziemieniem i otok pod pioruny żeby nie był za blisko fundamentu.

    Jest tak na oko 50cm od bloczków fundamentowych.

    > Czyli już porażka po zrobieniu ław nawet :-) Cała idea ochrony przed
    > przepięciami wzięła w łeb :-)

    Biorę pod uwagę że to może być kolejne już miejsce gdzie kasa poszła w
    piach :-)

    Ale na około budują się domy i z fundamentów u nich nic nie wystaje. To
    co, te domy nie będą miały prawidłowej instalacji elektrycznej? Chyba
    przesadzasz trochę.

    > Twój elektryk zapomniał, że musi zrobić rozdział o niskiej rezystancji i
    > możliwie bliskiej odległości od wejścia w ziemię. Zapomniał też, że ta
    > bednarka ma wystarczyć na całe życie domu.

    Elektryka znalazłem już po wylaniu fundamentów jak zobaczyłem że nie
    wszystko mi ogarnie wykonawca i kierbud. Na razie zobaczę co dalej
    zaproponuje elektryk.

    > Rozpocząłeś chocholi taniec, jak na przykład Liściasty :/

    Oj tam, sami doradzacie tu trochę pianki tu kleju i będzie dobrze :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 16. Data: 2016-09-17 11:11:59
    Od: Budyń <e...@e...wroclaw.pl>

    W dniu sobota, 17 września 2016 09:23:09 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    >
    > Ale na około budują się domy i z fundamentów u nich nic nie wystaje. To
    > co, te domy nie będą miały prawidłowej instalacji elektrycznej? Chyba

    najsensowniej jest ze spawanego zbrojenia wyprowadzic jedą bednarę do miejsca
    rozdzielnicy głównej. Uziom fundamentowy robi sie prawie za darmo, bo tylko zbrojenie
    sie spawa, +pare metrów bednarki - a daje bardzo przyzwoite parametry elektryczne.

    Natomiast odgromówkę wtedy podłączysz do uziomu otokowego takiego jak zrobiles. A
    tych uzimów sie nie łączy (jest to przemyslane odstępstwo od zasad). U ciebie nie ma
    fundamentowego to i odgromówkę i uziemienie rozdzielnicy łączysz do otoku.

    pij walerianę, słuchaj kikiego (do chwili gdy mówi ze trzeba rozbierać, rozumie sie)

    b.

  • 17. Data: 2016-09-17 11:27:00
    Od: KIKI <n...@e...il>

    On 17.09.2016 09:23, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    >
    > Ale na około budują się domy i z fundamentów u nich nic nie wystaje. To
    > co, te domy nie będą miały prawidłowej instalacji elektrycznej? Chyba

    A cię kosztowało zrobić to jak należy? Prędkości światła nie oszukasz.
    To że zadziała ochrona p-porażeniowa to jedno ale p-przepięciowa nie
    będzie działała, a w domach sama elektronika, zasilacze ledów i
    wszystkiegi, automatyka.
    Jak sobie wyobrażasz teraz to zrobić?

    To że inni są idiotami to nie znaczy, że Ty uczstnik dyskusji masz mieć
    tak samo jak sąsiedzi imbecyle.

  • 18. Data: 2016-09-17 11:34:30
    Od: KIKI <n...@e...il>

    On 17.09.2016 11:11, Budyń wrote:

    > pij walerianę, słuchaj kikiego (do chwili gdy mówi ze trzeba rozbierać, rozumie
    sie)

    Hhehehe. Ale już na początku mu spierdolili :-) Trzeba było spawać
    zbrojenie ale nie ładnie wychodzić cynkowaną bednarką z tego, bo się
    zrobi ogniwo elektrochemiczne i ten wąs wychodzący zacznie korodować.

    Lepiej było wsadzić osobną bednarkę na sam dół pod zbrojenie żeby miała
    minimalne otulenie betonem przez co by nie korodowała ale i nie bło by
    ogniwa elektrochemicznego. Jest stado opracowań na ten temat w necie.

    Ten elektryk powinien być tam na miejscu jeszcze przed wykonaniem wykopu
    i miał przygotować plan zanim zaczniecie zakrywać kolejne etapy.

    Teraz bym się wstrzymał z chudziakami. Bym zasypał piaskiem, zostawiając
    miejsce i murował ściany.

    Trzeba będzie tam wbić szpilki po ustaleniu gdzie ma być punkt
    rozdziału, ustalić gdzie, co i w jaki sposób będzie łączone elektrycznie.
    Część przepustów bym dał w peszlach pod chudziakiem, żeby były rurki do
    wciągnięcia kabli. Będzie mniej syfu później.

  • 19. Data: 2016-09-17 11:41:56
    Od: KIKI <n...@e...il>

    On 17.09.2016 11:11, Budyń wrote:
    > W dniu sobota, 17 września 2016 09:23:09 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    Aha i zanim robili otoki trzeba było zmierzyć rezystywność gruntu
    dookoła. Metodą trzyprzewodową.

    Teraz jak nie ma uziomu w fundamencie to jest pozamiatane. Rezystancja
    punktu rozdziału może wyjść wysoka. Przy uziomie fundamentowym pomiary
    wychodzą czasem mniejsze od 1 ohma. Szpilek nie nie wiem ile trzeba
    będzie wbić? I to bym wbijał miedziane lub z nierdzewki. To ma wytrzymać
    całe zycie tego budynku.

  • 20. Data: 2016-09-17 11:56:01
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    fundamentowego to i odgromówkę i uziemienie rozdzielnicy łączysz do otoku.

    To do otoku który zrobiłem podłączę odgromówkę i uziemienie rozdzielnicy
    czy nie?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz