  • 31. Data: 2014-02-12 18:51:14
    Temat: Re: Oferta na solary dla domku jednorodzinnego
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-02-12 17:41, Adam pisze:

    > Dzialaja, tylko jak :) Przeprowadzilem fachowa analize i na podstawie wielu
    > danych (nie bede teraz opisywal - zabrakloby miejsca na serwerach) pokaze
    > tylko jaki wyszedl mi wniosek:
    >
    > http://szyna.civ.pl/profesjonalna_analiza.png

    Zgaduję, że na wykresie jest pompa ciepła grunt-woda, a nie
    powietrze-woda. Ta druga zimą raz daje raz nie daje.

    Ta pierwsza za to kosztuje 3x więcej a od solara 8 razy więcej.

    Wniosek jeden: opłaca się ogrzewać gazem. ;)

    A przy okazji - czytałem, że w małym dobrze ocieplonym domu opłaca się
    ogrzewać prądem, bo instalacja grzewcza jest na tyle tania, że sama
    różnica w jej cenie zwraca się dopiero po wieeeelu latach. Prawda to?

    --
    MN

  • 32. Data: 2014-02-12 19:12:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Zgaduję, że na wykresie jest pompa ciepła grunt-woda, a nie
    > powietrze-woda. Ta druga zimą raz daje raz nie daje.

    tak jak i solar

    > Ta pierwsza za to kosztuje 3x więcej a od solara 8 razy więcej.

    mozna pc gruntową tez zrobic w miare tanio. No ale jak ktos bierze oferte i
    wykłada kase to zamias za 20kzł robi za 60 :)

> [...]

    > ogrzewać prądem, bo instalacja grzewcza jest na tyle tania, że sama
    > różnica w jej cenie zwraca się dopiero po wieeeelu latach. Prawda to?

    prawda - ale to ocieplenie musi być nbaprawde solidne - czytaj: własciwie
    nieosiągalne.

    b.

  • 33. Data: 2014-02-12 19:40:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 12 lutego 2014 18:51:14 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

    > Zgaduję, że na wykresie jest pompa ciepła grunt-woda, a nie
    > powietrze-woda. Ta druga zimą raz daje raz nie daje.

    Daje bez problemu cala zime. Ale 25k musisz dac (powietrze-woda).
    Za gruntowke wystarczy 15 + DZ (5k przy plaskim z udzialem wlasnym).

    > Ta pierwsza za to kosztuje 3x więcej a od solara 8 razy więcej.

    Rower tez jest wielokrotnie tanszy od samochodu, co nie znaczy ze jest
    lepszy do pokonywania nim codziennie 100km do pracy i spowrotem, bo po prostu
    nie do tego sluzy.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2014-02-12 20:48:31
    Od: k...@g...com

> [...]
    >
    > ogrzewać prądem, bo instalacja grzewcza jest na tyle tania, że sama
    >
    > różnica w jej cenie zwraca się dopiero po wieeeelu latach. Prawda to?

    Tanie pojęcie względne. tanie to są chińskie grzejniki konwekcyjne ( niedawno kupiłem
    za 39 złotych grzejnik 450+850W bardzo przyzwoicie grzejący i utrzymujący temperaturę
    z dokładnością 1 stopnia) i termowentylatory (najtańszy jaki widziałem 29 złotych).
    Żeby wykorzystać dwie taryfy potrzebne są piece akumulacyjne. Tanie nie są, tak od
    1600 złotych. To jak kupić kilka akumulacyjnych to dycha pęknie. W małym domku z
    normalnym CO pewno można się bez pieca w takiej kwocie zmieścić i jeszcze coś
    zostanie jak nie kupować kaloryferów malowanych farbą ze złotym pigmentem i nie
    zalewać instalacji żubrówką na wypadek zamarznięcia. Polska to duży kraj i są w nim
    strefy gdzie trzeba ostro grzać, ale są i takie o łagodniejszym klimacie. W tym roku
    tu gdzie mieszkam raptem było kilkanaście dni bardzo zimno. Przy takich warunkach
    według mnie optymalne było by grzanie podłogówką napędzaną pompą ciepła powietrze
    woda. A na zimne dni jakieś rozwiązanie awaryjne. Jak bym miał to robić nisko
    budżetowo to nie kupował bym pompy co na niej napisane że do CO i że jest super
    hiper. Tylko kupił bym tanią pompę do grzania wody w basenie. To takie same pompy z
    takim samym czynnikiem. W nich jest w tej chwili najlepszy stosunek jakości do ceny.
    Nawet jak by w nich wychodził średniorocznie COP na poziomie 2 to przy dwóch taryfach
    było by sporo taniej niż gazem.

  • 35. Data: 2014-02-12 21:55:28
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-02-12 20:48, k...@g...com pisze:

> [...]
    jak by w nich wychodził średniorocznie COP na poziomie 2 to przy dwóch taryfach było

    COP równe 2 to lipa. Prąd kosztuje ponad 50 gr za kWh. Gaz tylko ok 24
    gr. Przy pompie ciepła za 20k zł, która ma COP 2 - lepiej używać gazu.
    Pompa ciepła powietrze-woda ma koszt 1kWh mocy grzewczej na poziomie
    około 30 gr (a jej COP jest oceniany na około 3). Tak mówi MURATOR w
    ostatnim wydaniu papierowym.

    --
    MN

  • 36. Data: 2014-02-12 22:10:34
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 12 lutego 2014 21:55:28 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    >
    > Pompa ciepła powietrze-woda ma koszt 1kWh mocy grzewczej na poziomie
    >
    > około 30 gr (a jej COP jest oceniany na około 3). Tak mówi MURATOR w

    Czy mógłbyś jeszcze raz ze zrozumieniem przeczytać co napisałem i jeszcze raz się do
    tego ustosunkować. Obiecuję że wyjaśnię wszystkie Twoje wątpliwości.

  • 37. Data: 2014-02-12 22:48:50
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-02-12 13:28, Marcin N pisze:

    > A działają? Jakim cudem, skoro w pochmurny dzień słońce daje 80W/m2. A
    > pochmurnych dni zimą mamy zatrzęsienie.

    Napisane bylo, ze nie dzialaja, a jednak dzialaja.
    To co piszesz o sloncu jest prawda tylko ze pora roku nic do tego nie
    ma, bo dzialaja zawsze kiedy jest slonce. Oczywiscie zima do ilosci
    pochmurnych dni dochodzi tez relatywnie mala moc slonca. Nie mniej z
    uwagi na znacznie nizsza temp. wody z wodociagu moce w styczniu czesto
    sa porownywalne z uzyskami letnimi. Wiec jezeli podejdziemy do tematu w
    ten sposob, ze bedziemy rozpatrywac wylacznie temp. wody to istotnie
    solar zima nie jest w stanie zapewnic wymaganej temperatury, jednak
    ilosc energii liczonej w kW potrzebnej do ogrzania wody jest zyskiem i
    to niemalym, bo o tyle mnie grzeje kociol.

    Pozdro.. TK

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 38. Data: 2014-02-12 22:54:50
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-02-12 19:40, Adam pisze:

    > Daje bez problemu cala zime. Ale 25k musisz dac (powietrze-woda).

    No wez Adam nie przesadzaj z ta cala zima. Tak samo da mniej jak i solar
    daje mniej.

    > Za gruntowke wystarczy 15 + DZ (5k przy plaskim z udzialem wlasnym).

    Po pierwsze zalezy czy sa warunki. Po drugie nie liczysz robocizny
    instalatora. Po trzecie glikolu. Po czwarte przydzialu mocy.
    Przylacze gazu z kotlem liczmy docelowo 10 tysi. Reszta moze byc ale nie
    musi. Wode ogrzeje tak samo.

    > Rower tez jest wielokrotnie tanszy od samochodu, co nie znaczy ze jest
    > lepszy do pokonywania nim codziennie 100km do pracy i spowrotem, bo po prostu
    > nie do tego sluzy.

    Co za roznica skoro jedno i drugie ma dac tyle samo ciepla?

    Pozdro.. TK

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 39. Data: 2014-02-13 00:41:04
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 12 lutego 2014 22:54:50 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

    > No wez Adam nie przesadzaj z ta cala zima. Tak samo da mniej jak i solar
    > daje mniej.

    Kupisz 12kW to da 12kW, nawet jak wulkan wybuchnie i niebo zasloni ;)
    A solar da 12kW ale kWh przez cala dobe ;)

    > Po pierwsze zalezy czy sa warunki. Po drugie nie liczysz robocizny
    > instalatora. Po trzecie glikolu. Po czwarte przydzialu mocy.

    Wszystko licze. A ta moc to rzeczywiscie szczegolnie uciazliwa - moja
    pompa bierze mniej pradu niz czajnik elektryczny :D Przy grzaniu CWU 2kW.
    Przy grzaniu CO 1,5-1,8kW. Mozna zasilic z gniazdka w pokoju cienkim
    przedluzaczem.

    > Co za roznica skoro jedno i drugie ma dac tyle samo ciepla?

    No wlasnie taka ze solar Ci CO nie ogrzeje w zimie, a pompa tak.
    Kupowanie solara na zime to jak kupowanie roweru na zime zeby jezdzic do
    pracy - po prostu nonsens :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2014-02-13 07:59:43
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-02-12 22:48, Maniek4 pisze:

> [...]
    > ilosc energii liczonej w kW potrzebnej do ogrzania wody jest zyskiem i
    > to niemalym, bo o tyle mnie grzeje kociol.

    Obawiam się, że nie można mówić o kilowatach. Skoro pochmurny dzień daje
    z 10 m2 niecały 1 kW to gdzie te zaoszczędzone kW (w liczbie mnogiej)?

    --
    MN