  • 21. Data: 2010-03-17 10:41:36
    Temat: Re: Ogrzewanie podłogowe - pytania
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    A powiedzcie jak to wszystko ma sie do projektu i do odbioru?

    Pytam bo ja mam dom w stanie surowym zamknietym, wszystkie instalacje na
    projekcie są.
    I tak naprzykład ogrzewanie to kocioł gazowy 2 obiegowy i wszedzie
    grzejniki.

    A chce kondensacyjny i podłogówke.

    I teraz jak chce to wszystko pozmieniać to musze zmienić projekt? Jak to
    wygląda, jaka jest procedura tego?

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 22. Data: 2010-03-17 14:32:49
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > grzejniki.
    >
    > A chce kondensacyjny i podłogówke.
    >
    > I teraz jak chce to wszystko pozmieniać to musze zmienić projekt? Jak to

    Generalnie to zależy:
    a) od projektanta/architekta, czy sobie zastrzegł możliwość zmian w tym
    zakresie projektu (w tym wypadku IMHO raczej nie, ale gdybyś chciał np
    usunąć komin, to mogłaby byc już inna rozmowa)
    b) od zakresu zmian - bo np (jak ja budowałem, czyli 6 lat temu) Warunki
    Techniczne na wentylację kotłowni z kotłem na gaz ziemny były inne niż WT
    dla kotła zasilanego propanem. Podobnie min kubatura kotłowni dla kotła z
    otwartą komorą spalania jest inna niż dla kotła z zamkniętą (np
    kondensacyjnego).
    Albo ew przeliczenie stropu (jak chcesz podłogówkę na piętrze), wysokości
    progów/otworów drzwiowych itp itd

    Najlepiej weź i pogadaj ze swoim kierownikiem budowy co chcesz zrobić a on
    powinien powiedzieć Ci, czy wystarczy tylko wpis do Dziennika Budowy o
    zmianie,
    czy trzeba uruchamiać procedurę administracyjną.

    Janusz Pawlinka

  • 23. Data: 2010-03-17 19:47:45
    Temat: Re: Ogrzewanie podłogowe II- pytania (długie)
    Od: putek <p...@p...onet.pl>

    > No nie wiem co Ty tam masz za dom. Pompa zwykle wystarcza jedna na jeden
    > obieg. Jezeli bedziesz mial tylko podlogowke to masz jeden obieg,

    Dom typowa kostka. Do ogrzania trzy piętra (piwnica użytkowa, wysoki
    parter, piętro). Łącznie 1300m rury i na każdym piętrze rozdzielacz. Czy
    jedna pompka da radę to uciągnąć?

    > potrzebujesz tez mieszacza i sprzegla hydraulicznego pewnie tez. Centralnie
    > bedzie taniej i latwiej sterowac. Ale czy to dobre dla Ciebie to juz sam
    > wiesz najlepiej.

    No właśnie nie wiem :( I dlatego pytam.

    > Sterowanie silownikami to wyciaganie kasy. Pewnie sa rozwiazania, ze dziala
    > to niezle. W dobrze zaprojektowanej podlogowce takie cos w ogole nie jest
    > potrzebne. Sprobuj wyobrazic sobie grzejnik ktory reaguje na zmiany przez
    > 2 - 3 godziny. Najpierw rozgrzewa sie 3 godziny, nagrzewa pomieszczenie,
    > czujnik temp. wysyla sygnal zamkniecia ogrzewania a grzejnik grzeje dalej
    > przez te 3 godziny. Co to za sterowanie?

    No i właśnie tego się obawiam. A siłownik miałby być na każdej pętli.
    Łącznie 16 w całym domu + 11 termostatów pokojowych. Wszystkie siłowniki
    podpięte pod termostaty.

> [...]
    > jak bedziesz mial rozwiazane sterowanie. Odbywalismy juz na grupie debaty na
    > ten temat i jedno co jest pewne prostego przepisu na to nie ma. Ja mam taka
    > koncepcje: utrzymywanie temp. w domu opieram wylacznie na sterowniku
    > pogodowym, bez wplywu temp. pomieszczenia. Calos trzeba tak wyregulowac, ze
    > zmiana temp. na zewnatrz nie powoduje zmiany temp. wewnatrz. Podstawa to
    > wlasciwe dobranie odpowiedniej krzywej grzewczej, pozniej wlasciwych
    > przeplywow w petlach i to w sumie tyle. Czy proste? Tak sobie, czy bedzie
    > dzialac dobrze? Nie wiem, ma szanse napewno, ale nie wiem.

    No i takie rozwiązanie zaproponował mi "stary instalator". Wadą tego
    systemu jest ogrzewanie całej powierzchni domu przez cały czas. Z
    drugiej strony pojawia się pytanie czy da się komfortowo wysterować
    ogrzewanie podłogowe tak aby dostosować grzanie do trybu życia
    domowników. A u mnie to trochę skomplikowane: piętro zamieszkane 24h,
    parter: późne popołudnia i wieczory, piwnica (sypialnie): noc. No i
    kolejne pytanie o sens poniesionych kosztów sterowania do potencjalnych
    oszczędności.

    I jeszcze jedno pytanie: jak ustawić krzywą grzewczą. Mam piec Buderusa
    ze sterowaniem Ecomatic 2000 i wydaje mi się, że automatycznie zmienia
    krzywą w zależności od temperatury zewnętrznej. Na programatorze ma
    tylko trzy krzywe.

    Pozdrawiam i dzięki z zainteresowanie tematem
    Arek

  • 24. Data: 2010-03-17 23:49:40
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "putek" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dom typowa kostka. Do ogrzania trzy piętra (piwnica użytkowa, wysoki
    > parter, piętro). Łącznie 1300m rury i na każdym piętrze rozdzielacz. Czy
    > jedna pompka da radę to uciągnąć?

    Nie jestem w stanie odpowiedziec Ci na to pytanie, obawiam sie, ze nikt na
    grupie nie bedzie w stanie. Piszesz 1300m rury, masz na mysli w ogole tyle
    rury w podlogowce? Ja mam chyba wiecej i wszystko chodzi na jednej pompie na
    pierwszym biegu. Pompa jest troche mocniejsza, ale na razie pierwszy bieg
    wystarcza. Tu dobry instalator bedzie bezcenny i jego sluchaj, my mozemy
    jedynie co kolwiek doradzac i tak to traktuj.

    > No właśnie nie wiem :( I dlatego pytam.

    Rozwiazanie tego problemu zalezy od odpwiedzi na pytania ktore zawarles
    nizej. :-)
    Moze po krotce: mieszacz to urzadzenie utrzymujace nizsza temp. niz reszta
    instalacji. Stosuje sie go do obnizenia temp. i zwykle oddzielnego
    sterowania tym obiegiem. Przykladem jego stosowania jest instalacja
    mieszana, troche grzejnikow i troche podlogowki, zwykle sporo. Grzejniki to
    wyzsza temp., podlogowka to nizsza temp. Wode do podlogowki i grzejnikow
    bierzemy z jednego kotla a ten podgrzewa ja do temp. potrzebnej grzejnikom.
    Mieszacz za kotlem podlaczony do oddzielnego obiegu podlogowki obniza temp.
    wody poprzez "dodanie" wody z chlodniejszego powrotu tejze podlogowki. W ten
    sposob mamy dwa niezalezne obiegi o dwoch roznych temp. Jezeli masz
    wylacznie podlogowke to nie potrzebujesz nic obnizac tylko ustawiasz
    wlasciwa temp. na kotle.
    Sprzeglo hydrauliczne to urzadzenie oddzielajace obieg kotla od reszty
    instalacji. Kociol ogrzewa wode jakby w malym obiegu, kociol - sprzeglo. Za
    sprzeglem moze byc co sie chce, kilka pomp i co tam jeszcze. Brak sprzegla
    moze powodowac, ze jedna pompa bedzie "podbierala" wode drugiej i cos moze
    kiepsko grzac. Jak instalacja jest duza to sprzeglo lepiej dac, bo pompa
    kotla moze byc za mala.

    > No i właśnie tego się obawiam. A siłownik miałby być na każdej pętli.
    > Łącznie 16 w całym domu + 11 termostatów pokojowych. Wszystkie siłowniki
    > podpięte pod termostaty.

    Ja bym to sobie odpuscil. Mozesz jedynie podciagnac kable pod rozdzielacze z
    kotlowni zeby doprowadzic ew. napiecie do silownikow, gdybys kiedys na to
    sie zdecydowal. Termostaty moga dzis byc bezprzewodowe, wiec zawsze zdazysz.
    Na dzien dobry daj sobie z tym spokoj. I jeszcze jedno mi sie przypomnialo
    przy okazji Twoich 16 petli, pisales, ze instalator proponuje rozstaw rur co
    7,5cm by obnizyc temp. zasilania. Te 7,5 to bardzo malo. Temp. posadzki i
    tak musi miec te dwadziescia pare C. Zageszczenie rur cos daje do pewnego
    momentu, ale nie mozna osiagnac temp. wewnatrz 20C posadzka o temp. np. 15C.
    Innymi slowy, gdyby ta posadzka byla jedna wielka rura to woda w niej i tak
    musi miec dwadziesia pare C by ta posadzka grzala. By zrobic to dobrze to
    najlepiej wszystko wyliczyc zaczynajac od zapotrzebowania na cieplo, da sie
    to zrobic dobrze tez na tzw. bolka oko ale tu trzeba miec troche
    doswiadczenia. W kazdym razie gesciej jak 10 - 15cm wydaje sie byc
    przesadzone dla kotla gazowego, no chba ze planuje tam jakies grube
    parkiety.

> [...]
    > i wieczory, piwnica (sypialnie): noc. No i kolejne pytanie o sens
    > poniesionych kosztów sterowania do potencjalnych oszczędności.

    Prawde mowiac nie wiem czy uda Ci sie tym tak sterowac. Ja zauwazylem, ze
    obnizanie okresowe temp. powoduje u mnie wieksze zuzycie gazu. Co prawda
    trudno to wytlumaczyc i teoretycznie nie powinno to jednak u mnie sie
    zdazylo. Do testow wroce jeszcze w przyszlym sezonie, wiec nie traktuj tego
    jako pewnik. W kazdym razie podlogowka moim zdaniem nie nadaje sie do
    takiego sterowania. Na jesien kiedy wywozilem rodzine na budowe to
    podnosilem temp. wewnatrz zaraz po przyjezdzie. Przez trzy godziny termometr
    ani drgnal. Robilo sie odczuwalnie cieplo kiedy trzeba bylo wracac. :-)
    Nie wiem co jest podstawowym celem Twojej podlogowki, jezeli wylacznie
    ciepla posadzka to do pomieszczen w ktorych chcesz obnizac temp. zainstaluj
    po prostu grzejniki, jezeli natomiast podlogowka to podstawowe ogrzewanie to
    z osiaganych wynikow nie bedziesz zadowolony. A jezeli zechcesz dolozyc
    grzejniki to cala instalacja moze wygladac zupelnie inaczej i tu powrot do
    mieszacza albo wrecz do prostych rozwiazan np. regulatorow RTL czy mieszaczy
    termostatycznych.

> [...]
    > w zależności od temperatury zewnętrznej. Na programatorze ma tylko trzy

    Nie zmienia automatycznie krzywej tylko temp. zasilania. Krzywa ustawiasz
    jedna i wszystko co sie pozniej dzieje to ruch po krzywej. Na pionowej osi Y
    masz temp. zasilania a na poziomej X temp. na zewnatrz. Krzywa ma byc tak
    dobrana, ze zapewnia utrzymanie stalej temp. wewnatrz niezaleznie od temp.
    na zewnatrz. Krzywa bardziej pionowa powoduje wieksza zmiane temp. zsilania
    przy relatywnie malych zmianach temp. na zewnatrz. Im krzywa bardziej plaska
    tym mniejsze zmiany temp. zasilania wzgledem wiekszych skokow temp. na
    zewnatrz. Jezeli w domu jest za zimno to podnosisz krzywa, jezeli za cieplo
    to obnizasz. Jest jeszcze cos takiego jak wplyw temp. wewnetrznej. Jezeli
    masz ustawione te dwa warunki tj. temp. zewnetrzna i wewnetrzna to temp.
    zasilania dobierana jest w oparciu o temp. zewnetrzna tak jak pisalem wyzej,
    ale wplyw temp. wewnetrznej powoduje przesuniecie samej krzywej po osi Y w
    dol lub w gore. Im zimniej w domu tym krzywa bardziej przesunieta w gore
    czyli temp. zasilania wyzsza, ale pochylenie kzywej sie nie zmienia i im
    cieplej w domu tym krzywa bardziej przesunieta w dol i ciagle pochylona tak
    samo. Na buderusie sie nie znam, ale zdaje sie, ze zasada dla wszystkich
    jest podobna.

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2010-03-18 12:25:45
    Od: putek <p...@p...onet.pl>

    Maniek, jestem pod wrażeniem. Dzięki za obszerne wyjaśnienia. Musze to
    teraz przegryźć i pogadać z instalatorami.

    Wielkie dzięki!
    Arek

  • 26. Data: 2010-03-22 21:29:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > natomiast ma to byc tanie i komfortowe to pogodowka moim zdaniem
    > konieczna jest. Nie zalozysz przeciez na petle glowic
    > termostatycznych, a nawet gdyby to zareaguja dopiero na zmiane temp.
    > powietrza w pomieszczeniu, kiedy podloga bedzie juz rozgrzana i
    > zacznie stygnac dopiero za trzy godziny. Na dworzu moze byc juz
    > znacznie cieplej i bedziesz otwieral okna albo sie rozbieral. No
    > chyba, ze ktos ma mala podlogowke zrobiona na RTLach, ale to nie
    > przypadek z tego watku. Jak ma byc profesjonalnie to nikt
    > odpowiedzialny w domu z wiekszoscia podlogowki RTL nie zaproponuje.

    amen...

    podłogówka jako główne źródło ciepła bez pogodówki to kompletna pomyłka.

  • 27. Data: 2010-03-22 21:41:57
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 22 Mar, 22:29, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > amen...
    >
    > podłogówka jako główne źródło ciepła bez pogodówki to kompletna pomyłka.

    I ja moge, po pierwszym sezonie, potwierdzic :) Planowalem na
    poczatku sterowac "wlacz / wylacz" sterownikiem pokojowym ale jakos
    nie bylo okazji go kupic. Przez wiekszosc sezonu przejechalem na
    sterowaniu recznym -> mam mocno akumulacyjny i b. dobrze ocieplony dom
    i szczerze mowiac mimo duzych wahan temperatury i mojego lenistwa (nie
    chce sie zejsc do piwnicy;) w domu caly czas byla stala temperatura i
    nie odczulismy ani razu dyskomfortu w jedna, czy druga strone. Ale
    wisi juz pogodowka. Swoja droga, moge ja polecic - prosta, tania i ma
    wszystkie potrzebne funkcje jakie powinien miec sterownik pogodowy:

    http://sanitsystem.pl/sklep/product_info.php?product
    s_id=245

    Za buforem juz mialem zabudowany mieszacz z silownikiem, wiec
    podpiecie tego to wystawienie czujki na zewnatrz, podpiecie do
    mieszacza i zasilania. I voila - smiga jak ta lala, a kosztuje 190
    pln :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 28. Data: 2010-03-24 19:15:46
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Po wszystkich waszych wskazówkach czytam przeglądam itd.
    Ale powiedzcie, jakiej firmy stosować, elementy, a której unikać?
    Kisan? Purmo? itd.
    Które są lepsze, które są droższe ?
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 29. Data: 2010-03-25 00:14:32
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > Po wszystkich waszych wskazówkach czytam przeglądam itd.
    > Ale powiedzcie, jakiej firmy stosować, elementy, a której unikać?

    Markowe, po prostu markowe. Tych ktorych najwiecej na Allegro bym unikal.
    Podobno nie ma tez pewnosci co do markowych na Allegro. Czesc z nich
    prawdopodobnie pochodzi z prywatnego importu, tyle ze producent w Polsce
    moze odmowic reklamacji takiego towaru. Tak slyszalem, wiec gdyby co trzeba
    patrzec tez kto sprzedaje. Dobry towar jest ubezpieczony, warunek jest taki,
    ze nie mozna laczyc roznych producentow. Jak zaczniesz np. Multyrama to nie
    powinienes konczyc Wavinem czy Kisanem.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2010-03-25 08:07:22
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam

    > Markowe, po prostu markowe. Tych ktorych najwiecej na Allegro bym unikal.
    No tak ale które to markowe a które nie bo nie mam pojęcia.

    Myślałem że purmo, a reszty nie znam

    Pozdrawiam
    Bartek