    From: "Jarek P." <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Pale fundamentowe na dużych budowach
    Date: Tue, 21 Jun 2011 01:11:35 -0700 (PDT)

    Przejeżdżam sobie dzień w dzień obok pewnego budowanego wiaduktu
    drogowego i ciekawość mnie gnębi w temacie robionych tam właśnie
    palowań pod przyczółki. Palowanie jest robione sprawnie i szybko:
    wiertnica wierci dziurę w ziemi, w tą dziurę jest wsuwane gotowe
    zbrojenie, z gruchy jest lany beton. I właśnie o to zbrojenie
    chciałbym spytać. Na plac budowy przyjeżdżają gotowce, a każdy z nich
    jest wyposażony w niebieską rurę PE, na oko dość solidnej średnicy
    (minimum 32mm), z tego co widzę, rura ta idzie w dół do samego końca
    zbrojenia a potem wraca z powrotem. U dołu zbrojenia nie widać nic
    ponad łączniki do rur tworzące ów zakręt o 180 stopni, ale oglądam to
    z jadącego samochodu, z drogi, więc nie mam pewności.

    Jednocześnie wygląda mi na to, że w procesie zalewania ta rura jest
    jakoś usuwana, bo z gotowych, wystających z ziemi pali już żadne rury
    nie sterczą. Po co więc ona jest? Do czego jest potrzebna?

    Podawanie płuczki? Trochę nie ma to sensu, bo pal jest wstawiany w już
    gotową dziurę w ziemi, w rurę osłonową zostawioną przez wiertnię.
    Może odciąganie wód gruntowych w trakcie zalewania betonem? Też
    wątpliwe mi się to wydaje, beton jest od wód odrobinkę cięższy i
    znakomicie by je wypychał do góry samodzielnie. Więc może, nie wiem,
    może jakiś system wibrowania betonu?

    Ktokolwiek wie - niech się podzieli.

    J.