  • 1. Data: 2009-03-23 14:46:31
    Temat: Pekanie plyt GK na scianach
    Od: " Janusz" <a...@g...pl>

    Witam,
    Po rozbudowie domu zamiast tynkować zamówiłem fachowców, którzy przykleili mi
    na ściany płyty GK (ściany trochę nierówne, więc tynkowanie byłoby
    problematyczne). Najpierw łącznia zrobili bez siatki szpachlą do spoin kanufa
    (jakiś specjalny do łączeń, niewymagający siatki) - popękało, wycięli
    łączenia, zrobili j.w. ale inną masą - popękało (większość pękła, jak
    przewietrzyłem pokój - weszło trochę zimnego powietrza...). Znów wycięli
    łączenia - wypełnili je klejem do płytek (Adesilex P9), na to szpachla do
    spoin knaufa, siatka i znów szpachla - znów pękło (takie włosowate rysy).

    I teraz moje pytanie - czy w ogóle da radę położyć płyty na ścianę bez rys?

    Nie chciałbym tapety, ale chyba nie ma rady - trochę nie mam siły tego zrywać
    i bawić się od nowa.

    Pozdr. i proszę o radę
    Janusz

  • 2. Data: 2009-03-23 15:06:52
    Temat: Re: Pekanie plyt GK na scianach
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik " Janusz" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rys?
    >
    > Nie chciałbym tapety, ale chyba nie ma rady - trochę nie mam siły tego

    A plyty odlezaly swoje w pomieszczeniu gdzie je ukladali?
    Bo jak przykleili "swieze" prosto z hurtowni na sciane to nic dziwnego...

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 3. Data: 2009-03-23 15:27:30
    Od: "Marcin W" <m...@N...PISZ.TEGO.wajnert.org>

    > A plyty odlezaly swoje w pomieszczeniu gdzie je ukladali?
    > Bo jak przykleili "swieze" prosto z hurtowni na sciane to nic dziwnego...

    hm... jestem po stronie "wykonawcow" - po tej złej stronie mocy ;) ....

    ... ok, rozumiem płyta poleżeć musi, nabierze temp i wilgotności z
    pomieszczenia w którym jest i ok...

    ale ta płyta przyklejona na szybko /(na razie tego nie wiemy, ale powiedzmy
    ze tak jest) ma zrobione łączenia które popękały - więc 2 raz... i znowu
    popękały... i raz i znowu popękały...

    czy przez tyle czasu cały czas nie nabrały wilgotności ??
    Na stojąco nie potrafią się dostosować do warunków w domu ??

    bo czegoś nie rozumiem....

    Pzdr.
    Marcin W.

    P.S.
    a może po prostu za mało (w zbyt mało miejscach i złych miejscach) kleju pod
    płytą i płyta pracuje ??
    My na takie przypadki jako jedyne sensowane rozwiązanie (poza rozbiórką)
    stosowaliśmy dziurawienie ścian i wstrzykiwanie pianki montażowej
    niskoprężnej co kawałek i szpachlowanie ściany na nowo - masa dziurek co
    kawalek od wstrzykiwania pianki.

  • 4. Data: 2009-03-23 15:42:18
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    >
    > Nie chciałbym tapety, ale chyba nie ma rady - trochę nie mam siły tego zrywać

    Nie wiem za wiele, bo nigdy nie stosowalem Knaufa ani innego silexa, wiec
    napisze tylko, jak to sie tu w Hameryce robi. Otoz do spoinowanie plyt stosuje
    sie tu standardowy zatem praktycznie identyczny "kampand". Co to jest,
    dokladnie nie wiem ale mysle, ze jest to bezpostaciowy gips, koloidalny,
    bezpostaciowy pyl gipsowy zarobiony z woda z dodatkiem kleju, prawdopodobnie
    identycznego jaki stosuje sie w "primerach" czyli podkladach malarskich. I tym
    kampandem spoinuje sie zlacza plyt i tylko zlacza, oraz wypelnia dolki srub,
    ktorymi sie te plyty przykreca. Norma czy tradycja nakazuje aby plyty nie
    nakrecac czy naklejac na styk, lecz pozostawiac miedzy nimi szczeliny na
    gwozdz czyli okolo 1-2 mm. W te szczeliny kampand musi byc wcisniety. Na
    laczenia nakleja sie siatke z wolkna szklanego i pierwsza warstwe wciska
    szpachelka mocno tak, aby ta zaprawa spoinujaca wypelnila te szczeliny. Potem
    to musi przez dobe lub dwie schnac. Ten kampand ma bardzo duzy skurcz, po
    wyschnieciu, na stykach sa widoczne zaglebienia i rysy skurczowe i nikt sie
    tym nie przejmuje.
    Naklada sie druga warstwe tym razem szersza szpachla 6-8 calowa i bardzo
    chytrze prowadzona, co nie kazdy wie. Otoz nalezy ja prowadzic tak, aby nad
    spoina ona byla prowadzona z mniejszym naciskiem, o milimetr wyzej w stosunku
    do drugiej krawedzi. Dzieki temu uzyskuje sie wieksza grubosc zaprawy nad sama
    spoina i zerowa o odleglosci tych 6 cali od niej.
    Na trzeci dzien naklada sie trzecia warstwe, tym razem kampandem w niebieskim
    wiadrze, ktory jest nieco rzadszy, bardziej plastyczny co umozliwia ciensze i
    rowniutkie jego nakladanie z wyrownaniem wszystkich niedokladnosci powstalych
    w czasie nakladanie dwu pierwszych warstw. Na czwarty dzien to sie "senduje"
    czyli sciera wszystkie nierownosci siatka scierna. To nalezy robic pod silnym
    oswietleniem bocznym. Uzyskuje sie teoretycznie owalny ksztalt tej masy z
    garbem nad spoina, ale na tyle maly, ze dla sciany pomalowanej pozniej farba
    pol-blyszczaca lub matowa, te nierownosci sa absolutnie niewidoczne. Jesli
    pojawiaja sie jakies pekniecia, a pojawiaja sie wskutek np. wysychania drewna,
    to nakleja sie nastepna siatke i juz z dalsza, aby nie bylo "garbu" kampanduje
    sie to ponownie.
    W twoim przypadku zatem niepotrzebnie zrywacie te siatke, lepiej nalepic ich
    dwie, nawet trzy i wyprowadzic to zaprawa tak aby te laczenia nie byly
    widoczne. Plyta KG jest na tyle przyjazna, ze ona znosi niewielkie
    ruchy "tektoniczne", ten gips tam jakos rekrystalizuje, czy powoli dopasowuje
    sie do ew. naprezen w nim powstalych, tak, ze pozniej juz nie peka.
    Tak samo spoinuje sie naroza, katy gdzie plyty stykaja sie pod katem prostym.
    Tam czesto stosuje na wszelki wypadek przy nakladaniu drugiej warstwy druga
    siatke szklana. Potem specjalna szpachelka katowa przeciagam to z dolu do
    gory, wyrownuje i nie ma problemow.
    To tak w skrocie, moze ta informacja Ci sie na cos przyda a zapewne nie
    zaszkodzi.
    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2009-03-23 15:49:27
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin W" <m...@N...PISZ.TEGO.wajnert.org> napisał w
    wiadomości news:gq89p2$vl0$1@news.onet.pl...

    > hm... jestem po stronie "wykonawcow" - po tej złej stronie mocy ;) ....
    [cut]

    ja tez, jak nie zauwazyles ;-)
    tyle ze nie cierpie robic poprawek ;-)

    > czy przez tyle czasu cały czas nie nabrały wilgotności ??
    > Na stojąco nie potrafią się dostosować do warunków w domu ??

    na stojaco czy na lezaco nie ma znaczenia
    znaczenie ma ze nie leza/stoja swobodnie a sa przyklejone klejem

> [...]
    > stosowaliśmy dziurawienie ścian i wstrzykiwanie pianki montażowej
    > niskoprężnej co kawałek i szpachlowanie ściany na nowo - masa dziurek co

    a to tez calkiem mozliwe,
    za duzo niewiadomych zeby wystawic dokladna diagnoze
    swieze sciany (po rozbudowie domu) tez nie wiadomo jak wyschniete byly...

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 6. Data: 2009-03-23 15:55:14
    Od: "Marcin W" <m...@N...PISZ.TEGO.wajnert.org>

    > [cut]
    >
    > ja tez, jak nie zauwazyles ;-)
    > tyle ze nie cierpie robic poprawek ;-)

    zauwazyłem... zauważyłem.... i chyba nikt nie lubi poprawek...

    > na stojaco czy na lezaco nie ma znaczenia

    to wiem... moja wypowiedz miala znamiona żartu ;)

    > znaczenie ma ze nie leza/stoja swobodnie a sa przyklejone klejem

    No ale to nie zmienia faktu że już dawno swoją odpowiednią wilgotność
    mają...

    > a to tez calkiem mozliwe,
    > za duzo niewiadomych zeby wystawic dokladna diagnoze
    > swieze sciany (po rozbudowie domu) tez nie wiadomo jak wyschniete byly...

    kto wie jak to pracuje i siada budynek... - jak dla mnie trzeba te płyty po
    prosu podkleic.

  • 7. Data: 2009-03-23 16:17:13
    Od: " Janusz" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Janusz <a...@g...pl> napisał(a):

    Jeszcze raz, bo coś serwer GW szaleje ... :(

    Uzupełniam informacje - budynek rozbudowywany 5-6 lat temu, pustak max na
    zaprawie cementowej, ocieplony, wyschnięty, dom zamieszkały, ogrzewany,
    pomieszczenie, o którym mowa przed robotą również było ogrzewane.

    Błąd 1, który zauważyłem - płyty po przywiezieniu były 1 dobę na dworze,
    potem, do pomieszczenia i klejone (a na dworze było zimno).
    Każdą spoinę, jak poprawiali wycinali, tak, że po 3 razie zostały przerwy
    1-1,5 cm, które spoinowali.
    Płyty co prawda wyschły przed ostatnią poprawką, ale przyklejone na ścianach.
    Miejscami było nierówno więc do ściany kleili kawałki płyt, na to znów klej i
    dopiero właściwą płytę.

    Czy coś z tym da radę robić, czy tylko zerwać?

    Pozdrawiam
    Janusz

  • 8. Data: 2009-03-23 16:22:20
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > rys?
    >
    > Nie chciałbym tapety, ale chyba nie ma rady - trochę nie mam siły tego

    Ja na ścianach mam tynk.
    Ale skosy i sufity w płytach.
    Jedno wiem, że te łączenia bywają upierdliwe.
    Sąsiadujące płyty na profilach się przykreca do jednego
    profilu a i profile lepiej gęściej niż rzadziej.
    Na łączenia daje się gips beztaśmowy i siatke
    i jest cacy.

    U ciebie jest inna syt. bo płyty klejone.
    Może te placki (klejenie do muru) sa za daleko
    od połączeń płyt, ew za rzadko.
    Inna sprawa to czy nie za szybko były robione te płyty
    po rozbudowie.
    No i te łączenia robi się na raty, drugą warstwę
    z siatka gdy 1-sza podeschnie.

    Pozdr
    J23

  • 9. Data: 2009-03-23 16:41:55
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > dopiero właściwą płytę.
    >
    > Czy coś z tym da radę robić, czy tylko zerwać?

    To jest gorzej niz myslalem. Plyty zimne ulegly zaroszeniu i zwilgoceniu, klej
    slabo trzyma. Albo klej jeszcze plynie, nie wysechl; w sumie tak sie nie robi.
    Powinienes byl na tej nierownej scianie nakrecic pionowo waskie 3/4 calowej
    grubosci deseczki, na podkladkach, klinach, aby byly w jednej plaszczyznie i
    dopiero do nich przykrecac plyty. Poziomo oczywiscie i w cegielke.
    Nie wiem jaka to powierzchnia ale probowalbym to jeszcze ratowac, przez
    wywiercenie przez te plyty otworow w tym betonie i zastosowanie specjalnych
    stalowych wkretow (bez zadnych kolkow) do betonu. Lub w ostatecznosci zwykle
    wkrety na debowych szczypkach. Jesli udaloby sie zapewnic ich wkrecenie w
    rozstawie powiedzmy co 30 cm kwadrat, to te plyty by juz na nich wisialy. Ale
    moga byc problemy z ich wkrecaniem, aby glowki nie przecinaly papieru tylko
    byly w nim zaglebione, co jest bardzo wazne.
    Potem te istniejace szczeliny zagipsowac (zwyklym gipsem paryskim) i dopiero
    na to siatka szklana i fugowac.
    Pzdr.

  • 10. Data: 2009-03-23 16:52:59
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > byly w nim zaglebione, co jest bardzo wazne.
    > Potem te istniejace szczeliny zagipsowac (zwyklym gipsem paryskim) i

    Szkoda roboty...

    1.zerwac to w diably i polozyc nowe
    2. alternatywa dac siatke i zaciagnac gipsem po calosci tak ze 2mm

    Ja bym jednak zerwal chyba tak wyjdzie taniej

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl