  • 31. Data: 2014-03-03 08:49:30
    Temat: Re: Pieco-kominek, kominek kumulacyjny, CMA, hypocaustum, hipokausta
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-02 13:25, k...@g...com pisze:

    > sprzedajesz te piece że tak zachwalasz? To rozwiązanie jest gówniane.
    > O wiele lepszy będzie nowoczesny piec kaflowy. Są takie. Niektóre to
    > prawdziwe rodzynki jeśli idzie o wygląd. Specjalizują się w tym
    > Niemcy. Ceny słuszne ale i gwarantowane parametry też słuszne. Są
    > wersje z drewno i brykiet ale i na pellet z podajnikiem.

    Nie sprzedaję. Miałem natomiast okazję się z tym się spotkać w domu
    dziadków, gdzie zbudowany był w centralnym miejscu domu (główny hol na
    parterze) piec chlebowy. Piec był dość duży, bo miał ponad 2m wysokości,
    ponad 2m szerokości i ponad 2m głębokości. Piec ten ogrzewał hol oraz 5
    pomieszczeń. W ścianach pomiędzy tymi pomieszczeniami znajdowały się
    kanały powietrzne, które zasilane były ciepłym powietrzem z tego pieca
    chlebowego. Rozpalało się w nim raz na 2-3 dni i paliło intensywnie
    drewnem ok. pół dnia. Jak tylko wygasło to piekło się w nim chleb, a
    ciepło oddawał do pomieszczeń jeszcze nawet przez 3 dni. Oczywiście nie
    było tam żadnej automatyki tylko ręcznie sterowane przepustnice, a
    temperatura w domu po 3 dniach spadała do kilkunastu stopni Celsjusza i
    trzeba było dodatkowo palić w piecykach węglowych lub piecach kaflowych,
    aby utrzymać komfortową temperaturę.
    Kiedy odziedziczyłem ten dom to pierwszą rzeczą jaką zrobiłem
    rozpoczynając remonty to było rozebranie tego pieca chlebowego i
    zrobienie wodnej instalacji CO, czego później żałowałem. Wcześniej nie
    byłem świadomy zalet tego pieca i przewagi nad centralnym ogrzewaniem.
    Wydawało mi się, że wodne CO to jest świetne rozwiązanie i o wiele
    bardziej nowoczesne.

  • 32. Data: 2014-03-03 13:22:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 02 Mar 2014 11:41:14 +0100, uzytkownik

    > Nie bądź krótkowzroczny i nie porównuj hipokausty do prostych
    > pseudo-kominków, których obecnie buduje się całą masę. To jest
    > całkiem inna bajka

    W nowym domu (a przecież takie założenie poczyniłeś), gdzie zazwyczaj
    większość już stosuje wentylację mechaniczną z rekuperacją, zwykły kominek
    nawiewowy wiele szkody nie robi -- bo i tak powietrze jest wyciągane a
    nawiewane przefiltrowane czyste, więc fruwanie kurzu jest ograniczone.

    > W hipokauście założenia są takie, że palisz intensywnie raz (lub dwa
    > razy dziennie w wielkie mrozy), a ciepło jest stopniowo uwalniane przez
    > 24 godziny.

    Nie zmienia to faktu, że drewno, i to nie mało, trzeba przynieść do domu.
    Następnie pozbyć się popiołu. Już samo to, i to w największym stopniu, robi
    brud -- i koniec. Poza tym, w tym sezonie mieliśmy 7 (słownie: SIEDEM) dni
    mrozu poniżej -10 sC. W poprzednich latach było dłużej chłodniej, ale i tak
    nie były to jakieś szaleństwa. Zwykły kominek, przy założeniu, że to tylko
    wspomaganie głównego CO, spokojnie wystarczy. Zapalić paliwo od góry, i
    prawie całą energię się wykorzysta.

    > Co do "huśtawki" to także się mylisz, ponieważ zrobienie do tego
    > automatyki to przysłowiowy "Pan Pikuś". Wystarczy tylko w obiegach
    > powietrza zastosować przepustnice, sterowane siłownikami lub wentylatory
    > wymuszające przepływ i możesz utrzymywać temperaturę w pomieszczeniach z
    > dużą dokładnością, a temperaturą sterować przy użyciu pilota, telefonu
    > komórkowego lub internetu.

    Przecież ten system ma właśnie przejąć CAŁĄ energię od paliwa. Jeśli
    zacznieszcz regulować przepływ tej energii w odniesieniu do komfortu, to
    znaczna część z niej zostanie utracona. Takie rozwiązanie to gwóźdź do
    trumny tego systemu. A huśtawka będzie tak czy siak, bo promieniowanie przy
    kaflach będzie dużo większe niż w drugim końcu pokoju.

    > Jedyna rzecz, którą trzeba zrobić to uwzględnić projekt takiej
    > instalacji w projekcie domu.

    Właśnie bardziej bym to widział w miejscach, gdzie nie ma zrobionych
    instalacji grzewczych i bezsensowne jest prucie ścian/podłogi by położyć
    sensowne ogrzewanie. Wtedy można się pokusić o to. Względnie w domkach
    sezonowo-weekendowych, gdzie inwestowanie w mocno wyrafinowane systemy
    ogrzewania jest bezcelowe. Budowanie czegoś takiego w nowym domu
    całorocznym to IMHO katastrofa finansowa. W życiu się to nie zwróci.

    --
    Pozdor Myjk

  • 33. Data: 2014-03-04 08:17:24
    Od: krak <s...@g...pl>

    W dniu 2014-03-01 10:36, uzytkownik pisze:
    specjalnych kształtek do tworzenia kanału
    > dymowego,
    Ciekawi mnie jak to odbiera kominiarz i sposób czyszenia tego przewodu
    dymowedo. Ponadto wymga to zabudowy "pozamurowe" czyli jakiś zapiecek
    trzeba przewidzieć i wybudować. Jest tu umieszczone zdjęcie, które nie
    podoba mi się już ze względu na połączenie czopuchowe. Jest wstawiona
    tam rura blaszana- jakoś nie przekonuje mnie w przypadku zabudowy.

    Jak wiadomo tak mocno nagrzane powietrze niesie z sobą
    > spore ilości kurzu, roznosząc go po całym domu.

    Aby do tego nie dopuścić to trzeba utrzymywać czystość wokół kominka, a
    już w żadnym przypadku nie trzymać drewna w miejscy gdzie owo powietrze
    jeszcze chłodne wpada do komory
    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2014-03-07 13:03:10
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu niedziela, 2 marca 2014 11:41:14 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:
> [...]
    > wymuszające przepływ i możesz utrzymywać temperaturę w pomieszczeniach z
    > dużą dokładnością, a temperaturą sterować przy użyciu pilota, telefonu

    Mam pewne watpliwosci czy sterowanie ta przepustnica to bedzie "pan pikus".
    Bezwladnosc pieca ogromna.

    bajcik

  • 35. Data: 2014-03-07 13:10:08
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    [ ciach ]
    Najtaniej wyszlaby tego typu konstrukcja:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?157303-Kom
    inek-z-mas%C4%85-akumulacyjn%C4%85-obudowy-odzysk-ci
    ep%C5%82a-ze-spalin&p=4524891&viewfull=1#post4524891

    Tesc kuchnie chce zlikwidowac, moze sie pokusimy o podobne rozwiazanie. Oczywiscie z
    wyczystka, obejsciem do rozpalania i po konsultacji ze zawodowcem.

    bajcik

  • 36. Data: 2014-03-08 06:50:41
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-07 13:03, Krzysztof Garus pisze:
    > Mam pewne watpliwosci czy sterowanie ta przepustnica to bedzie "pan pikus".
    Bezwladnosc pieca ogromna.

    > bajcik

    A co ma do rzeczy bezwładność pieca?
    Przecie przepustnica nie będzie sterowała temperaturą pieca tylko
    temperaturą płyty grzewczej, zastępującej grzejnik. Ta płyta ma być
    podgrzewana ciepłem z pieca. Sam piec musi być zaizolowany warstwą
    ocieplenia, aby zbyt dużo ciepła nie przenikało wprost z pieca do otoczenia.
    Jeżeli zaś chodzi o sterowniki i regulację przy użyciu siłownika to
    odbywa się ta regulacja krokowo, a nie na zasadzie otwórz na max i
    zamknij na max. Regulator mierzy temperaturę takiej płyty grzewczej
    (grzejnika) i malutkimi krokami przymyka lub otwiera przepustnicę, aby
    utrzymać stałą temperaturę płyty (grzejnika). Po jakimś czasie dojdzie
    do takiej pozycji otwarcia przepustnicy, że ustali się równowaga
    pomiędzy temperaturą tej płyty, a ilością strat ciepła w danym
    pomieszczeniu. Sterowniki takie mogą tą zadaną temperaturę zmieniać w
    zależności od zapotrzebowania ciepa (strat budynku), realizując tzw.
    regulację pogodową. Przykładowo jeżeli przy temperaturze zewnętrznej +10
    stopni Celsjusza do utrzymania komfortowej temperatury w domu wystarczy
    temperatura naszego grzejnika +50 stopni Celsjusza to przy -10 stopniach
    Celsjusza na zewnątrz, będzie np. potrzebna temperatura grzejnika na
    poziomie +70 stopni Celsjusza.
    Takie funkcje można zrealizować tanimi regulatorami zaworu mieszającego
    z funkcją pogodową oraz regulacją pokojową, które mierząc temperaturę
    zewnętrzną oraz temperaturę pokojową, regulują płynnie siłownikiem. W
    tym przypadku zamiast siłownik zaworu mieszającego, będzie to siłownik
    przepustnicy, a zamiast temperatury wody za zaworem, będzie temperatura
    powietrza za przepustnicą lub płyta grzewcza, którą to powietrze ogrzewa.

  • 37. Data: 2014-03-08 07:16:32
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-03-07 13:10, Krzysztof Garus pisze:
> [...]
    z wyczystka, obejsciem do rozpalania i po konsultacji ze zawodowcem.

    To rozwiązanie ma dwie podstawowe wady:
    1. Brak wyczystek.
    Przypatrz się na to zdjęcie:
    http://2.bp.blogspot.com/-OYpnhCcGpFE/UP7CIr82hqI/AA
    AAAAAAAHs/4_SWiyo4XWc/s1600/Beznazwy-4.jpg
    Te białe okrągłe .... to są wyczystki.
    2. Brak obejścia, skracającego obieg spalin, które jest niezbędne
    podczas rozpalania. Brak tego obejścia będzie powodował duszenie ognia i
    problemy z rozpaleniem oraz, że podczas rozpalania pieca będzie się
    mocno kopciło na pomieszczenia. Będzie się tak działo do czasu, aż komin
    się ogrzeje, dzięki czemu wytworzy się odpowiedni ciąg kominowy (cug).
    Ale zanim się ogrzeje komin to najpierw będą się nagrzewać te kanały
    obłożone szamotem.