  • 11. Data: 2009-07-17 20:05:09
    Temat: Re: Podłączenie elektryczne w garażu
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

    Użytkownik "maestro_01" <m...@g...net> napisał w wiadomości
    news:4a60b121$1@news.home.net.pl...

    > ok dzieki
    > dla jasnoci mniemam ze w szafce podlicznikowej jest rozdzial PEn na PE i N
    > jest listwa wyrownawcza, uziemienie oraz warystory czyli jakies odromniki
    Ten drugi schemat juz jest bardziej przejrzysty. Przewód PE jest jedną z żył
    w kablu, a z Twojego rysunku wynika że poprowadzisz osobno. Z rysunku wynika
    z niego, że jesli zadziała różnicówka, to pozbawi zaislania cały obiekt.
    Nadal jednak nie wiemy, jak wygląda zasilanie. Jesli chcesz do garażu
    wjechać tym kabelkiem 5x10, to zaplanuj sobie solidne zaciski na te
    przewody.
    Sprawdź dokładnie, co masz w skrzynce licznikowej - czy istotnie jest
    rozdzial PE i N, jakie zabezpieczenie. W istnienie ochronnika przepięciowego
    za bardzo bym nie wierzył.

    Druid29

  • 12. Data: 2009-07-17 20:38:19
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "maestro_01" <m...@g...net> napisał w wiadomości

    Przy zabezpieczeniu głównym 16A 3-fazowym, które jest zarazewm ogranicznikem
    mocy możesz maksymalnie pociągnąć ponad 11kW.

    Bezpieczniki (wyłączniki nadmiarowoprądowe) dla garażu nie mogą mieć
    większego prądu wyłączenia niż zabezpieczenie główne, Choć warto założyć jak
    największe, bo w razie potrzeby podłączenia spawarki będzie jak znalazł,
    dlatego:

    Podłącz kabel biegnący do garażu w następujący sposób w skrzynce
    rozdzielczej w domu:
    L1 do L1 zaraz za zabezpieczeniem głównym
    L2 do L2 zaraz za zabezpieczeniem głównym
    L3 do L3 zaraz za zabezpieczeniem głównym
    N do punktu rozdziału PEN , nie podłączaj do listwy N, bo ta jest podłączona
    zazwyczaj za różnicówką, chyba, ze chcesz wykorzystać różnicówkję tę na dom
    także do ochrony garażu, wtedy nie będziesz musiał dawać dodatkowej
    różnicówki w garażu. Ma to jednak tę wadę, że jeżeli będzie duża wilgoć w
    garażu o co nie jest trudno i zacznie wybijać różnicówkę to nie będziesz
    miał prądu w całym domu.
    PE do punktu rozdziału PEN , lub do listwy PE

    W garażu zamontuj:
    Wyłącznik różnicowo-prądowy 3-fazowy 30mA / 25 lub 40A - 1 szt.
    Za tą różnicówką podłącz wyłączniki nadmiarowo-prądowe:
    3-fazowy 16A - 1 szt. - dla obwodów siłowych (mufa 3-fazowa, koniecznie z 5
    stykami)
    1-fazowy 16A - 1szt - dla gniazd 230V tu najlepiej wybierz tę fazę, która
    jest najmniej obciążona w domu
    1-fazowy 6A - 1szt - dla oświetlenia w zupełności wystarczy

    Oczywiście nie będziesz miał zachowanej selektywności zabezpieczeń, ale za
    to będziesz mógł korzystać z urządzeń większej mocy (spawarki, trajzegi
    itp.)

    Wszystkie wyłączniki nadmiarowo-prądowe o charakterystyce "B", bo i tak na
    głównym masz zapewne "B", zatem "C" nic Ci tu nie da.
    Ochronników przepieciowych w garażu nie musisz robić, bo zasadniczo nie
    będziesz miał nic na stałe podłączonego, a jeżeli już chcesz to tylko
    ochronnik klasy C.

  • 13. Data: 2009-07-17 20:40:51
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Druid29" <d...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Rozwiń temat, może czegoś się dowiem od człowieka uczonego.

    Daj spokój. Może miał trudny dzień, albo dostał okres ;)

  • 14. Data: 2009-07-18 06:37:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek "Plumpi" wrote:
> [...]
    > wybijać różnicówkę to nie będziesz miał prądu w całym domu.
    > PE do punktu rozdziału PEN , lub do listwy PE

    Wybacz Plumpi ale coś pierniczysz...

    kto szynę N daje "za róznicówką" ?

    Szyna N jest za głównym zabezpieczeniem

  • 15. Data: 2009-07-18 07:12:44
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > Szyna N jest za głównym zabezpieczeniem

    U mnie szyny N są osobne za KAŻDĄ różnicówką. Jest też jedna przed. Z tym,
    że to ja tak zrobiłem, ale obawiam się, że dobrze. :-)

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 16. Data: 2009-07-18 07:17:15
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Wybacz Plumpi ale coś pierniczysz...
    >
    > kto szynę N daje "za róznicówką" ?
    >
    > Szyna N jest za głównym zabezpieczeniem

    Marku wybacz, ale trochę już w swoim życiu zrobiłem skrzynek rozdzielczych i
    wiem o czym piszę.
    Jakie jest Twoje doświadczenie skoro uważasz, że "pierniczę" ?

  • 17. Data: 2009-07-18 07:17:40
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Dokładniej.

    Jest mała szyna N nad zabezpieczeniem nadlicznikowym, obok druga mała PE.
    Obie podpięte do głównej szyny, do której jest też uziemienie. To jest punkt
    rozdziału z PEN na N i PE. Nie wiem jaki to rodzaj instalacji? Ktoś powie?
    No i tutaj mamy szynę N taką jak mówisz, czyli przed różnicówką.

    Z różnicówki 1F faza wychodzi od dołu takim grzebieniem do 3 bezpieczników
    nadprądowych, do których podłączone są obwody końcowe. Trzeba wtedy gdzieś
    spiąć 4 przewody N za różnicówką i tutaj Legrand przewidział cztery szyny
    wyraźnie oznakowane jako "N". Akurat mam cztery różnicówki i cztery osobne
    szyny N pasują jak znalazł.

    Teoretycznie wspólne spięcie wszystkich N z kilku różnicówek za nimi
    spowoduje zadziałanie różnicówek.

  • 18. Data: 2009-07-18 08:04:19
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Fri, 17 Jul 2009 21:48:53 +0200, Druid29 napisał(a):
    > Rozwiń temat, może czegoś się dowiem od człowieka uczonego.
    A co tu rozwijać. Po pierwsze tak się nie robi, po drugie typowe gniazda
    jednofazowe mają obciążąlność do 16A a na schemacie jakieś C20 widzę.
    A po trzecie po cholerę chcesz oszczędzać marne 10 zł?

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

  • 19. Data: 2009-07-18 08:21:13
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek "Plumpi" wrote:

    > Marku wybacz, ale trochę już w swoim życiu zrobiłem skrzynek
    > rozdzielczych i wiem o czym piszę.
    > Jakie jest Twoje doświadczenie skoro uważasz, że "pierniczę" ?

    wybacz Plumpi ale to że zrobiłeś trochę skrzynek nie znaczy że zrobiłeś je
    dobrze.

    z szafki licznikowej gdzie jest główne zabezpieczenie (pełniące role
    ograniczenia mocy, które to rozwiązanie jest krytykowane gdzie niegdzie w
    literaturze jako niepoprawne bo uniemożliwiące dobre stopniowanie
    zabezpieczeń)

    idzie linia zasilająca do szafki domowej. gdzie masz szyny PE i N.

    jeśli mamy mało zabezpieczeń to może być jedna róznicowka ale zwykle daje
    sie co najmniej dwie różnicówki (obwody świateł i gniazd) tylko ze przy
    małym układzie nie ma sensu za nimi robić szyn N tylko rozprowadzamy z nich
    przewody prosto na obwody. (robienie dodatkowych szyn zaciemniało by obraz
    co jest do czego podpięte dla kogoś kto musiałby coś podpianac nie mając
    schematu szafki).

    pomijam sprawę różnicówki przeciwpożarowej która jest na wejściu i wtedy
    szyna N powinna być za nią.

  • 20. Data: 2009-07-18 09:15:52
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > wybacz Plumpi ale to że zrobiłeś trochę skrzynek nie znaczy że zrobiłeś je
    > dobrze.

    Trolujesz, trolujesz, ale nie potrafisz odpowiedzieć na moje pytanie.
    Ja nie pytałem czy ja robiłem dobrze tylko zapytałem jakie jest Twoje
    doświadczenie w montowaniu skrzynek.

> [...]
    > obraz co jest do czego podpięte dla kogoś kto musiałby coś podpianac nie

    To zależy jak mamy zrobione obwody i ile przewodów się schodzi do skrzynki.
    Jeżeli masz 3-4 przewody obwodów porozdzielane pomiędzy poszczególne eSy to
    nie jest problemem wpięcie tych kilku przewodów N do jednej czy swóch
    różnicówek.
    Jednak, kiedy instalacja posiada już kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt
    obwodów to już nie poupychasz tych przewodów neutralnych, trzeba wtedy
    podłączać przewody neutralne na listwach, bo ciężko jest je upchnąć do
    zacisku różnicówki. Z przwodami fazowymi nie ma problemu bo są rozdzielane
    pomiędzy kilka nadmiarówek, ale upchnięcie kilku, a co dopiero kilkunastu
    przewodów neutralnych do jednego zacisku różnicówki stanowi nielada problem.
    Nie wpominając już o tym, że tak poupychane przewody neutralne stanowią duże
    zagrożenie dla domowego sprzętu, bo w razie poluzowania się zacisku słaby
    kontakt może spowodować pojawienie się wyższego napięcia na poszczególnych
    obwodach.
    Niestety wszystkie mniejsze skrzynki rozdzielcze posiadają zazwyczaj po
    jednej szynie PE i N. Czasami listew N jest 2-3
    Bardzo często się też spotyka jedną różnicówkę na cały dom - niestety to
    kieszeń klienta dyktuje warunki czy ma ich być 5 czy tylko jedna.
    Jeżeli masz jedną różnicówkę i jedną szynę N to szynę podłacza się za
    różnicówką, bo bezsensem by było podłączanie N tylko jako przedłużenie szyny
    PE , bo tak jak Ty chcesz zrobić to po prostu szyna PE i N połączone by były
    ze sobą tworząc punkt podziału PEN na PE i N(oczywiście mowa tu o przyłączu
    w układzie TN-C, bo o takim jest mowa w tym wątku i tego dotyczy moja
    wypowiedź). Powiedz mi po co łączyć w ten sposób, żeby tylko później mieć
    problemy z podłaczaniem przewodów neutralnych z kilkunastu czy
    kilkudziesięciu obwodów ?
    Robi się to w ten sposób, ze wchodzi się przewodami L1, L2, L3 na listwy
    rozdzielające pomiędzy różnicówki i zabezpieczenia przepięciowe(te wpinane
    bezpośrednio do eSów, a przewód PEN wpina się na listwę PE, która
    jednocześnie pełni rolę punktu podziału PEN na PE i N. Od tej listwy
    prowadzi się niebieskim przewodem do różnicówki lub kilku różnicówek, a
    dopiero zza różnicówek N wyprowadza się na listwy N. Jeżeli będzie jedna
    różnicówka to na jedną listwę. Jeżeli różnicówek będzie więcej to listew N
    musi być tyle ile jest różnicówek.

    Jezeli od przyłacza dochodzi układ TN-S to także nie ma sensu przewodu N
    wyprowadzać na listwę przed różnicówkami, bo i tak nic poza różnicówkami nie
    będzie dfo tej listwy podłączone tzn. żaden z przedowodów obwodów
    odbiorczych.
    Tu także prowadzi się ten przewód wprost na szynę N (dokładnie tak samo jak
    przewody fazowe), bo tych podłaczeń będzie tylko tyle ile jest różnicówek.
    Czasami jak tych różnicówek jest kilka to dodaje się małą listwę na której N
    rozdziela się pomiędzy różnicówki, a dopiero po za różnicówkami podłacza się
    listwy N, do których podłacza sie obwody odbiornikowe.

    Tak więc Marku wybacz, ale to Ty jesteś w błędzie, to Ty tworzysz jakieś
    dziwolągi, które nie mają ani uzasadnienia teoretycznego, ani tym bardziej
    praktycznego i to własnie Twój układ zaciemnia obraz całej instalacji.