  • 1. Data: 2011-02-25 19:20:59
    Temat: Projekt architektoniczno-budowlany do 2007 roku, a OZC i Ep.
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Czy obowiązkowym elementem projektu architektoniczno-budowlanego (do 2007 r. czyli do
    zmiany rozporządzenia) było dołączenie OZC
    oraz wyliczonego wskaźnika Ep dla budynku ?

    Czy ktoś to w ogóle sprawdzał, jakaś "waadza" - wydz. architektury, PINB - przy
    zatwierdzaniu??

    Mam kłopot z pewnym obiektem gdzie jedynym elementem jest wpisanie w część opisową
    proj. architektonicznego "ściany zewnętrzne
    warstwowe U=0,37 W/m2K" i koniec kropka.

    Nie dość, że U=0,37 to mało (ale mogła być "czarna dziura" rozporządzeniowa w tamtych
    latach co do ścian jakich takich dla
    budownictwa wielorodzinnego) to wygląda na to, że nie ma nawet U=0,37 bo wykonawca
    lub podwykonawca ukradł na grubości wełny (jest
    10 cm zamiast projektowych 12 cm).

  • 2. Data: 2011-02-25 20:08:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 25 Lut, 20:20, ąćęłńóśźż <a...@i...pl> wrote:
    > Czy obowi zkowym elementem projektu architektoniczno-budowlanego (do 2007 r. czyli
    do zmiany rozporz dzenia) by o do czenie OZC
    > oraz wyliczonego wska nika Ep dla budynku ?

    Nie. Obliczona Ep to zaczeto dopiero od poczatku 2010r. wymagac przy
    odbiorze budynku - w postaci certyfikatu energetycznego. Poki co
    niczemu to nie sluzy - docelowo zapewne ma sluzyc celom podatkowym :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-02-25 20:20:42
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:

    > Nie. Obliczona Ep to zaczeto dopiero od poczatku 2010r. wymagac przy
    > odbiorze budynku - w postaci certyfikatu energetycznego. Poki co
    > niczemu to nie sluzy - docelowo zapewne ma sluzyc celom podatkowym :)

    nie służy temu aby było łątwiej i taniej budować jak zresztą reszta
    debilnych wymogów.

  • 4. Data: 2011-02-25 20:45:25
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-25 21:20, Marek Dyjor pisze:

    > nie służy temu aby było łątwiej i taniej budować jak zresztą reszta
    > debilnych wymogów.

    Tak się kończy, jak urzędnicy biorą się za rozwiązywanie problemów
    (których nota bene nie powinni w ogóle tykać). W ten sposób powstają w
    ministerstwach bzdurne przepisy mające na celu możliwość powiedzenia -
    no przecież rozwiązaliśmy problem - jest na to przepis.

    Tymczasem droga jest zupełnie inna.

    M.

  • 5. Data: 2011-02-25 21:04:30
    Temat: Re: Projekt architektoniczno-budowlany do 2007 roku, a OZC i Eo.
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Napisałem z rozpędu błędnie Ep (jak jest dzisiaj jak napisałeś).

    A miałem na myśli E i E0 (E z indeksem dolnym zero) zgodnie z treścią ROZPORZĄDZENIA
    MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 12 kwietnia 2002 r. (data ogłoszenia:2002-06-15, data wejścia w życie i
    obowiązywania:2002-12-16)

    Przytoczę całość odpowiedniego działu:

    DZIAŁ X
    Oszczędność energii i izolacyjność cieplna
    § 328.
    Budynek i jego instalacje ogrzewcze, wentylacyjne i klimatyzacyjne powinny być
    zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby ilość
    energii cieplnej, potrzebnej do użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem,
    można było utrzymać na racjonalnie niskim
    poziomie.
    § 329.
    1. Dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego i zamieszkania zbiorowego wymagania
    określone w § 328 uznaje się za spełnione,
    jeżeli wartość wskaźnika E, określającego obliczeniowe zapotrzebowanie na energię
    końcową (ciepło) do ogrzewania budynku w sezonie
    grzewczym, wyrażone ilością energii przypadającej w ciągu roku na 1 m3 kubatury
    ogrzewanej części budynku, jest mniejsza od wartości
    granicznej e0, a także jeżeli przegrody budowlane odpowiadają wymaganiom
    izolacyjności cieplnej oraz innym wymaganiom określonym w
    załączniku do rozporządzenia.
    2. Dla budynku jednorodzinnego wymagania określone w § 328 uznaje się za
    spełnione, jeżeli:
    1) wartość wskaźnika E, o którym mowa w ust. 1, jest mniejsza od wartości
    granicznej E0 oraz jeżeli przegrody budowlane
    odpowiadają wymaganiom określonym w pkt 2 załącznika do rozporządzenia lub
    2) przegrody budowlane odpowiadają wymaganiom izolacyjności cieplnej oraz
    innym wymaganiom określonym w załączniku do
    rozporządzenia.
    3. Dla budynku użyteczności publicznej i budynku produkcyjnego wymagania
    określone w § 328 uznaje się za spełnione, jeżeli
    przegrody budowlane odpowiadają wymaganiom izolacyjności cieplnej oraz innym
    wymaganiom określonym w załączniku do rozporządzenia.
    4. Wartości graniczne E0 wskaźnika sezonowego zapotrzebowania na ciepło do
    ogrzewania budynku, w zależności od współczynnika
    kształtu budynku A/V, dla budynków mieszkalnych i zamieszkania zbiorowego wynoszą:
    1) E0 = 29 kWh/(m3 rok) przy A/V ? 0,20,
    2) E0 = 26,6 + 12 A/V kWh/(m3 rok) przy 0,20 < A/V < 0,90,
    3) E0 = 37,4 kWh/(m3 rok) przy A/V ? 0,90,
    gdzie:
    A - jest sumą pól powierzchni wszystkich ścian zewnętrznych (wraz z oknami i
    drzwiami balkonowymi), dachów i stropodachów,
    podłóg na gruncie lub stropów nad piwnicą nieogrzewaną, stropów nad przejazdami,
    oddzielających część ogrzewaną budynku od powietrza
    zewnętrznego, gruntu i przyległych nieogrzewanych pomieszczeń, liczoną po obrysie
    zewnętrznym,
    V - jest kubaturą netto ogrzewanej części budynku obliczaną jako kubatura brutto
    budynku pomniejszona o kubaturę wydzielonych
    klatek schodowych, szybów dźwigowych, a także zewnętrznych, niezamkniętych ze
    wszystkich stron części budynku, takich jak:
    podcienia, balkony, tarasy, loggie i galerie.
    5. Wskaźnik sezonowego zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania budynku
    mieszkalnego i zamieszkania zbiorowego E, o którym mowa w
    ust. 1, oblicza się zgodnie z Polską Normą dotyczącą obliczania sezonowego
    zapotrzebowania na ciepło do ogrzewania budynków
    mieszkalnych i zamieszkania zbiorowego.

    Reszta mocih pytań bez zmian:
    Czy któryś urząd miał obowiązek to sprawdzić przed wydaniem pozwolenia na budowę dla
    budynku wielorodzinnego??
    Czy ktokolwiek sprawdzał część OZC projektu (poweidzmy nawet SPEC?)?
    Czy ktokolwiek sprawdzał wartość projektowanych współczynników U dla przegród na
    zgodność z Załącznikiem do rozporządzenia (akurat
    ścian zewnętrznych dla budynków wielorodzinnych w tamtym okresie nie było niestety w
    Załączniku, ale były inne przegrody)?

    -----

  • 6. Data: 2011-02-25 22:14:31
    Od: "HANA" <h...@g...pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ścian zewnętrznych dla budynków wielorodzinnych w tamtym okresie nie było
    > niestety w Załączniku, ale były inne przegrody)?

    czemu ktos to ma sprawdzac??
    jest podpis projektanta?
    ma uprawnienia?
    ma izbe i OC?
    ma
    i on za to odpowiada swoimi uprawnieniami
    nie robmy paranoi bo niedlugo zaczniemy sprawdzac sprawdzajacych
    Andrzej