eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieA co o osuwajacych sie zboczach w nawiazaniu do wczesniejszej powodzi? › Re: A co o osuwajacych sie zboczach w nawiazaniu do wczesniejszej powodzi?
    From: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: A co o osuwajacych sie zboczach w nawiazaniu do wczesniejszej powodzi?
    Date: Mon, 7 Jun 2010 10:02:52 +0200

    > W jakims sensie pozytywne wydaje sie to, ze urzednicze glowy coraz
    > czesciej przebakuja o przesiedleniach calych miejscowosci. Inna sprawa ze
    > chyba nie z powodu przyszlych zagrozen a dla tego, ze teren najzwyczajniej
    > nie nadaje sie do odbudowy. Druga sprawa, ze nie wszystko dalo sie
    > przewidziec, chocby dlugich opadow a domy w koncu staly nie od dzis.
    > Zalane osiedla w Warszawie tez sa swego rodzaju nowoscia bo teren przeciez
    > nie zalewowy i nie od powodzi sa zalane.

    O to włąśnie chodzi, że nie da się wszystkiego przewidzieć i dlatego jest to
    nazywane katastrofą. Po ostatniej burzy w Warszawie i w Piasecznie zalało
    osiedla położone wysoko w stosunku do Wisły. Układ burzowy przy takim
    nasileniu gwałtownych opadów nijak nie był w stanie odprowadzić wody. A
    stworzenie układu który byłby w stanie to zorbić na terenie Warszawy +
    okolic byłby niewspółmiernie drogi w stosunku do ewentualnych strat.
    Uwzględnianie wszelkich potencjalnych zagrożeń jest w jakimś stopniu
    możliwe, lecz zupełnie nieopłacalne ekonomicznie.

    Pobodnie ma się kwestia budowy na terenach zalewowych. Jeśli wcześniej plany
    zagospodarowania przestrzennego dopuszczały taką zabudowę, to wprowadzenie
    obecnie takiego zakazu od razu spowoduje rządanie wypłaty odszkodowania dla
    właścicieli za brak możliwości zabudowy. A która gmina udźwignie taki
    ciężar? To są niestety trudne sprawy, na które nałożyło się wiele zaniedbań
    wcześniejszych, zbyt optymistyczne przygotowywanie starych planów,
    późniejsze wydawanie decyzji o warunkach zabudowy lub zupełny brak myślenia
    i przewidywania zarówno od strony właścicieli jak i urzędników, na co
    przykładem może być moja rodzinna miejscowość poniemiecka, na terenie której
    Polacy wybudowali się na terasach zalewowych bezpośrednio przy rzece.