  • Data: 2014-03-11 23:48:23
    Temat: Re: A moze w solary na grzanie wody ??
    Od: uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-03-11 22:28, Adam pisze:
    > W dniu wtorek, 11 marca 2014 22:21:00 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:
    >
    > [ciach glupoty]

    > Policzmy - wegiel 28MJ / kg, z tony mamy 28GJ, po uwzglednieniu sprawnosci
    > kotla 80% mamy 22,4GJ czyli ~6,2 tys kWh. Tona grochu ~750 pln, wychodzi 0,12
    > pln / 1kWh.
    >
    > Pompa ciepla COP4, druga taryfa 0,322 pln, 1kWh = 0,08 pln / 1kWh.
    >
    > Jak widac znowu wtopa :)

    Jaka pompa? Jaka instalacja?
    To, że sam agregat potrafi osiągnąć COP = 4 nie oznacza, że instalacja
    PC jest eksploatowana z taką sprawnością.
    Tu właśnie najczęściej klienci nabijani są w butelkę przez marketing,
    który mówi tylko o maksymalnym COP jaki jest w stanie osiągnąć PC.
    Przy głębinowym dolnym źródle i temperaturze CO 35 stopni Celsjusza może
    i osiągnie w instalacji COP = 4 ,a nawet więcej, ale jeżeli weźmiemy
    pod uwagę wymiennik płaski to COP = 4 jest być może osiągalny tylko na
    początku eksploatacji dolnego źródła, czyli na początku sezonu
    grzewczego, a pod koniec sezonu potrafi osiągnąć ledwo 2. W przypadku
    pompy powietrznej to już w ogóle kicha, bo już ledwo poniżej 0 stopni
    Celsjusza uruchamiają się grzałki rozmrażające wymiennik parownika, a
    przy jeszcze niższych PC przechodzi na grzanie grzałką.
    Podczas grzania CWU żadna PC z dolnym źródłem gruntowym nie jest w
    stanie osiągnąć nawet COP = 4 tylko dlatego, że musi dostarczyć w górnym
    źródle wysokiej temperatury, rzędu 60 stopni Celsjusza, aby dogrzać CWU.
    Potrafi to natomiast powietrzna PC, pracująca w sezonie letnim. I tu
    często marketing podaje zawyżony COP odnosząc się właśnie do takich
    super warunków, a ludzie myślą, że ten COP jest osiągalny w zimie,
    podczas grzania CO.
    Ty cały czas porównujesz najwyższy osiągalny COP agregatu.
    Ja natomiast odnoszę się do rzeczywistych parametrów w rzeczywistej
    instalacji, osiągalnych przez agregat potrafiący uzyskać COP=4