eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBadania zagęszczenia i nośności dla zjazdu indywidualnego › Re: Badania zagęszczenia i nośności dla zjazdu indywidualnego
    From: "Tornad" <w...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Badania zagęszczenia i nośności dla zjazdu indywidualnego
    Date: Sat, 22 Oct 2011 09:02:28 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Zarząd Dróg Miejskich w swej pazerności na papiery wymaga ode mnie

    > przedstawienia potwierdzenia, że wynik badania zagęszczenia i nośności na

    > górnej warstwie podbudowy wynosi Ev2=120 MPa (moduł wtórny).

    > Zjazd jest od dawna wykonany i dla jego formalnego odbioru brakuje tylko

    > tego papieru.

    > Czy ktoś może wie jak i gdzie tanio załatwić ten papier?

    > Będę wdzięczna za instrukcje.

    > Można oczywiście pisać na priva.

    Troche nietypowe wymaganie ale byc moze konieczne. Zapewne urzedasom sie
    baardzo nudzi i chca sie wykazac.
    Zapewne chodzi o edometryczny modul scisliwosci gruntu. Na szczescie wtorny.
    Wykonuje sie go w laboratorium geotechnicznym na pobranych probkach w stanie
    nienaruszonym, zapewne kilku, w przyrzadzie zwanym edometrem. Badanie jest
    proste ale dosc dlugo trwa bo chyba z 10 dob. Probka jest sciskana co raz to
    wiekszymi naprezeniami, potem odprezana i ponownie sciskana. Z tego drugiego
    cyklu liczy sie ten modul wtorny. Nie wiem ile to teraz kosztuje ale nie
    zdziwilbym sie jak zestymuja kilka stow sztuka.
    Udaj sie na najblizsza politechnike, one maja instytuty geotechniki, czy
    budowy drog i probuj problem przedlozyc i ew. to zlecic komus na fuche. Z tym,
    ze nie za bardzo wyobrazam sobie pobranie probek gruntu w stanie nienaruszonym
    z gornej zageszczonej warstwy podbudowy. No chyba, ze to jest piasek, to jakos
    sobie poradza.
    Sondowanie sondami odpada gdyz one umozliwiaja pomiary zageszczenia gdzies od
    glebokosci 1 m w dol a tu trzeba przebadac powierzchnie.
    Stosuje sie tez metody posrednie, metody probnych obciazen i pomiarow ugiec
    ale do tego potrzebna jest cala maszyneria na kolach.
    Sa tez metody impulsowe polegajace na obciazeniu nawierzchni dynamicznie
    opuszczanym na plyte ciezarkiem i mierzeniu glebokosci ugiecia nawierzchni
    (Niemcy) i odczytanie wynikow z nomogramu ale chyba w Polsce tego sie nie
    stosuje.
    Pzdr.
    Tornad