    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Boiler czy?
    Date: Wed, 28 Jul 2010 14:03:31 +0200

    /// Kaszpir /// pisze:

    > Ja sam zacząłem myśleć o podgrzewaczach (podgrzewaczu centralnym).
    > Obecnie mam moc przydzieloną 11kW.

    Ja mam identycznie - 11 kW, ale pamiętaj, że jak masz 11 kW, to jesteś
    ograniczony tak faktycznie wartością bezpiecznika - 20 A, a to w
    rzeczywistości pozwala na pobór ok 13 kW. Nie licz zatem aż tak
    dokładnie wszystkiego co do grosza ;-), bo na budowie się tak nie da.
    Wszystko co poniżej setki sobie zaokrąglaj - przy wydatkach w górę, przy
    hipotetycznych oszczędnościach w dół - będziesz miał szczęśliwsze życie,
    a jak zastosujesz taką właśnie metodę szacowania finansów, to często
    okaże się, że jesteś częściej 'do przodu', niż 'do tyłu' w kieszeni
    względem swoich szacunków :-))). To bardzo pomaga, zapweniam :-).

    > Z szybkiego wyliczenia wyszło mi aby mieć podgrzewacz "centralny"
    > który by mógł obsłużyć wannę , prysznic , umywalki (3x) i zlewozmywak
    > musiałbym kupić podgrzewacz minimum 18kW , choć podobno
    > "bezpieczniejszy na większe obciążenie" były 24kW ...
    >
    > Kuchnia elektryczna może zużyć chyba do 9kW ...
    >
    > Więc musiałbym zwiększyć moc przydzieloną z 11kW do ... do no własnie
    > zapewne 18+9= 27kW lub do 33kW.

    Nie... no przesadziłeś... 33 kW, to chyba już na mały warsztat by
    potrzeba było, albo jakbyś nastawiał się na ogrzewanie domu prądem.
    Pamiętaj, że nigdy nie używa się wszystkich urządzeń jednocześnie,
    zwłaszcza u Ciebie, gdzie - jak pisałeś wcześńiej - do przesady masz
    dopracowane metody oszczędzania wody :-). Poza tym istnieje coś takiego
    jak przełączniki priorytetowe, gdzie ustawiasz sobie jakie urządzenie ma
    być w pierwszej kolejności obsługiwane w wypadku, gdyby włączyło się
    więcej odbiorników, niż przyłącze jest w stanie obsłużyć. Nie są to aż
    tak drogie drobiazgi, a już na pewno tańsze, niż dokupywanie
    gigantycznych mocy.

    > Cena za dodatkową moc to u mnie 166zł za każdy dodatkowy kW ...
    > Dodatkowo trzeba pociągnąć zapewne bardzo grube kable (następny
    > koszt).
    > Więc "pesymistycznie" 22x166 = 3652zł opłaty za zwiększenie mocy z
    > 11kW do 33kW + zapewne kilkaset złotych za kabel i usługę
    > elektryka ...

    Jak wyżej. Myślę, że gdybyś chciał sobie strzelić przepływowy podgrzewać
    jako alternatywę dla kotła c o grzanego latem, to bez problemu powinno
    Ci wystarczyć jakieś 20 kW, a i to nie wiem, czy nie przesadziłem. Zimą
    i tak będziesz palił, a latem jest ciepło i ta woda nawet gdyby, to nie
    jest potrzebna bardzo gorąca, zatem słabszy podgrzewacz wystarczy,
    szczególne że gdybyś sobie go zainstalował za bojlerem, to woda w
    bojlerze będzie cieplejsza, bo gorąco w otoczeniu :-).

    > Zasmuciła mnie informacja że w podgrzewaczu trzeba czekać na ciepłą
    > wodę. Ja kąpiąc się pod prysznicem najpierw się "polewam wodą" ,
    > wyłączam wodę i w tym momencie się myję i ponownie otwieram wodę aby
    > zmyć pianę. W ten sposób nie marnuję bez sensu wody.
    > W przypadku podgrzewacza wygląda że musiałbym dłużej czekać za każdym
    > razem na ogrzanie wody a z boilera od razu miałbym ciepłą ...

    Nie korzystałem nigdy z elektrycznych podgrzewaczy wody do codziennego
    użytku, zatem nie mogę się wypowiadać, korzystałem natomiast z
    podgrzewaczy przepływowych gazowych. Tu niestety trzeba czekać na ciepłą
    wodę chwilę i do takiej techniki kąpieli, jaką opisałeś, średnio one się
    nadają - te starsze były nawet takie wredne, że można się było poparzyć.
    Wydaje mi się, że do kąpieli pod przysznic najlepiej nadaje się właśnie
    cwu z jakiegoś zasobnika typu bojler ;-).

    > Ja zostanę chyba u mnie przy boilerze z wężownicą spiralną lub
    > płaszczem wodnym.
    >
    > Wyjdzie sporo taniej (chodzi o inwestycje na początku) a przy
    > rozsądnych dawkowaniu wody powinno być ok.

    Potem, jak stwierdzisz, że jest to potrzebne, będziesz mógł sobie
    dokupić podgrzewacz i go za bojlerem wpiąć w instalację. Zadbaj tylko na
    etapie robienia elektryki, żeby chłopaki położyli Ci odpowiedni kabel w
    miejsce, gdzie miałby on się docelowo znajdować - nawet gdyby, to koszt
    jest niewielki, a jak już zatynkują, to go nie będzie widać. Przewód 5 x
    4 mm powinien być jeszcze z zapasem.

    I jeszcze jedno.

    Tak mi się nasunęło jak czytam te dziesiątki postów od Ciebie :-).
    Bierzesz pod uwagę na prawdę małe zużycie wody, a ja się tu dowiaduję,
    że masz dwójkę [?] małych dzieci. Pamiętaj, że dzieci rosną i ich
    potrzeby też. Jak za dziesięc lat będą nastolatkami, to zapomnij i
    między bajki włóż te 1,5 m3 wody na miesiąc. Wtedy jak w pięc razy tyle
    się zmieścisz to będziesz mógł sobie szampana postawić :-). Załóż
    zużycie przynajniej takie, o jakim mówią normy - chyba z 5 m3 ciepłej i
    5 zimnej wody na osobę, a co zaoszczędzisz, to będzie Twój zysk i tak
    poustawiaj sobie wszelkie instalacje i urządzenia w sensie ich zakupu i
    szacunków co do kosztów.

    To tak na marginesie...
    pozdr.
    robercik-us