  • Data: 2014-03-30 19:31:23
    Temat: Re: Bojlery nierdzewne, - co to warte?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > W pewnym momencie jednak religia stała sie obciążeniem bo stała sie
    > sposobem nie na wyjaśnienie jak świat działa tylko sposobem na rządzenie
    > ludźmi, na manipulowanie masami. Wtedy też stała sie wrogiem tych co dalej
    > chcieli odkrywać jak świat działa a porywmitywne wyjasneinia religijne
    > przestały im wystarczać. Podważając porządek religijny podważali podstawy
    > władzy świeckiej wiec byli niszczeni.

    W uproszczeniu masz rację, ale pomijasz fakt, że religia też ewoluuje i np.
    doktryna katolicka już dawno przeszła na stronę nauki i np. potępia
    kreacjonizm. Tak, wiem, że wielu kreacjonistów uważa się za katolików, ale
    to oznacza tylko tyle że nie rozumieją wiary którą sami głoszą. Obecna
    doktryna katolicka w tej kwestii jest mniej więcej taka: Bóg stworzył świat,
    w taki sposób w jaki miał ochotę. A nauka pozwala nam ten sposób odkryć.

    Nie żebym jakoś specjalnie bronił katolicyzmu, ale ten prawdziwy (nie
    Toruński) od czasu soboru watykańskiego drugiego nie stoi w opozycji do
    nauki. Pisze oczywiście o naukach ścisłych jak matematyka czy fizyka.
    Buddyzm w ogóle nigdy nie miał takich problemów bo oni nigdy naukowców na
    stosach nie palili. Nie jestem pewien jak jest obecnie w islamie, ale wydaje
    mi się, że oni też nauką się nie zajmują jedynie kulturą.

    Natomiast na pewno wszelkie religie ograniczają niepohamowany rozwój
    kultury. Może nie tyle ograniczają co ukierunkowują każda wedle swoich
    zasad. Sztuka przez tysiące lat bazowała na religii i stąd teraz mamy inną
    sztukę wschodu, inną w judaizmie inną w krajach arabskich a inną w Europie.
    Nie wiem, czy to dobrze czy źle, bo nie wiem jak by się historia sztuki
    potoczyła gdyby nie było religii.

    > Dzisiaj religie są śmiesznym tworem kulturowym, nikomu do niczego już
    > dawno nie potrzebnym.

    Religie może i tak, ale _wiara_ jest potrzebna. Ludzie wierzący że
    wyzdrowieją statystycznie częściej zdrowieją. Jest to szczególnie widoczne w
    przypadku nowotworów. Z punktu widzenia nauki i medycyny nie ma znaczenia
    czy pacjent wierzy w latającego potwora spaghetti, czy turkusowego smoka czy
    może w to że za 10 lat pojedzie w podróż dookoła świata.

    Ja nie bronię religii (żadnej z nich) ale wiary samej w sobie. Moim zdaniem
    po prostu warto w coś w życiu wierzyć.

    Pozdrawiam
    Ergie