    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Budowa - formalności
    Date: Mon, 28 Sep 2009 17:08:14 +0200

    adam pisze:
    > Witam,
    > mam proste pytania dla "weteranów budowy" ;)
    > Jestem aktualnie na następującym etapie:
    >
    > - zakupiona działka,
    > - zakupiony projekt,
    > - mam mapki 1:1500, 1:1000, 1:10.000, zasadnicza, ogólna,

    O ile mnie pamięć nie myli... mapkę 1:500 musisz zamówić i jest ona
    ważna ileś tam... chyba max 2 lata. Robi to geodeta przychodząc w teren
    i nanosząc wszystkie szczegóły na mapkę. Ja płaciłem za nią coś chyba z
    siedem stów.

> [...]
    > górnicznych na obszarze działki (niby II czy III stopień zagrożenia, nie
    > wiem co to oznacza, opinię otrzymam do 7 dni),
    > - do wodociągów złożony wniosek o przyłącze (za jakiś tydzień powinienem
    > otrzymać odp.),
    > - do energetyki złożony winosek o przyłącze prądu (za jakiś tydzień
    > powinienem otrzymać odp.),
    > - do UM złożony wniosek o wydanie opinii o przeznaczeniu terenu w miejscowym
    > planie zagospodarowania przestrzennego (został juz wydane 2 miesiące temu
    > poprzedniemu właścicielowi, powinienem go otrzymać za ok. 10 dni)

    A wypis i wyrys z MPZT masz?

    > I teraz tak. Kolejnym krokiem teoretycznie jest wydanie wniosku o pozwolenie
    > na budowę wraz z:
    > - 4 egzemplarzami projektu (jest wraz z pozwoleniem na dodatkowe zmiany,
    > m.in. na adaptacje fundamentów),
    > - oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością (jest),
    > - opinia o przeznaczeniu terenu w planie zagosp (będzie do 10 dni),
    > - warunki przyłączy ((1)czy wystarczą odpowiedzi z energetyki i wodociągów,
    > które otrzymam do ok. tygodnia? (2) czy trzeba jakieś plany projektowe [może
    > elektrownia i wodociągi takie wyślą?])

    U mnie po otrzymaniu warunków musiałem wykonać projekt przyłączy -
    energetycznego i wod-kan na podstawie tych warunków i dołączyć to do
    dokumentacji - w czterech egz.

    > - (3) czy nie trzeba dodatkowo mapy do celów projektowych wraz z
    > "narysowanym" domem na działce oraz przyłączami?

    Mapa do celów projektowych jest konieczna do zrobienia podstawowego
    dokumentu, jaki składasz do starostwa, a mianowicie...
    Projektu zagospodarowania działki, który jest sporządzany na mapie
    1:500, o której wcześniej wspominałem - to jest podstawowy dokument, a
    reszta, to załączniki, czyli:

    Projekt architektoniczny budynku - dostosowany do warunków lokalnych,
    czyli zadaptowany przez uprawnioną osobę,
    Projekty przyłączy - sporządzone przez osoby posiadające do tego
    uprawnienia - tzw branżowców.

    Dodatkowo o ile dobrze pamiętam dołączasz wypis z rejestru gruntów -
    aktualny, kopię dokumentu stwierdzającego prawo dysponowania terenem.

    Coś może jeszcze trzeba..., ale nie bardzo pamiętam, bo zleciłem to
    biuru, które się wszystkim kompleksowo zajęło. Ja musiałem tylko wypisać
    jakieś oświadczenia i pełnomocnictwa oraz zapłacić jakieś tam niewielkie
    opłaty związane z wydawaniem kolejnych kwitków z urzędu, a potem
    zapłacić za usługę. Nie była to kwota jakaś powalająca na kolana.

    Polecam udanie się do osoby zajmującej się właśnie kompleksowym
    załatwieniem 'papierkologii', bo Ciebie może rozboleć głowa od łażenia
    ileśdziesiąty raz i zdobywania co trochę coś jeszcze.

    > Dodatkowo w opinii o przeznaczeniu terenu w planie zagosp. przestrz. będzie
    > mowa o dodatkowym zbrojeniu (wzmocnieniu fundamentów przez zbrojenie
    > krzyżowe w związku z terenami zagrożonymi tąpaniami, szkody górnicze). Nie
    > wiem czy udać się do architekta zaraz po otrzymaniu opinii o dostosowaniu
    > projektu (czyli o adaptację fundamentów i ich dodatkowe zbrojenie) (4) czy
    > mogę złożyć projekty takie jakie są, a później zostaną zaadoptowane przez
    > kierownika budowy?

    To wszystko powinien zrobić człowiek z uprawnieniami. Sam tego nie
    możesz zrobić... chyba, że masz takie uprawnienia.
    Zatem tym bardziej polecam zwrócenie się do osoby znającej temat - ta
    osoba też Ci poleci odpowiednich 'branżystów', a jeszcze pewniej sama z
    nimi załatwi, uzgodni z Tobą co i jak ma stać na tej działce, jak
    będziesz chciał wprowadzić zmiany w posiadanym projekcie, to też się tym
    zajmie, doradzi i spojrzy na sprawę okiem znawcy...

    W czasie budowy kierownik budowy wrysowuje tylko mało istotne zmiany -
    okienko, ściankę działową przesuniętą o kilkadziesiąt cm i tego typu
    drobiazgi, natomiast takie sprawy jak obliczanie fundamentów, ustawienie
    ścian nośnych, kąty nachylenia połaci dachowych, są istotnymi elementami
    projektu i w momencie składania wniosku o pozwolenie na budowę mają już
    być zrobione 'na gotowo'. Jak byś chciał sobie coś z tych rzeczy zmienić
    w czasie trwania budowy, to musiałbyś wnioskować o zmianę pozwolenia na
    budowę - tego kierbud nie nanosi na projekt.

    pozdrawiam i życzę powodzenia.
    robercik-us

    PS
    Mnie załatwienie dokumentacji zajęło coś koło dwóch lat.