    From: "robert" <r...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Budowa komina w istniejacym drewnianym domu
    Date: Sun, 25 Jan 2009 13:20:29 +0100

    oddzielny murowany komin na zewnątrz to trochę ryzykowana sprawa, może nie
    wytrzymać naporu wiatru i się zawalić :-(, a do drewnianej ściany go nie
    przewiążesz,
    ja widzę dwa rozwiązania, albo murować go w środku, najlepiej z gotowych
    systemowych elementów, dzięki temu jest mniej roboty, komin jest lżejszy,
    szczelniejszy, nie nagrzewa się tak i zajmuje mniej miejsca,
    generalnie wiąże się to jednak z dużą przeróbką w domu, trzeba wyciac
    kawałek podłogi, wykonać stopę fundamentową, przebić się przez strop i dach,
    zrobić dokładnie obróbkę na dachu, ale za to komin będzie jak trzeba :-)
    drugi sposób to mimo wszystko komin stalowy na zewnątrz, nie wygląda tak
    tragicznie jak się go dobrze wpasuje, najlepiej jak będzie z kwasówki, to
    nie zardzewieje po sezonie, i dwuścienny, tzw dwie rury, a miedzy nimi wełna
    mineralna, ale to już koszt więc sam zdecyduj, odpada też problem fundamentu
    i ingerencji w dach,
    w obu przypadkach zorientuj się, jaki ma być przekrój do konkretnego
    kominka, jeśli chodzi o formalności, to powinien przyjść kominiarz i odebrać
    komin, wtedy nikt się nie przyczepi, ja wezwałem go także przed budową,
    żeby upewnić się cy wszystko co planuję jest ok,
    pamiętaj, ze komin nie może dotykać bezpośrednio drewnianych elementów, a
    przejście przez stropy czy scianę zrobić z dylatacją wypełnioną wełną
    mineralną, a zamaskowac blaszana kryzą,
    jeśli chodzi o sama koze wewnątrz, to musi stać na niepalnym podłożu, co i
    jak mowią przepisy, znajdziesz w necie, gdzieś widziałem, kiedyś to był
    kawałek blachy pod kozą i wystarczało, z tyłu też nie może dotykać ściany,
    trzeba zostawić szczelinę
    i jeszcze jedna wazna sprawa, kominek wymaga powietrza do spalania, bo
    inaczej zaczadziejesz, mogą to być rozszczelnione okna (ale wtedy niezbyt
    przyjemnie), albo w trakcie remontu, doprowadź go rurą pod podłogą,
    bezpośrednio pod kominek (zwykła rura kanalizacyjna 100),
    BTW nie wiem jaki jest rozkład pomieszczeń w domku, ale jeśli jest kilka, to
    może zamiast kozy lepszy byłby niewielki kominek z grawitacyjnym
    rozprowadzeniem ciepła do wszystkich pomieszczeń.

    --
    pozdrawiam
    robert